Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Waakwater

Joodse strips

Recommended Posts

Naar aanleiding van de strip die ik in het topic wordt dit vertaald plaatste, vraag ik me af of jullie tot een lijst kunnen komen met alle strips die handelen over joden, de Joodse identiteit, orthodox leven. 

Ik denk spontaan aan Will eisner en bv het complot. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bestaan er strips getekend door moslims?

Met die vraag loop ik al enkele jaren rond. Je weet dat je Mohammed niet mag tekenen. Je kunt wel strips maken zonder Mohammend te tekenen, maar dat soort regels breidt zich soms uit naar andere onderwerpen.

Er is in de Christelijke geschiedenis ook een periode geweest waarin mensen niet mochten worden uitgebeeld. Dat is de periode van de iconoclasten. Die heeft zo'n 100 jaar geduurd.

Op schilderijen uit die periode worden alle rollen van mensen vervuld door dieren, alsof alles een scène is uit Reinaert de Vos.

Deel dit bericht

Link naar bericht
53 minuten geleden, Peter Motte zei:

The 99 van Naif al Mutawa

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Peter Motte zei:

image.thumb.png.3a9caf3cf55cd8486fa2f7d75475d361.pngimage.thumb.png.c0ff1db6de02f24a349f4e773ea62a4a.pngimage.thumb.png.43181ec0af4571c2ed61197e88c5e986.png 

Zo ongewoon zijn die niet. Er werken er tal van in Frankrijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
39 minutes ago, Ambreville said:

Zo ongewoon zijn die niet. Er werken er tal van in Frankrijk.

Wie zegt dat die tekenaars ook effectief moslim zijn? Niet iedereen met een Noord-Afrikaanse, niet-Europese achtergrond is ook effectief moslim.
Is Marjane Satrapi moslim? Ik denk van niet, aangezien ze uit een vrij links/communistisch milieu komt. En familie van haar omgebracht werd door moslims.

Of Ali Dilem, die al in de doos heeft gezeten in Algerije en ter dood werd veroordeeld in fatwas...komende van moslims.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Guy Delisle: Jerusalem
Julliard & Yann: Mezek

En delen van:
Joe Sacco: Reportages

Jason Lutes: Berlin

Diversen: De kraker, de agent, de jurist en de stad (de agent)

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Wie zegt dat die tekenaars ook effectief moslim zijn? Niet iedereen met een Noord-Afrikaanse, niet-Europese achtergrond is ook effectief moslim.
Is Marjane Satrapi moslim? Ik denk van niet, aangezien ze uit een vrij links/communistisch milieu komt. En familie van haar omgebracht werd door moslims.

Of Ali Dilem, die al in de doos heeft gezeten in Algerije en ter dood werd veroordeeld in fatwas...komende van moslims.

Ik weet niet van de rest, maar met Aouamri heb ik het er al over gehad. Hij is een eu-moslim :)

satrapi heb ik niet meegegeven omdat ik twifel of ze zichzelf nog als moslim beschouwt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nu ja, moslim of niet...Aouamri kan verdomme wel goed tekenen. Zijn Roodhaar/Mortepierre-reeks oa...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als je een echte moslim wil zijn, dan mag je geen levende objecten tekenen.

“The most severely punished of people on the Day of Resurrection will be the image-makers, those who tried to imitate the creation of Allaah.”

“The makers of these images will be punished on the Day of Resurrection, and they will be told, ‘Give life to that which you have created.’”

[al-An’aam 6:119]

Veel plezier!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Adbel de Bruxelles is een grappige striptekenaar die ook moslim is.

“The makers of these images will be punished on the Day of Resurrection, and they will be told, ‘Give life to that which you have created.’

Dat lijkt me net de droom van iedere tekenaar te zijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, kurisu74 zei:

Als je een echte moslim wil zijn, dan mag je geen levende objecten tekenen.

“The most severely punished of people on the Day of Resurrection will be the image-makers, those who tried to imitate the creation of Allaah.”

“The makers of these images will be punished on the Day of Resurrection, and they will be told, ‘Give life to that which you have created.’”

[al-An’aam 6:119]

Veel plezier!

Waarom enkel maar levende objecten? De rest is toch ook een creatie van God?

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minute ago, Tom B said:

Waarom enkel maar levende objecten? De rest is toch ook een creatie van God?

Allah is alles, in de leer van de islam. Alle levende en niet levende objecten. Het ganse universum. Dus als de creatie van Allah niet mag weergegeven worden, dan bedoelt men daar mee dat er helemaal niets mag getekend worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
41 minutes ago, marioboon said:

Dat lijkt me net de droom van iedere tekenaar te zijn...

Hoe doe je dat feitelijk? Want als het op papier staat, dan heb je feitelijk als tekenaar al uw gedachten, ideeën tot leven gebracht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, marioboon zei:

Adbel de Bruxelles is een grappige striptekenaar die ook moslim is.

Dan is hij ofwel een opportunist zoals 90% van de gelovige medemens, ofwel niet op de hoogte van zijn eigen religie (en waarom identificeert men zich er dan mee?)

Deel dit bericht

Link naar bericht
42 minuten geleden, kurisu74 zei:

Dan is hij ofwel een opportunist zoals 90% van de gelovige medemens, ofwel niet op de hoogte van zijn eigen religie (en waarom identificeert men zich er dan mee?)

giphy-4.gif

En dan wordt het ironie...

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, kurisu74 zei:

Letterlijk geen enkele christenen volgt alle regels die in de bijbel staan. (en als ze dat al zouden willen zou dat toch niet lukken, want bvb de regels over wie allemaal gedood moet worden (0.a. onbeleefde tieners) zijn niet verenigbaar met het Gij zult niet doden-gebod )

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het gaat hier dan ook niet over Christenen. Totaal ander geloof, en de Bijbel heeft een totaal andere rol in Christendom dat de Koran in Islam. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 minuten geleden, kurisu74 zei:

Totaal ander geloof,

De verschillen zijn nochtans miniem. Het gaat om te beginnen al om dezelfde god.

Maar ik wou maar zeggen dat je niet alles wat neergeschreven staat moet volgen om jezelf tot een bepaalde religie te beschouwen. Net zoals je ook een goeie Belg kan zijn en toch af en toe te rap te rijden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maar de verschillen zijn gigantisch, los van dat allebei Abrahamistische godsdiensten zijn. Zo is de Koran onfeilbaar en het letterlijke woord van God volgens Islam (door de engel Gabriël opgedragen aan Mohammed), niet voor interpretatie vatbaar. Binnen Katholicisme is het interpreteren net de hele sport, en niemand zegt dat de Bijbel letterlijk te nemen is, en men begrijpt dat de tekst door mensen is opgetekend, in een bepaalde historische tijd.  Daarom vind je ook verschillende versies van hetzelfde verhaal terug in de Bijbel bijvoorbeeld. 

En daarbij komt nog eens de hele revisie in het Nieuwe Testament, wat een soort hippie versie is van wat ervoor kwam. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...