Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Koen

Terry Moore

Recommended Posts

If you’ve ever wanted to own the definitive version of Terry Moore’s Strangers in Paradise saga, it’s available once again in Omnibus form. Originally released as a hardcover, the 2400 page two-volume collection included what Moore considered the final version of the story, with censorship removed, and storytelling smoothed out. However, that edition is long out of print, as Moore explains on his website:

Moore and his wife Robyn have committed to a 5000 copy printing and they’re doing it the old fashioned way—no Kickstarter for this self-publishing warrior. They’ve paid for the entire printing and are using pre-orders to recoup.

Five years ago 1,250 hardcover edition box sets were offered and sold out immediately. It was grossly underprinted due to low pre-orders. (Pre-orders paid for the printing and that was all we could print.)

Now, finally, we are making an affordable, softcover version. The Strangers In Paradise Softcover Omnibus box set includes the same two 1200 page books containing every page, every story ever printed relating to SiP! The price for this 2400 page collection in a boxed slipcase? $100.

I can’t make it any more affordable than that, folks. That’s 4 cents a page for a labor of love I spent 14 years making.

An exclusive print will be included with every pre-order — It’s a good deal, folks!

The cost of printing the softcover Omnibus is shockingly high. But after 5 years Robyn and I have decided it will never happen if we don’t go out on a limb and take the risk. So we are printing the book at great personal risk, because we believe the fans and retailers will support us and buy the book once it is available. I’ve always believed in SiP. Now I’m putting my money where my mouth is. But I need your support.

A different print will be available with books ordered through Diamond.

Could Moore have raised more money to fund the reprint via crowdfunding?

Probably.

But this way, he just has to print and ship his books, and not worry about all the reward fulfillments that have bogged down many a post-Kickstarter creator.

post-89-0-02810800-1363094456.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

icon_olove.gif icon_olove.gif STRANGERS IN PARADISE icon_olove.gif icon_olove.gif (Terry Moore) 

304678321.jpg 

David is verliefd op Katchoo, Katchoo is verliefd op Francine en Francine denkt dat ze zou kunnen verliefd zijn op David of Katchoo… Je moet het lezen om het te geloven maar deze Bermuda-driehoeksverhouding (dat zou kunnen dienen voor een stationsrommannetje) is het basisgegeven van één van de beste stripreeksen ooit gemaakt dat liep van 1993 tot 2007. 

304678314.jpg 

Terry Moore, een sympathieke kerel uit Austin, Texas, was tien jaar professioneel gitarist terwijl hij vruchteloos trachtte een krantenstrip à la Peanuts gepubliceerd te krijgen. Uiteindelijk begon hij de driedelige miniserie “Strangers in Paradise” bij Antarctic. Vanaf 1994 publiceerde hij in eigen beheer de volgende avonturen van SiP als een reguliere stripreeks. De eerste issues van deze herlancering (ook gekend als ‘I dream of You’) werden bekroond met de Eisner Award voor “Best Coninuing Series”. Tot juni vorig jaar verscheen er om de zes weken een nieuw deeltje. 

304678319.jpg 

De oorspronkelijke miniserie is een grappige vertelling over Francine die gedumpt wordt door haar vriend Freddie. De manier waarop Francine’s beste vriendin reageert is totaal geschift. In de manier van vertellen en tekenen is hier nog zeer duidelijk de invloed van zijn cartoon-aspiraties te merken. Hierna verandert de toon van de serie en is het verhaal meer gefocust op Katchoo. Ook wordt het naarmate de serie vordert moeilijk, zo niet onmogelijk, om SiP te catalogeren onder één bepaald genre : het gaat heen en weer tussen drama met Shakespeare-invloeden, komische over-the-top-situaties, thriller en actie. 
Zo verandert de tekenstijl van het karikaturale tot het realistische alsook de vertelstijl : van standaard strippagina’s tot pagina’s enkel gevuld met tekst. Ook worden de tekeningen af en toe begeleid door muziekpartituren of poëzie. Het is zelfs een droom van Terry Moore om deze partituren ooit als muziekcédé gepubliceerd te zien als perfecte begeleiding bij het lezen van deze verhalen. 

304678311.jpg 

Tijdens het lezen merk je dat de serie mee evolueert met de auteur en dat Moore soms echt niet wist waar hij met het verhaal naartoe gaat. Er zijn verhaallijnen die elkaar tegenspreken of op een onbevredigende manier, te vlug of zelfs totaal niet worden afgewerkt. Ook had ik enkele keren het gevoel dat de relatieproblemen tussen Katchoo en Francine te lang werden gerekt : telkens de twee meiden in de buurt komen van een gelukkig samenzijn als vrienden of als minnaars is er op het laatste moment wel iets (Katchoo’s misdadige verleden of Francine’s onzekerheid) waardoor de miserie van voor af aan herbegint. En hoelang kan een mens hiermeer doorgaan ? 

Wat deze reeks echter de moeite waard maakt zijn de prachtige tekeningen van Moore met zijn vermogen om menselijke emoties tot in de perfectie naar striptekeningen te vertalen. Ook zijn de personages zo sterk uitgewerkt dat je ze uiteindelijk allemaal (zelfs Freddie !) in je hart sluit en zal elke lezer wel iets van zichzelf in één of meerdere personages herkennen. Zelfs de diaologen komen enorm levensecht over. 
Dit maakt van “Strangers in Paradise” een reeks die met de tijd waarschijnlijk in de algemene lijst van must-reads zal staan naast “Sandman”, “Cerebus”, “Bone”, enz… 

304678316.jpg 

“Strangers in Paradise” werd uiteindelijk gebundeld in 19 trades, 10 hardcovers of 6 pocket books en een Deluxe Strangers in Paradise Omnibus Edition (2 kloeke boekdelen in een cassette)

Deel dit bericht

Link naar bericht

echo2808.jpg

ECHO (Terry Moore) = Prachtige zwart/wit tekeningen, interessante personages, sterke dialogen, humor en spanning, avontuur, … eindigend met een sisser.

Julie’s leven is een puinhoop. Ze is verwikkeld in een echtscheiding (hoewel ze haar ex nog niet echt kan los laten), ze heeft financiële problemen en na een recent incident schiet er praktisch niets meer van haar familie over, met uitzondering van haar geesteszieke zuster. Alsof dat nog niet genoeg is wordt ze op een dag getuige van een mysterieuze ontploffing boven het natuurgebied “Moon Lake”... 

061308_echo02.jpg

Terry Moore is een enorm sympathieke kerel die (zoals Jeff Smith & Dave Sim) in eigen beheer één van de belangrijkste strips van de laatste tien jaar heeft gemaakt : Strangers in Paradise. Ik wil alvast de fans van Strangers geruststellen. Hoewel in “Echo” het centrale thema draait rond mensen met superkrachten draagt dit toch de typische Moore-stempel doordat hij het weet te brengen als een menselijk drama. Zo komt het gefrusteerde hoofdpersonage enorm realistisch over in de manier hoe ze met de gevolgen van de ontploffing omgaat. De confrontaties met onder andere haar zuster of haar ex-man deden me denken aan de beste momenten in SiP. Ook zien we soms die cartooneske knipoogjes en er is zelfs sprake van een vleugje poëzie. 

Elk hoofdstukje eindigt met een cliffhanger van jewelste zodat er (net als in “The Sword” van de Luna Brothers) geen sprake is dat je dit boek zal willen neerleggen voor het uitgelezen is. 

Laatste issue van 'Echo' is nogal teleurstellend.  Waar Terry Moore in de eerste bundels de tijd neemt om alles mooi op te bouwen, moet alles opeens in 2-3 pagina's (yep, 2-3 pagina's, I'm not kidding) opgelost worden. Het is alsof er nog een bundel gepland was maar de reeks gecancelled werd, maar Terry en zijn lieve vrouw doen alles zelf... Qua licht onbevredigend einde kan het dus tellen. De man (waar ik veel respect voor heb) maakt het er zich opeens wel héééél gemakkelijk van af.

Desalniettemin heb ik enorm genoten van het lezen en herlezen van deze reeks. Terrys forte: interactie tussen goed uitgewerkte karakters houdt samen met zijn prachtige tekeningen (wat kan die mens vrouwen tekenen ), de reeks op hoog niveau tot die laatste nogal ontgoochelende issue. Wat leest het trouwens lekker weg, heb de 30 issues in 3 dagen gelezen.

echo1_11.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Kenners,

hoe zorg ik er voor dat ik zeker zo'n exemplaar van SiP kan bemachtigen, zonder me dood te betalen aan portkosten uit de USA?

M.a.w. kan ik via TBD of Amazon een pre-order plaatsen of doen die daar niet aan mee?

Thx

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mijn advies : bestel het via je stripwinkel, als die voorbestellingen uit Diamond Previews doet.  

Door de voorzichtige wijze waarop de Belgische douane met postpaketten omgaat wil Terry sowieso geen omnibus meer sturen naar België.... 

Terry schreef: The last three Omnibus orders sent to Belgium have been deliberately destroyed by customs agents in Belgium.The box had been opened, the slipcase torn apart to extract the books, the pages ripped from the spine of the books. When whatever they’re looking for was not found, the agents had the gall to cover the books with the slipcase pieces, drop the mess back into the shipping box with half the peanuts now gone, then complete the delivery. Sounds unbelievable, doesn’t it? Here’s what our last poor customer in Belgium found in their box… 

If this was an isolated event, we would strike it up to vandalism. But the last three orders to Belgium have met this fate. As a result, we will no longer risk shipping the Omnibus to Belgium. 

http://www.terrymooreart.com/blog/?p=685 

Slip1b.jpg 

Vol2a.jpg

Die foto's zijn trouwens van Kristof Spaey. Het moet er om doen dat hij nog contact met me opgenomen heeft met betrekking tot die omnibus vooraleer tot aankoop over te gaan. Dedju toch...   

Gelukkig heeft Terry er voor gezorgd dat Kristof (via UPS) toch een perfect exemplaar in handen kreeg zoals hij ook heeft moeten doen voor Miek. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Bilal

Kan nergens meer aan de pockets komen (bestaan uit 6 delen dacht ik). Die waren voor niet al te duur te krijgen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Sure. Ik ken er genoeg online. Maar Bookdepo is gewoon lekkerder :)

You. Are. Strange.

Als mijn SSZ het niet heeft, dan kijk ik altijd eerst bij Cheapcomics, en dan pas ga ik overzee gaan zoeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heb je ook weer gelijk in :P

Maar we zijn nu nog geen 2.5 weken verder en ik heb hem nu ook (Cheapcomics) binnen EN al uit!

Damn wat lekker en wat goed en wat prachtig getekend en wat veel interessante personages en DAMN wat een cliffhanger weer!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen