Ga naar inhoud

Crowdfunding tips: comics, strips, art books of andere artsy zaken


Recommended Posts

Quote

60 stripbundelingen met telkens 5 verhalen; elke stripbundel heeft een aparte cover en 240 pagina's binnenwerk. Samen zijn dat 13.000 pagina's feelgood en avonturen. In elk geval uren leesplezier gegarandeerd! 

60 x 240 = 14.400 pagina's. 

Over het leesplezier laat ik me niet uit als Nederlander maar met 14.400 pagina's zou ik van dat uren eerder weken of zelfs maanden maken. 

Link naar reactie
39 minuten geleden, Vittorio zei:

60 x 240 = 14.400 pagina's. 

Over het leesplezier laat ik me niet uit als Nederlander maar met 14.400 pagina's zou ik van dat uren eerder weken of zelfs maanden maken. 

Ik besef dat mijn voorstellingsvermogen niet is wat het moet zijn, maar toch: wie, bij de baard van de profeet, koopt 300 Jommekes? 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
23 minuten geleden, boomvavavoom zei:

KEANU REEVES in comics... nou, die gaat hard!

 

Boom heeft die funding via Kickstarter helemaal niet nodig. Ze beweren het platform te gebruiken om nieuwe lezers naar de stripwinkels te lokken

 

Quote

In a letter to retailers, Boom CEO Ross Richie claims Boom doesn't need Kickstarter to fund BRZRKR and Boom's official announcement refers to it as a pre-order campaign. 

 

Bron: Bleeding Cool van gisteren: https://bleedingcool.com/comics/keanu-reeves-comic-brzrkr-heads-to-kickstarter/

 

En dit is de volledige brief:

Quote

 

Dear retail partners,

 

Store owners consistently ask me: "How do we get more people to read comic books?"

When Keanu Reeves approached me to publish BRZRKR, I recognized a once in a lifetime opportunity to reach people who had never read comic books.

 

Many Keanu Reeves fans don't even know comic book stores exist.

 

How do we get to regular people curious about the medium of comics?

 

What we needed was a one-click platform on the internet so we could reach everyone, everywhere.

Once a fan decides they want to read their first comic book, it needs to be easy.

And it needs to be from an online platform that's familiar. A risky new interface could be scary.

It should be a pre-order for the entire series of collections — volumes 1 to 3 — so someone excited about Keanu Reeves could get the whole story and not be confused by having to come back for volumes 2 or 3 later.

Each time you give a new fan an incomplete experience or ask them to come back later, you risk creating a negative first impression and losing them forever.

However we did this, we needed to make sure that comic shops got the product first.

So we created 4 release windows for BRZRKR:

 

1. Comic shops are first. Print copies of issues 1 to 12 of BRZRKR will be serialized in comic shops first and exclusively, just like every other BOOM! Studios series.

 

2. Once the issues are serialized, they will be collected into 3 softcover collections offered to comic shops, just like every other BOOM! Studios series.

 

3. That same collection will be offered to the book trade: Barnes and Noble, Amazon, independent bookstores, and libraries, just like every other BOOM! Studios series.

 

Which brought us to the 4th window: what online platform is known all over the world?

Who is set up for a one click buy for all three volumes to ship right to your door as they release — set and forget?

The answer was clear: KICKSTARTER.

We didn't need Kickstarter to fund the series, that was already done.

We needed Kickstarter's reach. Its distribution platform.

 

So we're offering through Kickstarter a preorder: $50 for the 3 volumes of BRZRKR. There are other tiers, high end deluxe versions of the book for hardcore Keanu fans. These expensive low print run versions traditionally don't sell well in comic shops. If you are interested in any of the versions offered through Kickstarter for your store, contact Retail Sales Coordinator Morgan Perry at mperry@boom-studios.com for help.

 

Now for the really exciting part!

 

Once the Kickstarter campaign runs its course we will have amassed a huge email list of Keanu Reeves fans who don't (yet) read comics.

When the first issue comes out in shops, we will send them an email blast:

"Hey, you preordered the complete set of collections and we're going to ship them to you when they're published. But before then, the individual chapters of the story are coming out as single issue comic books at your local comic book store. If you're interested and can't wait to read the story, go check them out!"

 

We're going to use the Kickstarter platform to drive new readers into comic shops.

 

We'll be letting them know as each issue comes out they can buy them at their local comic shop.

And to make sure you can maximize your sales on the entire series, we're making every single issue of BRZRKR and all 3 collections returnable through the BOOM! Guarantee program.

We want these fans to discover the joy of monthly comic book reading!

This was a chance to fulfill a longstanding request from comic shop retailers the world over.

We're listening when you talk to us. You're our partners. You're the lifeblood of the business. Thank you for all the success and support you've shown us, especially in the past year and a
half.

And together, there's plenty more success to come! I guarantee it.

 

Best-Ross Richie, CEO and Founder, BOOM! Studios

 

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Vittorio zei:

En dit is de volledige brief:

nou.... goed verhaal eigenlijk!!!

Doen ze goed.

En met het geld dat ze hier binnenhalen, kan er wellicht een start gemaakt worden voor een film :)  

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Op 1/9/2020 om 16:23, Firmin Van De Kasseien zei:

Crowdfunding voor Jommeke

 

WAT KRIJG JE ? 

- 60 stripbundelingen met telkens 5 verhalen; elke stripbundel heeft een aparte cover en 240 pagina's binnenwerk

- Cover in kleur met glanzende plastificatie (papier: 240g) / binnenwerk in kleur (papier: offset HV 80g)

- Afwerking: garenloos gebonden stripbundelingen en een doorlopende unieke tekening op de ruggen van de 60 bundelingen

Samen zijn dat 13.000 pagina's feelgood en avonturen. Iedereen die nu bestelt, krijgt zijn/haar collectie thuis geleverd in de loop van december. De collectie zal verpakt zijn in twee stevige dozen die nog eens in een omdoos zitten. 

Er worden slechts 1500 exemplaren van deze collectie gemaakt. 

Prijs: €199 (BTW incl). Dat is een goeie deal als je rekent dat 1 regulier album € 6,50 kost en je normaal dus € 1.950 zou moeten neertellen om de 300 albums in huis te halen. 

 

Deze unieke verzameling kunnen wij alleen realiseren met jullie hulp. Vandaar onze oproep aan al wie Jommeke een warm hart toedraagt. Wij zoeken voor eind september 1500 partners die met ons willen meebouwen aan dit feestelijk project.

 

Krijgen we die 1500 verzamelaars niet bij mekaar en hebt u toch besteld, dan krijgt u uiteraard het volledige bedrag teruggestort bij stopzetting van dit crowdfunding-project.  

jommeke.jpg

Ga van de grond met Jommeke!

 

We zitten met onze verjaardagsactie bijna een de kaap van de 750 crowdfunders. Een geweldige merci daarvoor! En niet alleen onze teller gaat omhoog. Jij binnenkort mischien ook. Al wie voor 15 september intekent (dus ook diegenen die dat vorige dagen deden) maakt kans op een ballonvaart voor 2 personen met onze gloednieuwe Jommeke Luchtballon. Als je nog mensen kent die onze 65 Jaar Jommeke Collectie in huis willen halen...laat hen hen zeker weten! 

jommeke luchtballon.jpg

Link naar reactie
4 minuten geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Ga van de grond met Jommeke!

 

We zitten met onze verjaardagsactie bijna een de kaap van de 750 crowdfunders. Een geweldige merci daarvoor! En niet alleen onze teller gaat omhoog. Jij binnenkort mischien ook. Al wie voor 15 september intekent (dus ook diegenen die dat vorige dagen deden) maakt kans op een ballonvaart voor 2 personen met onze gloednieuwe Jommeke Luchtballon. Als je nog mensen kent die onze 65 Jaar Jommeke Collectie in huis willen halen...laat hen hen zeker weten! 

jommeke luchtballon.jpg

 

Effe de real-life versie opgezocht.

 

afbeelding.png.53e85c632a5e7e1b8a7efbc7ca4bc83b.png

Link naar reactie
52 minuten geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

- Cover in kleur met glanzende plastificatie (papier: 240g) / binnenwerk in kleur (papier: offset HV 80g)

- Afwerking: garenloos gebonden stripbundelingen en een doorlopende unieke tekening op de ruggen van de 60 bundelingen

 

"Gebonden" betekent in de boekenwereld "hardcover". Dat is hier niet het geval, want de cover is van 240 grs. karton.

De juiste term is "garenloos gebrocheerd", wat stripliefhebbers "gelijmde softcover" noemen. 

(Zou ook niet anders kunnen voor die prijs.)

Link naar reactie
20 uren geleden, Boekenmagazijn zei:

 

"Gebonden" betekent in de boekenwereld "hardcover". Dat is hier niet het geval, want de cover is van 240 grs. karton.

De juiste term is "garenloos gebrocheerd", wat stripliefhebbers "gelijmde softcover" noemen. 

(Zou ook niet anders kunnen voor die prijs.)

Bovendien is het formaat 24 cm x 17 cm.

Later zal deze uitgave bekendstaan als de 'Kleine Jommekes bundelingen'.  

Link naar reactie

Reguliere reeks is 29,7 x 21cm. Boxformaat 24 x 17cm scheelt een slok op een borrel. Nog altijd groter dan A5 (een half A4-tje) maar eigen;ijk scheelt het niet zo veel.

 

Qua vierkante centimeters is een box-Jommeke ruim 1/3 kleiner dan een regulier album. Dat wordt nog slikken voor de ontvangers want echt duidelijk wordt dat nergens, zeker niet door de misleidende vergelijking met de reguliere albums.  

 

 

Link naar reactie

Het is het formaat dat Dark Dragon Books ook al eens gebruikt heeft voor een aantal bundelingen. Ik heb geen album van Jommeke, daarom een hommage album van Jommeke genomen. Het is inderdaad een heel verschil, daarom twijfel ik ook nog. Ik begrijp dat je voor dat geld niet hetzelfde formaat hebt als een normaal album, maar 'iets' kleiner is het inderdaad niet.

 

 

IMG_20200909_091111.jpg

Link naar reactie

Iets kleiner is een subjectief antwoord, daarom geen oneerlijk antwoord. 17 x 24 is overigens niet zo overdreven klein. Voor een reeks als Jommeke zal dat formaat best leesbaar zijn, het gaat nu eenmaal over een reeks met simpele tekeningen. 

 

Als het doorgaat betaalt de koper nog geen euro per verhaal. Dat is en blijft een koopje. Voor de uitgeverij lijkt het me interessant om eventueel een nieuw publiek aan te kaarten die het momenteel niet ziet zitten om de reeks bijeen te sprokkelen en dus ook geen nieuwe verhalen koopt. 

 

Dat er "dik" verdiend gaat worden aan dit project. Dat is ook weer zo'n opmerkingen die me doet fronsen. Aan welke winstmarge denk je dan precies? Zelfs op het kleiner formaat, spreken we nog van heel wat papier. Om nog maar niet te spreken van de mankracht en de tijd dat er nu al in dit project zit. Ze zullen er wel geen verlies op maken, anders zouden ze minder dan 1500 klanten kunnen bedienen ook. 

 

 

Enfin, ik ga deze reactie afsluiten met een algemene opmerking. De Getekende Reep lijkt me de laatste jaren weinig veranderd op gebied van mentaliteit. 

Link naar reactie

BREAKING NEWS !

 

De Jommeke crowdfunding wordt verlengd t/m 30/09/2020.

 

Net voor de middag  hebben wij onze doelstelling van 1500 crowdfunders behaald. Dat is geweldig nieuws! Het betekent ook dat we met de collectie in productie kunnen gaan en dat jullie voor de feesten nog deze unieke verzameling van 300 Jommeke avonturen thuis mogen verwachten. Dank u voor alle steun en lieve berichten! 

Omdat we sinds gisteren en vanochtend nog zovele aanvragen binnenkrjigen en omdat we niet te veel mensen willen ontgoochelen, laten we de actie nog even doorlopen t.e.m. de vooropgezette einddatum van 30/09. 

 

jommeke hoera.jpg

Link naar reactie
Op 24/9/2020 om 13:41, Firmin Van De Kasseien zei:

BREAKING NEWS !

 

De Jommeke crowdfunding wordt verlengd t/m 30/09/2020.

 

Net voor de middag  hebben wij onze doelstelling van 1500 crowdfunders behaald. Dat is geweldig nieuws! Het betekent ook dat we met de collectie in productie kunnen gaan en dat jullie voor de feesten nog deze unieke verzameling van 300 Jommeke avonturen thuis mogen verwachten. Dank u voor alle steun en lieve berichten! 

Omdat we sinds gisteren en vanochtend nog zovele aanvragen binnenkrjigen en omdat we niet te veel mensen willen ontgoochelen, laten we de actie nog even doorlopen t.e.m. de vooropgezette einddatum van 30/09. 

 

jommeke hoera.jpg

 

 

Dit komt als een boemerang terug in het gezicht van Standaard Uitgeverij (die wereldvreemdheid wordt verweten).

Blijkbaar hebben velen gefund om te speculeren. Verschillende mensen zijn het oneens met de actie om +1500 exemplaren te drukken.

 

Lezen jullie mee? Better than fiction!

https://nl.ulule.com/jommeke/#comments

 

 

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

 

Dit komt als een boemerang terug in het gezicht van Standaard Uitgeverij (die wereldvreemdheid wordt verweten).

Blijkbaar hebben velen gefund om te speculeren. Verschillende mensen zijn het oneens met de actie om +1500 exemplaren te drukken.

 

Lezen jullie mee? Better than fiction!

https://nl.ulule.com/jommeke/#comments

 

 

 

Momenteel hebben ze de intekenperiode toch vervroegd afgesloten(om tegemoet te komen aan de vele negatieve reacties) met een gelimiteerd aantal van 1.566 exemplaren.image.thumb.png.e366040c7e5e8adf0e8c2b8a2cd4b155.png

Link naar reactie

Als backer zijnde kan ik diegenen die klaagden wel begrijpen. De funding sprak van 1500 exemplaren, dus een vast aantal. Moest er vanaf het begin over minstens 1500 exemplaren gespoken zijn, dan was er geen vuiltje aan de lucht en konden ze doordoen tot het einde van de maand. 

 

Nu, zelf heb ik niet geklaagd maar toch breekt het ook voor mij een beetje de exclusiviteit. Het is gewoon leuker om een collectie in huis te hebben waarvan je weet dat ze maar een bepaald aantal gedrukt hebben. De reacties dat er mensen gekocht hebben om achteraf met winst te verkopen doen me een beetje rollen met m'n ogen. Er zijn weinig verzamelaars van Jommeke, dus zijn er weinig mensen die extra gaan neertellen voor zo'n collectie. 

Link naar reactie
14 minuten geleden, Boekenmagazijn zei:

Crowdfunding is zeker voor Standaard Uitgeverij nog een nieuw concept.

Het aanbieden van een gelimiteerd aantal (met als streefgetal de complete oplage) was gewoon een amateuristische fout.

Maar als intekenaar gaan zeiken over die paar exemplaren meer is ook weer kinderachtig.

@Boekenmagazijn vat de hele situatie mooi samen.

En amateuristisch is het wel: intussen blijft bijvoorbeeld Het Nieuwsblad met een banner reclame maken voor de actie. 😅

Link naar reactie

Hallo, ik overweeg een crowdfunding te beginnen voor mijn album 'ABC van de Strip'. In het verleden heb ik nooit wat overgehouden aan mijn strips, maar dat was niet (heel) erg omdat ik toch werk had. Dit jaar heb ik, met dank aan Corona, nog geen cent gezien (ik werk in toerisme) en ook geen werklozen- of andere steun, dus ben ik iets meer gemotiveerd om er een succes van te maken. 

 

Een groot deel is al gemaakt, maar er moet toch nog veel gebeuren en de motivatie ebt zo langzaam wat weg. 

 

Dus dacht ik aan een redelijk bescheiden crowdfunding, zonder al te veel extraatjes (al heb ik wel een paar ideetjes), dus eigenlijk een beetje een veredelde intekenactie, kwestie van er toch voor een keer iets aan over te houden :) 

 

Welk platform zou je aanraden? (Het album is enkel in het Nederlands)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...