Ga naar inhoud

Manga Van De Dag


Gilles

Recommended Posts

doen. Topreeks. SF, maar wel goed en spannend. En je maakt je soms echt kwaad in de hoofdpersonages.

 

Begonnen aan deel 1. Waar ik wat jaren geleden niet door de anime kwam, leest het nu als een trein. Ik had toen niets met cyberpunk etc. dus ooit maar weer eens weer de anime kijken. De manga vind ik in ieder geval geheimzinnig, mysterieus en interessant. Hoe verder ik kom hoe beter het wordt ook. 

Link naar reactie
Gast Natte aap

Begonnen aan deel 1. Waar ik wat jaren geleden niet door de anime kwam, leest het nu als een trein. Ik had toen niets met cyberpunk etc. dus ooit maar weer eens weer de anime kijken. De manga vind ik in ieder geval geheimzinnig, mysterieus en interessant. Hoe verder ik kom hoe beter het wordt ook. 

 

grappig hoe iedereen een andere weg bewandelt. Ik had nog niet echt ervaring met manga, maar de film akira werd nogal gehyped. Dus ging ik hem kijken. En toen ging er een wereld voor me open. Dat heeft toen een flinke indruk op me na gelaten dat ik in de manga ben gaan verdiepen. Eerst nog een paar dingen van Otome en dan ghost in the shell, appleseed, striker en dan niks meer omdat die drie vorige dus echt mijn ding niet waren en ik er op uitgekeken was. Tot Timhard als een messias me weer aan de manga kreeg. :D

Link naar reactie

Voor mij is toch wel die Ikagami de manga van de dag.

Omdat de douane dat in beslag had genomen verwachte ik er wat meer van dan van die tienerreeksen zoals Black Cat., en ik en niet teleurgesteld.

Ik was ook erg verrast: het boek telt 240 blzn. Dat is erg veel voor 9,95 euro. Mijn vrienden zeggen altijd dat manga duur is omdat het w/w is, maar daar moeten ze bij mij niet meer aankomen. Je krijgt echt wel veel leesvoer.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Lemme see. Ik ben op een scanlation site gestoten. (Ik wist wel dat die bestonden, maar ik had ze nooit echt opgezocht, en ik wist al helemaal niet dat dat zo uitgebreid was. Maar ik ga niet klagen. L'embarras du choix.)
Berserk: kon me zeer boeien. Nogal lange gevechtscenes, maar ach, da's anderzijds deel van de charme. Goed versus kwaad, in verschillende facetten. Die van de kerk, die van de natuurgeloven, die van de ambitie. Nice. Spijtig dat de tekenaar soms grijpt naar die heel geschetste overdreven gebaren, dat breekt 't altijd een beetje voor me.
Vinland Saga: het eerste stuk vond ik heel knap. Een wraaksaga meets De Bello Gallico maar dan met Vikings op 't Britse eiland. Ik denk dat 't de eerste keer is dat ik een zo overtuigende andere moraal neergezet zie in iets anders dat fantasy of sci-fi is. Het tweede deel beviel me heel wat minder. Na Berserk deed 't mij toch een beetje afvragen wat de fascinatie is van manga voor de katholieke kerk.
Nausicaa: eraan begonnen, maar 't heeft me niet te pakken gekregen. (Misschien omdat potlood only tekeningen meestal niet overdreven werken voor mij.) Later nog eens proberen.
Say Hello to Black Jack: ontluisterd over de gezondheidszorg, het hoofdpersonage is me een beetje een huilebalk, maar het heeft me toch kunnen doen doorlezen.
Sanctuary: heel interessante plot, maar de bijzonder eenzijdige rol van vrouwen en overdreven gebruik van kikkerperspectief voor steeds dezelfde gezichtsexpressie begonnen tegen te steken. Het verhaal zelf zakt op 't einde spijtig genoeg een beetje in elkaar. Maar toch graag gelezen.
En nu bezig met Fullmetal Alchemist: een heel interessante wereld die daar opgebouwd wordt. (Dat zijn mijn favoriete strips, eigenlijk. Niet beginnen met een grote exposé, gewoon stukje bij beetje de rijkheid van het universum aanbrengen naarmate het verhaal ernaar vraagt, en er de tijd voor nemen.) Goede mix tussen de actie, het filosofische en de emotie.

Dus Timhardt, nog eens bedankt voor de tips. :)

Link naar reactie

Wow, veel gelezen zeg!

 

Nausicaa is een specialleke: de meeste manga zijn pageturners, veel tekening voor relatief weinig verhaal naar aantal pagina's. Wat dat betreft valt nausicaa volledig uit de boot. Het is allesbehalve eenvoudig, maar wel zeer bevredigend als je even doorbijt.

Blij dat ik van dienst kon zijn :)

Link naar reactie
Gast Natte aap

toch leuk hoe smaken kunnen verschillen. Ik had verwacht op basis van wat je eerder al postte, dat je nausicaa goed zou vinden. En toch geraakte je er niet goed in. Soms stel ik mezelf de vraag dat als ik aan een reeks begin en ze niet goed vind of ik dan misschien met een foute instelling ben begonnen? Dat ik iets anders verwachtte dan ik kreeg, een ander beeld had gemaakt door de recensies en commentaren dan wat ik kreeg. Maar goed, ik spreek puur voor mezelf.

 

Sanctuary en Vinland saga, daar volg ik je feedback. Ik had er, vanuit mijn mannelijk perspectief, niet helemaal bij stil gestaan, maar vrouwen worden in Sanctuary idd toch voorgesteld op een manier die in de jaren 70 in japan volstrekt normaal was en die nu toch vragen oproept. Daar had mijn ex-vriendin ook observaties over toen we in Zuid-oost azie op reis waren. De rol van de vrouw en hoe gedwee ze die rol ook vaak volgt.

Link naar reactie

Nausicaa is een specialleke: de meeste manga zijn pageturners, veel tekening voor relatief weinig verhaal naar aantal pagina's. Wat dat betreft valt nausicaa volledig uit de boot. Het is allesbehalve eenvoudig, maar wel zeer bevredigend als je even doorbijt.

Misschien. Maar ik had eigenlijk geen probleem met 't tempo, het doet zelfs een beetje Franco-Belgisch aan, voor mij, en dat ben ik wel gewoon. 't Verhaal is ook veelbelovend. Maar... geen idee wat 't is ... :s

toch leuk hoe smaken kunnen verschillen. Ik had verwacht op basis van wat je eerder al postte, dat je nausicaa goed zou vinden. En toch geraakte je er niet goed in. Soms stel ik mezelf de vraag dat als ik aan een reeks begin en ze niet goed vind of ik dan misschien met een foute instelling ben begonnen?

Eerder omgekeerd, bijna. Nausicaa is iets dat op 't eerste zicht echt iets voor mij is, iets dat ik graag goed zou vinden. Maar 't pakt niet, en dat vind ik jammer. 

 

Maar het krijgt zeker nog een tweede kans, later. Misschien meer een winterstrip.

Link naar reactie

Misschien. Maar ik had eigenlijk geen probleem met 't tempo, het doet zelfs een beetje Franco-Belgisch aan, voor mij, en dat ben ik wel gewoon. 't Verhaal is ook veelbelovend. Maar... geen idee wat 't is ... :s

Eerder omgekeerd, bijna. Nausicaa is iets dat op 't eerste zicht echt iets voor mij is, iets dat ik graag goed zou vinden. Maar 't pakt niet, en dat vind ik jammer. 

 

Maar het krijgt zeker nog een tweede kans, later. Misschien meer een winterstrip.

 

 

je moet het vooral heel erg traag lezen. Twee uur over een bundel is een minimum. ik weet dat dat weer blasé klinkt, maar nausicaa heeft gewoon een totaal ander ritme dan eender welke andere manga. met dat franco belgisch ben ik het met je eens. Ik vind Miyazaki de japanse bourgeon. boulgeon zeg maar ;)

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Fullmetal Alchemist: wow, just wow. Heel erg knappe reeks, het gaf meteen zin om 't te herlezen. Goed ontworpen verhaal, zelfs elementen uit het begin die deel lijken uit te maken van de kennismaking met personages, blijken op het einde een puzzelstukje van het grote geheel te zijn.  Personages hebben een eigen persoonlijkheid, eigen drijfveren die samen een geloofwaardige vertelling vormen. Het thema van human transmutation blijft terugkeren, alsmaar groter, alsmaar uitgediepter, met een stevige en bevredigende ontknoping. Er is een klein dipje zo halverwege, waar 't een beetje teveel op 't humoristische gegooid wordt, maar da's te negeren.

Aanrader.

Link naar reactie

Het zal wel zijn! Ik leerde fma ook pas dit jaar kennen, maar las alles op zo'n 2 weken tijd.

 

Ik las recent children of the sea, hele serie, 5 delen en dat was zeer zeer goed. Nogal zweverig dat wel. Later meer.

Nu ben ik bezig om kurosagis corpse delivery service te kopen. Lezen is als ik een deel of 10 heb.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

ai ai, we hebben hier nog niks van bilal over LW&C mogen lezen. Drie opties

1. Hij durft er niet in beginnen uit angst dat het tegenslaat.

2. Hij vindt het maar niks en durft het hier niet zeggen omdat hij gehecht is aan zijn hoofd op zijn romp.

3. Hij vindt het geweldig en is telkens volledig van de aardbodem verdwenen en heeft bijgevolg geen tijd om zijn bevindingen te posten.

 

(optie 4: hij is op vakantie, maar ik wou het toch al maar wat opporren om eens iets over LW&C te schrijven :) )

Link naar reactie

ai ai, we hebben hier nog niks van bilal over LW&C mogen lezen. Drie opties

1. Hij durft er niet in beginnen uit angst dat het tegenslaat.

2. Hij vindt het maar niks en durft het hier niet zeggen omdat hij gehecht is aan zijn hoofd op zijn romp.

3. Hij vindt het geweldig en is telkens volledig van de aardbodem verdwenen en heeft bijgevolg geen tijd om zijn bevindingen te posten.

 

(optie 4: hij is op vakantie, maar ik wou het toch al maar wat opporren om eens iets over LW&C te schrijven :) )

 

Optie 4 it is... Ben vandaag terug gekomen van een heerlijke vakantie. Opgeladen begin ik aan een nieuw jaar (reken nog altijd van zomer tot zomer zoals op school). Ik begin in september aan LW&C!

Link naar reactie

Optie 4 it is... Ben vandaag terug gekomen van een heerlijke vakantie. Opgeladen begin ik aan een nieuw jaar (reken nog altijd van zomer tot zomer zoals op school). Ik begin in september aan LW&C!

 

en lw&c niet meegenomen?

mja: bekijk het zo: nu kan je nog eens op vakantie gaan terwijl je het leest, naar een plek die in geen enkele brochure staat. Have a great trip!

Link naar reactie

en lw&c niet meegenomen?

mja: bekijk het zo: nu kan je nog eens op vakantie gaan terwijl je het leest, naar een plek die in geen enkele brochure staat. Have a great trip!

 

Had ik ook moeten doen...Helaas nam ik wat romans mee waar ik niet zoveel uit gelezen heb...

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Lone Wolf and Cub volume 1: The Assassin's Road (Kazuo Koike en Goseki Kojima)

 

Eindelijk gelezen. Een serie na 3 jaar eindelijk compleet hebben en vaak horen/lezen dat het om een regelrechte klassieker gaat of misschien wel het beste wat de strip te bieden heeft kan ervoor zorgen dat je het onmogelijke verwacht. Nou, in mijn geval heeft het eerste deel mijn verwachtingen alleen maar doen toenemen. Natuurlijk is alle lof op de hele serie gericht en wist ik dat het verhaal eerst rustig opgebouwd zou worden. Dat is ook het geval, al vond ik aan het begin dat het te rustig ging. Ik vond het jammer om een verzameling losse verhalen te lezen en hoopte eigenlijk dat er direct een grootse, epische vertelling ontluikt werd. Halverwege merkte ik dat deze serie niet beter kon beginnen. Subtiel en op een trage tempo wordt uit de doeken gedaan wie de mysterieuze ronin is, waarbij zijn band met zijn zoontje ook meer 'body' krijgt. Waar het in het begin op losstaande moorden lijken van een op hol geslagen samurai kom je later in het verhaal erachter dat er veel meer speelt, en dat het niet zomaar om een huurmoordenaar gaat maar om een levensgrote missie waar clans, feodale heren, yakuza, samurai, boerenvolk en nog veel meer mee te maken hebben.Het verhaal brengt je naar verschillende gebieden in het oude Japan. Het ingewikkelde, politieke systeem krijg je beetje bij beetje uitgelegd en hoe iedereen zich tot elkaar verhoudt. Gelukkig staat er achterin een woordenlijst want er worden veel Japanse woorden gebruikt, al raakte ik de draad niet kwijt als ik geen zin had om uit te zoeken wat een woord betekende. Langzaam maar zeker begon ik te ervaren dat het om een grootse, epische verhaal gaat. Het tekenwerk is daar natuurlijk ook verantwoordelijk voor. Zelden heb ik bloedige gevechten mooier geïllustreerd gezien of rustige landschappen en dorpjes die in puin liggen. 

 

Ik moet wel zeggen dat ik een liefhebber ben van het oude Japan, het fascineert mij enorm. Lone Wolf and Cub doet denken aan de films van Akira Kurosawa. Ook de rustgevende plaatjes doen denken aan bepaalde shots van Kurosawa. Niet alleen in de tempo maar ook in de tekeningen komt telkens die rust terug.  Als dit nog maar het begin is en nu al zo goed, then I'm in for a treat! 

 

lone-wolf-and-cub-1618361.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Tekkonkinkreet heb ik jaren geleden voor het eerst vastgenomen in een Barnes and Noble bookshop in Los Angeles.

Ik had een uurtje de tijd, en met een kop koffie heb ik het boek dan ook rustig bekeken voor ik het kocht...

Het boek is inderdaad schitterend...

Achteraf heb ik nog verschillende boeken geprobeerd van dezelfde auteur, maar dat waren stuk voor stuk grote ontgoochelingen.

 

Had Barnes and Noble GEEN koffiehoek, dan had ik dat boek nooit bekeken.

Een hoekje waar je iets kunt drinken en rustig een boek bekijken voor je het aanschaft...Ik vind dat belangrijk...

Welke stripwinkels hebben dat? Zeer weinig...Ik ken enkel De Poort, maar dat is wel heel bescheiden en meer voor eigen gebruik...

Je kunt daar niet rustig zitten...Is er in Mechelen niet een stripwinkel met koffiehoek?? Maar, dit terzijde...

Link naar reactie

Tekkonkinkreet heb ik jaren geleden voor het eerst vastgenomen in een Barnes and Noble bookshop in Los Angeles.

Ik had een uurtje de tijd, en met een kop koffie heb ik het boek dan ook rustig bekeken voor ik het kocht...

Het boek is inderdaad schitterend...

Achteraf heb ik nog verschillende boeken geprobeerd van dezelfde auteur, maar dat waren stuk voor stuk grote ontgoochelingen.

 

Had Barnes and Noble GEEN koffiehoek, dan had ik dat boek nooit bekeken.

Een hoekje waar je iets kunt drinken en rustig een boek bekijken voor je het aanschaft...Ik vind dat belangrijk...

Welke stripwinkels hebben dat? Zeer weinig...Ik ken enkel De Poort, maar dat is wel heel bescheiden en meer voor eigen gebruik...

Je kunt daar niet rustig zitten...Is er in Mechelen niet een stripwinkel met koffiehoek?? Maar, dit terzijde...

in de stripkever op de bruul in mechelen heb je een kofiebar.

ik ben het 100% met je eens. Wie koopt er nu nog een hc van 20 € blind?

ik ben ook voor inkijk/leesexemplaren binnen een winkel.

volgens mij zal het de verkoop alleen maar ten goede komen.

ik lees al mijn manga eerst online en dan op papier (diegene die ik goed vind, koop ik)

ik heb het laatste jaar nog nooit zoveel manga gekocht.

 

moest er zo iemand iets aandurven, lezen en dan kopen (of niet goed 50% van je geld terug of iets dergelijks) het zou volgens mij wel aanslaan.

Link naar reactie

In de fnac zitten de gangen aan de manga rekken altijd vol met personen die zitten te lezen. Of ze ook iets kopen is nog maar de vraag.

 

 

tja. en uiteindelijk ziet geen een boek er nog nieuw uit.

ik zou een winkel opendoen met een aantal leesexpenplaren, niet heel de winkel natuurlijk.

ik koop niets meer voor ik in elk geval een stukje gelezen heb. bij comics en manga is dat trouwens normaal, een eerste nummer(of nummers) of op zijn minst een preview is daar gebruikelijk. niet meer als normaal toch: elke film heeft ook minstens één trailer.

Link naar reactie

bij fnac in antwerpen hebben ze nu ook een koffiehoek, mag je daar ook met je boeken binnen?

 

een koffiebar in een boekenwinkel, ik zou er persoonlijk geen gebruik van maken. Maar blijkbaar werkt het wel voor een hele groep kopers, dus hebben ze dat weer goed gedaan. Mag je daar dan met een boek gaan zitten dat je nog wil kopen, helemaal uitlezen, een koffietje drinken, dat boek weer wegzetten, al dan niet met koffievlekken en naar buiten wandelen? (ik zou er niet aan moeten denken om daar een strip te kopen, stel je voor dat je thuis komt en er een lekkere koffievlek in plakt) Of is er een systeem van leesexemplaren?

Ik ben meer de downloader en dan kopen als het goed is. Want ik ben inderdaad ook eens met jullie dat je niet zo maar een boek van die prijs blind koopt. Mja, als blinde koop je zowiezo al een stuk minder boeken.

Link naar reactie

tja. en uiteindelijk ziet geen een boek er nog nieuw uit.

ik zou een winkel opendoen met een aantal leesexpenplaren, niet heel de winkel natuurlijk.

ik koop niets meer voor ik in elk geval een stukje gelezen heb. bij comics en manga is dat trouwens normaal, een eerste nummer(of nummers) of op zijn minst een preview is daar gebruikelijk. niet meer als normaal toch: elke film heeft ook minstens één trailer.

 

een gratis tijdschriftje met de eerste twintig pagina's van een manga verspreiden in de winkels?

Link naar reactie

een gratis tijdschriftje met de eerste twintig pagina's van een manga verspreiden in de winkels?

 

waarom niet? ik vind het allemaal ok, zolang ik er maar eens van geproeft heb. Ik koop ook al jaren geen wijn meer voor ik die geproefd heb, wijnproeverijen genoeg. Alleen de eurostrip loopt weer achter.

 

 

 

 

Mja, als blinde koop je zowiezo al een stuk minder boeken.

 

Opgelet: droge humor!!! ;)

Link naar reactie

ik ben het ook met je eens Tim dat ik nog nooit zo veel comics heb gekocht dan van toen ik ze ben gaan downloaden. Bij manga blijft dat wat achter tot het digitale systeem nog wat beter uitgewerkt is, maar dat ik ze ooit digitaal ga kopen, staat vast. 

 

ik zou inderdaad wel eens wat cijfers willen zien over hoeveel tieners er zo'n mangaboekje lezen en het dan ook daadwerkelijk kopen (of de ouders). Ik zat vroeger ook steeds met mijn zusje bij de stripboeken in de GB op de grond te lezen, en je ziet wel dat er van mij een stripkoper is geworden. 

Link naar reactie

In de film Kick-Ass kopen de jongens comics bij een stripwinkel waar ze ook aan tafel zitten en wat kunnen eten/drinken. Dat leek mij altijd wel gaaf. Natuurlijk kunnen boeken dan vies worden maar ik denk dat het voor mensen is die er al iets gekocht hebben. En dus heeft het eigenlijk niets te maken met waar jullie het over hebben maar goed, het idee spreekt mij wel aan. Op die manier pimp je het hele stripgebeuren ook een beetje op, het is er gezellig en je kunt onder het genot van een drankje met elkaar over strips kletsen. 

Link naar reactie

In Rijsel heb je de BD Fugue.  En stripwinkel en koffiebar in één.  HEEL gezellig.

 

Als we naar Rijsel gaan drinkt mijn vrouw een koffie en duik ik de kelder in op zoek naar strips. 

Zelf drink ik water of frisdrank (ik lust geen koffie) dus moet ik niet bang zijn dat mijn drankje koud wordt.

 

bd-fugue-lille-2(p:shop,8284)(c:0).jpg

 

177693.jpg

 

Link naar reactie

Inmiddels 3 boeken gelezen van Lone Wolf and Cub. Wat het eerste boek zo goed maakt geldt ook voor nummer 2 en 3, behalve dat het beter wordt. Hoe meer tijd ik in deze wereld doorbreng (geweldig vorm gegeven door Kazuo Koike en Goseki Kojima, alsof je er middenin zit), hoe meer ik vertrouwd raak met de cultuur, personages en verhaal. Het verhaal over de 'human beggar' vind ik het mooiste tot nu toe. Het raakte me en zelfs onze Lone Wolf moest er een traan om laten...

Link naar reactie

Inmiddels 3 boeken gelezen van Lone Wolf and Cub. Wat het eerste boek zo goed maakt geldt ook voor nummer 2 en 3, behalve dat het beter wordt. Hoe meer tijd ik in deze wereld doorbreng (geweldig vorm gegeven door Kazuo Koike en Goseki Kojima, alsof je er middenin zit), hoe meer ik vertrouwd raak met de cultuur, personages en verhaal. Het verhaal over de 'human beggar' vind ik het mooiste tot nu toe. Het raakte me en zelfs onze Lone Wolf moest er een traan om laten...

 

 

lone wolf begint écht op gang te komen vanaf deel 7 ofzo. vanaf dan vloeien er alleen nog maar meer tranen.

Link naar reactie

Blade of the immortal 27

 

Na bijna 20 jaar en 27 volumes is het verhaal van manji in zicht. Deel 30 wordt het laatste. Ik heb online het einde al gelezen en het is verbluffend.

Ik ben niet te trots om toe te geven dat de tranen over mijn wang bengelden. Ben er gewoon niet goed van. Dit deel gisteren op papier gelezen. Het begin van één van de beste finales ooit. Zeer sterk. 5/5

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ondertussen aan Gantz #7.  Hoewel Natte Aap dit niet lust blijf ik het schitterend vinden : ultra-gewelddadig, supersexy en rete-spannend. Love it !

Enige nadeel is dat ik zo'n deeltje redelijk vlug uit lees. 

 

GantzV7.jpg

 

het is veel te commercieel elitair.

 

 

 

maar eerlijk is eerlijk, buiten het feit dat het lijkt alsof elke vrouw een kaakontsteking heeft, is het wel schitterend getekend. Daar maak ik een zeer diepe buiging voor. Die man verdient een scenario.

Link naar reactie

Manga van de dag: absoluut Ikigami.

Ten eerste is het erg goed.

Ten tweede is de reeks nu compleet.

Ten derde word je van het einde vrolijk (nou, ik toch).

Ten vierde is het nog een kans om te tonen dat we nog manga willen.

 

lees je dit in het nederlands? zou kana dit niet in pakket brengen? ik zou dit wel willen hebben.

Link naar reactie

Wist niet dat Ikigami al gedaan was, zit nog maar aan deel 7 ofzo.

 

Ergens jammer want het was wel een verhaal dat nog een tijdje rustig mocht voortkabbelen. Vond de mini verhaaltjes binnenin het hoofdverhaal juist de sterkste gedeeltes.

 

Over Gantz: Was er ook aan begonnen maar vond het verhaal iets te traag vooruit gaan. Ik weet niet meer of mijn herinnering aan de reeks klopt maar ik ergerde mij vooral aan een scene waar een monster gedurende 20 tal pagina's door een gang richting het hoofdpersonage wandelde.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...