Ga naar inhoud

Waarom je beter geen striptekenaar wordt


Recommended Posts

15 uren geleden, Zwendel zei:

Het is verbazend hoeveel films er gebaseerd zijn op strips. Vooral in het ‘sf-fantasy’ genre. Gebrek aan inspiratie bij filmwriters of gemakzucht?

Nou, Disney is van oorsprong een tekenfilm bedrijf, en hun strips zijn daarvan afgeleid - de omgekeerde weg dus. Denk ik tenminste, pin me er niet op vast.

Het verfilmen van strips kwam pas echt goed op gang nadat Disney Marvel kocht en daarmee toegang had tot een groot deel van de Superhelden, met bijbehorende -zeer goede- verhaallijnen en algehele bekendheid. Die combinatie (ervaren filmmakers & marketing machine met populaire verhalen & characters) was een gouden greep. Daarna werd de rest ook wakker en begonnen andere filmmakers ook in hun oude comics te grasduinen. Niet per se gemakzucht denk ik, maar waarom zou je een kant en klaar script met bewezen succes laten liggen? Met een nieuw geschreven verhaal moet je maar afwachten of het aanslaat.

Een comic uitbrengen is in feite (bijna) gratis marktonderzoek voor een nog uit te brengen film.  

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Rene zei:

Het verfilmen van strips kwam pas echt goed op gang nadat Disney Marvel kocht en daarmee toegang had tot een groot deel van de Superhelden, met bijbehorende -zeer goede- verhaallijnen en algehele bekendheid.

 

 

 

 

 

Nou... het verfilmen van strips kwam al ruimschoots voor de overname van Marvel door Disney goed op gang hoor.

Link naar reactie

Het zijn misschien moeilijke tijden voor tekenaars, maar voor de liefhebbers en verzamelaars zijn het hoogdagen met zoveel nieuw werk er uit komt. Ik heb tot op heden nog nergens gemerkt dat de verkoop achteruit gaat. Zijn nog heel wat stripwinkels, de beursagenda is goed gevuld, wekelijkse nieuwe uitgaven, ...zelf de stripafdeling in mijn plaatselijke carrefour is enorm. Mij, als liefhebber hoor je niet klagen. 

Al begrijp ik de tekenaars natuurlijk ook door het overaanbod.

 

Mijn vroegere hobby waren modeltreinen en daar zie je de hobby jaar na jaar achteruit gaan. De jeugd speelt niet meer met treintjes en de weinige winkeliers die er nog zijn, gaan steeds vaker enkel op bestelling werken. Ze produceren enkel het materiaal dat er voorbesteld is, zodat ze geen enkel financieel risico lopen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
3 hours ago, alexjodo said:

Waarom zou hij naar Brussel moeten verhuizen?

Hij woont in Moeskroen ;)

 

Hazo. Dan moet ik hem verward hebben met een andere tekenaar. Ik dacht echt dat hij in Brussel resideerde.

Link naar reactie

Het listikel (samentrekking van lijstje en testikel want zo'n posts zijn doorgaans van de hond zijn ...) maakt duidelijk dat 1 auteur = 1 reeks.

"Naast toppers als Hergé, Peyo, Franquin en Vandersteen zijn er nog talloze auteurs, samen goed voor om en bij de 800 geregistreerde stripseries. Geen enkel land ter wereld heeft meer stripauteurs per km²."

Link naar reactie

Jean-Marc Krings

1 uur · 

Bonjour à tous,
Je vais commencer une série de dédicaces à l'encre de Chine, sur feuilles libre format A3 (50€) et A4 (25€) + frais d'envoi. 
Des dédicaces de :FANNY.K , BOB &BOBETTE, JACKY ICKX et LA RIBAMBELLE. 
Si vous êtes intéressés , n'hésitez pas à me contacter en mp ;)
Amitiés 
Jm

 

 

Lijkt me nog niet eens zo heel duur...

 

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Niet zo duur maar het blijven wat beter uitgewerkte dédicaces.

 

Nog een verdienmodel voor een auteur die meewerkt aan een bekende reeks is de verkoop van originelen, daar ga je toch al vlugger een redelijk bedrag voor krijgen. Pagina's uit het verhaal of zo'n dédicace van 50 euro waar hij max een uurtje aan werkt, we moeten af van het idee dat de rechten op een strip de enige inkomsten zijn van een auteur. Voor de schrijver is het wel lastiger zoiets te vinden, dat moet ik toegeven.

Link naar reactie
Op 20/7/2019 om 14:39, Neat Stuff zei:

Nou... het verfilmen van strips kwam al ruimschoots voor de overname van Marvel door Disney goed op gang hoor.

Welke dan? Alleen Batman, en dan met name The Dark Knight, was echt succesvol. En die laatste wellicht niet geheel toevallig een jaar voordat Disney Marvel overnam (2009). Zelfs Superman haalt de top-100 bij lange na niet.

Even opgezocht; In de top 10 'hoogste opbrengsten' staan nu 5 Marvel films, met Endgame op plek 1. 50% van de top 10 bestaat uit dus verfilmde strips. Avatar, Titanic en Star Wars verpletterend verslagen door stripfiguren!

 

Vanaf 1955, tot aan Dark Knight (2008) was geen enkele stripverfilming de populairste film dat jaar - DK was de eerste.

Daarna ging Marvel los, en hadden ze de populairste film van het jaar in 2012, 2016, 2018 en nu dus 2019 - weer 50% van de laatste 8 jaar.

 

Dan kan je wel stellen lijkt me dat de Marvel/Disney combinatie het filmlandschap ingrijpend veranderd heeft.

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Bonte zei:

Niet zo duur maar het blijven wat beter uitgewerkte dédicaces.

 

Nog een verdienmodel voor een auteur die meewerkt aan een bekende reeks is de verkoop van originelen, daar ga je toch al vlugger een redelijk bedrag voor krijgen. Pagina's uit het verhaal of zo'n dédicace van 50 euro waar hij max een uurtje aan werkt, we moeten af van het idee dat de rechten op een strip de enige inkomsten zijn van een auteur. Voor de schrijver is het wel lastiger zoiets te vinden, dat moet ik toegeven.

In de USA werd er vaak geinkt op de originele potloodtekeningen - de tekenaar en de inkter deelden dan vaak de originelen. Je ziet vaak dat inkters hun werk aanbieden, steeds met een andere tekenaar.

Kan dat niet ook met schrijvers? Dat de schrijver, zeg, 1/3 van de originelen krijgt.

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, Kristof Berte zei:

Ah, een verdienmodel met nóg minder inkomsten voor de tekenaar, mooi zo.

Dat weet je niet. Als je een goede schrijver hebt zijn de originelen ook meer waard. Als Alan Moore bereid zou zijn een (om het even wie) strip te schrijven zou ik hem persoonlijk wel 80% van de originelen willen geven. Maar die keuze moet ieder maar voor zich maken. Je kan een goede schrijver natuurlijk ook gewoon betalen, als je denkt dan meer over te houden. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Publiceren doe je op het net. Krantenverkoop loopt terug. Uitgevers blijven overeind door oa overheidssteun. Alles van strip en illustratie gaat eruit bij de kranten. Tot er geen papieren kranten meer zijn.  Voor tekenaars en illustratoren is het net veel meer geschikt dan een krantenuitgeverij.

Link naar reactie
1 uur geleden, Rene zei:

Welke dan? Alleen Batman, en dan met name The Dark Knight, was echt succesvol. En die laatste wellicht niet geheel toevallig een jaar voordat Disney Marvel overnam (2009). Zelfs Superman haalt de top-100 bij lange na niet.

Even opgezocht; In de top 10 'hoogste opbrengsten' staan nu 5 Marvel films, met Endgame op plek 1. 50% van de top 10 bestaat uit dus verfilmde strips. Avatar, Titanic en Star Wars verpletterend verslagen door stripfiguren!

 

Vanaf 1955, tot aan Dark Knight (2008) was geen enkele stripverfilming de populairste film dat jaar - DK was de eerste.

Daarna ging Marvel los, en hadden ze de populairste film van het jaar in 2012, 2016, 2018 en nu dus 2019 - weer 50% van de laatste 8 jaar.

 

Dan kan je wel stellen lijkt me dat de Marvel/Disney combinatie het filmlandschap ingrijpend veranderd heeft.

 

 

Stripverfilmingen zijn bijna zo oud als film/tv zelf. Zeker in de jaren '30 en '40 was dat een bron voor veel film(reeksen). Superman, Batman, Flash Gordon, Buck Rogers, Dick Tracey hadden allemaal populaire filmreeksen waarbij veertien weken lang iedere week een nieuwe film uitkwam. Dat waren eigenlijk de rechtstreekse voorlopers van de tv-reeksen. In de jaren '70 had je de tweede golf van superhelden op tv en in de film. Met dezelfde namen. Maar ook nieuwe: spiderman, wonderwoman en de hulk hadden allemaal zéér populaire tv-reeksen en Superman een reeks immens succesvolle films. Daarnaast had je ook verfilmingen van Conan, Flash Gordon en een hele rits B-superhelden (want daarvan waren de rechten wellicht goedkoper). En nu zijn we bezig met de derde golf.

Los van al die superhelden zijn er natuurlijk ook heel veel niet superhelden-strips verfilmd geweest.

Link naar reactie

In de VS zijn ze een beetje voor met e-boeks t.o.v. ons, en daar merkte men in het begin inderdaad een terugloop van de verkoop van papieren boeken. Maar die terugloop is stilgevallen. De slachtoffers waren de goedkoopste uitgaven, trade paperbacks. De rest heeft het niet echt gevoeld. Ik ben dus nog niet zo zeker dat e-boeks en andere e-prullaria zu snel het papier zullen verdringen.

Ik zie in de boekhandel ook nog altijd veel torens met wenskaarten. Want, geef toe, zo'n e-card wekt toch altijd de indruk dat ze er zich zomaar vanaf maken. Alsof het hun niet kan schelen. Alsof ze een cadeau geven waarvoor ze niets over hebben.

En met boeken zie ik dat dus ook. De gemiddelde Vlaming koopt 2 boeken/jaar. Dat is dus niet meer dan om af en toe iets cadeau te doen. En dat zie ik nog niet zo gauw veranderen in cadeau doen van e-boeks.
Ja, de it wil ons anders wijsmaken, want zij verdienen aan die e-boeks.  Maar ik zou maar niet te gauw alles geloven wat die slinks opgezette reclamecampagnes van it-bedrijven ons willen doen geloven.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik had het enkel over kranten. Niet over boeken enz... Die zullen altijd wel blijven, denk ik. Maar wat nieuws betreft, mensen willen het direkt, vlug en kunnen reageren. Dat  verloopt het best via de internettech.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...