Ga naar inhoud

RR 41 - De laatste Droom (1969)


Recommended Posts

218689.jpg.19bee66926eece33f0f06b5142e5cb97.jpg

 

Het verhaal (Wikipedia)

 

Bahaal, de Prins der Duisternis slaagt erin het zwaard Excalibur van Koning Arthur te stelen. De Rode Ridder en Lancelot worden eropuit gestuurd om het terug te veroveren. De ridders dringen ongemerkt de burcht van Bahaal binnen en Johan kan verhinderen dat Bahaal het zwaard vernietigt. Ze vinden het zwaard en brengen het terug naar Camelot. Een groot leger onder leiding van Bahaal trekt nu ten strijde en Koning Arthur rijdt hem met zijn leger tegemoet. De koning geeft ridder Lancelot het bevel om over zijn vrouw Guinevere te waken maar hij kan niet verijdelen dat ze sterft door giftige dampen uit een vaas die aan Bahaal behoorde. Arthur ontvangt de boodschap van de dood van zijn gemalin net voor de strijd maar tracht de veldslag te vermijden door Bahaal uit te dagen voor een persoonlijk duel. Maar vooraleer dit duel kan beginnen stormt het leger van Bahaal naar voor waardoor een veldslag onvermijdelijk is. Tijdens de strijd komen Arthur en Bahaal tegenover elkaar te staan en wordt de Prins der Duisternis dodelijk gewond door de koning. Met zijn laatste krachten kan deze net voor hij sterft Koning Arthur doden. Het leger van Koning Arthur wint de strijd maar het einde van het tijdperk van de Ronde Tafel is aangebroken.

 

Over het album

Het was de bedoeling dat in dit album Johan stierf en de reeks zou stopgezet worden. Zowel de krantenlezers als Karel Biddeloo konden Willy Vandersteen overtuigen toch verder te gaan.

 

Dit lijkt dus een interessant album in de groei van Karel Biddeloo om dit forum te starten. Vul aan, voeg weetjes toe, discussieer en neem eens van de gelegenheid gebruik om het verhaal eens te herlezen.

 

 

 

Link naar reactie
12 uren geleden, Ambreville zei:

Over het album

 

Het was de bedoeling dat in dit album Johan stierf en de reeks zou stopgezet worden.

Was het effectief de bedoeling dat Johan zelf ook stierf? Dat Vandersteen nevenpersonages liet stierven, hoe belangrijk ze ook waren, kan ik nog begrijpen. Maar het hoofdpersonage?

Link naar reactie

Uit de RR-story van de SSZ

 

Vandersteen wou met de reeks stoppen. In DE BARST IN DE RONDE TAFEL werd nog een laatste megaschurk gelanceerd, Bahaal, en die zou in DE LAATSTE DROOM (deel 41, 1969) uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor de dood van koning Arthur en koningin Guinevere. Dit laatste album baadde in een vrij depressieve einde-van-dewereld-zoals-we-die-nu-kennen-sfeer. Na een dramatisch einde aan het epos zou Vandersteen zich weer op andere reeksen kunnen concentreren. Lezers van de kranten waarin DE RODE RIDDER werd voorgepubliceerd, reageerden echter en masse op het stopzetten van de reeks. Ook Biddeloo zelf vond dit jammer, en hij kon Vandersteen ervan overtuigen om de reeks verder te zetten. Uiteindelijk werd dan in de plaats de avonturenreeks BIGGLES stopgezet.

 

De Rode Ridder zelf stierf niet in DE LAATSTE DROOM, alhoewel Vandersteen dat wel van plan zou zijn geweest moest de reeks definitief stopgezet zijn. Johan werd dan maar weer een dolende ridder die de idealen van Arthur verder zou verspreiden.

Link naar reactie

Er moest een reeks sneuvelen omdat Vandersteen een nieuwe reeks ging lanceren die in de krant moest voorgepubliceerd  worden. Dit was Safari. En omdat Vandersteen zijn interesse in de Rode Ridder verloren had was deze reeks het uitverkoren slachtoffer.  De lezers en Biddeloo zelf dachten daar anders over en omdat Karel toch al de tekenaar was van en Biggles en De Rode Ridder schoof hij handig Biggles naar de uitgang. Trouwens na de gebruikelijke Vandersteen aanpak van nieuwe reeksen ( eerste paar albums van zijn hand ) werd ook Safari op Karel zijn bordje geschoven.

Dat bordje was toen een enorme plateau met De Rode Ridder, Karl May en Safari allemaal van de hand van de heer Biddeloo.

Link naar reactie
Op 25/5/2019 om 13:46, Ethan Edwards zei:

Dat bordje was toen een enorme plateau met De Rode Ridder, Karl May en Safari allemaal van de hand van de heer Biddeloo.

Tiens, je hebt gelijk. Ik heb altijd gedacht dat Safari voor Biddeloo's werk aan de RR kwam, maar dat werd inderdaad gelijktijdig gemaakt. Karel moet goed doorgewerkt hebben in die tijd.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Safari heb ik begin jaren 90 gekocht als kind op rommelmarkten, eigenlijk puur omdat ik het mooi vond om naast het rood van sus en wis, blauw van bessy en het paars van R&B ook nog gele covers te hebben. Jerom heb ik me nooit aan gewaagd. Safari vond ik wel nog iets hebben. Er is wel één deel van de strip waarvan ik er nooit ben in geslaagd er een deftig exemplaar van te kopen, het 'plastiek' van de omslag komt los, en bij alle andere die ik ooit heb gezien is het van hetzelfde. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...