Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Michel

Langlopende reeksen stoppen bij Dupuis

Recommended Posts

Via Stripspeciaalzaak.be op Instagram:

In mei stopte de reeks De Pay na 22 delen. Bij Dupuis slaat men nu ook een bladzijde om voor de reeksen Vrouwen in 't Wit, G. Raf Zerk, Aria en Melisande (die in vertaling al langer was stopgezet). In alle gevallen gaat het om economische beslissingen door de geëvolueerde markt en slijtende verkoopaantallen. Bédu verwachtte zich al langer aan de stopzetting en vond het niet erg. De bekendmaking werd in alle respect en menselijkheid meegedeeld aan de betrokken auteurs. Bédu werkt al enkele jaren aan een nieuwe fantasyreeks.

Hoewel de verkochte oplages van bovenvermelde reeksen hoger zijn dan die van nieuwe reeksen, verkiest Julien Papelier, de CEO van de Franstalige tal van Dupuis, om liever nieuwe reeksen te lanceren in plaats van oude te blijven onderhouden. Bédu verduidelijkt dat dergelijke oude reeksen nog met oude auteurscontracten werken met hogere plaatprijzen (die zij nog wél krijgen) en anciënniteit. Met andere woorden: die oude garde kost de uitgeverij te veel geld, nieuwe auteurs krijgen minder voordelige contracten voorgeschoteld.

Dupuis was nog wel zo genereus om de reeksen correct te laten uitdoven en in overleg met de auteurs één of twee albums te gunnen om naar een eindpunt te leiden. Voor Vrouwen in 't Wit zal deel 42 het laatste zijn. Deel 41 verschijnt in augustus. Ook van G. Raf Zerk zullen nog twee albums verschijnen na het dit jaar verschenen deel 32.

Cauvins enige reeksen die nog wel blijven lopen, zijn Agent 212, De Blauwbloezen en Cédric. Cauvin beweert naar eigen zeggen dat hij de nederlaag incasseert als een bokser, maar met pijn in het hart. Tot nu toe bleef hij altijd grotendeels buiten schot als er reeksen geliquideerd moesten worden, maar ook hij erkent dat het stripverhaal in vrije val is omdat jongeren geen strips meer lezen. Hij start alleszins geen nieuw reeksen meer.

Van Melisande verscheen enkele weken geleden deel 27 in het Frans. Dat was meteen het laatste album. Bij vzw Arcadia verschijnt intussen een selectie van de niet eerder vertaalde albums.

Van Aria zullen we in deel 40 afscheid nemen. Woensdag verschijnt deel 39. Michel Weyland heeft zin om daar een soort dik reisverslag van te maken.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 uur geleden, Michel zei:

Hoewel de verkochte oplages van bovenvermelde reeksen hoger zijn dan die van nieuwe reeksen, verkiest Julien Papelier, de CEO van de Franstalige tal van Dupuis, om liever nieuwe reeksen te lanceren in plaats van oude te blijven onderhouden. Bédu verduidelijkt dat dergelijke oude reeksen nog met oude auteurscontracten werken met hogere plaatprijzen (die zij nog wél krijgen) en anciënniteit. Met andere woorden: die oude garde kost de uitgeverij te veel geld, nieuwe auteurs krijgen minder voordelige contracten voorgeschoteld. 

Het lijkt me meer marktconform als de uitgevers zouden betalen op basis van de verkoop van de albums dan op basis van anciënniteit.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Oudgedienden met een goede staat van dienst, vallen meestal nog een tijdje onder de oude regels.

Nieuwkomers vaker onder de nieuwe maatregelen.

Dat laatste mede met het oog op de verwachtingen in de zich ontwikkelende markten.

Dat is vrij gebruikelijk.

Maar wie heeft een perfect werkende glazen bol waarin de toekomst glashelder te zien is ?

En welke oudgedienden zakken ver weg in de peilingen en welke nieuwkomers boeken grote, soms onverwachte successen ?

"It is hard to make predictions, especially about the future" ( las ik ergens )

Deel dit bericht


Link naar bericht

Het is wel een beetje durven om op het moment dat de Franse stripwereld ijvert voor een betere verloning, om dan tekenaars aan de deur te zetten onder het motto dat nieuwe contracten goedkoper zijn.

Eigenlijk is dit gewoonweg slechte communicatie. Waarom het einde van een reeks communiceren als je voor sommige reeksen nog zeker twee albums gaat uitbrengen. Doe het individueel en hype enkel het laatste album extra.

De albumverkoop zal het niet zijn. Die is gewoonweg goed. Pierre Tombal, Melusine, Vrouwen in het wit en zelfs Aria liggen prominent in de rekken in het Frans als er eentje uitkomen. De humorstrips waren wel niet meer zo scherp. Hetzelfde fenomeen zie je bij een soap die lang loopt en waar gelachten wordt uit gewoonte, maar ze deugden wel. Hardy trekt zijn serie omhoog alleen al met zijn tekenstijl. Clarke heeft een uniek talent voor running jokes dat pas in de laatste Mélusines echt tot zijn recht kwam. Proberen ze hier een soort van dupuis-reboot effect te krijgen zoals DC of Marvel om de paar jaar nieuwe teams aankondigen en een reset van de continuiteit. Dan nog communiceer je niet dat je vorige generatie fin de parcours is. Absoluut respectloos om Cauvin, Bercovici, Bédu, Hardy, Weyland en Clarke op een hoopje has-beens te gooien.

 

Grappig is wel dat de nieuwe hoogtepunten zoals Frnck, Harmony en Magic 7 al in vertaling stopgezet zijn. Imbattable begint pas, maar hoeveel albums kan je daarmee vullen voordat het afgezaagd wordt? Zeker in de vlaamse markt is het een gok op alternatieven die er nog niet staan. Goed dat de dames en G.Raf nog een tijdje voor inkomsten gaan zorgen. Papelier komt van l'Oreal. Hij zal nog moeten leren dat strips een even sentimentele waarde kunnen hebben als parfum. 

Enfin. Ik hoop dat Hardy zich nu nog eens echt laat gaan voor een serie waarvan Lulu en Sucette het schaamrood op de wangen gaan krijgen. Mijn exemplaar van l'irrévérence X is al besteld in afwachting.

 

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Eerlijk gezegd zijn het allemaal reeksen die over de houdbaarheidsdatum heen zijn......net als goede televisieseries moet je gewoon stoppen na een paar seizoenen.

Zit er nu echt nog iemand te wachten op Psy 23, Vrouwen in het wit 42, Aria 41 en ga zo maar door.....alles is verteld en gaat op de automatische piloot.

Voor jeugd of nieuwkomers zijn er dus voldoende delen te ontdekken van al deze series.

De stripwereld is heel conservatief, velen houden maar vast aan lopende series, ikzelf maak me daar ook schuldig aan, maar eigenlijk alleen omwille van verzameldrang, want er zijn echt heeeeeeeeel weinig series die na een boek of 20 nog echt boeien.

 

 

  

Deel dit bericht


Link naar bericht

Hierin wil ik Lecram wel een beetje volgen.

G Raf Zerk was ook gewoonte geworden. De scherpte was er ook al een tijdje af. Het had dat "durven lachen met de dood" randje niet meer. Een beetje zoals De familie Doorzon ook z'n scherpte verloor.

Geef toe dat ze het lang hebben uitgehouden.

Nu kan Hardyw erken aan een knaller van een afsluiter Raf die op z'n eigen kerkhof wordt begraven. Door z'n nichtje? Of vechten het crematorium en de kapitein om zijn lijk om het te verbranden of een zeemansgraf te geven? En wat me de Dood (vrouwelijk in het Frans) en de Lente?

 

Of misschien is het allemaal gewoon een stunt. Nog twee albums. Dat kan nog drie jaar worden. Dan kunnen ze over drie jaar nog altijd beslissen die reeksen toch door te laten gaan. ::)

Het einde van de Psy was in Spirou trouwens ook al aangekondigd.

 

Van Raf  kan er gemakkelijk een reboot komen: de gesprekken tussen de dode Raf en de Dood.

 

PS: Melisande werd niet altijd door dezelfde scenarist gemaakt.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Mélusine was van Gilson tot ergens rond de 20 Clarke solo ging.

Voor mij mogen die series (op Mélusine na) gerust uitdoven. Het punt was dat de manier waarop en de communicatie daarrond afgrijselijk slecht was. Geef ze elk hun moment in de glorie met hetzelfde uitdoofscenario.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Die tekenaars hadden plaatprijzen én royalties. En die plaatprijzen worden "afgeschreven" doordat ze in het Spirou weekblad staan.

Bijna niemand krijgt dat tegenwoordig nog.

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Hoewel het jammer is voor de fans, uiteraard, kan ik bovenstaande opmerkingen wel begrijpen.  De Psy en G. Raf Zerk zijn de enige die ik effectief gekocht heb, ooit.  Beide reeksen begonnen na 10 albums al vaak in herhaling te vallen.  Ik kan mij best voorstellen dat dat ook bij Vrouwen in 't Wit het geval is en (in mindere mate?) Melisande. 

Toch fijn dat ze alsnog een mogelijkheid krijgen er daadwerkelijk een afscheid van te maken.  Het kon ook anders gegaan zijn.  Bij G. Raf Zerk zou dat nog interessant kunnen worden, wat als hij aan 't begin van het laatste album sterft en we zo eens een heel andere inkijk krijgen?  Would be nice.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Er zijn erger dingen te bedenken voor G.Raf dan doodgaan ...

 

afbeelding.thumb.png.b0fb41b8c191014a30f99175bab0b820.png

 

Ik blijf er bij. Er is niets mis met het stoppen van reeksen, maar de communicatie waarop... Langs de andere kant, nieuw werk van Hardy is nu mogelijk. Een goed lopende reeks kan ook een gulden kooi worden.

 

Van Kox zullen ze waarschijnlijk schrik gehad hebben. Ik heb vrijdag in de Skull nog een potje Kox-annecdotes gehoord van Carin en Weyland. Dat is een speciaal geval :)

Blauwbloezen daarentegen? Ik denk dat de keuze ook te maken heeft met mogelijke opbrengsten uit andere kanalen zoals tekenfilms, verfilmingen, para-BD,... De Blauwbloezen zijn beginnen te verkopen in de states. Dan hak je er niet te diep in, ook al zijn de oudjes ver belegen.

 

Btw. Filmtip. Amazon Prime geeft een aantal BD-verfilmingen op het moment waaronder de verfilming van Lou!. Wel zonder ondertiteling.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik kocht toch nog altijd de nieuwe Aria. Was altijd ontspannend en leuk om nog eens een strip te lezen met de hippie gedachte.

Deel dit bericht


Link naar bericht

µweyland... ik vond zijn aria te mooi getekend, kun je je zo iemand voorstellen in zo'n tijd? nee toch;;; alijtd die perfecte kapsels en zo

maar de verhalen vond ik wel goed en vlot leesbaar ook van de niuwe

Deel dit bericht


Link naar bericht

Aria, Vrouwen in 't wit en G Raf Zerk heb ik graag gelezen en gekocht. Maar ben toch een jaar of 8-10 geleden afgehaakt, wegens niet meer zo 'scherp' als de beginalbums en gewoon andere en betere strips op de markt. De eerste delen van Vrouwen in 't wit zijn soms echt geweldige gags. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
16 uren geleden, Ambreville zei:

 Absoluut respectloos om Cauvin, Bercovici, Bédu, Hardy, Weyland en Clarke op een hoopje has-beens te gooien.

Bercovici is 56 en Clarke is het jong broekventje van 52, die mogen nog wel wat verder werken,

Maar Cauvin is 80, Bedu is 71, Hardy is 66, Weyland is 72, laat die mensen gewoon nog een tweetal jaar uitbollen en lekker op pensioen gaan.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Voor veel reeksen geld dat na x albums je er wat op uitgekeken bent. Zijn ze daarom slechter geworden? Niet altijd.

Blauwbloezen bv. ben ik gestopt op bepaald moment en na aantal jaren toch de achterstand ingehaald zonder eerst alle oude albums te herlezen. En dat was gewoon een erg fijn weerzien, en ik volg ze ondertussen terug.

Agent 212 ook ooit eens gestopt en zelfde fenomeen. Ondertussen weer terug gestopt, maar ben zeker dat ik terug een inhaalbeweging ga doen want da's gewoon erg grappig.

Psy gestopt bij 10. G.Raf Zerk en Mélisande nooit aan begonnen.

 

=> het lijkt me soms interessant dat ze een reeks na een tiental albums gewoon "on hold" zetten voor een aantal jaar en tekenaar/scenarist iets anders laten lanceren. Na aantal jaren dan terug een 5-tal albums uitbrengen etc. Zo blijft het fris. Maar uitgeverijen melken graag goedverkopende reeksen uit tot ze niet meer kunnen... (XIII, zucht...).

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 uur geleden, Tom B zei:

Bercovici is 56 en Clarke is het jong broekventje van 52, die mogen nog wel wat verder werken,

Maar Cauvin is 80, Bedu is 71, Hardy is 66, Weyland is 72, laat die mensen gewoon nog een tweetal jaar uitbollen en lekker op pensioen gaan. 

 

Clarke is voldoende actief met andere reeksen. Zijn Danois was goed (zwakte wel af naar het einde), en hij werkt bvb. ook aan Magic 7. Voor hem zal dat minder een probleem zijn dan voor de fans van Mélusine. Wie weet gaat hij ook over naar een mode met een lagere frequentie en hogere kwaliteit. Net nu we weten dat Melusine en Melisande tweelingzusjes zijn willen we de soap wel verder zetten.

Weyland is inderdaad aan zijn pensioen toe. Hardy daarentegen heb ik dit jaar een paar keer meegemaakt, zit nog vol perverse ideeën.

 

De vraag is dan eerder naar de tekenaars onder ons. Komt er een moment dat een goed lopende serie een blok aan je been wordt dat je tegen houdt om iets nieuws te beginnen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 hour ago, Tom B said:

Bercovici is 56 en Clarke is het jong broekventje van 52, die mogen nog wel wat verder werken,

Maar Cauvin is 80, Bedu is 71, Hardy is 66, Weyland is 72, laat die mensen gewoon nog een tweetal jaar uitbollen en lekker op pensioen gaan.

 

Wat moet je dan godganse dagen doen, als je op pensioen gaat? Je kan toch onmogelijk iedere dag op zwier gaan...

Deel dit bericht


Link naar bericht
5 minuten geleden, Ambreville zei:

De vraag is dan eerder naar de tekenaars onder ons. Komt er een moment dat een goed lopende serie een blok aan je been wordt dat je tegen houdt om iets nieuws te beginnen?

 

Helaas nog niet mogen ervaren, maar ik weet wel dat zulke tekenaars dan ook een soort verantwoordelijkheid voelen om verder te doen niet zozeer voor zichzelf maar voor hun medewerkers, de uitgeverij en hun lezerspubliek.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
8 minutes ago, Ambreville said:

De vraag is dan eerder naar de tekenaars onder ons. Komt er een moment dat een goed lopende serie een blok aan je been wordt dat je tegen houdt om iets nieuws te beginnen?

Korte cycli en one shots lijken me ideaal.  Zelfs binnen een langlopende reeks start men nieuwe cycli op, zoals De Jonge Jaren van Thorgal enz...

Deel dit bericht


Link naar bericht
6 uren geleden, linthout zei:

Lekker op pensioen gaan?

Voor een striptekenaar is dat de hel.

 

No rest for the wicked :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
11 uren geleden, Ambreville zei:

De vraag is dan eerder naar de tekenaars onder ons. Komt er een moment dat een goed lopende serie een blok aan je been wordt dat je tegen houdt om iets nieuws te beginnen?

Tuurlijk. Een goede verkoop vergt een zekere regelmaat (zeker hier in Vlaanderen) , je zet dat niet vlug op het spel om eens iets ander te proberen.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik vond Bercovici vooral goed in Eva en Adam. Die reeks mocht langer gelopen hebben wat mij betreft.

(dat was trouwens een periode waarin ik bijna alles van Gerrit de Jager las)

 

01.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht

Yep, Eva en Adam vond en vind ik ook wel geweldig.

 

Ik heb thuis ook nog Leonid en Sputnika liggen, en ik had daar veel meer van verwacht. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...