Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
esteban²

Leaving Neverland

Recommended Posts

Neen, omgekeerd. Dat ook Mercury regelmatig de bepalende factor was , ook al krijgt hij niet altijd een credit.  Een nummer schrijven is één ding, de finale versie (vaak) iets helemaal anders.  Ik noem nu Freddie omdat ik ook die muziek en alles omtrent met de paplepel heb binnen gekregen.  Moeder was grote Michael Jackson fan, vader immense Queen fan.

Terzijde (1) I wonder - Er circuleerde al jaren een (positief) script over het leven van Michael Jackson in Hollywood.  Zou iemand dat nog aandurven?

Terzijde (2) : Nu Qeen vernoemd werd - Bohemian Rapsody helaas nog niet gezien, maar 't is wel zo dat die al vol "foute feitjes' zit.  Een nogal vrij geromantiseerde versie van de werkelijkheid op sommige vlakken, soms werd de timing ook naar het verloop van de film aangepast.  'k Denk niet dat ik mij er aan zal storen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, esteban² zei:

Neen, omgekeerd. Dat ook Mercury regelmatig de bepalende factor was , ook al krijgt hij niet altijd een credit. 

Hoezo, hij krijgt niet altijd de credit? De helft van de wereldbevolking gaat er begot van uit dat hij alle hits van Queen schreef (wat dus niet het geval is) .

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Tom B zei:

Hoezo, hij krijgt niet altijd de credit? De helft van de wereldbevolking gaat er begot van uit dat hij alle hits van Queen schreef (wat dus niet het geval is) .

Klopt, hij schreef absoluut niet alle Queen-hits.  Maar zijn aandeel in tal van nummers is wel zodanig groot dat daar een credit tegenover zou moeten staan.  En dat is dus ook wat nog véél meer voor Jackson telt.  Voorbeelden? Zie de docu's.

Deel dit bericht

Link naar bericht
13 uren geleden, esteban² zei:

Klopt, hij schreef absoluut niet alle Queen-hits.  Maar zijn aandeel in tal van nummers is wel zodanig groot dat daar een credit tegenover zou moeten staan.  En dat is dus ook wat nog véél meer voor Jackson telt.  Voorbeelden? Zie de docu's.

De mannen van Queen zijn heel duidelijk qua credits. De eerste helft van hun carrière was het simpel: diegene die met het basisidee kwam of de demo maakte, kreeg de credits. Maar dat leverde blijkbaar ruzies op over inkomsten (juist omdat veel nummers vaak groepswerk waren, FM was de eerste om dat toe te geven). De tweede helft van hun carrière werden de credits dus verdeeld en was 'Queen' de officiele auteur. Desondanks is van ieder nummer behoorlijk goed gedocumenteerd wie de basis aanbracht en wie wat deed. Zo is het helemaal geen groot geheim dat FM sterk meeschreef aan de nummers van bassist John Deacon. Of dat drummer Roger Taylor wel eens een Queen-nummer helemaal op zichzelf inspeelde en zong.  Idem voor Brian May. Je FM-voorbeeld lijkt me niet zo goed gekozen.

Het resultaat van FM en MJ samen in de studio was overigens alles behalve een meesterwerk.

Ik vind het wel leuk om te vergelijken met de stripwereld, waar je mensen zoals Franquin en Walthéry hebt, die al hun medewerkers evenwaardig als zichzelf op de covers van hun albums vermelden en mensen zoals Jef Nys die deden alsof ze alles zelf deden (minstens één ex-scenarist van Jef Nys moet contractueel nog steeds verzwijgen dat hij albums van Jommeke heeft geschreven). 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat je opnoemt is mij allemaal bekend. En het is wel degelijk een goed voorbeeld. Het gaat niet om de nummers waarbij ieders aandeel exact tot in de kleinste details beschreven staat, het gaat om de andere. En dat zijn er behoorlijk wat. Het punt is dat credits zelden iedereen de verdiende eer geven. Het zijn de details die een nummer maken, tijdens het effectief produceren, dat aandeel heeft meestal geen credit. Zeker wanneer het een groep betreft. Dat is bij Queen niet anders. FM had heel regelmatig die rol. MJ was in dat opzicht nog vaker de bepalende factor, dat wel.

De vergelijking met de stripwereld dekt het niet helemaal, maar is zeker niet onterecht. Laat ik daar dan even de rol van MJ (zoals je in archiefmateriaal / docu's duidelijk ziet en het ook mondeling vaak erkend is) mee vergelijken. MJ was vaak degene die, als het al door anderen gedaan werd, eigenhandig het basisidee van het verhaal tot een incoherent geheel uitwerkte, de sjwoeng en persoonlijkheid in de dialogen bracht, de strookverdeling optimaliseerde, tekeningen liet wijzigingen omdat een karakter precies daar moest staan op dat moment en om die reden, alle slordigheden er uit haalde qua achtergrond en inktwerk, de inkleuring herbepaalde om toch maar de juiste sfeer te vatten, zorgde dat het er bij het eerste kadertje boenk op zat en dat niveau werd volgehouden tot het laatste, de cover en backcover, intro en outro, bepaalde qua lettertype, bladschikking en keuze van de juiste prent, de man die pagina's mee naar huis nam om ze op alle vlakken volledig te herwerken of op de eerste dag aankwam met uitgewerkte pagina's (niet geinkt) op basis van een niet uitgewerkt verhaal van iemand anders. En dat alles oneindig en tot in het kleinste detail. Toch kregen degene achter de synopsis, de tekenaar, de inkter, de inkleuring, de lay-outer, ... ook in dergelijk geval hun credit (terecht!) zonder dat MJ bij elk aspect vermeld staat, of zelfs helemaal niet. Meestal is het andersom.

Ik vermoed dat je zal vinden dat ik overdrijf, maar het tegendeel is waar. Beeldmateriaal liegt niet, alle anekdotes en medewerkers (grote en kleine namen), die dat erkennen, eveneens niet, denk ik dan.

Dus eigenlijk eerder omgekeerde van Jef Nys, die zelf de credits had, terwijl zijn medewerker die niet had, ook al was de medewerker bij dat verhaal de MJ van dienst en dus de bepalende factor in alles.

Waar ik het wel volledig mee eens ben, is dat het nummer van MJ en FM absoluut geen vuurwerk opleverde. Ik vond de tekst en het ritme bijzonder goed bij beide heren passen, de combinatie aan twee unieke stemmen werkte ook. En naar mijn gevoel zou het zowel een eigen MJ als FM song geweest kunnen zijn, wat toch verrassend is. Maar de muzikale ondersteuning was wat mij betreft een ramp. Alleen al het einde van dat nummer, die laatste seconden. Ugh.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, esteban² zei:

Waar ik het wel volledig mee eens ben, is dat het nummer van MJ en FM absoluut geen vuurwerk opleverde.

alle drie de demo's stellen niet veel voor.

MJ is in je stripvergelijking blijkbaar Hergé.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Eens.  Ik was de andere nummers zelfs al compleet vergeten. There Must be More than Life than This, waar ik op doelde, heeft echt wel potentieel, vind ik.  (dat einde hierboven, ugh, ook al is het demo)  Laat daar de juiste producer zich over buigen en het kan echt wel wat worden.  MJ en FM gaan verrassend goed samen.  Toen de versie van William Orbit (Queen Forever CD) enkele jaren terug met veel poeha op de radio aangekondigd werd, werd het helemaal geen hit.  Ik vond de muziek hier zelf ook veel té Queen het ene moment, te zwak het andere moment.  Jackson zijn aandeel wringt hier. 

In de "State of Shock" demo kwam Freddie zijn stem helemaal niet goed uit / naar voor.  Moest dat een Queen only nummer worden, zou het wel wat zijn, denk ik.  De Jagger-versie werkt wél, imo.  Maar ik ben er niet zot van.  "Victory" kan ik mij niet eens herinneren.  Ik kan het niet vinden op YouTube, nochtans ooit gehoord. 100% zeker van. Dus het moet wel ergens staan, dat kan niet anders. *zoekt verder*

Met Hergé zijn doen en laten ben ik niet bekend, dus ik geloof je op jouw woord. ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 uren geleden, esteban² zei:

There Must be More than Life than This, waar ik op doelde, heeft echt wel potentieel, vind ik.  (dat einde hierboven, ugh, ook al is het demo)  Laat daar de juiste producer zich over buigen en het kan echt wel wat worden. 

Goh, het is uiteindelijk een van de mindere nummers op de soloplaat van FM geworden (eerder ook al voor twee eerdere Queen platen afgewezen, dus misschien was dat al een teken aan de wand).

Wel grappig dat die opnames zijn afgesprongen omdat FM, die toch ook wel het een en ander gewoon was qua excentriciteit, niet tegen het rare gedrag van MJ kon. Die lama in de studio was er echt wel teveel aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...