Ga naar inhoud

Stripfeest Brussel 2019 13-15 september


Recommended Posts

1 uur geleden, Ambreville zei:

Coming soon  https://stripfeest.brussels/

 

Vorig jaar was het aanbod gigantisch, wel met aankopen op de stands, maar dat is zowat overal.

Geen dwaze wikkeltjes-beursuitgaves voor zover ik weet.  

Tja, in Breda koop je een signeerticket van 15 Euro, in Bussel koop je een Frans boek van ongeveer dezelfde prijs. 

Voor Nederlandstaligen maakt het niet zo heel veel uit. 

Link naar reactie
2 uren geleden, NielsVV zei:

Degene die geen Frans spreken kunnen dus niet veel gaan doen in Brussel en beter naar Breda gaan?

Och, ligt er natuulijk ook aan waar je woont en wat het meest dichtbij is. In Brussel zijn er meer tekenaars, maar ook veel meer dedijagers. Of je nu in een rij staat met Frans- of Nederlanstaligen maakt niet zo heel veel uit.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Oneerlijke concurrentie van Stad Brussel. Maar ja, als je belastinggeld ter beschikking hebt ( van een 16 miljard bedragende transfer - jaarlijks - gaande van de Vlaanders naar Walbanië kan er al eens een mooi bedragje blijven hangen in  Bruxelles, newaor...) kun je natuurlijk flink uitpakken met een heus evenement.

Wie niet kan gaan en aanwezig zijn, die betaalt toch...hmmm...something's fishy about that concept...

Link naar reactie
8 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Oneerlijke concurrentie van Stad Brussel. Maar ja, als je belastinggeld ter beschikking hebt ( van een 16 miljard bedragende transfer - jaarlijks - gaande van de Vlaanders naar Walbanië kan er al eens een mooi bedragje blijven hangen in  Bruxelles, newaor...) kun je natuurlijk flink uitpakken met een heus evenement.

Wie niet kan gaan en aanwezig zijn, die betaalt toch...hmmm...something's fishy about that concept...

Goede stadspromotie en promotie voor het medium waarom je op dit forum zit.

De tijd van grijze woonblokken is voorbij. Steden willen leven, bruisend zijn,...  Brussel is het enige festival in de lage landen dat een beetje naar Angoulème of Saint-Malo neigt. Dan moet je dat toch toejuichen. En het is beter dat de Federatie WalloBrux daarin geld steekt dan in iets wat je nooit meer terug ziet :)

 

 

 

 

Link naar reactie
15 hours ago, NielsVV said:

Degene die geen Frans spreken kunnen dus niet veel gaan doen in Brussel en beter naar Breda gaan?

Hangt af wat je precies wil gaan doen op een stripfestival. Wil je snuisteren in bananen dozen of tekeningen van Nederlanse talent scoren dan moet je zeker in Breda terecht.  Wil je een groot aanbod tekenaars dan is Brussel de logische keuze.

 

Maar je kan zeker terecht in Brussel om Nederlandstalige strips te laten signeren bij de signeersessies van Ballon Media.  

Verleden jaar was er een heuse FC De kampioenen stand waar acteurs en Hec Leemans kwamen signeren.

Bij de Spirou stand is een aankoop van een Nederlandstalige strip bij Ballon Media ook voldoende (verandert wel regelmatig). 

Ook bij de stand van BD Must kan je terecht voor DeCaju en er zijn nog wel standen waar je gewoon een gratis tekening of betalende sketch kunt scoren.

Er zijn ook wat stands met Nederlandstalige strips in bananendozen maar die kan je meestal op 1 hand tellen.

In Brussel kan je ook wat kleine striptentoonstellingen bezoeken (2 jaar geleden was dat een mooie Rosinski expo).

15 hours ago, Tweetie said:

Tja, in Breda koop je een signeerticket van 15 Euro, in Bussel koop je een Frans boek van ongeveer dezelfde prijs. 

Voor Nederlandstaligen maakt het niet zo heel veel uit. 

Klopt, maar in Brussel kan je je Franse aangekochte strip verkopen aan de vele 2de handse handelaars of Franstalige bezoekers wat je met je signeerticket niet kunt doen.  Bij Silvester/DDB is het trouwens wel veel meer dan 15€ hé ,. 😉 

 

Voor mij is Brussel de absolute must als stripfestival. in zijn volledigheid

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
9 hours ago, Ambreville said:

Goede stadspromotie en promotie voor het medium waarom je op dit forum zit.

De tijd van grijze woonblokken is voorbij. Steden willen leven, bruisend zijn,... 

 

Dat onderschrijf ik ten zeerste. Maar niet op de manier zoals het nu gebeurt. Laat het geld bij de mensen en de bloei komt vanzelf.

Link naar reactie
Op 11/7/2019 om 10:30, shakeitupguy zei:

Nederlandstalige strips te laten signeren bij de signeersessies van Ballon Media.  

Verleden jaar was er een heuse FC De kampioenen stand waar acteurs en Hec Leemans kwamen signeren.

Dat is ten dele waar. Ervaring leert dat het toch de gekende namen zijn die je op elke vlaamse beurs ziet. Als het grotere namen zijn is het vaak afgeleid van aanwezigheid op Franse stand. Dat betekent helaas soms er tussen gepropt (weinig tickets, ander niveau dedicace etc.)

En ja er was even drukte bij de Kampioenen. Daarna en daarvoorstond de stand volledig leeg. Treurige aanblik.

Link naar reactie
6 uren geleden, Guilty Pleasure zei:

Dat is ten dele waar. Ervaring leert dat het toch de gekende namen zijn die je op elke vlaamse beurs ziet. Als het grotere namen zijn is het vaak afgeleid van aanwezigheid op Franse stand. Dat betekent helaas soms er tussen gepropt (weinig tickets, ander niveau dedicace etc.)

En ja er was even drukte bij de Kampioenen. Daarna en daarvoorstond de stand volledig leeg. Treurige aanblik.

Dat is waar, Nederlandstalige bezoekers zitten natuurlijk niet te wachten op dezelfde namen die elk Vlaams of Nederlands festival aflopen. 

Als je er heen gaat wil je ook gewoon namen als Berthet, Homs, Boucq etc.

Link naar reactie
11 uren geleden, Lecram zei:

Dat is waar, Nederlandstalige bezoekers zitten natuurlijk niet te wachten op dezelfde namen die elk Vlaams of Nederlands festival aflopen. 

 Als je er heen gaat wil je ook gewoon namen als Berthet, Homs, Boucq etc.

Eigenlijk zou je die namen eens op een Nederlands festival willen zien, maar dat is waarschijnlijk een illusie.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
13 hours ago, Tweetie said:

Eigenlijk zou je die namen eens op een Nederlands festival willen zien, maar dat is waarschijnlijk een illusie.

Te weinig belangstelling vanuit de cultuur.

Link naar reactie

Op Nederlandse beurzen staan de grote uitgevers niet, dus moet het vanuit organisatie komen (niet gesubsidieerd) en dat is kostbaar. 

Ten tweede hebben die tekenaars helemaal geen zin om vrijdagavond/zaterdagochtend ingevlogen te worden om vervolgens in een sporthal twee volle dagen te moeten signeren en zondagavond weer uitgezwaaid worden. 

 

Maar soms lukt het een organisatie toch om namen als Dany, Swolfs, Wilson of zo te krijgen. Maar de Nederlandstalige markt zonder subsidie heeft weinig middelen.

Link naar reactie
  • 1 month later...
6 uren geleden, Waakwater zei:

Het festival is een plezier. Ik liet niets signeren, maar kuierde rustig rond. 

Dat is exact mijn plan voor morgen. Vandaag 13 tekening binnengehaald. Topdag.

 

PS Dit blijft het beste festival dat ik ken. Heeeeeeeel veel volk, superorganisatie, veel tekenaars, veel ambiance, veel randzaken, veel gezinnen en jonge mensen. Gewoonweg top!

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
9 uren geleden, Kool Thing zei:

PS Dit blijft het beste festival dat ik ken. Heeeeeeeel veel volk, superorganisatie, veel tekenaars, veel ambiance, veel randzaken, veel gezinnen en jonge mensen. Gewoonweg top!

Daarom bestaan er ook verschillende meningen....ik vind dit namelijk één van de slechtste festivals dat ik ooit al ben geweest....

Link naar reactie

@Johan

Ik sluit mij aan bij je mening. Ik was er gisteren (zaterdag) en vond het een totale ramp. Het hele gebeuren wordt ingepalmd door de dédi-jagers , ellenlange rijen die de hele boel versmachten. Je kan als gewone toerist zelfs niet meer je gewenste auteur aan het tekenen zien. Toppunt is zoals altijd Hermann die het album schuin tegen de taffelrand houdt, of op een schuin bord waardoor je hem zelf geen pennetrek ziet zetten ook al sta je met je neus voor de tafel.

Ik heb zelfs medelijden voor al die dedi-jagers. Een klein uurtje aanschuiven vindt iedereen blijkbaar normaal.

Dit alles moet echt wel anders en beter georganiseerd worden.

 

 

Link naar reactie

Brussel heeft toch wel zijn plaats in de grote drie (Angoulème, Saint-Malo, Bruxelles) dit jaar meer dan verdiend. Groot aanbod van diverse activiteiten naast auteurs. Massa's auteurs die goed te bereiken waren. Evenementen in Bozar en Moof. Een foodtruck festival wat het gemiddelde stripfestival laat blozen en vooral prachtig weer.  Wat ook opvalt is de grote diversiteit in het publiek. Oud, jong, breed, smal, wit, zwart,... Iedereen daar komt om mee te vieren. Is het niet om een tekening te jagen, dan is het wel om met een Spirou of Titeuf hoedje rond te lopen. Natuurlijk zijn er fanatieke dedijagers en natuurlijk zijn er tekenaars die meer gewild zijn dan een ander.  Als je bedenkt dat er bij Dupuis alleeen al meer dan 50 tekenaars signeren, dan besef je ook dat die harde kliek hier stevig verspreid geraakt. Als je denkt dat die medelijden nodig hebben, dan zit je verkeerd. Dit is feest en geen overwarme collectie van oud papier waar vijftigers en zestigers die helaas al te weinig een douche zien in zitten te snuffelen.  Is het niet jouw dada, geen probleem, meer tijd en ruimte voor de rest.

 

Wat Hermann betreft slaat die statement op niets.  Hermann is 81 jaar oud. Ziet minder goed en krijgt pijn aan zijn handen van het signeren. Daarom doet hij het niet graag en doet hij het nog enkel voor een tiental boeken bij de uitgevers Bruno Graff en Editions Black and White die Tirages de Tete van hem uitbrengen. De tekentafel heeft hij nodig om de pijn lager te houden. Hetzelfde hoorde ik overigens vandaag van Martin Lodewijk . Die krijgt ook snel pijn van het signeren, maar thuis aan de tekentafel is dat best draagbaar. Wil je toch de eer hebben om Hermann van dichtbij te zien tekenen, dan heb je geluk. Hermann maakt samen met zijn zoon een Youtube kanaal waar er regelmatig teken-filmpjes worden geplaatst.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Olav zei:

@Johan Het hele gebeuren wordt ingepalmd door de dédi-jagers , ellenlange rijen die de hele boel versmachten.

Dit alles moet echt wel anders en beter georganiseerd worden.

 

 

Er zijn honderden tekenaars, dus logischerwijs ook veel bezoekers voor deze tekenaars.

Het is een gegeven dat de tekenaars de grootste attractie zijn....

 

ik ben niet geweest, wel voorgaande jaren, het is goed te horen dat er niet alleen veel, maar ook veel verschillende bezoekers waren.

 

Anders en beter georganiseerd begrijp ik niet...dedie jagers weigeren?

Als het druk is, is dat heel positief, maar dan kom je ook minder makkelijk aan de beurt of staan er meer mensen bij tekenaars.

 

Het is voor mij wel vreemd om te zien dat er in een tweetalig land (of stad) alleen de franstaligen de dienst uitmaken.

Maar dat is een feit en moet je voor lief nemen als je er heen gaat.

Link naar reactie
1 uur terug, Lecram zei:

Er zijn honderden tekenaars, dus logischerwijs ook veel bezoekers voor deze tekenaars.

Het is een gegeven dat de tekenaars de grootste attractie zijn....

 

ik ben niet geweest, wel voorgaande jaren, het is goed te horen dat er niet alleen veel, maar ook veel verschillende bezoekers waren.

 

Anders en beter georganiseerd begrijp ik niet...dedie jagers weigeren?

Als het druk is, is dat heel positief, maar dan kom je ook minder makkelijk aan de beurt of staan er meer mensen bij tekenaars.

 

Het is voor mij wel vreemd om te zien dat er in een tweetalig land (of stad) alleen de franstaligen de dienst uitmaken.

Maar dat is een feit en moet je voor lief nemen als je er heen gaat.

Het heeft ook veel te maken met het uitgeverslandschap. Dupuis, Dargaud, Castermann, Le Lombard hebben hun nederlandstalige tak afgestoten naar Ballon Media. Het is dus normaal dat ze meer focussen op franstalig. Dat Ballon Media zo bescheiden optreedt lijkt eerder hun keuze te zijn.  Ze konden ook perfect in het kielzog van de originele uitgeverijen werken.  Het zou een gigantische verbetering zijn voor het festival als Standaard Uitgeverij zou meedoen. Dat is nog wat vroeg denk ik met overnames door WPG en management buyouts in het recente geheugen. Het is zeker niet zo dat de Vlaamse strip vanuit franstalig belgie genegeerd wordt. Merho heeft pas nog een eerbetoon gekregen in Jette, Vandersteen's strips liggen in de meeste winkels in het frans,... In iedergeval nog ruimte voor een zesde tent.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

Het heeft ook veel te maken met het uitgeverslandschap. Dupuis, Dargaud, Castermann, Le Lombard hebben hun nederlandstalige tak afgestoten naar Ballon Media. Het is dus normaal dat ze meer focussen op franstalig. Dat Ballon Media zo bescheiden optreedt lijkt eerder hun keuze te zijn.  Ze konden ook perfect in het kielzog van de originele uitgeverijen werken.  Het zou een gigantische verbetering zijn voor het festival als Standaard Uitgeverij zou meedoen. Dat is nog wat vroeg denk ik met overnames door WPG en management buyouts in het recente geheugen. Het is zeker niet zo dat de Vlaamse strip vanuit franstalig belgie genegeerd wordt. Merho heeft pas nog een eerbetoon gekregen in Jette, Vandersteen's strips liggen in de meeste winkels in het frans,... In iedergeval nog ruimte voor een zesde tent.

 

De Jommeke en Suske en WIske tekenaars horen daar te zijn. Punt. 

Brussel is klaar om veroverd te worden door de Vlaamse populaire kinderstrips

Link naar reactie

Ook even reageren. Mijn eerste keer naar Brussel, al was het uiteraard in de eerste plaats om tekeningen voor de veiling op te halen. Toch wil ik dan graag bij elke tekenaar een dedi proberen. Mathieu Reynes super coole kerel die een potje kan tekenen. Na 5 minuten alle tickets verkocht voor hem. Dus niet aanschuiven. Gezien de volgende pas om 12u30 was, liep ik wat verloren. Na een sms gesprekje met Reynes kon ik gewoon wachten tot ie gedaan had om 12u30 om langs te gaan voor de veiling. Ben dan maar gaan aanschuiven voor een vriend bij Alain Dodier. Leuk gesprekje met die man, met als resultaat dat hij ook nog deel zal nemen aan de veiling. Woehoe. Daarna ticketje voor Alary gaan halen, en een toerke gaan doen. De grotere namen, lange rijen en uitverkochte tickets. Maar als je rondloopt zie je altijd wel iemand zitten waarbij je denkt, tiens weinig volk hier, die ga ik eens meenemen. Zoals Mirka Andolfa bijvoorbeeld. Dan spoeden naar super sympathieke Charel want die pik ik altijd  mee, en laat hem dedis maken van figuurtjes die hij niet vaak tekent. Deze keer een Erik van Looy gescoord die in Filip en Mathilde 4 voorkomt. Op naar Louwes die zijn tekening voor de veiling mee had. Tako zijn nieuwe strip sprak me wel aan, dus die even meegenomen met een leuke dedi. Dan zag ik plots Trondheim bij ballon arriveren. Net op tijd, laatste ticketje. Hij ging een uur signeren, en na 25min had ie al gedaan. Hij krabbelde er maar op los, op zen Trondheims. En als allerlaatste naar Piere om de tekening voor de veiling en een paar leuke dedis. 

Spirou tent is een ramp, veel te dicht op elkaar. Al de rest is goed te doen, er is altijd iemand te vinden die je aanstaat en die vrij is. Ik heb toch al ergere festivals meegemaakt. Wil je toch iets van je favoriete tekenaar , vraag een commissie , desnoods een kleine, dan kun je altijd langs en heb je geen ticketje nodig

Link naar reactie
18 uren geleden, Ambreville zei:

Is het niet om een tekening te jagen, dan is het wel om met een Spirou of Titeuf hoedje rond te lopen.

 

Hier vat je het wel goed samen; wie geen dédi jager is rest enkel nog om daar met zo'n hoedje rond te lopen, liefst buiten, want in de tenten vind je geen plaats om te lopen. 

 

Link naar reactie
38 minuten geleden, Olav zei:

Hier vat je het wel goed samen; wie geen dédi jager is rest enkel nog om daar met zo'n hoedje rond te lopen, liefst buiten, want in de tenten vind je geen plaats om te lopen. 

 

Of aan de tekenles voor kinderen meedoen...

Of de drie tentoonstellingen hier en in de stad gaan bekijken...

Of aan de workshops in Bozar participeren...

Of een gallerij bezoeken die een speciale actie houdt...

Of aan één van de stripkwissen meedoen...

Of commentaar geven op de cosplayers...

Of de manga-automaat bekijken...

 

Ik weet niet wat je ooit op een stripfestival gezien zou hebben of zou willen zien dat ze hier niet hebben. Dit is een stadsfestival, geen tent met wat tekenaars in. 

 

 

 

Link naar reactie
13 uren geleden, Frodo zei:

De data voor volgend jaar zijn : 11,12 en 13 september én zal plaatsvinden op een nieuwe locatie, namelijk Gare Maritime in de buurt van Tour & Taxis.

Ziet er wel leuk uit als het klaar gaat zijn.

https://bx1.be/news/tour-et-taxis-la-gare-maritime-se-transforme-mais-preserve-son-authenticite/

 

Er is ook een fanatieke stripverzamelaar die daar aan de kade ligt met zijn woonboot. Dat kan wel leuk worden.

 

 

 

Link naar reactie
Op 15/9/2019 om 13:07, Olav zei:

Toppunt is zoals altijd Hermann die het album schuin tegen de taffelrand houdt, of op een schuin bord waardoor je hem zelf geen pennetrek ziet zetten ook al sta je met je neus voor de tafel.

dan is hij waarschijnlijk de enige tekenaar die ergonomisch enigszins correct zijn dag doorbrengt.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Op 17/9/2019 om 09:42, boomvavavoom zei:

dan is hij waarschijnlijk de enige tekenaar die ergonomisch enigszins correct zijn dag doorbrengt.

Klopt. Maar iemand die honderden Euro's neertelt om een lijvig boek van hem te kopen, en je staat daar dan voor zijn tafeltje, maar je mag en kan zelfs niet zien hoe hij jouw dédi maakt, om nog te zwijgen van foto of filmpje schieten, tenzij je dan blindelings je phone boven zijn hoofd houdt. ... neen, daar geef ik geen geld aan.

Ik zeg ook niet dat hij anders moet tekenen. De organisatie van dat hele gebeuren laat te wensen over, zelfs voor de dédi-jagers eigenlijk. Maar vermits ze daar met rijen aanschuiven zullen ze het wel slikken zeker? 

Dan zijn er ook auteurs die een half uur zitten te tekenen om er een kunstwerk van te maken, respect, maar dit terwijl de wachtrijen maar aandikken. Pure waanzin. Neen, die ganse opzet deugt niet. 

Misschien is nummertje trekken zoals bij de visboer een optie. Daar zit de klant dan tenminste niet een uur immobiel vast in de rij om zijn plaatsje niet te verliezen, en komt er plaats vrij voor klanten die de waren op de toog willen bekijken.

 

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Olav zei:

Dan zijn er ook auteurs die een half uur zitten te tekenen om er een kunstwerk van te maken, respect, maar dit terwijl de wachtrijen maar aandikken. Pure waanzin. Neen, die ganse opzet deugt niet. 

mmmm
Dus liever een krabbel van 5 min dan een mooi werk, maar dan wat langer wachten?
Dat begrijp ik niet :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
28 minuten geleden, Olav zei:

Klopt. Maar iemand die honderden Euro's neertelt om een lijvig boek van hem te kopen, en je staat daar dan voor zijn tafeltje, maar je mag en kan zelfs niet zien hoe hij jouw dédi maakt, om nog te zwijgen van foto of filmpje schieten, tenzij je dan blindelings je phone boven zijn hoofd houdt. ... neen, daar geef ik geen geld aan.

Ik zeg ook niet dat hij anders moet tekenen. De organisatie van dat hele gebeuren laat te wensen over, zelfs voor de dédi-jagers eigenlijk. Maar vermits ze daar met rijen aanschuiven zullen ze het wel slikken zeker? 

Dan zijn er ook auteurs die een half uur zitten te tekenen om er een kunstwerk van te maken, respect, maar dit terwijl de wachtrijen maar aandikken. Pure waanzin. Neen, die ganse opzet deugt niet. 

Misschien is nummertje trekken zoals bij de visboer een optie. Daar zit de klant dan tenminste niet een uur immobiel vast in de rij om zijn plaatsje niet te verliezen, en komt er plaats vrij voor klanten die de waren op de toog willen bekijken.

 

 

Hoh, er zijn verschillende uitgeverijen die een camera gezet hebben op hun tekenende auteurs. Van klein en groot. Bij de kleinere uitgeverijen stond er maximaal een paar mensen voor. Voor de grote namen is het idd wachten. Maar so what, de schaarste wordt hier nog enkel betaald in wachttijd. Iedereen heeft evenveel kans. Voor elk wat wils.

 

Is en blijft het beste festival. 

 

Zaterdag : 13 tekeningen gehaald bij de grotere namen

Zondag: 4 tekeningen gehaald en de expo's gedaan, de ballonnenparade, gebabbeld, interviewke gedaan, etc

Twee verschillende dagen, twee aparte focussen én twee dagen me rot geamuseerd.

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...