Ga naar inhoud

MAD magazine


Recommended Posts

  • 3 years later...

Ik breng deze topic even omhoog want jammer genoeg geen reactie.

Hebben jullie wel eens MAD magazine gelezen?

In de jaren 80 kocht ik ze wel eens. Ook de (eerste) Nederlandse versie maar de originele Amerikaanse versie vond ik leuker om te lezen.

Enkele favoriete tekenaars waren Mort Drucker, Jack Davis, Sergio Aragonés, Don Martin, Al Jaffee en Paul Coker jr.

Harvey Kurtzman is ook een favoriet (zie afbeelding cover) maar dat was duidelijk voor mijn tijd! Kurtzman geldt als de oprichter van MAD magazine.

Ik ben benieuwd of iemand hier MAD heeft gelezen.

 

@charles Deze topic bedoel ik...

 

@moderators : Is het een idee om deze topic te verplaatsen naar de Comics Corner? Alvast bedankt.

 

 

mad kurtzman.jpg

Link naar reactie

Ik heb er een viertal aflevering van gekocht in een stationskiosk. Het blad was soms wel, soms niet verkrijgbaar in België. Momenteel zijn die afleveringen bij mij trouwens te koop.

Het zijn de afleveringen 356, 359d, 384, 385, jaar 1997 en 1999,

Van 359 waren er vier verschillende voorpagina's, maar ik heb alleen maar de 359d. Het was telkens met een Batman-thema, naar aanleidingen (of betaald door) de productie van een Batman-film.

Link naar reactie

Ah, ja - bedankt, Cartoonesk (ik kon het niet vinden, eigenlijk). MAD vond ik geweldig, altijd een grote fan geweest. Ik ben opgegrooied met de pockets die mijn vader had verzemeld (hij was ook een fan) en ik weet nog dat ik de covers tegelijk zowel grappig als eng vond, beetje surreal.

 

Die oude MAD's heb ik eind jaren '90 kunnen kopen als heruitgaven, vond ik prachtig. En een paar jaar geleden heb ik een box-set met alle werk (uit die tijd) van Jack Davis, Will Elder en Wally Wood gekocht - beetje dubbel als je de tijdschriften hebt maar prachtig om hun werk als verzameling te hebben. Will Elder blijft mijn favoriet, Jack Davis vind ik ook geweldig.

 

In de jaren '80 kochten we ook altijd het tijdschrift, en weer eind jaren '90 haalde ik het ook vaak bij het station (ik moest elke dag met de trein naar werk, en af en toe een MAD lezen vond ik leuk). Het was wel even wennen dat het deels in kleur was en dat er zoveel nieuwe tekenaars waren... ik vond het zeker leuk, maar anders.

 

En over MAD "imitators" - Cracked vonden we ook heel leuk. John Severin tekende voor ze (hij kon het niet altijd goed vinden met Kurtzman, blijkbaar) en ik vind hem een geweldige tekenaar. Een paar jaar geleden heb ik het boek "Behaving Madly" gekocht (Craig Yoe en Ger Apeldoorn - een overzicht van een aantal andere MAD-achtige tijdschriften, met veel leuke illustraties.

 

 

Link naar reactie
19 uren geleden, charles zei:

Ah, ja - bedankt, Cartoonesk (ik kon het niet vinden, eigenlijk). MAD vond ik geweldig, altijd een grote fan geweest. Ik ben opgegrooied met de pockets die mijn vader had verzemeld (hij was ook een fan) en ik weet nog dat ik de covers tegelijk zowel grappig als eng vond, beetje surreal.

 

Die oude MAD's heb ik eind jaren '90 kunnen kopen als heruitgaven, vond ik prachtig. En een paar jaar geleden heb ik een box-set met alle werk (uit die tijd) van Jack Davis, Will Elder en Wally Wood gekocht - beetje dubbel als je de tijdschriften hebt maar prachtig om hun werk als verzameling te hebben. Will Elder blijft mijn favoriet, Jack Davis vind ik ook geweldig.

 

In de jaren '80 kochten we ook altijd het tijdschrift, en weer eind jaren '90 haalde ik het ook vaak bij het station (ik moest elke dag met de trein naar werk, en af en toe een MAD lezen vond ik leuk). Het was wel even wennen dat het deels in kleur was en dat er zoveel nieuwe tekenaars waren... ik vond het zeker leuk, maar anders.

 

En over MAD "imitators" - Cracked vonden we ook heel leuk. John Severin tekende voor ze (hij kon het niet altijd goed vinden met Kurtzman, blijkbaar) en ik vind hem een geweldige tekenaar. Een paar jaar geleden heb ik het boek "Behaving Madly" gekocht (Craig Yoe en Ger Apeldoorn - een overzicht van een aantal andere MAD-achtige tijdschriften, met veel leuke illustraties.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, Charles!

Ik heb ook nog wat MAD-pockets (niet zoveel), uit de jaren 80 maar ook oudere, die ik in stripwinkels en antiquariaten vond. Ik heb er een paar gescand (zie afbeelding).

De MAD magazines zelf, die ik vroeger kocht, heb ik meestal wel nog bewaard!

 

mad pockets.jpg

Link naar reactie
23 uren geleden, kurisu74 zei:

Cheech Wizard

(beetje off-topic)

Ik had een comic book van Vaughn Bodé, die ik leerde kennen via enkele graffiti-gasten op de kunstacademie, maar ik ben er nooit aan toegekomen meer van Bodé te kopen. Misschien moet ik daar maar eens achteraan!

Tot mijn verbazing noemt Franquin Vaughn Bodé in het interviewboek Et Franquin créa la gaffe, dat ik nog steeds aan het lezen ben!

 

cheech wizard comic.jpg

Link naar reactie
9 minuten geleden, kurisu74 zei:

Bodé is misschien wat gedateerd qua stijl en thematiek, maar ik heb twee volumes van Cheech Wizard, één van Junkwaffel en één van de Erotica reeks, ooit eens opgepikt in Londen, en ik heb dit altijd vrij uniek en interessant gevonden.

 

OIP.Jn0SR1o6sYL_M9z1yRfOsgHaJo?w=182&h=2  OIP.p9-eJ8Toc0uDvjawHVBGrgHaJn?w=182&h=2

 

OIP.xnXLwWuyRMVDCEf-dbJCsgHaJk?w=182&h=2

 

R.e6b1f436a52ccd2e9a465d9f25e8f0db?rik=F

Ik vind dat heel goed getekend. Ik hoef niet per se alles van hem te hebben maar ik ga eens kijken of ik iets kan vinden ergens. Bedankt voor de tips! :) 

Link naar reactie
  • 2 months later...

Een paar weken geleden heb ik "The Sincerest Form of Parody" gekocht - een verzameling strips uit verschillende MAD-achtige comics uit de jaren '50. MAD werd na een paar nummers verrassend populair en vrij snel wilden andere uitgevers ook zo'n boek op de markt brengen, maar de meeste titels waren na een paar nummers al weer weg. Er staan verschillende verhalen uit diverse comics, zoals "Panic" - ook uitgegeven door EC. met twee verhalen van Al Feldstein (één getekend door Jack Davis, het andere verhaal door Bill Elder).  Ook "Whack", "Eh!", "Riot", "Get Lost", "Nuts", "Madhouse", "Flip" en "Unsane" komen aan bod.

 

De verhalen zijn leuk - Feldstien's "My Gun is the Jury" (Davis) vind ik prachtig, een hardboiled detective parody en lekker grappig. De strips hebben net niet dat "MAD"-gevoel misschien, maar leuk om zo'n overzicht te lezen. En het tekenwerk vind ik prachtig. Best wel bekende namen - Jack Davis en Bill Elder dus, en ook strips van o.a. Dick Ayers, Jack Kirby, Bill Everett, Ross Andru, Mike Esposito, Howard Nostrand, Bob Powel en the Iger Shop (studio van Jerry Iger). Ik was al benieuwd naar het boek, maar toen ik zag dat Jay Disbrow ook een strip tekende ("Twenty Thousand Leaks Under The Sea") moest ik dat zien - ik vind zijn verhalen heel leuk, zijn "Monster Invasion" verzameling (Craig Yoe) is tot nu toe één van mijn favoriete verzamelingen.

 

afbeelding.thumb.png.6ffddf2bc777e6fcb6bcdcb611586fb5.png

 

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties!

Interessant allemaal.

 

Ik wilde het ook even hebben over de Nederlandse versie van MAD. De eerste versie 's Neerlands MAD verscheen bewonderenswaardig van 1964 tot en met 1995! De Nederlandse tekenaars, die ik me ervan herinner, waren vooral Wouter Lap (covers) en Willy Lohmann (covers, illustraties en zelfs strips). Zie afbeeldingen.

In 2011-2012 was er kortstondig een nieuwe Nederlandse versie van MAD.

 

lohman_mad_2.jpg

lohmann.jpg

lohmann_miniposter.jpg

Link naar reactie

Van sommige MAD-strips zijn er tekenfilms gemaakt door verschillende producenten. Hier een tekenfilmpje gebaseerd op het werk van Don Martin.

 

 

Ook van Spy vs Spy waren er tekenfilms.

 

 

Die laatste is van het tv-programma MAD TV op de Amerikaanse tv.

 

Ook gevonden : The MAD magazine tv-special uit 1974.

 

 

Link naar reactie

Ik heb altijd met veel plezier MAD gelezen. Helaas heb ik de meeste magazines weggedaan. Ik heb nog wel veel pockets, vooral van Don Martin - dat was altijd mijn favoriet.

Prohias (Spy vs Spy) werd later o.a. opgevolgd door Peter Kuper; hier een dubbele plaat van hem. 

 

KuperPeter-Mad439.thumb.jpg.a9a52fe61738dc122980ff28f2f139ef.jpg

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...