Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
boomvavavoom

Crowdfunding tips: comics, strips, art books of andere artsy zaken

Recommended Posts

Wellicht kan die bekendheid gezien worden als: enige bekendheid hebben op bepaalde social media en grotere fora. Zoals een Deviantart, conceptart, de lezers van de SSZ, ...

De grote media hoeven er nog niet aan te pas komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 hours ago, Kameraad Mauser said:

Wellicht kan die bekendheid gezien worden als: enige bekendheid hebben op bepaalde social media en grotere fora. Zoals een Deviantart, conceptart, de lezers van de SSZ, ...

DeviantArt? Al die leden hopen dat hun eigen crowdfuncingsproject lukt. En de lezers van SSZ ... Zo veel zijn dat er niet.

Als je die bekenheid probeert te bereiken via de sociale media, dan zal het je bloed, zweet en tranen kosten. En afgesleten typevingers.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Kan zijn. Maar kijk, ik heb het nog niet geprobeerd, dus ik onthou me verder van enige commentaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 27/3/2019 om 16:48, Tweetie zei:

Echt veel verschil zie ik niet tussen de "queen of the jungle"en de "jungle queen".

Sheva.jpg

Sheena.jpg

Dat zal wel loslopen met dat proces.

Want Linsner heeft het ook niet zelf bedacht natuurlijk.

'Sheva' uit 2019, 'Sheena' is uit 2007, maar in 1989 had je Bruce Jones al met 'Shanna'.

shannap4.jpg

Shanna001.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Sheena is ouder dan Wonder Woman ;) 

Public domain. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 minuten geleden, spock zei:

Public domain. 

afbeelding.thumb.png.54303ff54300df0b9a71d84a80290db7.png

Blijkbaar zelfs van Eisner. Ik vraag me wel af wat de term WAGS in 1937 betekende.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 27/3/2019 om 16:48, Tweetie zei:

Echt veel verschil zie ik niet tussen de "queen of the jungle"en de "jungle queen".

Sheva.jpg

Sheena.jpg

Sheena & Sheva kennen blijkbaar een goed boetiekske van sexy jungle-bikinietjes.  

Deel dit bericht

Link naar bericht

1938 was dus de eerste. Deze is uit 1939.

"...On 14 January 1938, a fateful day for comicdom, an adventure strip about a blonde goddess living in the wilds of Africa made it's appearance.  The artwork was by Mort Meskin and, as everyone now knows, it was called Sheena Queen of the Jungle".

http://terrororstralis.com/sheena/comics/FH-prehistory.htm

FH02.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 uren geleden, spock zei:

Sheena is ouder dan Wonder Woman ;) Public domain. 

Ouderdom zegt niet alles over public domain. Bv Mickey Mouse is nog ouder en zeker geen public domain. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
34 minuten geleden, Tweetie zei:

Ouderdom zegt niet alles over public domain. Bv Mickey Mouse is nog ouder en zeker geen public domain. 

Hoe zit het op dat gebied met Kuifje, Nero, Suske en Wiske? Hebben die een vervaldatum?

Edit gevonden. Nog even wachten tot 2053

Tegenwoordig verlopen de auteursrechten in Europa 70 jaar na de dood van de maker, of – als de maker niet is aangeduid of slechts een instelling, bedrijf of organisatie als maker is aangeduid – 70 jaar na rechtmatige publicatie van het werk. Voorheen was deze periode korter. In andere landen kunnen andere termijnen gehanteerd worden, meestal tussen 50 en 70 jaar na de dood van maker. De Conventie van Bern uit 1886, waaraan 160 landen deelnemen, regelt een termijn van minstens 50 jaar. België was bij de oorspronkelijke ondertekenaars van deze Conventie; Nederland trad in 1912 toe. Op 1 januari wordt er publiekdomeindag gevierd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

En als de copyrights vervallen zijn na een x aantal jaren, dan kan er nog wel een trademark op rusten die voorkomen dat het publiek domein wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Tweetie zei:

Wonder Woman is ook geen public domain. 

Trademarked. 

Edit: zoals Johan dus al zei. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 uren geleden, Tweetie zei:

Als Disney de public domain wetten in de USA niet had laten aanpassen, was Mickey Mouse al public domain zoals de meeste tekenfilmfiguurtjes uit die tijd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 uren geleden, marioboon zei:

Als Disney de public domain wetten in de USA niet had laten aanpassen, was Mickey Mouse al public domain zoals de meeste tekenfilmfiguurtjes uit die tijd.

Natuurlijk, maar de USA is dan ook het land met de wet van de sterkste.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 28/3/2019 om 16:05, De gekke striplezer zei:

De meeste crowdundings mislukken. Alleen die waar de grote media achter zitten, lukken.

ben je mal, joh!! Sommigen lukken niet, maar dat komt vaak door slechte kwaliteit en omdat iemand "maar wat online gooit".

Op 28/3/2019 om 16:26, IvoVWS zei:

Da's compleet onjuist. Je moet wel wat bekend zijn en een groot netwerk hebben om een crowdfunding te doen slagen. 

Precies.
As @Johan de Neef is my witness, ik ben al HEEL lang bezig met mijn SISTERHOOD comic (WW of een ongemakkelijke financiele situatie waren de oorzaak) en in die tijd heb ik wel altijd aandacht besteed aan mijn concept en zo via Facebook enzo een hele riedel potentiële klanten dus jaren zitten porren.

Op 28/3/2019 om 18:04, De gekke striplezer zei:

Dus moet de grote media erachter zitten en je steunen.

niet dus.
Handig zou zijn om inderdaad een grote uitgeverij achter je te hebben of Newsarama of een cover van Adam Hughes, of op de mailing van UItgeverij Luitingh of op CNN een coverage krijgen.... heerlijk zou dat zijn! Maar dat heeft enkel S&W enzo.

Op 28/3/2019 om 21:47, Peter Motte zei:

via de sociale media, dan zal het je bloed, zweet en tranen kosten. En afgesleten typevingers.

daar heb je het al!!!

Op 29/3/2019 om 09:55, spock zei:

Public domain. 

en there is that! Thanks!

Op 29/3/2019 om 10:32, Koen zei:

Sheena & Sheva kennen blijkbaar een goed boetiekske van sexy jungle-bikinietjes.  

doen we Budd Root's Cavewoman er ook even bij en wat een hit :)

15 uren geleden, marioboon zei:

en zo hebben we toch CONAN die in Europa al aparte albums heeft, waar Marvel niets aan kan doen!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Richard is inderdaad al een poosje bezig met het realiseren van Sisterhood. De eerste keer dat ik hem daar over hoorde was op 20 november 2011.

Conan is al sinds 2005 in Europa rechtenvrij en rust er ook geen trademark op in Europa. Wat echter niet mag, is dat de Conan van Glenat uiterlijke vergelijkingen heeft met die van Marvel en Dark Horse.

Deel dit bericht

Link naar bericht
34 minuten geleden, Johan de Neef zei:

20 november 2011.

dat is bijna creepy stalkerig van je :) dat je dát weet :D

34 minuten geleden, Johan de Neef zei:

Wat echter niet mag, is dat de Conan van Glenat uiterlijke vergelijkingen heeft met die van Marvel en Dark Horse.

wat dan weer jammer is want de Buscema/Colan muscle-man from Cimeria-look is what makes me come back for more, really

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 30/3/2019 om 14:21, Johan de Neef zei:

De eerste keer dat ik hem daar over hoorde was op 20 november 2011.

wel een geweldig nummer! 20 11 20 11 :)
Zie ik nu pas!
En geinig dat je het nog terug kon zoeken, idd.

Daar zie ik dat DIE comic (dat was de Jungle Comic met Sedat Oezgen) doodbloedde, maar dat ik JAN 2014 voor het eerst liet weten met Sisterhood bezig te zijn.
Dus 5 jaar nu met Sisterhood bezig en eindelijk is licht aan het eind van de tunnel. Inkleurder is bijna klaar en lettering ook!

Deel dit bericht

Link naar bericht

sandawe.com is er alvast mee gestopt vandaag!!! Niet echt handig voor alle (vooral Franstalige) projecten die daar liepen. Ben benieuwd wat dat betekent voor betalingen die via Sandawe liepen, maar dat geld zou zo maar eens "weg" kunnen zijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, eriktex zei:

sandawe.com is er alvast mee gestopt vandaag!!! Niet echt handig voor alle (vooral Franstalige) projecten die daar liepen. Ben benieuwd wat dat betekent voor betalingen die via Sandawe liepen, maar dat geld zou zo maar eens "weg" kunnen zijn...

Dat vind ik toch wel heel erg erg en vrag me af HOE dat in vredesnaam kan?! Zeker omdat het geld juist vaak extern komt!!

Anyways... nieuw logo

afbeelding.thumb.png.3e515236f914768ea13860a976a10df3.png

En dan is er ook nog een interview te zien met de tekenaar/creator:

Deel dit bericht

Link naar bericht
21 uren geleden, boomvavavoom zei:

Dat vind ik toch wel heel erg erg en vrag me af HOE dat in vredesnaam kan?! Zeker omdat het geld juist vaak extern komt!!

Ik vermoed het feit dat ze een dubbele pet op hadden. 

Bij Kickstarter, Ulule en dergelijke sponsor je een project, maar is de eigenaar van het project volledig verantwoordelijk voor de uitvoering. Kickstarter ed vragen een percentage van de opbrengst voor hun platform.

Sandawe speelde ook uitgeverij naast dit. De boeken kwamen bij hun uit en hadden dus ook een overdruk met de daaraan verbonden risico's en extra werk naar distributie etc. Hiernaast brachten ze ook nog een eigen tijdschrift uit dat gratis verdeeld werd. Wat al een rare zet is voor een webplatform.

Het jammere is dat er heel wat pareltjes uit dit fonds kwamen. Zowat de grote hoop van BD-titels van Black Dragon komen van daar.

Ik vraag me af hoe het bij hun nu verder gaat met genomen commitments etc. Ik meen dat je bij het participeren in een project al moest betalen. Eden van Taeymans is bv. één van de actieve projecten. Ik wou daarin investeren maar omdat de campagne tot Juni liep heb ik het wat uitgesteld. Gelukkig maar. Ik zie toevallig vandaag Taeymans, ik ga het hem eens vragen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Volgens info van diverse tekenaars (via FB) zijn ze niet failliet, maar leggen ze gewoon de boeken neer. Letterlijk dan ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Vind dit best wel jammer, heb diverse van door hen uitgebrachte strips, en met veel plezier gelezen.

De betere zullen volgens mij wel een ander platform vinden om verder uit te brengen

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...