Ga naar inhoud

[Be politiek] "Dure wijn of boeken in huis? Aangeven, zegt Groen."


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Miss Turkey kan blaten wat ze wil. Eenmaal de verkiezingen achter de rug en als ze mee in de regering zitten dan keren ze hun kar en wordt er wel vanalles belast.

Kijk naar de N-VA: die proberen dan langs de andere kant rekeningrijden erdoor te krijgen met Benny. Proclameren dat ze meer liberaal zijn en meer ruimte willen voor de ondernemer maar wel een camera/trackingsysteem geschoeid op Chinese leest uitrollen en alles en iedereen zwaar beboeten.

En zo kun je de andere partijen ook toetsen aan hun mooie woordensmederij voor de verkiezingen en hun daden eenmaal ze met hun kont in de pluche genesteld zijn.
Onder de noemer "veiligheid, milieu/klimaat, ongelijkheidsbestrijding" wordt er geplunderd, getergd en gesard dat het niet meer mooi is.

Link naar reactie

Almaci kan nu wel zeggen dat ze geen wxij- of boekencollecties in rekeing wilt brengen, maar waarom stond dat idee dan wel op epapier, nota bene op een paier dat tot bij de Raad van State is gekomen en waar de RvS zijn tijd heeft moten insteken om het te beoordelen?

De prtij trekt haar staart in na de reacties op een voorstel dat ze ernstig hebben overwogen zonder vooraf te mekren dat het onzin was.

Zo'n voorstel op paier ztten getuitgt van het amateurisme in die partij.

 

ook zoiets: een tijd geleden klaagde een groen dat er niet "naar de basis werd geluisterd" ivm een of andere voorstel of zo waarvan ik niet meer weet wat het was, maar ht is OMDAT er naar de basiq wosrt geluisterd dat er zo veel plannen voor windmolens worden afgekeurd.

Typische partijpolitiek: als een politicus zegt "de basis", bedoelt hij "mijn basi". Als hj zegt "het draagvlak", bedoelt hij "mijn draagvlak". Gelueter en gezever.

--------------------------

Niets staat in de weg! :cheerf2:

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wie zegt dat het bij 1 miljoen euro blijft? Wie zegt dat ze eigen woning niet erbij zullen rekenen?  Eenmaal ze verkozen zijn, dan wijzigen ze hun voorstellen en worden alle zaken, waarvan velen vóór de verkiezingen met stelligheid beweerden dat het nooit zover zou kunnen komen, de realiteit.

Trouwens naar waar gaat al dat geconfisceerd kapitaal? En daarbij, als ze bij Groen zoveel geld nodig hebben en willen hebben, waarom drukken ze dan geen geld bij zoals een van hun geëerde genieën Bart Staes onlangs voorstelde?

Groen is gewoon de partij van cryptocommunisten, dieven, incompetenten en ultra lompe boeren die met 2 linkerhanden geboren zijn.

Ik zie dat onzen stuuv ook alweer aan het hengelen is naar overheidsmanna. :e011:  Ook De Koepel heeft veel centen nodig. Om ondermaats onderwijs aan te bieden.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 5/18/2019 at 5:19 AM, esteban² said:

Maar jouw visie op vraag 3 wil ik wel eens horen, Mauser.

Zonder al teveel uit te breiden, Theodoor heeft al een deel van de vraag zelf beantwoord. Marktwerking. Nieuwe private bedrijven die diensten aanbieden.

Wat betreft wegen; een voorbeeld uit de VS, waar een boel staten kampen met dezelfde ellende zoals wij hier in West-Europa. Geen geld voor wegdekreparatie enz...

Dominos pizza heeft onlangs aangeboden om putten en scheuren in de asfalt te repareren.  De beweegreden omdat te doen: zij hebben ook de wegen nodig om hun pizza's te leveren. Zonder al teveel schudden en schokken. Dus het bewijs is geleverd dat private bedrijven kunnen optreden om diensten te leveren waarop de overheid het monopolie claimde en de illusie in stand houdt dat enkel maar zij dit kunnen.

Kijk, zelfs de reguliere fakestream media heeft erover bericht:

https://www.theguardian.com/business/2018/jun/12/dominos-pizza-deliveries-road-repair-potholes-paving-infrastructure

Domino's branded potholes appear after pizza company takes to road repair

 

The company say their infrastructure project will prevent pizza being damaged in transit

Uiteindelijk is het ook maar een bouwbedrijf contacteren en hen vragen of ze even wat asfvalt willen komen uitsmeren om wat scheuren en gaten te dichten. Da's geen rocket science.

 

Link naar reactie
8 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Dominos pizza heeft onlangs aangeboden om putten en scheuren in de asfalt te repareren.  De beweegreden omdat te doen: zij hebben ook de wegen nodig om hun pizza's te leveren. Zonder al teveel schudden en schokken. Dus het bewijs is geleverd dat private bedrijven kunnen optreden om diensten te leveren waarop de overheid het monopolie claimde en de illusie in stand houdt dat enkel maar zij dit kunnen.

 

Secundum quid (overhaaste generalisatie/wet van de kleine getallen).

De juistheid van de stelling wordt aangetoond met één of meerdere voorbeelden of een niet-representatieve steekproef.

De denkfout is hier dat er een algemene regel wordt afgeleid uit slechts enkele gevallen, in filosofische termen een inductie met een te smalle basis.

Vergelijkbaar met pars pro toto: Aan de hand van een detail, een conclusie over het geheel vellen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Jazeker. Met dat verschil dat zij aan dergelijk vermogen komen door net een herverdelingspolitiek toe te passen en voorstander van zijn.  En de andere die gewerkt en gespaard heeft om een vermogen van 1 miljoen te bekomen beschuldigen van 'te rijk' zijn. En niet genoeg 'eerlijke bijdragen' te betalen aan de maatschappij.

Link naar reactie
Op 18/5/2019 om 16:41, Koen zei:

Ik zal hier niet meer reageren op extreem tuig als Mausert.  Behalve dit, een fragment uit een interview met Almaci (vandaag in Zeno, bijlage van De Morgen).

 

Ik citeer hier even uit een artikel in de Tijd van 15 mei:

In een wetsvoorstel van Groen en Ecolo dat dateert van enkele maanden geleden staat dat iedereen die een ‘collectie’ bezit van meer dan 5.000 euro dat moet aangeven. Aan de Raad van State verduidelijkte de partij dat ‘waardevolle boeken of een gigantische wijnkelder’ aangegeven moeten worden ‘indien de geschatte waarde 5.000 euro overstijgt’.



bron

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

Ik citeer hier even uit een artikel in de Tijd van 15 mei:

 

 

Mijn ouders zijn net na de oorlog geboren. Mijn vader werkte zijn hele leven bij de RTT, later Belgacom als storingstechnieker. Van zijn 14de zat hij in de weverijen, tot hij op zijn 19de, na zijn legerdienst, slaagde voor de toelatingsexamens van de RTT. Geld om te studeren was er niet. Mijn moeder was huisvrouw, maar heeft enkele jaren  gewerkt als poetsvrouw en deed enkele jaren naschoolse opvang. Ze hebben 3 kinderen groot gebracht. 

 

Onlangs zijn ze naar een appartement verhuisd, omdat mijn moeder na een operatie niet zo goed meer te been is.

 

Hun huis en de grond er rond, hebben ze kunnen verkopen voor 410.000 euro. 

 

Ze hebben niks meegekregen van thuis, mijn vader was al wees toen hij 18 was, en hij komt uit bittere armoede.

 

Mijn moeder kreeg wel haar uitzet, de meubels, van haar ouders.

 

Er waren momenten dat ze nog 1000 bef in huis hadden (okee begin jaren 70, maar toch), en niks op de bank.

 

Mijn vader ging met de fiets en de trein (gratis voor RTT'ers) naar het werk.

 

Een eigen auto heeft hij pas gekocht in 1989, toen ik 13 was.

 

Tot die gijd gebruikten ze die van mijn grootouders langs moeders kant, die zelf geen rijbewijs hadden, maar een auto hadden gekocht voor hun studerende /startende kinderen wanneer ze die nodig hadden. Op reis sijn we nooit geweest, maar we hadden niks tekort en mijn vader kocht voor elke gelegenheid hetgeen we het liefst wilden: strips.

 

Mijn grootouders langs moeders kant zijn overleden, (grootvader meestergast in efn fabriek en tot 65 gewerkt, grootmoeder huisvrouw) en hebben aan alle 4 hun kinderen een kleine 100.000 overgelaten na succesie.

 

Ik weet dat mijn ouders nog voor ze dit erfden en nog voor hun huis werd verkocht, ongeveer 300.000 euro spaargeld hadden. Beleggen deden ze niet, die ene keer dat hun verzekeraar het hen kon aanpraten, verloren ze 50.000 bef en dat zijn ze nooit vergeten.

 

Ik kom aan 810.000 euro voor simpele, eenvoudige werkmensen..

 

Da's niet zo ver verwijderd van dat miljoen, huis inbegrepen, en zonder collecties.

 

Ik heb een tijdje geleden diezelfde redenering eens gemaakt op een ander forum, en daar kreeg ik nogal wat over me heen van extremistische herverdelers die niet konden geloven dat een simpele werkmens 300.000 euro kon bijeen gespaard te hebben zonder te hebben gestolen of gesjoemeld. Ofwel loog ik, ofwel was mijn vader een rechtse graaiende zak.

 

Ik vraag me écht af in welke wereld die gasten en mensen als Calvo en Almaci leven.

 

Met hun wedde zijn ze veel sneller aan hun eerste miljoentje aan het bouwen dan mijn ouders, die het uiteindelijk net niet gehaald hebben.

 

Maar mijn moeder heeft dus amper gewerkt.

 

Mijn tantes en ooms werkten allemaal met z'n tweeën: vrachtwagenchauffeur, garagist, onderwijzer, kleuterleidster, verpleegster, gemeentebediende...

 

Als dat die mensen moet voorstellen die bijna als volksvijand worden neergezet door linkse en extreemlinkse partijen...

 

Ik denk dat dit hen veel meer stemmen gaat kosten dan ze zelf voor mogelijk houden.

 

Dit heeft ook niks meer te maken met hetgeen de core business van Groen zou moeten zijn: mogelijkheden tot onthaasten, meer groen, minder vervuiling, alternatieven voor fossiele energiebronnen, aandacht voor het milieu, anders gaan leven...

 

Jammer, dat was meer mijn dada nochtans...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
Op 15/5/2019 om 13:35, Koen zei:

Gekke Striplezer, toch best eens het bewuste wetsvoorstel dat men ooit heeft gedaan lezen.  Men wou op zoek gaan naar grote vermogens, mensen die meer dan 1 miljoen € bezitten, daarbij zou volgens dat 'ooit gemaakte voorstel' verzekerde boeken en wijnen ook meetellen om tot die 1 miljoen € te komen.  

Het overgrote gros van de mensen die nu moord en brand roepen, over iets wat niet in het programma van Groen staat, zou nooit kunnen extra belast worden met die vermogenstaks omdat ze van hen leven niet over zo'n vermogen zullen beschikken.
Conclusie : zelf al komt Groen aan de macht (wat voor velen blijkbaar een nachtmerrie zou zijn), dan nog is er geen reden om je Jommekes te verbranden.

Inderdaad, wie heeft er nu een miljoen vermogen? Een paar % van de bevolking.

Link naar reactie
18 minuten geleden, Zwendel zei:

Inderdaad, wie heeft er nu een miljoen vermogen? Een paar % van de bevolking.

Het eigen huis zit er ook in hé Zwendel, staat ook duidelijk in het artikel dat Tanuki linkte.

 

En van de spaarzame generatie babyboomers die met 2 gingen gaan werken, zullen er volgens mij niet veel zijn die dat niet hebben.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
1 minuut geleden, Chorasan zei:

Het eigen huis zit er ook in hé Zwendel, staat ook duidelijk in het artikel dat Tanuki linkte.

 

En van de spaarzame generatie babyboomers die met 2 gingen gaan werken, zullen er volgens mij niet veel zijn die dat niet hebben.

Als het over 2 personen gaat is het 2 miljoen he Chorasan.

Link naar reactie
28 minuten geleden, Zwendel zei:

Als het over 2 personen gaat is het 2 miljoen he Chorasan.

Heb je daar een bron van? Ik heb onlangs een vergelijking gezien van de Pvda tussen hun miljonairstaks (1,5 miljoen euro) en de vermogentaks van Groen (1 miljoen euro, alles inbegrepen). Daar stond in te lezen dat dit per huishouden was.

 

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
4 minuten geleden, Zwendel zei:

Wat is dat voor iets? Facebook? Twitter?

 

Fake volgens mij, er bestaan geen Gezinsbelastingen.

Euhm, een door Groen gesponsorde uitleg op facebook over die vermogensbelasting.

 

Is niks fake aan hoor, het is wel degelijk per gezin.

 

Ik heb het daarnet ook terug gevonden op de website van de Pvda en ook hier zou het moeten instaan volgens de uitleg bij de link op google, maar ik ben niet geabonneerd op De Tijd:

https://www.tijd.be/dossiers/verkiezingen-2019/welke-belastingen-hebben-de-partijen-in-petto-voor-beleggers/10128179.html

 

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
10 minuten geleden, Chorasan zei:

Euhm, een door Groen gesponsorde uitleg op facebook over die vermogensbelasting.

 

Is niks fake aan hoor, het is wel degelijk per gezin.

Maar Chorasan, de belastingsaangifte is persoonlijk.

 

Laat je niets wijsmaken op facebook of Twitter. 😉

 

Edit: in ieder geval, ik heb geen verzekering voor mijn strips en game verzameling. Sop is de kool niet waard. Het is eerder een sentimentele waarde.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Zwendel zei:

Maar Chorasan, de belastingsaangifte is persoonlijk.

 

Laat je niets wijsmaken op facebook of Twitter. 😉

Zwendel, als je volgende zoekterm intypt op google:

1 miljoen euro per persoon of per gezin groen vermogensbelasting

 

Moet je eens de 7de link openen via facebook.

 

Daar kom je op de officiële facebookpagina van Groen en daqrin leggen ze haarfijn uit dat het per gezin is.

 

Ik ga er verder geen tijd meer aan besteden. 

 

Zoek het aub zelf eerst eens uit alvorens het te willen ontkrachten middels ongefundeerde uitspraken (ik bedoel het niet offensief, maar kom, je hebt dus écht geen gelijk en ik ga het niet blijven herhalen).

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
3 minuten geleden, Chorasan zei:

Zwendel, als je volgende zoekterm intypt op google:

1 miljoen euro per persoon of per gezin groen vermogensbelasting

 

Moet je eens de 7de link openen via facebook.

 

Daar kom je op de officiële facebookpagina van Groen en daqrin leggen ze haarfijn uit dat het per gezin is.

 

Ik ga er verder geen tijd meer aan besteden. 

 

Zoek het aub zelf eerst eens uit alvorens het te willen ontkrachten middels ongefundeerde uitspraken (ik bedoel het niet offensief, maar kom, je hebt dus écht geen gelijk en ik ga het niet blijven herhalen).

Zoals ik al gezegd heb. Ik ga er geen last van hebben of het nu per persoon is of niet.

 

I am a happy puppy. 😉

Link naar reactie
4 minuten geleden, Zwendel zei:

Zoals ik al gezegd heb. Ik ga er geen last van hebben of het nu per persoon is of niet.

 

I am a happy puppy. 😉

Ik ook niet hoor, en ik zal er nooit last van hebben zoals ik leef. Maar ik vind dat echt geen gigantisch bedrag voor spaarzame gepensioneerde tweeverdieners en ik heb het gevoel dat die mensen nu onterecht worden weggezet als rijke, inhalige stinkerds die deel uitmaken van het probleem.

 

Da's alles.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
Op ‎19‎/‎05‎/‎2019 om 14:26, Kameraad Mauser zei:

Dominos pizza heeft onlangs aangeboden om putten en scheuren in de asfalt te repareren.  De beweegreden omdat te doen: zij hebben ook de wegen nodig om hun pizza's te leveren. Zonder al teveel schudden en schokken. Dus het bewijs is geleverd dat private bedrijven kunnen optreden om diensten te leveren waarop de overheid het monopolie claimde en de illusie in stand houdt dat enkel maar zij dit kunnen.

Kijk, zelfs de reguliere fakestream media heeft erover bericht:
https://www.theguardian.com/business/2018/jun/12/dominos-pizza-deliveries-road-repair-potholes-paving-infrastructure

Spiro heeft hier al op gereageerd.  En als je het artikel leest, dan snap je al gauw dat het vooral om een publiciteitsstunt van die pizza-firma gaat.  Ze hebben met het oog op publiciteit enkele putten opgevuld van lokale wegen en betaald vanuit hun reclamebudget.  Hele autosnelwegen aanleggen en onderhouden zullen ze heus niet doen.  Waar zouden ze dat geld vandaan halen?  En kom nu niet af dat andere private bedrijven dat zullen doen.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
2 hours ago, Zwendel said:

Dan wel uiteraard, maar als loontrekkende en zelfs met een (heel) goeie job krijg je dat per persoon niet bijeengespaard.

Serieus? Als je een goede middenklasse baan hebt, in de eerste jaren niet al te wild doet, een bescheiden bedragje apart houdt en daar een en ander mee doet qua aandelen/beleggen, dan kun je toch een klein spaarvermogen bekomen, dat dicht of net over het miljoen gaat...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
3 minutes ago, Theodoor said:

Spiro heeft hier al op gereageerd.  En als je het artikel leest, dan snap je al gauw dat het vooral om een publiciteitsstunt van die pizza-firma gaat.  Ze hebben met het oog op publiciteit enkele putten opgevuld van lokale wegen en betaald vanuit hun reclamebudget.  Hele autosnelwegen aanleggen en onderhouden zullen ze heus niet doen.  Waar zouden ze dat geld vandaan halen?  En kom nu niet af dat andere private bedrijven dat zullen doen.

Uiteraard is het ook een publiciteitsstunt. Je moet toch ook de aandacht trekken voor je product? Want zonder uw product te kunnen verkopen zul je ook niet moeten instappen in een marktsegment waar verkeers/transportdiensten/herstel wordt aangeboden.

Musk is anders al goed op weg om dichtbevolkte urbane gebieden te voorzien van ondertunneling waarbij de huidige dichtslibbende verkeersaders kunnen ontlast worden.

Eenzelfde zie je ook met telecom/internetproviders. Vroeger dacht men ook dat de markt dit niet zou kunnen aanbieden. Dat telecom enkel maar door een grote structuur zoals een overheid zou kunnen gerealiseerd worden.

Of ruimteonderzoek/verkenning. Zowel Musk als Bezos investeren hun kapitaal in dergelijk onderzoek. Waarbij ze nieuwe markten openen. En terwijl Musk met Space X een raketje lanceert, knalt hij meteen ook een nieuwe sateliet in orbit waardoor er een nieuwe internetprovider ontstaat.
Waar Nasa de laatste 50-60 jaar vooral veel subsidie heeft zitten verbrassen met zo nu en dan eens een telescoop de ruimte in te knallen, flikt Musk in een kleine 10 jaar.
 



En Walter Block geeft ook wat duiding omtrent privatisatie van wegen en infrastructuur.
 

 

Link naar reactie
17 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Serieus? Als je een goede middenklasse baan hebt, in de eerste jaren niet al te wild doet, een bescheiden bedragje apart houdt en daar een en ander mee doet qua aandelen/beleggen, dan kun je toch een klein spaarvermogen bekomen, dat dicht of net over het miljoen gaat...

 

Je zal dan toch wel een heel goede baan moeten gehad hebben en geen zware tegenslagen gekend (zoals ziekte, invaliditeit,...).  Er zijn ongetwijfeld mensen die dat miljoen (bijna) bijeen sparen maar er zijn er veel meer die dat niet doen/kunnen.  Kijk maar eens hieronder.

 

Vermogen.thumb.JPG.132b69de3b66e1745c6966e569fae996.JPG

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
3 hours ago, Chorasan said:

 

Ik heb een tijdje geleden diezelfde redenering eens gemaakt op een ander forum, en daar kreeg ik nogal wat over me heen van extremistische herverdelers die niet konden geloven dat een simpele werkmens 300.000 euro kon bijeen gespaard te hebben zonder te hebben gestolen of gesjoemeld. Ofwel loog ik, ofwel was mijn vader een rechtse graaiende zak.

 

 

Heel herkenbaar. Men tracht kritiek op herverdeling en klimaatpolitiek zoveel mogelijk te linken aan extreem rechts, nazi-toestanden, white supremacy en haatspraak. Zodat men dan een legitimatie heeft om bijvoorbeeld je te verbannen van diverse social media, of indien je een academische functie hebt, je monddood te maken, je als een ongeloofwaardig en verward sujet neer te zetten.

Men wil laten uitschijnen dat een nivellerende inclusiviteitspolitiek op globale schaal de enige en waarachtige manier is om een welvaartstaat te verkrijgen. Met alle macht tracht men deze maatschappelijke ordening dan ook voor wetenschappelijk aantoonbaar te laten doorgaan. Vandaar ook het dogmatische geloof in structuren als de EU, de VN, NGO's, VZW's...

'Want zonder de EU en de VN zouden we geen 70 jaar vrede hebben. Enkel de EU en de VN zijn de oplossing om armoede, klimaatproblemen en extreem-rechtse volkwbewegingen te kunnen tegengaan. Wie tegen de EU is en zelfs ook nog maar de minste kritiek op deze structuur heeft kan niet anders dan een nazi zijn.'

Niets meer dan andersdenkenden opzadelen met een enorm schuldcomplex dat de wereld weer tenonder zal gaan indien niet iedereen het geloof in de EU en de VN deelt.

Zelfde patroon en werkwijze die de Jehova's hanteren. Of de katholieken van destijds (met hun vurige donderpreken vanop de kansel waarbij de ongelovigen verketterd werden en de oorzaak waren van de ondergang van Gods Koninkrijk. "Gij gelooft niet ons heere, in ons Jezeke. Gij zijt de oorzaak dat den boze, den satan verloedering en verval kan brengen in Gods schepping." :e011: ) en moslims.

Linksen zijn atheistische tsjeven. En tsjeven zijn religieuze sossen.  Allemaal partijkartel.
 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
16 minutes ago, Theodoor said:

 

Je zal dan toch wel een heel goede baan moeten gehad hebben en geen zware tegenslagen gekend (zoals ziekte, invaliditeit,...).  Er zijn ongetwijfeld mensen die dat miljoen (bijna) bijeen sparen maar er zijn er veel meer die dat niet doen/kunnen.  Kijk maar eens hieronder.

 

Vermogen.thumb.JPG.132b69de3b66e1745c6966e569fae996.JPG

Inflatie en nulrentepolitiek ( sterk verdedigd door vooral diegenen die een herverdelingspolitiek voorstaan ) zorgen er inderdaad voor dat men minder en minder kan sparen.  Millenials zijn opgegroeid met het idee dat wanneer men niet of nauwelijks rondkomt met een inkomen uit arbeid, men maar moet gaan lenen. Want de rente staat toch bijna op nul.  En dat men moet gebruik maken van subsidies.

"Want daarvoor doet men het, zoveel geld bijdrukken om de mensen te helpen."

Men vertelt er wel niet bij dat door veel bij te drukken de prijzen blijven stijgen. Maar ja, kijk naar het secundair onderwijs en je ziet dat er geen economie wordt onderwezen. Hoe wil je dan dat mensen begrijpen hoe welvaart ontstaat, wat prijsmechanismen zijn enz...

Zelfs veel economen studeren af zonder enige notie van economische geschiedenis. Want da's een keuzevak. En velen laten dit links liggen.
Zoek maar eens op Edin Mujagic:
 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
4 minutes ago, Zwendel said:

Nuja ik ben gewoon een loser die geen 2000 euro per maand kan sparen omdat ik teveel uitgeef aan strips.

 

Mijn stripspeciaalzaak zal het geweten hebben. :)

2000/maand...nou overdrijf je ook in de andere richting...

Link naar reactie
30 minuten geleden, Zwendel zei:

Gewone rekenkenkunde.

 

100000:12/45=1852 euroskes

 

 

Aangezien ook je eigen woning in dat miljoen zit mag je ook hetgeen je huis waard is wanneer het afbetaald is er bij rekenen. Met de lage rentes van tegenwoordig zijn er dus nogal wat (koppels hé, want het gaat dus echt niet per persoon in dat voorstel van Groen) die al bijna de helft van die 1852 euro sparen door gewoon hun lening af te betalen gedurende 25, 30 jaar. Dan moet je met je partner natuurlijk nog 900 euro maandelijks over hebben.

Maar 2 gewone arbeiders in de textielsector hebben samen 14.000 euro vakantiegeld en eindejaarspremie, dus je moet geen ingenieurskoppel zijn om dat voor elkaar te krijgen.

 

Gewoon een beetje spaarzaam zijn zoals de babyboomers dat waren.

 

Ik blijf er bij, het is er ferm over.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
11 minuten geleden, Chorasan zei:

Aangezien ook je eigen woning in dat miljoen zit mag je ook hetgeen je huis waard is wanneer het afbetaald is er bij rekenen. Met de lage rentes van tegenwoordig zijn er dus nogal wat (koppels hé, want het gaat dus echt niet per persoon in dat voorstel van Groen) die al bijna de helft van die 1852 euro sparen door gewoon hun lening af te betalen gedurende 25, 30 jaar. Dan moet je met je partner natuurlijk nog 900 euro maandelijks over hebben.

Maar 2 gewone arbeiders in de textielsector hebben samen 14.000 euro vakantiegeld en eindejaarspremie, dus je moet geen ingenieurskoppel zijn om dat voor elkaar te krijgen.

 

Gewoon een beetje spaarzaam zijn zoals de babyboomers dat waren.

 

Ik blijf er bij, het is er ferm over.

Ga je in de problemen geraken met de vermogenswaarde van je stripverzameling?

Link naar reactie
24 minuten geleden, Zwendel zei:

Ga je in de problemen geraken met de vermogenswaarde van je stripverzameling?

Nee, ze is niet verzekerd.

 

Wat niet wegneemt dat dat voorstel van Groen absurd is. 

 

Er zijn veel mensen die niet beseffen hoe ver ze wilden gaan, blijkbaar zijn er zelfs die het niet willen of kunnen geloven. Da's jammer, want de mensen hebben recht op correcte informatie.

Op die facebookpagina van Groen is er iemand die zich er over beklaagt dat een aanbellend lid haar wijs had gemaakt dat die 1 miljoen euro per persoon was ipv per gezin. Waarop Groen reageert dat die persoon niet goed geinformeerd was en dat ze hun leden beter gaan instrueren.

 

Het is zo amateuristisch dat je écht zou geloven dat die pagina gewoon gekaapt is mocht je het ook niet ergens anders hebben gelezen...

 

Maar ik ga er over ophouden hoor. Laten we weer over strips, tv-series en boeken discussiëren. Geef nog eens een tip in het boekentopic. Daar ga ik meer aan hebben. We hebben dezelfde smaak.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
13 uren geleden, Zwendel zei:

Dan wel uiteraard, maar als loontrekkende en zelfs met een (heel) goeie job krijg je dat per persoon niet bijeengespaard.

Sneller dan je denkt.

Punt is dat Groen door een bedrag vast te leggen dat goed klinkt (1 heel miljoen!) niet goed heeft nagedacht.

Het lijkt er immers op alsof je nooit aan dat bedrag gaat geraken en dat men aldus de superrijke 1% viseert. In de praktijk zal ik er waarschijnlijk ooit ook aan gaan hangen, als 't een beetje meezit. Nochtans ben ik een gewone shiftarbeider.

Het probleem, of het geluk afhankelijk van hoe je het bekijkt, is dat ik een goed loon heb (hopelijk leest de baas niet mee), binnen een aantal jaar m'n huisje tuintje boompje heb afbetaald dat gebouwd is op grond geschonken door spaarzame schoonouders die deze met erfenisgeld hebben gekocht toen het nog goedkoop was. Ikzelf heb er op kunnen bouwen net voor de prijzen exponentieel begonnen te stijgen. Wat eerst nog gewoon een mooi huis was, werd plots een pak meer waard, als ik de prijzen zie van huizen in de omgeving... Van het geld dat ik er heb ingestoken, kan ik nu hooguit nog een groot appartement kopen.

Van onze lonen kunnen we ook wat sparen en dat zit in enkele fondsen aangezien het spaarboekje toch niets opbrengt. En omdat we de sossen niet geloven (remember Didier?) hebben we voor alle zekerheid ook maar een pensioenspaarplan opgestart. Kortom, er hoeft maar iets met onze ouders of schoonouders te gebeuren waardoor we hun huis erven, en we zitten ook bij de door Calvo & co verguisde 1%-ers. De 1300 strips die ik hier heb liggen zullen uiteraard het verschil niet maken.

Bijkomend probleem is dat de échte 1%-ers het geld hebben om iemand te betalen die creatief kan boekhouden. Die kunnen kiezen waar ze hun geld parkeren, al dan niet via kantoortjes opgericht in het buitenland. En die bijgevolg hun vermogen zodanig kunnen verdelen dat ze minder hoeven te betalen. Netto zal het bedrag dat ze moeten ophoesten nog altijd een pak meer zijn dan wij moeten betalen, procentueel zal het minder zijn. Dus als ze hun berekende 2 miljard, of hoeveel was het alweer, willen halen moeten ze hun grens laag genoeg stellen zodat de middenklasse toch ook weer net getroffen wordt, maar hoog genoeg dat het lijkt alsof dat nooit zal gebeuren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...