Ga naar inhoud

Mooiste Nederlandstalige (dialect)woorden


Tanuki

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
57 minuten geleden, kurisu74 zei:

Antwerps, Brussels en Limburgs als "Vlaams" omschrijven is alsof je de dialecten uit Noord Brabant of Zeeuws-Vlaanderen "Hollands" noemt.

 

 

 

Wikipedia heeft daarover het volgende te zeggen:

Het Vlaams is een Nederfrankische taalvariëteit. De term wordt op ten minste vijf manieren gebruikt. Dat zijn, in volgorde van toenemende dialect-afstand:

-als aanduiding voor het in Vlaanderen geschreven en gesproken Nederlands, zowel omvattende de Nederlandse standaardtaal als de niet-gestandaardiseerde dialecten, waaronder ook zogenaamde tussen dialect en standaard te plaatsen tussentalen. Sommige taalkundigen vermijden in deze context de term Vlaams en verkiezen de benaming Belgisch-Nederlands of Zuid-Nederlands.

-als synoniem voor de zogenaamde tussentaal in het gehele landsdeel Vlaanderen.

-als aanduiding voor de niet-gestandaardiseerde dialecten en regiolecten van het gehele landsdeel Vlaanderen.

-als aanduiding van de niet-gestandaardiseerde dialecten van alleen het voormalige graafschap Vlaanderen, dit wil zeggen de huidige provincies West- en Oost-Vlaanderen, het Nederlandse Zeeuws-Vlaanderen en Frans-Vlaanderen.

-als aanduiding van de niet-gestandaardiseerde West-Vlaamse dialecten van de provincie West-Vlaanderen, het Nederlandse Zeeuws-Vlaanderen en Frans-Vlaanderen. De term West-Vlaams wordt ook weleens in ruime betekenis gebruikt ter aanduiding van deze dialectgroep inclusief Frans- en Zeeuws-Vlaams en het Zeeuws. Deze definitie komt het meest overeen met de taalkundige betekenis.

 

En laten we eerlijk zijn, de meeste mensen gebruiken het in de eerste drie betekenissen, zijnde Vlaams is de taal (of verzameling van talen) die in het huidige Vlaanderen gesproken wordt.

Ik heb nog nooit in mijn leven iemand de taal die in de stad Antwerpen wordt gesproken horen omschrijven als Brabants. Dat is Antwerps of Vlaams.

Link naar reactie

Ik weet heus wel dat men dit zo sinds ergens begin jaren '80 probeert te forceren (toen men het Vlaamse Gewest heeft "uitgevonden", hoewel er drie van de vijf provincies niet Vlaams waren), maar het feit blijft dat Antwerps en Brabants veel harder lijken op wat men in Noord-Brabant bezigt dan hoe men in West- en Oost-Vlaanderen praat; waar ik trouwens niet veel van versta als ik eerlijk ben. En Limburgs uit Maastricht lijkt héél hard op Limburgs uit Hasselt. Hoe dat "Vlaams" is is mij niet duidelijk, behalve dan vanuit een politiek Vlaams nationalistische hoek misschien.  Ik heb ook een hekel aan de naam "Vlaams-Brabant", eigenlijk is dat een culturele slag in het gezicht van alle Brabanders die de hele geschiedenis zich hebben afgezet tegen de Vlamingen. Ze hebben destijds Brussel zelfs van hen heroverd en in 1302 vochten de Brabanders tegen de Vlamingen aan de zijde van de Fransen.

 

Soit, ik kies dus voor de eigenlijke taalkundige definitie... En als we elkaar ooit ontmoeten, ben ik iig de eerste dan!

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Eén van mijn favoriete woorden uit Zuid-West-Vlaanderen is "plakwaaier" (vlieger). Wordt dat eigenlijk elders ook gebruikt?

Maar het leukst zijn de heel erg lokale woorden en uitdrukkingen. Mijn vader zegt soms "Hij is naar pieremeliets" (= hij is dood), wat verwijst naar iemand die in de jaren 30/40 naast het kerkhof woonde.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...