Ga naar inhoud

Waarom je beter geen striptekenaar wordt


Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Herscholen. Werk zoeken in sektoren waar er vraag naar arbeidskrachten is.

Zelfde voor schrijvers. En installatieknutselaars. En sociaaltjes, zoals alles uit de sociale "wetenschappen" en aanverwanten.

Link naar reactie
13 uren geleden, Ambreville zei:

 

Een combinatie van een zwak statuut met beperkte auteursrechten tegen een overaanbod inde winkels?

Of een tekenstijl die momenteel minder vraag genereert, of een niet meer marktconforme prijs, of een karakteriële menselijke beslissing, of jezelf minder goed kunnen verkopen, of een manier van werken die niet iedereen bevalt, of vorige projecten zijn geen succes geworden, of ... 

 

Voor alle duidelijkheid. Ik heb totaal geen idee hoe het komt dat hij (even) zonder werk zit, maar er zijn duizend redenen waarom iemand niet meer aan de bak komt. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Als Belg op de Franse markt mikken en daar een plaats veroveren en dus als full time professioneel striptekenaar kunnen leven is nogal moeilijk. Hoe zit dat eigenlijk met de Duitse markt? Is dat ook even moeilijk om als Belg ergens een Duitse uitgever te strikken en boekjes slijten doorheen Duitsland?

Forumlid Johan heeft nog niet zo heel lang geleden eens laten vallen dat de Duitse markt gelijkaardig is aan de Franse.

Link naar reactie

Teveel auteurs (incluis de hobbyauteurs die na hun uren iets maken en onder de prijs werken maar toch een plek in het winkelschap nemen)

Teveel aanbod (wat was het 1400 nieuwe strips vorig jaar? Dat zijn bijna 4 nieuwe strips per dag...)

Teveel personeel bij een uitgeverij dat mee van de verkoop moet leven (een directeur, een roedel marketeers, een horde secretaresses, een brand manager of 7 links en 6 boekhouders rechts, nog wat loslopende line extensionmensen en 15 HR managers die allemaal azen op hun deel van de verkoop en de rest van de schakel zoals drukker, distributie en winkelier niet meegerekend)

Verouderd product op inhoudelijk en vormelijk vlak (strips zijn in weze de afgelopen 70 jaar structureel en technisch amper veranderd. De laatste grote innovatie van vertellen was 30 jaar geleden zeker toen prenten begonnen af te lopen?)


ÉN... Verouderd medium

Fotografie: wordt digitaal gemaakt, bewerkt en geconsumeerd (instagram/digitale fotokaders... de stoffige fotoalbums of diaavonden zitten in een vergeten hoekje),

Film wordt digitaal gemaakt, bewerkt en geconsumeerd (netflix, amazon prime, digitale tv, youtube... dvd en bluray hebben in de praktijk ook bitter weinig te maken met de rollen pellicule van weleer),

Muziek idem (youtube music, spotify... op megasuccesfestival tomorrowland is het een special act wanneer er iemand optreedt met klassieke instrumenten...),

Strips: op papier gemaakt of digitaal gemaakt, digitaal bewerkt, op papier geconsumeerd... wie ziet het patroon en waar het fout loopt?  

Link naar reactie
1 uur geleden, Tom MDP zei:

ÉN... Verouderd medium

Fotografie: wordt digitaal gemaakt, bewerkt en geconsumeerd (instagram/digitale fotokaders... de stoffige fotoalbums of diaavonden zitten in een vergeten hoekje),

Film wordt digitaal gemaakt, bewerkt en geconsumeerd (netflix, amazon prime, digitale tv, youtube... dvd en bluray hebben in de praktijk ook bitter weinig te maken met de rollen pellicule van weleer),

Muziek idem (youtube music, spotify... op megasuccesfestival tomorrowland is het een special act wanneer er iemand optreedt met klassieke instrumenten...),

Strips: op papier gemaakt of digitaal gemaakt, digitaal bewerkt, op papier geconsumeerd... wie ziet het patroon en waar het fout loopt?  

 

Als je die parallel doortrekt, moeten strips enkel nog digitaal gelezen worden. 'Geen' probleem maar dan moeten ze een A4-ipad betaalbaar maken of iedereen moet A5 gaan tekenen. Ik wil niet scrollen of inzoomen om teksten te kunnen lezen.

Oh ja, van bovenstaande sectoren valt er steeds minder geld te verdienen, tenzij bij live-performances ( optredens, bioscoop,... ). Dat betekent dus dat alleen betaalde liveperformances van de tekenaars of het verkopen van hun materiaal hun hoofd boven water houdt. We zijn nu al niet ver af. 

 

Ik pleit trouwens fel voor uitgever/platenbazen. Bomen en bos, kwaliteit enz.  

 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Kool Thing zei:

 

Als je die parallel doortrekt, moeten strips enkel nog digitaal gelezen worden. 'Geen' probleem maar dan moeten ze een A4-ipad betaalbaar maken of iedereen moet A5 gaan tekenen. Ik wil niet scrollen of inzoomen om teksten te kunnen lezen.

 

Strips moeten net loskoppelen van het standaard A4 formaat.
https://www.instagram.com/nietnulaura/

https://plastiek.com/

https://stela.com/

 

staat vol strips, geen enkele is bedoeld om afgedrukt te worden op klassiek A4 formaat.

Allemaal om te lezen op ipad... maar voornamelijk op smartphone. 

Link naar reactie
10 minutes ago, Tom MDP said:

Allemaal om te lezen op ipad... maar voornamelijk op smartphone.

... maar er valt onder die vorm wel geen cent mee te verdienen.

 

De fun is er gewoon uit. 30 - 40 jaar geleden werden strips gemaakt enkel om te entertainen. Je las dat , een uurtje vermaak, niet al te hoogdravend.  Maar toch degelijk gemaakt. Avontuurlijk. Het was voor kinderen maar  volwassenen konden er ook van genieten. Vandaag de dag daarentegen moet het allemaal heel serieus genomen worden. Het is voor volwassenen maar kinderen mogen het ook lezen. Het is kunst met een grote K.  En dat is het gewoon niet. En zal het ook nooit zijn.

Link naar reactie

Als de industrie 30 jaar is blijven stilstaan moeten ze ook niet verwachten dat ze op 5 jaar tijd gigawinsten gaat boeken hé... 

En agreed. Een strip is gemaakt om in bed, in bad of op toilet te lezen. Een kwartiertje entertainment. 

En daarvoor is een digitale strip PERFECT.
Een strip (en bijbehorende diversiteit in genres en een userfriendly platform) tailormade voor op smartphone te lezen, om te lezen op tram, bus, trein tijdens het pendelen naar het werk of wanneer je u straal ligt te vervelen terwijl je aan het bruinen bent aan de rand van een zwembad op vakantie en zonder dat je 15 ton aan papier moet meesleuren.

Dat vergt investeringen, durf, visie op lange termijn en bovenal een zak geld om U tegen te zeggen. 

 

Maar neu, da's niet nodig. We zullen nog wat blijven vissen in de uitdrogende poel... die zee aan gebruikers en potentieel publiek is de moeite niet waard. Het overvissen van de kleinerwordende vijver is toffer. Dan kunnen we intussen nog wat aan de zijkant staan klagen met onze handen in onze zakken enzo.

 

Lees digitale strips, promoot ze bij mensen die anders toch geen strips lezen. Als ze geen zin hebben om een papieren strip vast te nemen, dan zijn ze misschien te overtuigen om een stripapp te openen, zeker als dat vlak naast die candy crush app staat. 

De overlap qua publiek is verwaarloosbaar. Een groot gedeelte van papierlezers zal nooit digitaal gaan, maar mensen die nu geen papier lezen kunnen wel digitaal gaan lezen. (En die zijn met een PAK meer dan de vasthouders aan papier.) 

 

Ik zat gisteren bij een klant voor een mediacampagne, en die vroeg mij out of the blue of hij mij enkele strips kon aanraden voor op verlof.
Hij zou zelf nooit digitaal lezen, maar het eerste wat hij zei toen ik hem yieha liet doorscrollen om te zien wat er zoal was en dat hij de eerste pagina's al eens kon bekijken was: "amai, da's precies toch wel iets gemakkelijk..."

En dát is de eerste dominosteen die moet vallen.


 


 

Link naar reactie

Wat ik net zie verschijnen:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/18/muziekverkoop-in-belgie-is-in-eerste-jaarhelft-met-10-procent-ge/?fbclid=IwAR14lfqa2NbclCz8PSeF00I7Ie9vjYwfxnHb7kh66nuUnPMPIMOefW7T8k0

 

"Vooral streaming van muziek via platformen zoals Spotify, AppleMusic en Deezer, zit in de lift. 71 procent van de omzet komt nu van betalende muziekstreaming en downloads. CD's worden steeds minder verkocht, die zijn nog goed voor net geen 20 procent van de omzet. "

 

En nu dit:

image.png.14493b1cdbed858b634db4ff1ccf2a53.png

 

Dat is de eerste (succesvolle) mp3-speler... op de markt gebracht in ... 1998.

 

Hoe was de verkoop toen?
"In 1998 gingen er in ons land bijna 30 miljoen albums en singles over de toonbank" (bron: http://poppunt.be/popthesis/crisis-de-muziekindustrie/ )

Digitaal was er zelfs nog geen markt. Dat was zelfs nog de tijd van voor napster (opgericht in 1999).

 

Hoe het tijd kan keren op amper 20 jaar. 

 

Hoeveel kinderen die vandaag opgroeien in een wereld van smart devices gaan verhalen op papier consumeren? 

Link naar reactie
18 minuten geleden, kurisu74 zei:

De ervaring bij muziek is wel minder verschillend.. je hoort dezelfde muziek uit dezelfde speakers komen, of het nu van een plaat is of streamend.

 

Bij boeken, heb je ineens geen boek meer.

klopt.

En dat is net het voordeel voor diegene die nu niet te overtuigen zijn om een boek te lezen.
Lees boeken zonder boeken. 


Wat het succes verklaart van een service als audible.
Ik vind daar niet direct definitieve cijfers van, maar er hangen bedragen tot 2,5 miljard euro in de lucht over de ganse audioboeken sector. (Maar dus, met een korrel zout te nemen hé)

 

Je leest een boek terwijl je iets anders aan't doen bent.
Als ik op weg ben in de auto zet ik ofwel mijn spotify playlist op, of ik luister naar een audiobook.
De ervaring is anders, maar ik kan dezelfde vragen beantwoorden als iemand die het boek op zijn sofa thuis blad per blad heeft omgeslagen.
 

Link naar reactie
3 uren geleden, Kool Thing zei:

Oh ja, van bovenstaande sectoren valt er steeds minder geld te verdienen, tenzij bij live-performances ( optredens, bioscoop,... ). Dat betekent dus dat alleen betaalde liveperformances van de tekenaars of het verkopen van hun materiaal hun hoofd boven water houdt. We zijn nu al niet ver af. 

Je mag verwachten dat dat ook doorzet. En dat striptekenaars een groot deel van hun inkomen binnen zullen moeten halen door de verkoop van originelen en het maken van commissies. 

 

Link naar reactie
Zojuist, Tweetie zei:

Je mag verwachten dat dat ook doorzet. En dat striptekenaars een groot deel van hun inkomen binnen zullen moeten halen door de verkoop van originelen en het maken van commissies. 

 

wat "zullen"? Dat is nu al aan de gang hoor. :)

Dat in combinatie met ander werk. (al dan niet illustratie/animatie gerelateerd.)

 

 

 

Link naar reactie

Moet werkelijk elke depressieve oprisping van een striptekenaar worden gedeeld?

Meneer Krings zal moeten leren dat je geen recht hebt om je geld te verdienen in de business van je keuze. Als meneer Krings niet tevreden is met zijn verdiensten dan staat het hem vrij om een andere baan te nemen.

Koerier jobs zijn booming. Hij kan deze week al beginnen bij de DPD. 

Link naar reactie
5 uren geleden, Tom MDP zei:

Als de industrie 30 jaar is blijven stilstaan moeten ze ook niet verwachten dat ze op 5 jaar tijd gigawinsten gaat boeken hé... 

En agreed. Een strip is gemaakt om in bed, in bad of op toilet te lezen. Een kwartiertje entertainment. 

En daarvoor is een digitale strip PERFECT.
Een strip (en bijbehorende diversiteit in genres en een userfriendly platform) tailormade voor op smartphone te lezen, om te lezen op tram, bus, trein tijdens het pendelen naar het werk of wanneer je u straal ligt te vervelen terwijl je aan het bruinen bent aan de rand van een zwembad op vakantie en zonder dat je 15 ton aan papier moet meesleuren.

Dat vergt investeringen, durf, visie op lange termijn en bovenal een zak geld om U tegen te zeggen. 

 

Maar neu, da's niet nodig. We zullen nog wat blijven vissen in de uitdrogende poel... die zee aan gebruikers en potentieel publiek is de moeite niet waard. Het overvissen van de kleinerwordende vijver is toffer. Dan kunnen we intussen nog wat aan de zijkant staan klagen met onze handen in onze zakken enzo.

 

Lees digitale strips, promoot ze bij mensen die anders toch geen strips lezen. Als ze geen zin hebben om een papieren strip vast te nemen, dan zijn ze misschien te overtuigen om een stripapp te openen, zeker als dat vlak naast die candy crush app staat. 

De overlap qua publiek is verwaarloosbaar. Een groot gedeelte van papierlezers zal nooit digitaal gaan, maar mensen die nu geen papier lezen kunnen wel digitaal gaan lezen. (En die zijn met een PAK meer dan de vasthouders aan papier.) 

 

Ik zat gisteren bij een klant voor een mediacampagne, en die vroeg mij out of the blue of hij mij enkele strips kon aanraden voor op verlof.
Hij zou zelf nooit digitaal lezen, maar het eerste wat hij zei toen ik hem yieha liet doorscrollen om te zien wat er zoal was en dat hij de eerste pagina's al eens kon bekijken was: "amai, da's precies toch wel iets gemakkelijk..."

En dát is de eerste dominosteen die moet vallen.

Waar blijft jouw digitale strip, Tom?

Link naar reactie
55 minuten geleden, Tom MDP zei:

Het enige verschil is dat de papieren weg uitgeput is en de digitale onontgonnen. 

Dat is omdat ze de digitale publicaties op dezelfde manier benaderen als de papieren versies, het is een compleet ander verdienmodel en manier van werken.

Link naar reactie
Zojuist, Bonte zei:

Dat is omdat ze de digitale publicaties op dezelfde manier benaderen als de papieren versies, het is een compleet ander verdienmodel en manier van werken.

tenor.gif

 

En om tot een ander verdienmodel en manier van werken te komen vergt dat zoals gezegd: investeringen, durf, visie op lange termijn en bovenal een zak geld om U tegen te zeggen.

Link naar reactie
10 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Als Belg op de Franse markt mikken en daar een plaats veroveren en dus als full time professioneel striptekenaar kunnen leven is nogal moeilijk. Hoe zit dat eigenlijk met de Duitse markt? Is dat ook even moeilijk om als Belg ergens een Duitse uitgever te strikken en boekjes slijten doorheen Duitsland?

Forumlid Johan heeft nog niet zo heel lang geleden eens laten vallen dat de Duitse markt gelijkaardig is aan de Franse.

Het is inderdaad een grote onontgonnen markt, nu ja, het is al een grote markt maar er is nog ruim plaats voor themareeksen zoals bv historisch, vliegtuigen enz. Zelf begin ik er echter niet aan omdat ik de taal niet ken, geen contacten heb en de overhead niet aankan.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Tom MDP zei:

tenor.gif

 

En om tot een ander verdienmodel en manier van werken te komen vergt dat zoals gezegd: investeringen, durf, visie op lange termijn en bovenal een zak geld om U tegen te zeggen.

Wat een hoop platitudes. Er word NU al geld verdient aan digitale publicaties. Dat is totaal het probleem niet. 

Het is dat zwart-wit simplisme wat je hier te vaak terugziet. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...