Ga naar inhoud

Waarom je beter geen striptekenaar wordt


Recommended Posts

2 minuten geleden, Tom MDP zei:

tenor.gif

 

En om tot een ander verdienmodel en manier van werken te komen vergt dat zoals gezegd: investeringen, durf, visie op lange termijn en bovenal een zak geld om U tegen te zeggen.

Goh, ik vermoed dat het minder kost dan je zou denken omdat ze kunnen starten met de bestaande reeksen, het zijn ook de auteurs die mee in het duister moeten stappen de uitgever/platform kan niet alles voorfinancieren als het geen Google of Apple is.

Link naar reactie
2 minuten geleden, carioca zei:

Wat een hoop platitudes. Er word NU al geld verdient aan digitale publicaties. Dat is totaal het probleem niet. 

Het is dat zwart-wit simplisme wat je hier te vaak terugziet. 

Heb je informatie over wat auteurs verdienen via digitale modellen? 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Bonte zei:

Heb je informatie over wat auteurs verdienen via digitale modellen? 

Doe tijdens je vrije zondag eens een rondje internet. Dan kom je de voorbeelden tegen. 

Zelf verbaas ik me over de mensen die via communities veel binnenhalen. Er is bijvoorbeeld een groep Kickstartende mensen die het erg goed doen. 

Link naar reactie

 

22 minuten geleden, carioca zei:

Doe tijdens je vrije zondag eens een rondje internet. Dan kom je de voorbeelden tegen. 

Zelf verbaas ik me over de mensen die via communities veel binnenhalen. Er is bijvoorbeeld een groep Kickstartende mensen die het erg goed doen. 

48 minuten geleden, carioca zei:

Het is dat zwart-wit simplisme wat je hier te vaak terugziet. 

 

You don't say. :)

Link naar reactie
35 minuten geleden, carioca zei:

Doe tijdens je vrije zondag eens een rondje internet. Dan kom je de voorbeelden tegen. 

Zelf verbaas ik me over de mensen die via communities veel binnenhalen. Er is bijvoorbeeld een groep Kickstartende mensen die het erg goed doen. 

Kickstarter e.d. is toch juist een papieren en geen digitaal product.

 

Het is alleen een andere manier van distributie waarbij er geen uitgever is en de auteur zelf een hoop werk moet verzetten. En het gaat meestal om een vrij kleine groep van kopers die een gemiddeld hoog bedrag uitgeven om schetsjes, tekeningen of een speciale versie te krijgen. 

Link naar reactie
1 uur terug, Tweetie zei:

Kickstarter e.d. is toch juist een papieren en geen digitaal product.

 

Het is alleen een andere manier van distributie waarbij er geen uitgever is en de auteur zelf een hoop werk moet verzetten. En het gaat meestal om een vrij kleine groep van kopers die een gemiddeld hoog bedrag uitgeven om schetsjes, tekeningen of een speciale versie te krijgen. 

Plus dat je dat ook geen vijf keer per jaar, tien jaar lang kan doen.

Link naar reactie
8 uren geleden, Tweetie zei:

Kickstarter e.d. is toch juist een papieren en geen digitaal product.

 

Het is alleen een andere manier van distributie waarbij er geen uitgever is en de auteur zelf een hoop werk moet verzetten. En het gaat meestal om een vrij kleine groep van kopers die een gemiddeld hoog bedrag uitgeven om schetsjes, tekeningen of een speciale versie te krijgen. 

Bij Kickstarter bepaal je zelf of het een papieren of digitaal product is. Veel makers kiezen voor beide opties. 

Bovendien is het een ideale optie voor mensen die zelf alles in de hand willen hebben. Als je de hele dag autistisch op zolder wil zitten tekenen  dan kun je hier beter wegblijven. Maar anno 2019 is het in ieder geval een optie. 

 

 

18 minuten geleden, linthout zei:

Goeie grap!!!! HAHAHAHAHA!

 Tsja, jij was dan ook de maat der dingen in 1984. Inmiddels zijn we 35 jaar verder . 

Als je nu 20 jaar jong was, dan had je een website met een patreon account en werkte je in het Engels. 

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, carioca zei:

Als je nu 20 jaar jong was, dan had je een website met een patreon account en werkte je in het Engels. 

 

Koerier jobs zijn booming. Hij kan deze week al beginnen bij de DPD. 

The adventures of Urbeenis?

 

Trouwens, al eens gekoerierd? 't Is een klotejob en 't verdient het zout op de patatten niet. Zelfs niet als bijverdienste wat ik deed. Dan kan je beter striptekenaar blijven.

Link naar reactie
23 minuten geleden, carioca zei:


 

 

 Tsja, jij was dan ook de maat der dingen in 1984. Inmiddels zijn we 35 jaar verder . 

Als je nu 20 jaar jong was, dan had je een website met een patreon account en werkte je in het Engels. 

 

Hela, manneke! Mij niet afvoeren als ouden mensch, hee!!!

Mijn redenering: als dezelfde papieren strips honderd maal beter verkopen dan de digitale versie,

dan is er amper iets te verdienen aan de digitale versie.

En dat is de realiteit in Vlaanderen en Nederland.

 

 

Link naar reactie

Gisteren werd een nieuwe film op de radio aangekondigd. Ene 'Watchmen'. Mijn 2 zonen meteen enthousiast. Heb ze aangeboden alvast het stripverhaal te lezen - geen interesse. Mijn jongste zoon wist me wel te vertellen dat hij Watchmen al kent, want er zijn ook games van. 

Populaire strips worden daarmee vooral 'storyboards' voor games en films - in feite een bijproduct. Een beginnend striptekenaar zou bij het maken van een nieuw verhaal zeker de verfilmbaarheid & vergamebaarheid in de gaten moeten houden. Zodra je stripverhaal gedrukt is; ook eentje naar Netflix sturen. Je weet maar nooit.

Ik vermoed dat Alan Moore veel meer gaat verdienen aan de rechten op de film dan dat hij ooit met de strip zelf heeft verdient - hoe populair & cult die ook was. 

 

 

Link naar reactie
18 uren geleden, belgiumdog zei:

mij had hij gezegd dat hij er te weinig aan verdiende !!! was er zelfs zeer kwaad om en toen ook dat gedeeld op de fb .

Krings is te vaak een open boek. Hij zegt onmiddellijk wat hij denkt en hoopt. Iedere vogel zingt zoals hij gebekt is 🙂 

 

Het is mss leuk om de flow te herlezen van een paar jaar terug 🙂 http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/Jean-Marc-Krings.pdf 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Rene zei:

Gisteren werd een nieuwe film op de radio aangekondigd. Ene 'Watchmen'. Mijn 2 zonen meteen enthousiast. Heb ze aangeboden alvast het stripverhaal te lezen - geen interesse. Mijn jongste zoon wist me wel te vertellen dat hij Watchmen al kent, want er zijn ook games van. 

Populaire strips worden daarmee vooral 'storyboards' voor games en films - in feite een bijproduct. Een beginnend striptekenaar zou bij het maken van een nieuw verhaal zeker de verfilmbaarheid & vergamebaarheid in de gaten moeten houden. Zodra je stripverhaal gedrukt is; ook eentje naar Netflix sturen. Je weet maar nooit.

Ik vermoed dat Alan Moore veel meer gaat verdienen aan de rechten op de film dan dat hij ooit met de strip zelf heeft verdient - hoe populair & cult die ook was. 

 

 

Er is al lang een vrij goede film van 'Watchmen'. Nu komt er een tv-serie.

 

Link naar reactie
14 uren geleden, carioca zei:

Moet werkelijk elke depressieve oprisping van een striptekenaar worden gedeeld?

Meneer Krings zal moeten leren dat je geen recht hebt om je geld te verdienen in de business van je keuze. Als meneer Krings niet tevreden is met zijn verdiensten dan staat het hem vrij om een andere baan te nemen.

Koerier jobs zijn booming. Hij kan deze week al beginnen bij de DPD. 

Ik sta toch dikwijls verstomd van het volledige gebrek aan empathie hier op dit forum. Het enige wat telt is dat jullie boekjes verschijnen, maar hoe ze er komen telt blijkbaar niet. Een stripmaker mag blijkbaar nooit zijn ergernis uiten of hij krijgt meteen lik op stuk. Niet erg fraai vind ik dat.

Link naar reactie
3 minuten geleden, linthout zei:

Er is al lang een vrij goede film van 'Watchmen'. Nu komt er een tv-serie.

 

Dan zal het over die serie gegaan zijn. Ik hoop dan dat hij op Netflix komt, toch eens kijken. Die Watchmen film heb ik niet gezien. Ik kijk niet graag verfilmingen van mijn favoriete strips (of boeken; Game of Thrones ook nog steeds niet gezien, alleen gelezen) - vaak een teleurstelling. Ik heb wel de verfilming van Millar's 'Wanted' gezien, en die film sloeg de plank volkomen mis. Wat een teleurstelling…. 

 

 

Link naar reactie
35 minuten geleden, Misses B zei:

Ik sta toch dikwijls verstomd van het volledige gebrek aan empathie hier op dit forum. Het enige wat telt is dat jullie boekjes verschijnen, maar hoe ze er komen telt blijkbaar niet. Een stripmaker mag blijkbaar nooit zijn ergernis uiten of hij krijgt meteen lik op stuk. Niet erg fraai vind ik dat.

Het is gewoon onverstandig om publiekelijk je ergernis te uiten als striptekenaar.

Link naar reactie
2 uren geleden, linthout zei:

Hela, manneke! Mij niet afvoeren als ouden mensch, hee!!!

Mijn redenering: als dezelfde papieren strips honderd maal beter verkopen dan de digitale versie,

dan is er amper iets te verdienen aan de digitale versie.

En dat is de realiteit in Vlaanderen en Nederland.

 

 

ik ga nooit ofte nooit strips lezen digitaal of tablet of wat dan ook. Ik heb al moeite om de pdf files met de eerste pagina's te lezen op de SSZ. Moeilijk uit te leggen waarom, maar als ik al een ganse dag op werk met een scherm voor mijn neus zit, wil ik thuis gewoon buiten in de zon een analoge strip lezen, wat op dat moment een gevoel heeft van opperste geluk. Later op de avond zit ik ook weer op een laptop. 

 

Ik kan goed begrijpen waarom digitale strips niet populair zijn / worden.

 

 

Link naar reactie
23 uren geleden, Tom MDP zei:

Wat ik net zie verschijnen:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/18/muziekverkoop-in-belgie-is-in-eerste-jaarhelft-met-10-procent-ge/?fbclid=IwAR14lfqa2NbclCz8PSeF00I7Ie9vjYwfxnHb7kh66nuUnPMPIMOefW7T8k0

 

"Vooral streaming van muziek via platformen zoals Spotify, AppleMusic en Deezer, zit in de lift. 71 procent van de omzet komt nu van betalende muziekstreaming en downloads. CD's worden steeds minder verkocht, die zijn nog goed voor net geen 20 procent van de omzet. "

 

En nu dit:

image.png.14493b1cdbed858b634db4ff1ccf2a53.png

 

Dat is de eerste (succesvolle) mp3-speler... op de markt gebracht in ... 1998.

 

Hoe was de verkoop toen?
"In 1998 gingen er in ons land bijna 30 miljoen albums en singles over de toonbank" (bron: http://poppunt.be/popthesis/crisis-de-muziekindustrie/ )

Digitaal was er zelfs nog geen markt. Dat was zelfs nog de tijd van voor napster (opgericht in 1999).

 

Hoe het tijd kan keren op amper 20 jaar. 

 

Hoeveel kinderen die vandaag opgroeien in een wereld van smart devices gaan verhalen op papier consumeren? 

 70% van de omzet, okee, maar wat is dat in absolute bedragen t.o.v. vroeger?  Zolang je er geen cijfer op plakt, kan je hiermee alles verklaren...

Link naar reactie
38 minuten geleden, ivo zei:

 70% van de omzet, okee, maar wat is dat in absolute bedragen t.o.v. vroeger?  Zolang je er geen cijfer op plakt, kan je hiermee alles verklaren...

 

Klopt, maar voor een liefhebbersforum van een nicheproduct zou dat voldoende moeten zijn. :)

(Lees: zoveel moeite in opzoekingswerk ga ik ook niet steken. :D)

Link naar reactie
7 uren geleden, linthout zei:

Hela, manneke! Mij niet afvoeren als ouden mensch, hee!!!

Mijn redenering: als dezelfde papieren strips honderd maal beter verkopen dan de digitale versie,

dan is er amper iets te verdienen aan de digitale versie.

En dat is de realiteit in Vlaanderen en Nederland.

 

 

Niks mis met deze redenering. Enne afvoeren als ouden mensch?  Ik zou niet durven. 😘

Link naar reactie
5 uren geleden, Rene zei:

 

Ik vermoed dat Alan Moore veel meer gaat verdienen aan de rechten op de film dan dat hij ooit met de strip zelf heeft verdient - hoe populair & cult die ook was. 

 

 

 

Had hij de rechten indertijd niet verworpen? Hij zat niet echt op goede voet met DC, omdat hij Watchmen op zich staand wou houden en niet wou weten van nevenproducten, spinoffs of adapties.

Link naar reactie
5 uren geleden, Misses B zei:

Ik sta toch dikwijls verstomd van het volledige gebrek aan empathie hier op dit forum. Het enige wat telt is dat jullie boekjes verschijnen, maar hoe ze er komen telt blijkbaar niet. Een stripmaker mag blijkbaar nooit zijn ergernis uiten of hij krijgt meteen lik op stuk. Niet erg fraai vind ik dat.

Het is juist onzettend empatisch om iemand bij de schouders te pakken en op het juiste pad te zetten.. Waarom zou deze man uitzichtloos moeten lijden, terwijl de oplossing zo eenvoudig is? 

Niet fraai is meegaan met dat gezever. 

Inmiddels is ook wel weer gebleken dat de soep niet zo heet word gegeten. Waarbij mijn eerste verwijt blijft staan. Waarom elke oprisping van een tekenaar delen? Sommige dingen kunnen beter prive blijven. 

 

Link naar reactie
39 minuten geleden, carioca zei:

Inmiddels is ook wel weer gebleken dat de soep niet zo heet word gegeten. Waarbij mijn eerste verwijt blijft staan. Waarom elke oprisping van een tekenaar delen? Sommige dingen kunnen beter prive blijven. 
 

Het doel van een forum is juist om nieuwtjes op te pikken, te delen en er een (beschaafde) conversatie over te kunnen houden. Uiteindelijk doet Stripspeciaalzaak ook niet veel meer dan massa's mensen volgen op Facebook om er items uit te halen. Ik snap niet waarom dat uitnodigt tot verwijten.

Als dat stoort kan je gewoon door vanuit notepad een blanko tekstbestand te hernoemen naar .htm, een pagina maken voor jezelf zonder overbodig nieuws.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, carioca zei:

Inmiddels is ook wel weer gebleken dat de soep niet zo heet word gegeten. Waarbij mijn eerste verwijt blijft staan. Waarom elke oprisping van een tekenaar delen? Sommige dingen kunnen beter prive blijven. 

Ik vind het niet slim van Krings om bepaalde uitspraken te doen, maar ik zie niet in wat er iemand te verwijten valt als hij publieke uitspraken van het ene forum (Facebook) naar een ander kopieert (de Reep). Als dingen privé moeten blijven, moet je ze niet op internet zetten.   

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

 

Had hij de rechten indertijd niet verworpen? Hij zat niet echt op goede voet met DC, omdat hij Watchmen op zich staand wou houden en niet wou weten van nevenproducten, spinoffs of adapties.

Als dat zo is heeft hij zichzelf niet in zijn eigen voet geschoten- hij heeft beide benen er met een bazooka afgeblazen.

Link naar reactie
49 minuten geleden, Rene zei:

Als dat zo is heeft hij zichzelf niet in zijn eigen voet geschoten- hij heeft beide benen er met een bazooka afgeblazen.

Het is standaard dat tekenaars en scenaristen in amerika weinig rechten houden. Meestal worden ze betaald voor geleverde diensten, en that's it (een beetje zoals Paul Geerts ook niet de rechten bezit op de S&W albums en personages die hij creëerde). De bedenkers van superman en batman zijn nu ook niet bepaald rijk geworden met hun creaties.

Alan Moore heeft van sommige van zijn series de rechten en van sommige niet. Hangt er allemaal vanaf voor wie hij werkte en onder welke voorwaarden.

 

Moore has subsequently stated that he wishes his name to be removed from all comic work that he does not own, including Watchmen and V for Vendetta, much as unhappy film directors often choose to have their names removed and be credited as "Alan Smithee". He also announced that he would not allow his name to be used in any future film adaptations of works he does not own, nor would he accept any money from such adaptations.[113] This request was respected by the producers of the subsequent adaptations of his work Constantine (2005) (based on a character created by Moore) and Watchmen (2009).

In a 2012 interview with LeftLion magazine, Alan Moore was asked to put a figure on how much money he had turned down by refusing to be associated with these film adaptations. He estimated it to be 'at least a few million dollars' and said: "You can't buy that kind of empowerment. To just know that as far as you are aware, you have not got a price; that there is not an amount of money large enough to make you compromise even a tiny bit of principle that, as it turned out, would make no practical difference anyway. I'd advise everyone to do it, otherwise you're going to end up mastered by money and that's not a thing you want ruling your life.

Link naar reactie
23 minuten geleden, Tom B zei:

Alan Moore heeft van sommige van zijn series de rechten en van sommige niet. Hangt er allemaal vanaf voor wie hij werkte en onder welke voorwaarden.

Dc heeft de publicatierechten van Watchmen. Moore en Gibbons verdienen op jaarbasis nog aardig aan deze reeks. 

Link naar reactie
8 uren geleden, Rene zei:

Gisteren werd een nieuwe film op de radio aangekondigd. Ene 'Watchmen'. Mijn 2 zonen meteen enthousiast. Heb ze aangeboden alvast het stripverhaal te lezen - geen interesse. Mijn jongste zoon wist me wel te vertellen dat hij Watchmen al kent, want er zijn ook games van. 

Populaire strips worden daarmee vooral 'storyboards' voor games en films - in feite een bijproduct. Een beginnend striptekenaar zou bij het maken van een nieuw verhaal zeker de verfilmbaarheid & vergamebaarheid in de gaten moeten houden. Zodra je stripverhaal gedrukt is; ook eentje naar Netflix sturen. Je weet maar nooit.

Ik vermoed dat Alan Moore veel meer gaat verdienen aan de rechten op de film dan dat hij ooit met de strip zelf heeft verdient - hoe populair & cult die ook was. 

 

 

Het is verbazend hoeveel films er gebaseerd zijn op strips. Vooral in het ‘sf-fantasy’ genre. Gebrek aan inspiratie bij filmwriters of gemakzucht?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
20 minutes ago, Zwendel said:

Het is verbazend hoeveel films er gebaseerd zijn op strips. Vooral in het ‘sf-fantasy’ genre. Gebrek aan inspiratie bij filmwriters of gemakzucht?

Ja, deels wel. Beide, gemakzucht en gebrek aan inspiratie. Vooral dan in het Hollywoodmilieu.  Soms zijn er wel independent writers die met kwalitatief materiaal en ideeën komen aanzetten. Kijk naar Robert Kirkman met zijn The Walking Dead.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dus indien een tekenaar/illustrator een bepaalde visie omtrent zaken heeft, bijv. maatschappelijke ordening, bepaalde trends, menselijke eigenschappen, etc... en daarrond wil werken, waardoor zijn mening feitelijk duidelijk wordt voor het potentiële publiek, dan zou je die persoon afraden om dergelijke strip te maken?

Mij lijkt er dan niet zo heel veel meer over te schieten waarrond je als tekenaar/scenarist etc kan/mag werken...

Link naar reactie

Europese strips online hebben wel een extra probleem vanwege het veelvuldig gebruik van politiek, geweld, sex en historisch racisme. Allemaal zaken waardoor je bv op een Youtube achtige site vlug zonder inkomsten zou vallen omdat adverteerders daar niet naast willen staan, die bepalen wie geld mag verdienen.

 

"Lesson: Making advertiser-friendly content"

https://creatoracademy.youtube.com/page/lesson/advertiser-friendly

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Kameraad Mauser zei:

Dus indien een tekenaar/illustrator een bepaalde visie omtrent zaken heeft, bijv. maatschappelijke ordening, bepaalde trends, menselijke eigenschappen, etc... en daarrond wil werken, waardoor zijn mening feitelijk duidelijk wordt voor het potentiële publiek, dan zou je die persoon afraden om dergelijke strip te maken?

Mij lijkt er dan niet zo heel veel meer over te schieten waarrond je als tekenaar/scenarist etc kan/mag werken...

Ik zei toch net dat je gelijk hebt? Moet ik het twee keer zeggen? Je hebt gelijk!

Maar:

Ik had het over je ergernis uiten in verband met de uitgeverijen waar je mee samenwerkt. Ik had het niet over het werk van de auteur. Dat is iets anders. Jij begint daarover, niet ik.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
18 minutes ago, Bonte said:

Europese strips online hebben wel een extra probleem vanwege het veelvuldig gebruik van politiek, geweld, sex en historisch racisme. Allemaal zaken waardoor je bv op een Youtube achtige site vlug zonder inkomsten zou vallen omdat adverteerders daar niet naast willen staan, die bepalen wie geld mag verdienen.

 

"Lesson: Making advertiser-friendly content"

https://creatoracademy.youtube.com/page/lesson/advertiser-friendly

 

 

Echt erg. Heel slecht voor mijn bloeddruk en de aderen in mijn voorhoofd. En dan te bedenken dat dit er allemaal gekomen is door een relatief kleine kliek in de westerse wereld, die niet eens behoort tot het gros van de doornsee bevolking. Het betreft veelal onproductief kutvolk dat parasiteert in de ngo/vzw wereld, politiek, de academische wereld - vooral de sociale "wetenschappen", rechten, kunst en economie, journalistiek, media. Zij hebben dan ook de meeste mogelijkheden om te publiceren en hun mening te verkondigen in de reguliere media.

En veel bedrijven gaan daarin mee, hebben schrik voor afhaken van de consument, wegens geassocieerd worden met iets dat moreel verwerpelijk en ontoelaatbaar zou zijn. Terwijl het in realiteit helemaal niet zo'n vaart zou lopen.

Maar het zal het omgekeerd effect hebben. Nieuwe platforms zijn er al, sommige zijn al terug stopgezet, maar er zullen altijd nieuwe distributie en publicatieplatformen ontstaan. Zeker nu met de encryptie die het mogelijk zal maken dat zelfs censuurinstituties niet meer fysiek zullen kunnen ingrijpen. Wat dan ook beter is voor mijn bloeddruk.

Zelf vind ik dat platformen zoals youtube, facebook etc censuur mogen toepassen, het zijn immers private bedrijven. Zelfs indien er helemaal geen censuurwetgeving gebaseerd op politiek correct denken was opgesteld door de overheid. Zolang er maar andere, nieuwe platformen kunnen ontstaan die gewoon vierkant hun hol vagen aan politieke correctheid, de irrelevante meninkjes van vegan snowflakes, soyboys, neurotische ecofasco's en gedragsgestoorde transgendermarginalen die in alles en overal nazi's, kwaadaardige, usurperende multinationals en racistische kapitalisten zien.

Mij kan het verder ook geen hol schelen dat er figuren zoals Alex Jones zijn conspiratietheorieën publiceert op zo'n platform. En terzelfdertijd volbloed communisten die dwepen met AOC en Bernie Sanders, of Crombez. Of dolgedraaide sunni-Turken die oproepen tot de verovering van Europa. Ik heb daar ook helemaal geen last van. Elk heeft de vrijheid, of zou die moeten hebben, om de content eruit te pikken die hij of zij wil.

https://en.wikipedia.org/wiki/BitChute

BitChute is a video hosting service that uses peer-to-peer WebTorrent technology.[2] It was founded as a way to avoid content rules that are enforced on platforms like YouTube,[2] and some creators who have been banned or had their channels "demonetized" (barred from receiving advertising revenue) on YouTube have migrated to BitChute.[3] The platform accommodates far-right individuals and conspiracy theorists[8]; the Southern Poverty Law Center accuses the site of hosting "hate-fueled material".[9]


https://www.bitchute.com/

https://gab.com/






 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...