Ga naar inhoud

Signeren van strips


Recommended Posts

Hallo,

 

Ik ga komend weekend de eerste keer naar een stripbeurs (Gent). Hier kan je oa. je strips laten signeren. Ik ben iemand die zeer veel zorg draagt voor mijn strips. controleer elke strip die ik wens te kopen zorgvuldig op krassen, scheuren etc. Vrienden vinden dat ik overdrijf, maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Maar soit, als je een strip laar signeren, wat doet dit dan met de waarde van die strip op de 2dehands markt?

 

Groetjes,

Niels

Link naar reactie

De eventuele waarde hangt volledig van de tekenaar af. Een Gibrat is al dadelijk enkele honderden euros waard van zodra hij zijn pen opheft, veel anderen voegen niet veel toe. Nu als dat een factor is, doe het dan liever niet. Dan sta je met een totaal verkeerde motivatie in de rij tussen echte fans die je met plezier zullen lynchen.

Als je schrik hebt voor schade aan je boeken, dan kan je altijd vragen om te signeren in een livre d'or. In de boek komt dan enkel een handtekening.

Probeer eerst wat gemakkelijke tekenaars zoals Ptiluc als je schrik hebt voor beschadigingen. Dan went dat wel.

 

 

 

Link naar reactie

Als je veel waarde hecht aan boeken die er perfect uitzien, is het misschien niet wenselijk om ze te laten signeren. Tekenaars krijgen hun eigen boeken zo vaak onder hun neus, dat het speciale er voor hen al een beetje af is en ze er geen enkel probleem meer mee hebben om een bladzijde net even iets hardhandiger neer te vouwen om erop te tekenen dan je wellicht zelf zou doen. Tekenaars zitten niet zo met een vouw of kreukeltje.

Als je boeken wilt verkopen nadat ze gesigneerd zijn, laat dan in ieder geval niet je naam erbij zetten, dat maakt het meteen een stuk moeilijker er ooit nog geld voor te krijgen (jij zou ook geen boek willen met een andere naam erin). De tekenaar denkt bij dat verzoek dan waarschijnlijk wel even "Oh, heb ik daar mijn best voor gedaan, zodat jij het boek met winst kunt verkopen?", maar zal er over het algemeen niet moeilijk over doen. Bij veel tekenaars zal een boek ook niet héél erg veel in waarde stijgen, met een (hand)tekening erin, en dat weten ze zelf ook wel, als ze zo'n tekenaar zijn.

Een laatste tip: Als een tekenaar gratis signeert, maak het hem dan niet te moeilijk met een superingewikkeld verzoek. Van een bakker die bereid is je een gratis brood te geven, kun je ook niet verlangen dat hij dan in plaats van een brood een bruidstaart van 4 lagen voor je bakt.

Link naar reactie

Ik denk dat de essentie is dat striptekenaars ook maar mensen zijn. Je kunt er tegen praten. ;)

Maar sowieso is er het praktische aspect: als je als tekenaar gemakkelijk wilt tekenen, moet je de pagina waarop je tekent platleggen. En zeker bij soft covers kan dat eindigen met een plooi waar het boek normaal plooit omdat de cover opengeplooid wordt. Als de tekenaar met nat werkt, zal het papier rimpelen. Etc.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
2 hours ago, Ambreville said:

Probeer eerst wat gemakkelijke tekenaars zoals Ptiluc als je schrik hebt voor beschadigingen. Dan went dat wel.

:e007:

Vraag hem vooral dat hij "iets" met een motor doet in zijn signeren...



En koop alvast een 2 exemplaar van het boekje dat je wil laten signeren. Succes.

Link naar reactie
2 uren geleden, NielsVV zei:

Hallo,

 

Ik ga komend weekend de eerste keer naar een stripbeurs (Gent). Hier kan je oa. je strips laten signeren. Ik ben iemand die zeer veel zorg draagt voor mijn strips. controleer elke strip die ik wens te kopen zorgvuldig op krassen, scheuren etc. Vrienden vinden dat ik overdrijf, maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Maar soit, als je een strip laar signeren, wat doet dit dan met de waarde van die strip op de 2dehands markt?

 

Groetjes,

Niels

 

De waarde van je strip kan omhoog gaan maar het kan ook beschadigen omdat de auteur bv het boek moet plat duwen, als je zo kieskeurig bent dan kun je eventueel ook een boek aankopen en de tekening op een los blad laten maken (die je zelf meebrengt) of in een leeg signeer-boek. Dit lijkt me de meer aangewezen route.

 

Zelf spaar ik de boeken dubbel (met en zonder signering) maar die kast zit ondertussen ook propvol dus ga nu ook overstappen op een signeer-boek.

 

Om het interessanter te maken kun je ook een thema in je tekeningen proberen te krijgen, mijn dochter vraagt bv steevast een draak of horror scène maar het kunnen ook de hoofdfiguren zijn of iets van je andere hobbies. Wat je krijgt is erg verschillend per auteur en soms kun je ook bijbetalen voor een meer uitgebreide tekening maar dan is het soms lang wachten of willen ze dat op het gemak thuis doen.

Link naar reactie
19 uren geleden, NielsVV zei:

Hallo,

 

Ik ga komend weekend de eerste keer naar een stripbeurs (Gent). Hier kan je oa. je strips laten signeren. Ik ben iemand die zeer veel zorg draagt voor mijn strips. controleer elke strip die ik wens te kopen zorgvuldig op krassen, scheuren etc. Vrienden vinden dat ik overdrijf, maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Maar soit, als je een strip laar signeren, wat doet dit dan met de waarde van die strip op de 2dehands markt?

 

Groetjes,

Niels

Ik zorg in eerste instantie dat ik het boek niet beschadig, ik snap de tekenaars niet die pagina's of covers hard tegen de rug plooien, hebben ze dan geen respect voor hun eigen eindproduct ?

Voor een waardestijging hoef je het volgens mij niet te doen, die is verwaarloosbaar denk ik (of het moet er een zijn met een krabbel van Franquin). Ik hoorde ooit een verzamelaar zeggen: 'van zodra er een naam in staat vermindert de waarde'.

De tekening in het boek kan een band scheppen tussen lezer en tekenaar. Als er iets in het gesprek leuk is om naar te verwijzen, probeer ik dat te vermelden. Dus zoals Yncke zei: 'je kan tegen tekenaars praten' klopt, maar bij mij moet je opletten 😂😈.

Kom eens langs in Gent, ik zit er binnen of buiten (liefst binnen > het weer is niet altijd lief voor het papier).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
On 5/29/2019 at 1:46 PM, Yan said:

...ik snap de tekenaars niet die pagina's of covers hard tegen de rug plooien, hebben ze dan geen respect voor hun eigen eindproduct ?...

Als tekenaar: Soms is dat nodig om te kunnen tekenen. Daar heb je toch een vlakke ondergrond voor nodig.

Over het respect voor het eindproduct: Ik zie zelf het boek niet zo zeer als eindproduct. Ik zie in eerste instantie het verhaal in het boek en daarna het kapotlezen van een boek als eindproduct. Ik zie als tekenaar liever een boek aan mijn signeertafel verschijnen wat nog net aan elkaar hangt omdat het vaak opnieuw gelezen wordt, dan een boek in een afgesloten plastic zakje wat na het signeren een kast ingaat om er niet meer uit te komen. Boeken zijn natuurlijk éigenlijk bedoeld als gebruiksvoorwerpen, die door een kleine groep mensen als verzamelobject worden gezien.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Kenny zei:

Als tekenaar: Soms is dat nodig om te kunnen tekenen. Daar heb je toch een vlakke ondergrond voor nodig.

Over het respect voor het eindproduct: Ik zie zelf het boek niet zo zeer als eindproduct. Ik zie in eerste instantie het verhaal in het boek en daarna het kapotlezen van een boek als eindproduct. Ik zie als tekenaar liever een boek aan mijn signeertafel verschijnen wat nog net aan elkaar hangt omdat het vaak opnieuw gelezen wordt, dan een boek in een afgesloten plastic zakje wat na het signeren een kast ingaat om er niet meer uit te komen. Boeken zijn natuurlijk éigenlijk bedoeld als gebruiksvoorwerpen, die door een kleine groep mensen als verzamelobject worden gezien.

Je weet niet altijd of het een verzamelaar (die zorg draagt) of een lezer (die minder zorg draagt die voor je staat), op een beurs is de kans groter dat het een verzamelaar is die iets extra wil. Mijn hardcovers zijn geen probleem, mijn softcovers (die tellen 80 pagina's) leg ik neer met de cover naar beneden (dus vlakke ondergrond) en open ze ver genoeg (het pak pagina's) zodat ik kan tekenen zonder het boek te beschadigen, het enige nadeel is dan dat de koper het tekenwerk minder goed kan volgen.

 

Je hebt gelijk: strips waren in eerste instantie een gebruiksvoorwerp (dat je kocht bij de krantenboer), dat was vòòr de dédicaces, en toen werden originele pagina's ook gewoon weggegooid eens het boek gedrukt was.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

 De toegevoegde emotionele waarde is belangrijker dan de toegevoegde financiële waarde. En die emotionele waarde verdwijnt zodra de eigenaar verandert. Tenzij je echt over een topauteur spreekt.

 

Persoonlijk zou ik nooit een album met dédicatie verkopen, het blijft uiteindelijk een cadeau van de tekenaar aan de koper.

 

 

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, Kristof Berte zei:

Persoonlijk zou ik nooit een album met dédicatie verkopen, het blijft uiteindelijk een cadeau van de tekenaar aan de koper.

 

Zo bekijk ik het toch ook een beetje. Om te beginnen heb ik al geen zin om er uren voor aan te schuiven (ben zo eens twee minuten gaan kijken bij Merho op de boekenbeurs, en dan maar teruggedraaid) en ik kijk toch ook een beetje vreemd naar diegenen die er een carrière van maken om er op eender welke manier zoveel mogelijk te verzamelen, al wil ik er geen oordeel over vellen. 't Is een hobby als een ander denk ik dan.

Hier in huis heb ik twee Urbanusstrips die @linthout ooit voorzien heeft van een tekening voor mij en mijn broer, 't Moeten nog van de eerste Urbanussen zijn, ten tijde van uitgeverij Loempia. Geen idee of die iets waard zijn en 't interesseert me ook niet. Het blijven herinneringen aan de eerste keer dat ik een striptekenaar in actie zag.

Link naar reactie

Ik heb ooit eens onbewust een gesigneerd album gekocht. Iets van Ralf Koning. Op de achterkant stond een hoofdje getekend. Ik had pas door dat dat in een dikke stift was gedaan, en niet gedrukt, toen de inkt een beetje verdween (glad papier pakt niet zo goed).

Gisteren ook nog in een stripwinkel in Londen hele stapels gesigneerde (nieuwe) boeken zien liggen. Het is in die stad al jaren de gewoonte dat je in boekenwinkels kan kiezen tussen gesigneerde en ongesigneerde exemplaren van boeken. Allemaal aan dezelfde prijs.

Link naar reactie

Een dédi is altijd persoonlijk. Zelfs als de tekenaar er mijn naam niet bij zet vraag ik om dat expliciet toch te doen. Ik hoop dat de tekenaar hier ook door beseft dat die niet op de eBays terecht gaan komen, of toch niet zolang ik leef...

Als mijn kids er niet in geïnteresseerd zijn later, waarom zouden ze dit dan niet mogen verkopen (al hoop ik stiekem dat ze het nooit zullen doen)?

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ik koester al mijn dédi's. Ik laat er juist wél mijn naam (en die van mijn vrouw) in zetten om het te personaliseren. De enige dédi die ik niét persoonlijk heb laten maken is één van Malo Louarn. Ik wilde een bepaalde zeldzame strip van hem kopen op 2dehandssites, bleek die gesigneerd te zijn en nog mooi ook :)  Maar ja, daar staat mijn naam dus niet bij...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...