Ga naar inhoud

Leaving Neverland


Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser
1 hour ago, Vittorio said:

 

Ah ja, de creep die crap maakte... Zo makkelijk kun je het maken, een kinderlijk zwart-witschema, hoef je ook niet te veel na te denken verder. Maar zo makkelijk is het nou juist niet. 

 

Luister 'ns goed naar Billie Jean, alleen al het begin als bassist Louis Johnson zijn fenomenale loopje in zet. Crap? Kom op, man, je hoeft er niet van te houden maar het steekt wel geniaal in elkaar. 

 

Dat maakt de 'puzzel' nou net zo interessant, hoe bepaal je je houding tegenover zo'n nalatenschap als de maker hoogstwaarschijnlijk een pedofiel was die levens heeft verwoest? 

In hoeverre heeft MJ feitelijk zelf zijn muziek gecomponeerd? Was hij enkel de pesoon die een goede stem en podiumpresence had, die door jongens van de marketingafdeling gekoppeld werd aan andere muzikanten, die dan de opdracht kregen: "mannekes, maak eens wat nummers die een mix zijn van funk, pop en hier en daar wat je ne sais quoi. En een scheut theatraliteit mag ook wel."? Of had hij wel degelijk alles in gedachten en was hij de componist van dit alles?

Link naar reactie
2 uren geleden, Vittorio zei:

Luister 'ns goed naar Billie Jean, alleen al het begin als bassist Louis Johnson zijn fenomenale loopje in zet. Crap? Kom op, man, je hoeft er niet van te houden maar het steekt wel geniaal in elkaar.

Ik heb er geen flauw van wie Louis Johnson is, maar als ik dat kutnummer hoor gaat de radio op een andere zender. Dat gehijg en gekreun van de Michael ist züm kotzen.

Link naar reactie
33 minuten geleden, Werner zei:

Dat gehijg en gekreun van de Michael ist züm kotzen.

Zum...

 

38 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

In hoeverre heeft MJ feitelijk zelf zijn muziek gecomponeerd?

In heel verre. 

 

Linksom of rechtsom, of je 'm nu 'züm kotzen' vindt of niet, ik denk niet dat zijn supersterstatus te ondergraven is. Precies dat maakt het zo leuk lastig om om te gaan met zijn status als verdachte van kindermisbruik. 

Link naar reactie
9 minuten geleden, Vittorio zei:

Linksom of rechtsom, of je 'm nu 'züm kotzen' vindt of niet, ik denk niet dat zijn supersterstatus te ondergraven is. Precies dat maakt het zo leuk lastig om om te gaan met zijn status als verdachte van kindermisbruik. 

 

Ja, wat doe je met iemand die een tiental levens heeft verwoest (alhoewel dat relatief is natuurlijk, beide heren lijken nog vrij goed te functioneren in de wereld) en daarnaast duizenden of miljoenen mensen gelukkig heeft gemaakt? Hoe beslis je wat er zwaarder doorweegt.  

 

Macaulay Culkin ontkent nog steeds dat er ooit iets onwelvoegelijks is gebeurd, maar ik zie dat hij de peter is van de dochter van MJ, dus die zal niet vlug met dat soort verhalen naar buiten komen.

Link naar reactie
20 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Het ding is: Jackson had naast zijn pedofiel gedrag nog wel enkele andere stoornissen in zijn hoofd. Zijn afkeer van zijn eigen huidskleur dewelke weer resulteerden in talloze operatieve ingrepen enz...die kerel had serieus wat issues.

Mauser, nét van jou verwacht ik meer dan tabloid-talk.  Michael Jackson had wel degelijk vitiligo.  Dat stond in zijn medisch dossier en werd ook na zijn dood nogmaals bevestigd in het autopsierapport.  Vandaar ook de befaamde handschoen.  Dat werd een handelsmerk, maar diende in de eerste plaats om de aandoening te verbergen.  Op zijn hand waren de vlekken namelijk het meest zichtbaar.  Jackson gebruikte inderdaad bleekcrème, wat op termijn ook vitiligo kan veroorzaken -maar dan niet naar voor komt zoals bij hem-, omdat het ook op andere plaatsen te zien was.  Dit is overigens erfelijk, oa. zijn grootvader had het eveneens. (foto) Hij koos voor een volledig wittere huid in plaats van een zwarte huid boordevol plekken.  Dat het één het ander niet geholpen heeft spreekt voor zich. 

image.thumb.png.d6fffdb2a34219f4d9be9a78b44359b2.png

Een weetje tussendoor: Tegenwoordig is het bij bepaalde zwarte groepen helemaal in om bleekcrème te gebruiken, ondanks alle gevaren die er mee samen gaan.  Fascinerend fenomeen, vorig jaar een docu over gezien.

Waarom zijn Michael Jackson zijn kinderen wit?  Zie de verklaring van Tom, inderdaad.  Er is ook nog Omer Bhatti.  Je weet wel, waarover de tabloids jarenlang schreven dat het één van Michael zijn liefdesrelaties was, één van zijn slachtoffers.  Andere bladen schreven dat het zijn zoon zou zijn.  Joe Jackson bekende uiteindelijk dat Omer effectief Michael zijn zoon is.  Waar of niet waar?  De beelden doen mij vermoeden van wel. Bhatti lijkt sprekend op de jonge Jackson en de andere Jackson-kinderen, helemaal niet op zijn zogenaamde vader.  De moeder is de babysit van Jackson, Pia Bhatti. (een feit, confirmed) Op de begrafenis zat Omer bij de Jackson kinderen, niet bij de non-familie-Neverland-kinderen. (enfin, volwassenen) Er zijn meerdere mensen geweest die beweerden dat zij de vader waren van de Jackson-kinderen  Om maar te zeggen, aan pogingen en (valse?) beschuldigingen geen gebrek. Voor iemand die énkel op kindjes zou vallen en vies was van de vrouwtjes, heeft de man toch verdacht veel kinderen, bedenk ik zo.

Ook een weetje:   Er zijn nog steeds veel meer Neverland-kinderen (laten we hen zo noemen) die beweren nooit of te nimmer door Jackson aangeraakt geweest te zijn, dan omgekeerd.  De pers heeft het natuurlijk enkel over de bekende namen.  Naast die ene bekende (Culkin), is er ook nog Feldman, vertegenwoordiger van misbruikte kinderen. Feldman, die vaak anawezig was in dezelfde periodes.  Uitgerekend hij zou liegen?  Ik kies hierbij geen kant, maar ik hecht belang aan de volledigheid van de informatie. 
 

Quote

"Als het niet waar zou zijn, dan zijn deze mannen, hun familieleden én echtgenotes betere acteurs dan Brad Pitt, George Clooney, Sean Connery en de hele Godfather-cast bij elkaar. Jackson blijft voor mij een grote artiest, maar ik kan niet om het leed heen dat ik in die docu gezien heb. Alles aan die mannen schreeuwt uit dat het waar is.”

 

Een uitspraak die ik vaak zie terugkomen.  Maar die redenering klopt helemaal niet.  Als het niet waar is, stel, zijn er maar twéé leugenaars.  Die familie hoeft helemaal niet te liegen, want al hetgeen zij vertellen, is ook perfect aannemelijk zonder misbruik.  Zij wisten niet over het misbruik.  Zij kunnen / moeten daarover niet liegen, over hun aandeel.  Het kan hooguit wat anders naar voor gebracht zijn omdat ze nu wél weten wat er eventueel gebeurd zou zijn.  Nogmaal, al wat zij vertellen, blijft volledig overeind als je het details 'misbruik' verwijderd.  Dat kan er, hypothetisch, gewoon bovenop gegooid zijn. En wat Robson betreft, niets aan Robson schreeuwt uit dat het waar is.  In tegendeel zelfs.  Zeker wanneer je zijn (in de docu dood gezwegen) geschiedenis er bij gaat nemen.  Wél heb ik de neiging Safechuck te geloven, die pakken overtuigender was.
 

Quote

"Documentaires als #LeavingNeverland en #SurvivingRKelly zijn juist zo confronterend omdat ze helemaal geen beerput opentrekken. Die beerput lag namelijk al lang aan de oppervlakte. We waren gewoon allemaal gewend geraakt aan de stank."

 
Zinnige woorden.
 

Quote

Maar wat me tegen de borst stuit zijn de mensen die fanatiek gaten proberen te prikken in de verhalen van Robson en Safechuck, ze belachelijk maken, en in twijfel trekken, terwijl ze eerder onder de vlag van #MeToo opkwamen voor de slachtoffers van seksueel geweld.  Dat mensen opkomen voor vrouwelijke slachtoffers, en dat er tegelijkertijd van van deze mannen een schietschijf mag worden gemaakt, toont hoe diep onze maatschappij doordrongen is van een giftig idee van mannelijkheid. ,- hpdetijd


Wat mij wat tegen de borst stuit, is dat niemand (pers) kritisch naar de docu durft te kijken (buiten blinde fans en hun ver gaande theorieën, die zijn er nu eenmaal altijd) en de feiten omtrent Robson bewust genegeerd worden.  Het gaat in de kern niet om wilde beweringen mbt Robson, alles behalve. Ook de hele #MeToo link rond "het mannelijk zijn van de slachtoffers" slaat voor mij nergens op.  Niemand is zo hard aangepakt als Kevin Spacey, nét omdat hij een man is die aan mannen zat.  Dat maakt het veel erger voor de gemiddelde Amerikaan, terwijl mannen die (in dezelfde mate) aan vrouwen zaten eerder het nieuwtje van de dag waren.  Next.

Is er dan niemand in staat om iets van twee kanten te bekijken?  Is dat dan zo'n taboe geworden?  Zeker wanneer er nul bewijs is, mag er al eens minder snel blindelings een kant gekozen worden, je pense.

- Enfin - wat die vraag over het muzikale talent van Jackson betreft.  Serieus, Mauser?  Ik kan mij met de beste wil niet voorstellen dat je niet weet in hoeverre Jackson eigenhandig muziekgeschiedenis geschreven heeft.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik ben nooit een fan geweest van zijn muziek, dus ik juich het ook toe moesten ze die minder of niet meer draaien, maar tot op heden is er nog nooit een veroordeling geweest. Misschien omdat hij z'n slachtoffers uitkocht, wie weet? Ik heb de docu niet gezien en hoef 'm ook niet te zien.

 

Een en ander geeft toch ook aan hoe succes iemand compleet kan doen ontsporen. Het geld, de verafgoding, het profiteren,... en plots zitten we met een zwarte die wit wil zijn, zich terugtrekt in een pretpark en zich laat omringen door mentale leeftijdsgenoten. Waarschijnlijk alleen al omdat hij met geen enkele volwassene nog een serieuze conversatie kan voeren (zie: verafgoding etc). Dan raak je al snel alle pedalen kwijt...

Er zijn veel sterren die door hun plotse statuswijziging het noorden kwijtraken, maar er zijn er weinig die het deden zoals Wacko Jacko.

 

Er is nog een dingetje dat ik me afvraag: hoe zat het met de ouders van die klein mannen? Wie laat er zijn kinderen achter bij die pipo?

Link naar reactie
1 uur terug, Tanuki zei:

Probleem is dat heel die discussie me eigenlijk niet boeit, maar omdat het MJ is valt er niet aan te ontkomen. En net over die ouders hoor je dan eigenlijk niets. Zelf ouder zijnde is dat nochtans net één van de vragen die ik me dan stel.

Beetje beter je best doen hoor. Ik weet niet waar jij je oor te luister legt en wat je leest, maar in werkelijk elk stuk dat ik over Leaving Neverland heb gelezen, komt de rol van de ouders ter sprake: Hoe is het mogelijk dat zij gaandeweg alle grenzen lieten varen? 

 

Wat het antwoord betreft, goede tip van Chia: kijken. Je kunt immers niet zeggen dat iets je niet boeit, als je antwoorden zoekt. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
20 hours ago, esteban² said:

Mauser, nét van jou verwacht ik meer dan tabloid-talk.  Michael Jackson had wel degelijk vitiligo.  Dat stond in zijn medisch dossier en werd ook na zijn dood nogmaals bevestigd in het autopsierapport.  Vandaar ook de befaamde handschoen.  Dat werd een handelsmerk, maar diende in de eerste plaats om de aandoening te verbergen.  Op zijn hand waren de vlekken namelijk het meest zichtbaar.  Jackson gebruikte inderdaad bleekcrème, wat op termijn ook vitiligo kan veroorzaken -maar dan niet naar voor komt zoals bij hem-, omdat het ook op andere plaatsen te zien was.  Dit is overigens erfelijk, oa. zijn grootvader had het eveneens. (foto) Hij koos voor een volledig wittere huid in plaats van een zwarte huid boordevol plekken.  Dat het één het ander niet geholpen heeft spreekt voor zich. 


 

 

Ah, dat wist ik niet. Toegegeven, ik heb me tot nu toe niet echt verdiept in het privé-leven van MJ aangaande zijn medische toestand. Jaren geleden, toen hij nog in de hitlijsten stond en wij in het middelbaar school liepen, was het een publiek geheim dat MJ problemen had met de vorm van zijn neus, esthetische aangelegenheden dus, waar hij dus iets aan deed mits plastische chirurgie. En dat het niet bij enkel de neus is gebleven. En dat er na verloop van jaren en herhaaldelijke keren snijden en dichtnaaien, er serieuze complicaties begonnen op te treden in zijn gezicht.

Die handschoen, daarvan dacht ik dat het hoorde bij zijn act, zijn excentriek zijn. Net als zijn andere, eerder als bizar te omschrijven gedrag.
Nu dat je vitiligo vermeldt, geeft dat wel een ander licht op de zaak, toch wat betreft zijn chirurgische ingrepen en pogingen tot het verbergen ervan. Zo kunnen we zijn publieke optredens met zuurstofmasker ook ineens beter plaatsen.

 

 

20 hours ago, esteban² said:



Een weetje tussendoor: Tegenwoordig is het bij bepaalde zwarte groepen helemaal in om bleekcrème te gebruiken, ondanks alle gevaren die er mee samen gaan.  Fascinerend fenomeen, vorig jaar een docu over gezien.
 


 

Vergelijkbaar met de lichter gekleurde bevolking in India, die een betere socio-economische status heeft dan de donkere Dravidische bevolking in het zuiden van het land. Blijkbaar beschouwt men een iets blankere huid daar als meer gewenst. Men associeert het met beter zijn, intelligenter, knapper enz...

Of ze daar in India ook cosmetische ingrepen uitvoeren om dan te kunnen behoren bij de socio-economische elite, is mij niet echt bekend.
In China zijn  ook al enkele jaren dergelijke trends aan de gang. De oogleden voorzien van een knipje, zodat ze iets meer lijken op een westerling.


 

 

20 hours ago, esteban² said:


- Enfin - wat die vraag over het muzikale talent van Jackson betreft.  Serieus, Mauser?  Ik kan mij met de beste wil niet voorstellen dat je niet weet in hoeverre Jackson eigenhandig muziekgeschiedenis geschreven heeft.

Wel, dergelijke poppy disco heeft me nooit echt bekoord. OK, MJ zal wel een boel hebben aangedragen qua compositie en ideëen, maar in hoeverre dat zijn bijdrage was, daar had ik niet direkt een idee van. Als het pop- en hitlijstenmuziek betreft, ga ik er meestal vanuit dat het meeste van de vormgeving en compositie gebeurt door de platenfirma, die ervaren muzikanten inhuurt om een "plaat" te maken met hun nieuw ontdekte "artiest".

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dus het is grotendeels de schuld van die ouders? Ja, daar kan ik me wel in vinden. Een boel mensen zijn gewoon te stom om kinderen op de wereld te plaatsen. Maar ja.

Link naar reactie
Op 12/3/2019 om 16:18, Kameraad Mauser zei:

Vergelijkbaar met de lichter gekleurde bevolking in India, die een betere socio-economische status heeft dan de donkere Dravidische bevolking in het zuiden van het land. Blijkbaar beschouwt men een iets blankere huid daar als meer gewenst. Men associeert het met beter zijn, intelligenter, knapper enz...

Dat werd in de docu die ik zag inderdaad ook genoemd als hoofdreden.  Het was vooral een fenomeen in de hogere klasse en trending aan 't worden in de middenklasse die zich probeerde op te werken.

Quote

Wel, dergelijke poppy disco heeft me nooit echt bekoord. OK, MJ zal wel een boel hebben aangedragen qua compositie en ideëen, maar in hoeverre dat zijn bijdrage was, daar had ik niet direkt een idee van. Als het pop- en hitlijstenmuziek betreft, ga ik er meestal vanuit dat het meeste van de vormgeving en compositie gebeurt door de platenfirma, die ervaren muzikanten inhuurt om een "plaat" te maken met hun nieuw ontdekte "artiest".

Begrijpelijk.  Dat is bij ontzettend veel artiesten het geval, zeker vandaag de dag.  Maar Jackson is, enfin was, niet iemand die in die categorie thuishoort.  In tegendeel, buiten categorie, een klasse apart.  Een échte artiest die zélf aan de basis van zowat alles zat wat hij ooit heeft uitgebracht. Op alle mogelijke vlakken, van begin tot eind.  Het was ook een (best lastige) perfectionist met een eigen willetje en een absolute controlefreak.  En natuurlijk is er altijd een producer met wie de samenwerking puur goud oplevert, maar Jackson stond bekend om het feit dat hij noot voor noot aangaf hoe iets moest klinken.  Opvallend, want hij kon geen muziek lezen (en dus ook niet schrijven).  Hij hoorde het in zijn hoofd en zong elke noot voor elk instrument afzonderlijk voor, terwijl hij op andere manieren ook de bas aangaf.  Hij zong ook liedjes, muziek met de mond inclusief, voor op cassettebandjes. Enfin, op dat vlak kreeg hij énorm veel respect van mensen uit het vak.  En dat is in alle opzichten zo, of het nu gaat over zijn shows, videoclips, choreografie , etc ... He did it all.  Het is er natuurlijk ook wel (letterlijk) in gestampt toen hij klein was.  Die 'King of Pop' stempel is eigenlijk geheel terecht.  Zijn gigantische invloed is nog steeds aanwezig in de hedendaagse hits.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Dat is "nieuws" van enkele jaren terug over de raid in 2003.   Zijt gij ne pornomens, Michael?  Hi-hi.  Er werd destijds blijkbaar niets al te ernstigs in gezien. Terecht of niet, dat laat ik in het midden. De FBI plaatste oa ook verborgen (duuh) afluisterapparatuur en hield hem jaren nauwlettend in 't oog.  Er is nooit iets uit gekomen.  Nogmaals, ik ga de man hier niet als een blinde gaan verdedigen, ik heb de neiging Safechuck zijn verhaal redelijk aannemelijk te vinden.  Laat dat duidelijk zijn.  Maar wat er nu allemaal verschijnt, neem ik met 10 kilo zout tegelijkertijd.  De tabloids draaien op volle toeren.  Enerzijds is er de docu die allerlei zaken doodgezwegen heeft rond Robson (bewezen) en blijken tal van details helemaal niet te kloppen.  Anderzijds popt nu het ene na het andere artikel op boordevol 'valse feiten' uit de periode van dat onderzoek en proces.  Zelden zo een warboel gezien.  Niveau riooljournalistiek.  Voor mijn part maken ze hem met de grond gelijk, maar dan wel op de manier waarop het hoort, waarbij ze kunnen aantonen dat het terecht is.  En liefst met de waarheid, geen dolgedraaide versie.  De gazetten zijn aan het Trumpen dat het geen naam heeft.  Ook 10 jaar na zijn dood zorgt Jackson voor veel inkomsten, zoveel is duidelijk. 

Tijd voor een follow-up door echte journalisten.  Aan de voorbereidingen voor een tegen-docu zijn ze ook al maanden bezig.  't Is nog niet gedaan, dat is zeker. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
7 uren geleden, esteban² zei:

Begrijpelijk.  Dat is bij ontzettend veel artiesten het geval, zeker vandaag de dag.  Maar Jackson is, enfin was, niet iemand die in die categorie thuishoort.  In tegendeel, buiten categorie, een klasse apart.  Een échte artiest die zélf aan de basis van zowat alles zat wat hij ooit heeft uitgebracht. Op alle mogelijke vlakken, van begin tot eind. 

Nou, laten we nu ook weer niet overdrijven. Dit zijn de nummers en schrijvers van zijn eerste soloplaat:

 

Don't Stop 'til You Get Enough (6:05) (Michael Jackson)

Rock with You (3:40) (Rod Temperton)

Workin' Day and Night (5:14) (Michael Jackson)

Get on the floor (4:39) (Michael Jackson/Louis Johnson)

Off the Wall (4:06) (Rod Temperton)

Girlfriend (3:05) (Paul McCartney)

She's Out of My Life (3:38) (Tom Bahler)

I Can't Help It (6:06) met Patti Austin (Stevie Wonder/Susaye Greene)

It's the Falling in Love (3:48) (Carole Bayer Sager/David Foster)

Burn This Disco Out (5:24) (Rod Temperton)

 

Bij latere platen was hij wel meestal zelf de schrijver van de meeste nummers (alhoewel Thriller bijvoorbeeld ook niet van hem was), maar ik vermoed dat zijn producer Quincy Jones minstens mede-auteur was van alles wat ze samen hebben gemaakt.

 

Om te vergelijken: de gastjes van the Bee Gees en Hanson schreven in hun tienerjaren wel al al hun nummers zelf.

 

(iemand als Madonna is ook officieel de auteur van de meeste van haar recente nummers, maar eigenlijk betekent dat gewoon dat ze ofwel de rechten afkoopt, ofwel dat ze hier en daar een paar lijntjes tekst toevoegt en zo co-auteur wordt. Het is in de muziekwereld wat dat betreft net als in de stripwereld)

Link naar reactie
2 uren geleden, esteban² zei:

De FBI plaatste oa ook verborgen (duuh) afluisterapparatuur

Het is niet altijd 'duuh'... In een beroemde case (Abscam) werden FBI-agenten gestoord bij het plaatsen van afluisterapparatuur en moesten er hals over de kop vandoor. Microfoon, draad, alles lag nog in het zicht maar de boel werd pas twee dagen later opgemerkt, er werd gewoon overheen gekeken en er kon nog twee dagen 'getapt' worden... 

Link naar reactie
57 minuten geleden, Tom B zei:

Nou, laten we nu ook weer niet overdrijven. Dit zijn de nummers en schrijvers van zijn eerste soloplaat:

 

Don't Stop 'til You Get Enough (6:05) (Michael Jackson)

Rock with You (3:40) (Rod Temperton)

Workin' Day and Night (5:14) (Michael Jackson)

Get on the floor (4:39) (Michael Jackson/Louis Johnson)

Off the Wall (4:06) (Rod Temperton)

Girlfriend (3:05) (Paul McCartney)

She's Out of My Life (3:38) (Tom Bahler)

I Can't Help It (6:06) met Patti Austin (Stevie Wonder/Susaye Greene)

It's the Falling in Love (3:48) (Carole Bayer Sager/David Foster)

Burn This Disco Out (5:24) (Rod Temperton)

 

Bij latere platen was hij wel meestal zelf de schrijver van de meeste nummers (alhoewel Thriller bijvoorbeeld ook niet van hem was), maar ik vermoed dat zijn producer Quincy Jones minstens mede-auteur was van alles wat ze samen hebben gemaakt.

 

(iemand als Madonna is ook officieel de auteur van de meeste van haar recente nummers, maar eigenlijk betekent dat gewoon dat ze ofwel de rechten afkoopt, ofwel dat ze hier en daar een paar lijntjes tekst toevoegt en zo co-auteur wordt. Het is in de muziekwereld wat dat betreft net als in de stripwereld)

Neen hoor, Tom, ik heb niet overdreven.  Ik heb het naast de teksten (die hij alsnog naar zijn hand zette om de flow er in te krijgen) vooral over de muzikale kant, daar was hij zo goed als altijd de bepalende factor.  Lijstjes met namen zijn makkelijk te googelen, maar daarnaast heb ik vooral alle docu's gezien door de jaren heen, met een schat aan (archief)materiaal achter de schermen en interviews/ervaringen van oa namen die je hier ziet staan.  Net als bij bv. Freddie Mercury, is er een verschil tussen op wiens naam een nummer officieel staat en wie er eigenlijk het eindproduct, zoals we het kennen, van gemaakt heeft. Achter z'n grootste songs, zit Jackson voornamelijk zelf.  Het werkt ook in de omgekeerde richting, jouw stuk over Madonna, Jackson staat uncredited bij tal van zaken waar hij wel degelijk aandeel in heeft.  En kom, laten we vooral niet zeveren, iedereen die ooit wat over Jackson zijn werk gezien heeft, weet dat hij wel de laatste pop-zanger is die je (onterecht) op die manier zou kunnen wegzetten.

Leuke lijstjes:

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Songs_written_by_Michael_Jackson

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_songs_recorded_by_Michael_Jackson

 

Doe bij die tweede een Ctrl+F-ke, typ Michael Jackson en scrollen maar.  Zeg dat ik ongelijk heb. Dat is, als je de docu's er bij neemt, niet eens compleet.  Want liedjes zijn méér dan dat.

En Quincy Jones jones is inderdaad de producer waar ik het over had, wanneer ik  over een gouden combinatie sprak.

Met mijn weetje over Thriller (Starlight (Night)), hebben we zo'n 13 jaar geleden op de valreep een quiz gewonnen.  Niemand wist het bij die andere ploegen, wat een geluk.  Ik was vooral blij dat ik wél eens iets wist. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
28 minuten geleden, Vittorio zei:

Het is niet altijd 'duuh'... In een beroemde case (Abscam) werden FBI-agenten gestoord bij het plaatsen van afluisterapparatuur en moesten er hals over de kop vandoor. Microfoon, draad, alles lag nog in het zicht maar de boel werd pas twee dagen later opgemerkt, er werd gewoon overheen gekeken en er kon nog twee dagen 'getapt' worden... 

Klopt, I know. Onwaarschijnlijk, maar waar.  

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, esteban² zei:

 En kom, laten we vooral niet zeveren, iedereen die ooit wat over Jackson zijn werk gezien heeft, weet dat hij wel de laatste pop-zanger is die je (onterecht) op die manier zou kunnen wegzetten.

 

Ik ontken niet dat hij duidelijk talent had, en heel veel zelf deed, maar hij heeft zich wel degelijk ook omringd met goeie schrijvers en producers, en zeker bij zijn eerste platen. Waar niets mis mee is, he. Mensen als Elvis of Tina Turner deden niets anders.

Link naar reactie

Quote 1: Dat klinkt al heel anders. (incl aanvulling post) Ik wil maar zeggen, het is noch overdreven, noch moet je dat minimaliseren. Jackson was haast maniakaal bezig met het kleinste detail op alle vlakken wat z'n nummers (en alles eromheen) betreft.

 

Quote 2: Wat er staat, eigenlijk. (zei ik plagerig, maat 't is zo)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Neen, omgekeerd. Dat ook Mercury regelmatig de bepalende factor was , ook al krijgt hij niet altijd een credit.  Een nummer schrijven is één ding, de finale versie (vaak) iets helemaal anders.  Ik noem nu Freddie omdat ik ook die muziek en alles omtrent met de paplepel heb binnen gekregen.  Moeder was grote Michael Jackson fan, vader immense Queen fan.
__________________________________________________

Terzijde (1) I wonder - Er circuleerde al jaren een (positief) script over het leven van Michael Jackson in Hollywood.  Zou iemand dat nog aandurven?

Terzijde (2) : Nu Qeen vernoemd werd - Bohemian Rapsody helaas nog niet gezien, maar 't is wel zo dat die al vol "foute feitjes' zit.  Een nogal vrij geromantiseerde versie van de werkelijkheid op sommige vlakken, soms werd de timing ook naar het verloop van de film aangepast.  'k Denk niet dat ik mij er aan zal storen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 uren geleden, esteban² zei:

Neen, omgekeerd. Dat ook Mercury regelmatig de bepalende factor was , ook al krijgt hij niet altijd een credit. 

Hoezo, hij krijgt niet altijd de credit? De helft van de wereldbevolking gaat er begot van uit dat hij alle hits van Queen schreef (wat dus niet het geval is) .

Link naar reactie
1 uur geleden, Tom B zei:

Hoezo, hij krijgt niet altijd de credit? De helft van de wereldbevolking gaat er begot van uit dat hij alle hits van Queen schreef (wat dus niet het geval is) .

Klopt, hij schreef absoluut niet alle Queen-hits.  Maar zijn aandeel in tal van nummers is wel zodanig groot dat daar een credit tegenover zou moeten staan.  En dat is dus ook wat nog véél meer voor Jackson telt.  Voorbeelden? Zie de docu's.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
13 uren geleden, esteban² zei:

Klopt, hij schreef absoluut niet alle Queen-hits.  Maar zijn aandeel in tal van nummers is wel zodanig groot dat daar een credit tegenover zou moeten staan.  En dat is dus ook wat nog véél meer voor Jackson telt.  Voorbeelden? Zie de docu's.

De mannen van Queen zijn heel duidelijk qua credits. De eerste helft van hun carrière was het simpel: diegene die met het basisidee kwam of de demo maakte, kreeg de credits. Maar dat leverde blijkbaar ruzies op over inkomsten (juist omdat veel nummers vaak groepswerk waren, FM was de eerste om dat toe te geven). De tweede helft van hun carrière werden de credits dus verdeeld en was 'Queen' de officiele auteur. Desondanks is van ieder nummer behoorlijk goed gedocumenteerd wie de basis aanbracht en wie wat deed. Zo is het helemaal geen groot geheim dat FM sterk meeschreef aan de nummers van bassist John Deacon. Of dat drummer Roger Taylor wel eens een Queen-nummer helemaal op zichzelf inspeelde en zong.  Idem voor Brian May. Je FM-voorbeeld lijkt me niet zo goed gekozen.

 

Het resultaat van FM en MJ samen in de studio was overigens alles behalve een meesterwerk.

 

Ik vind het wel leuk om te vergelijken met de stripwereld, waar je mensen zoals Franquin en Walthéry hebt, die al hun medewerkers evenwaardig als zichzelf op de covers van hun albums vermelden en mensen zoals Jef Nys die deden alsof ze alles zelf deden (minstens één ex-scenarist van Jef Nys moet contractueel nog steeds verzwijgen dat hij albums van Jommeke heeft geschreven). 

Link naar reactie

Wat je opnoemt is mij allemaal bekend. En het is wel degelijk een goed voorbeeld. Het gaat niet om de nummers waarbij ieders aandeel exact tot in de kleinste details beschreven staat, het gaat om de andere. En dat zijn er behoorlijk wat. Het punt is dat credits zelden iedereen de verdiende eer geven. Het zijn de details die een nummer maken, tijdens het effectief produceren, dat aandeel heeft meestal geen credit. Zeker wanneer het een groep betreft. Dat is bij Queen niet anders. FM had heel regelmatig die rol. MJ was in dat opzicht nog vaker de bepalende factor, dat wel.

 

De vergelijking met de stripwereld dekt het niet helemaal, maar is zeker niet onterecht. Laat ik daar dan even de rol van MJ (zoals je in archiefmateriaal / docu's duidelijk ziet en het ook mondeling vaak erkend is) mee vergelijken. MJ was vaak degene die, als het al door anderen gedaan werd, eigenhandig het basisidee van het verhaal tot een incoherent geheel uitwerkte, de sjwoeng en persoonlijkheid in de dialogen bracht, de strookverdeling optimaliseerde, tekeningen liet wijzigingen omdat een karakter precies daar moest staan op dat moment en om die reden, alle slordigheden er uit haalde qua achtergrond en inktwerk, de inkleuring herbepaalde om toch maar de juiste sfeer te vatten, zorgde dat het er bij het eerste kadertje boenk op zat en dat niveau werd volgehouden tot het laatste, de cover en backcover, intro en outro, bepaalde qua lettertype, bladschikking en keuze van de juiste prent, de man die pagina's mee naar huis nam om ze op alle vlakken volledig te herwerken of op de eerste dag aankwam met uitgewerkte pagina's (niet geinkt) op basis van een niet uitgewerkt verhaal van iemand anders. En dat alles oneindig en tot in het kleinste detail. Toch kregen degene achter de synopsis, de tekenaar, de inkter, de inkleuring, de lay-outer, ... ook in dergelijk geval hun credit (terecht!) zonder dat MJ bij elk aspect vermeld staat, of zelfs helemaal niet. Meestal is het andersom.

 

Ik vermoed dat je zal vinden dat ik overdrijf, maar het tegendeel is waar. Beeldmateriaal liegt niet, alle anekdotes en medewerkers (grote en kleine namen), die dat erkennen, eveneens niet, denk ik dan.

 

Dus eigenlijk eerder omgekeerde van Jef Nys, die zelf de credits had, terwijl zijn medewerker die niet had, ook al was de medewerker bij dat verhaal de MJ van dienst en dus de bepalende factor in alles.

 

Waar ik het wel volledig mee eens ben, is dat het nummer van MJ en FM absoluut geen vuurwerk opleverde. Ik vond de tekst en het ritme bijzonder goed bij beide heren passen, de combinatie aan twee unieke stemmen werkte ook. En naar mijn gevoel zou het zowel een eigen MJ als FM song geweest kunnen zijn, wat toch verrassend is. Maar de muzikale ondersteuning was wat mij betreft een ramp. Alleen al het einde van dat nummer, die laatste seconden. Ugh.

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie


Eens.  Ik was de andere nummers zelfs al compleet vergeten. There Must be More than Life than This, waar ik op doelde, heeft echt wel potentieel, vind ik.  (dat einde hierboven, ugh, ook al is het demo)  Laat daar de juiste producer zich over buigen en het kan echt wel wat worden.  MJ en FM gaan verrassend goed samen.  Toen de versie van William Orbit (Queen Forever CD) enkele jaren terug met veel poeha op de radio aangekondigd werd, werd het helemaal geen hit.  Ik vond de muziek hier zelf ook veel té Queen het ene moment, te zwak het andere moment.  Jackson zijn aandeel wringt hier. 
 


In de "State of Shock" demo kwam Freddie zijn stem helemaal niet goed uit / naar voor.  Moest dat een Queen only nummer worden, zou het wel wat zijn, denk ik.  De Jagger-versie werkt wél, imo.  Maar ik ben er niet zot van.  "Victory" kan ik mij niet eens herinneren.  Ik kan het niet vinden op YouTube, nochtans ooit gehoord. 100% zeker van. Dus het moet wel ergens staan, dat kan niet anders. *zoekt verder*

Met Hergé zijn doen en laten ben ik niet bekend, dus ik geloof je op jouw woord. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
15 uren geleden, esteban² zei:

 There Must be More than Life than This, waar ik op doelde, heeft echt wel potentieel, vind ik.  (dat einde hierboven, ugh, ook al is het demo)  Laat daar de juiste producer zich over buigen en het kan echt wel wat worden. 

Goh, het is uiteindelijk een van de mindere nummers op de soloplaat van FM geworden (eerder ook al voor twee eerdere Queen platen afgewezen, dus misschien was dat al een teken aan de wand).

 

Wel grappig dat die opnames zijn afgesprongen omdat FM, die toch ook wel het een en ander gewoon was qua excentriciteit, niet tegen het rare gedrag van MJ kon. Die lama in de studio was er echt wel teveel aan.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...