Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
cinco

strips die een wirwar van emoties bij je opwekken

Recommended Posts

Ik heb het vooral bij Mooie Zomers.

Die reeks geeft me een haast melancholisch gevoel, ook al spelen de meeste verhalen zich af in een tijdskader voor mijn geboorte.

Maar de reeks zegt zoveel over het leven, vergankelijkheid, gepasseerde dromen en herinneringen gedrenkt in nostalgie.

Op het eerste zicht lijkt het een luchtige reeks, slice-of-life stijl, maar reis doorheen de verschillende albums en er ontstaat een gevoel dat ik nog maar bij weinig strips heb gehad. Het wordt meer dan lezen. Het wordt een ervaring.

les%20beaux%20%C3%A9t%C3%A9s2.jpg

ete2.jpg

F4uXMpw.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mooie zomers vond ik de eerste 2 delen verfrissend, daarna toch te veel repetitief. Jammer. Geef mij maar Krasse knarren in hetzelfde genre.

Deel dit bericht

Link naar bericht

thorgal- de schaduwen voorbij en Over de grenzen van de tijd deel 1 zijn de eerste twee die bij me opkomen

Deel dit bericht

Link naar bericht

'Waarom Pierre dood moest' ... Seksueel misbruik binnen de Kerk... Herinner me nog hoe ik gechoqueerd, aangegrepen was na mijn eerste lezing. Kinderlijk getekend maar geen strip voor jonge kinderen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, esteban² zei:

Dat moet dan toch Blankets (Een Deken van Sneeuw) zijn.

Inderdaad, bij mij ook. Ik heb jarenlang habibbi niet willen lezen uit schrik dat het het ging verpesten. 

In dezelfde categorie: paul has a summer job, 5cm per second, sommige boeken van lemire sommige boeken van vives, sommige boeken van zidrou.

Ik heb laatste chaboute ontdekt, hier is er nog niets van vertaald, maar dat is ook een diamant!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Melancholie is een gevoel dat me vaak aangrijpt in strips, vooral wanneer het verhaal zich afspeelt in een tijdperk dat ik nooit heb meegemaakt. "Het geheim van Diepenbos" uit de Beverpatroelje, "Verdronken wagen" en "De rode paters" uit Guus Slim, "De ravenbaron" uit Pits en Kaliber...

Die sfeer...

Ook boeken kunnen me op die manier pakken.

Iedere keer Giovannino Guareschi het dorpje uit de Po-vlakte beschrijft op die winterse avonden krijg ik kippevel en wil ik er ook deel van uItmaken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 uren geleden, Timhardt zei:

Inderdaad, bij mij ook. Ik heb jarenlang habibbi niet willen lezen uit schrik dat het het ging verpesten. 

In dezelfde categorie: paul has a summer job ...

Die Habibbi heb ik ook (mogelijk geheel onterecht) vermeden, omdat mijn verwachtingen na Blankets nu eenmaal torenhoog waren.

Naar die Paul ben ik al heel lang benieuwd.  Ooit kom ik er wel eens aan toe.

Deel dit bericht

Link naar bericht
21 uren geleden, Chorasan zei:

Iedere keer Giovannino Guareschi het dorpje uit de Po-vlakte beschrijft op die winterse avonden krijg ik kippevel en wil ik er ook deel van uItmaken...

Don Camillo zou een leuke serie zijn voor Hubsch en Stoffel als Marcel Pagnol op geraakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als 10 jarige heb ik tranen met tuiten gehuild bij het lezen van het dreigende dinges. Ik vond die laatste scène zo erg... 

Van recentere strips heb ik het altijd moeilijk met de scene in Thorgal waarbij dat Shania moet achterblijven (de schaduwen voorbij). Dat is ongelofelijk sterk getekend.

Bij de Toverspiegel had ik het op zich niet moeilijk, maar ik vond het wel dood en doodjammer voor de Rode Ridder. 

Maar meestal doen de verhalen op zich niet veel qua emotie. Maar wel eerder als ik verhalen herlees uit mijn kindertijd / jeugd. Ik heb dan regelmatig flashbacks naar de tijd terug toen ik deze kochte of kreeg. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ongetwijfeld Hadashi no Gen, in 't Nederlands vertaald als Gen Barrevoets in Hiroshima. Er zijn weinig strips die de totale waanzin van een oorlog kunnen vatten zoals deze.

236_GenBarrevoets1_PR.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik lees intussen al 40 jaar strips, maar er zijn er voor mij een aantal welke emoties bij mij opriepen die ik niet had verwacht.

Over de grenzen van de tijd, Op zoek naar Peter Pan, Y the last man, het laatste jungleboek zijn 4 strips / reeksen welke mij diep raakten op emotioneel gebied

Deel dit bericht

Link naar bericht

In de VV-collectie ook nog De Fotograaf (VV), de Pechvogel, het Ibismeisje. En Magasin Général niet vergeten!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...