Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Konincks

Schaterlachen om

Recommended Posts

Er zijn een hoop strips waar ik hartelijk om moet lachen.

Zeker ook veel strips waarvan ik een beetje ga glimlachen.

Maar strips die mij in schaterlachen doen uitbarsten,

die zijn er toch niet zoveel.

Ja natuurlijk Bravo Brothers en Guust 

En ook Heinz, zo nu en dan.

En nog een paar. Ze zijn dun gezaaid.

Gisteren gevonden toen ik mijn bureautje op zolder leeg ruimde :

Happy Hooligan 1904-1905, van Frederick Burr Opper.

Eind jaren 70 nog eens gekocht bij Real Free Press in Amsterdam.

Had ik in een doos gestopt en nooit goed bekeken, zelfs al die jaren niet ingezien.

Toen ik gisteren de cover bekeek moest ik in enen hardop lachen, tot tranens toe, ja wel !

Daarna nog tien pagina's langzaam en intensief gelezen.

Een belevenis. Werkelijk geniaal.

De rest bewaard voor later. Elke dag weer vier of vijf pagina's. Als tractaties uit een trommeltje.

Geweldig leuk; kneiterharde- en vertederende humor; de vondst van het jaar, meteen in mijn top twintig.

Boek met softcover uit de Hyperion Library of Classic American Comic Strips.

Copyright 1977, 110 bladzijden. Oorspronkelijk prijs : 6,50 Amerikaanse dollars.

Wie heeft schitterende aanraders om plotsklaps uit nare vormen van zelfmedelijden en wanhopig getob te ontwaken ?

Strips als medicijn...

O ja, Urbanus geeft ook vaak dat plezierige schokeffect.

Als ik die wereld van Urbanusje bezie, bedenk ik me :

"Waar maak ik mij druk over ?" 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Konincks schuddebuikend van het lachen op de grond zien liggen, een fenomeen het aanschouwen waard.

Het gekroonde hart van Jodo en Moebius blijft op het komische vlak een van mijn favorieten, de absurde

humor geeft mij veel plezier in de ellende van Alain Mangel, professor in de filosofie aan de Sorbonne.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het moet leuk zijn om te kunnen schaterlachen met strips.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Schaterlachen doe ik vermoedelijk nooit, ik kan het me alleszins niet direct voor de geest halen, maar in een gelukzalige roes glimlachend strips lezen des te meer.

Guust natuurlijk, dat spreekt. Je noemt deze ook zelf.

Maar ook De Generaal, Biebel, Boes, de vele Kid Ordinnerietjes en dat ene Dog Bullerietje uit de reeks Chick Bill, de Dubbelziende Helderziende uit de dezelfde reeks als meest grappige wat mij betreft, Alzéor Mondraggo en Jaap, daar amuseer ik me ook kostelijk mee.

En "De Taart", uit de reeks Kiekeboe, die is ook kostelijk...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gilles de Geus met de Revue en Smeerenburg. Beide delen staan vol met leuke grappen. En natuurlijk Asterix en de Britten. Zeker in de oude vertaling toen onze bard en het stamhoofd nog de Franse namen hadden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bepaalde grappen van Guust Flater, Casper en Hobbes, Biebel, Dirkjan, Liberty Meadows, Kapitein Ansjovis, De Ridder, Esther Verkest, Eugene, Hara Kiwi... Zelfs bij herleving doen een flink aantal me echt luidop lachen. Mijn vrouw en kinderen begrijpen dat wel niet altijd... 😏

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gisteravond nog Trollen van Troy. Die logica van de trollen.... XD

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 uren geleden, SPeeDy zei:

Momenteel De Ridder van Frodo De Decker. 

+1 die is echt goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Schaterlachen is wellicht wat hoog gegrepen, maar ik schiet regelmatig in de lach bij een gag van Guust Flater, Dirk-Jan, Esther en tegenwoordig ook De Ridder. Oh ja, en vroeger zeker ook bij Paling & Ko, maar die albums heb ik niet meer. (Zou dat niet iets zijn voor een integrale??).

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dirk-Jan

En ik herinner me de buikpijn van het lachen toen ik voor het eerst De verbaasde analfabeet van Gummbah las.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mijn top-5

Ik denk voor mij op de 1e plaats Bravo Brothers

Daarna - in willekeurige volgorde:

The Bradleys van Peter Bagge (vooral de 1e pagina van het verhaal 'Merry Fucking Christmas')

Dirkjan, en dan vooral die met 3 smaken ijs; Aardbij, Vanille en Kryptonite - uiteraard met Superman in een gastrol.

Van Windig en De Jong; Donald Duck in het boek 'Ouwe Troep'.

Rocky van Frank Margerin (vooral dat verhaal in het zwembad).

Sorry, top 6 maak ik ervan:

De Blauwbloezen - Bronco Benny

Deel dit bericht

Link naar bericht

Voor mij De Generaal, vooral om de confrontaties met motoragent Dreutel en de dialogen. Verder Dirkjan, Esther Verkest en Gilles de Geus. Af en toe ook Eugene.

Deel dit bericht

Link naar bericht

In de Francobelgische traditie moet ik dan vooral denken aan (gag)strips op scenario van Cauvin. De oudere Sammy's bijvoorbeeld, Cédric, agent 212, ... Ook agent 327 vind ik bijwijlen zeer grappig.

Wereldwijd denk ik dan vooral aan de manga van Rumiko Takehashi (Ranma 1/2 en Maison Ikoku) en Barakamon van Yoshino Satsuki,

Deel dit bericht

Link naar bericht

Franka: Het misdaadmuseum. Het eerste album. Het is daarna nooit meer hetzelfde geweest.

Robbedoes & Kwabbernootl QRN op Bretzelburg. Als de marsipulami dat zendertje in z'n neus heeft.

Bravo Brothers, een Guust of een R&K. Misschien wel het meest hilarische album uit de reeks.

Tom Carbon. Was ik bijna vergeten. Goed dat Jochen me eraan deed denken.

Superman.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het werk van Jeroom doet mij echt lachen. 

Didier, het 5de wiel aan de tractor vind ik ook schitterend.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...