Ga naar inhoud

Belg Europees kampioen pendelen met auto


Recommended Posts

 

De verkiezingen zijn voorbij, maar ik ga toch ook een duit in het zakje doen:
 

Quote


Belg Europees kampioen pendelen met auto


De Belg is de Europese kampioen in het autopendelen. ©BART DEWAELE/ID
Sebastien Rousseau
Vandaag om 10:50

Zeven op de tien Belgen (72 procent) rijden met de auto naar het werk.

 

De Belg maalt ruim 9 kilometer meer van en naar het werk dan tien jaar geleden. We rijden gemiddeld 43,3 kilometer per dag. Dat blijkt uit het internationale mobiliteitsrapport van SD Worx. Het hr-bedrijf ondervroeg in ons land 2.500 werknemers.

 

Ook het aantal pendelminuten is in tien jaar sterk toegenomen. Meer dan vier op de tien (43 procent) Belgische pendelaars besteden dagelijks minstens een uur aan hun rit naar en van het werk. Bijna een kwart (23,6 procent) besteedt meer dan anderhalf uur per dag. Gemiddeld brengt de Belg zowat 77 minuten door op de baan, bijna 17 minuten meer dan tien jaar geleden.

 

De studie bevestigt de jongste cijfers van de Europese cijferaars Eurostat, die aangeven dat de Belgische werknemer Europa's grootste autopendelaar is. Eén op de vijf jobs wordt hier uitgevoerd door iemand die met de auto naar het werk rijdt.

Een derde van de Belgen legt dagelijks meer dan 40 kilometer per dag af, stelt SD Worx. Dat is ruim 10 procentpunt meer dan in de buurlanden.

 

Bijna drie kwart (72 procent) van de Belgen legt minstens een deel van het traject af met de auto, vooral met de eigen wagen (56 procent) of de bedrijfswagen (14 procent). Het openbaar vervoer en de fiets delen met elk 21 procent de tweede plaats, terwijl 9 procent te voet gaat.

Geen alternatief

 

Voor bijna de helft van de Belgen is de wagen naar eigen zeggen de enige optie om naar het werk te pendelen. Trein, tram en bus zijn voor weinig pendeltrajecten een sneller alternatief voor de auto, concludeerde het filerapport van De Tijd eerder dit jaar.

SD Worx-mobiliteitsexperte Veerle Michiels stelt dat duurzame alternatieven in de lift zitten, maar nog verder uitgebouwd moeten worden. 'Er is nog veel werk aan de winkel.' In Brussel staat 'metro, tram en bus' op nummer twee, maar dat is ook het enige gewest.

 

Ook de multimodaliteit of het combineren van meerdere transportmodi blijft nog beperkt. 'Hopelijk kan het in maart gelanceerde mobiliteitsbudget hier voor een kentering zorgen. Via de systematiek van flexibel verlonen bestaat er al een soort van mobiliteitsbudget avant la lettre: werknemers krijgen een budget ter beschikking waarmee ze hun mobiliteitsbehoeften anders kunnen invullen. We stellen een toename vast van gecombineerde mobiliteit, dus we denken dat het mobiliteitsbudget hier zeker ook zal toe bijdragen.

 

Opvallend is dat e-bikes hier met 6 procent bijna even populair zijn voor woon-werkverplaatsing als in fietsland Nederland.

 

Dertig procent van de Belgische pendelaars ervaart de woon-werkverplaatsing als een slecht gebruik van zijn tijd. Toch zou 85 procent van de pendelaars die meer dan 20 kilometer afleggen waarschijnlijk niet van werk veranderen omwille van zijn woon-werkverplaatsing. Slechts 6 procent zou overwegen om te verhuizen om minder lang onderweg te zijn.

 

 

Dus ze moeten vooral dat woon-werkverkeer per auto kunnenv erminderen.

 

 

 

Link naar reactie

Hoe ga je dat doen als je, zoals ik, in de Antwerpse haven werkt? Grote bedrijven, zoals mijn werkveger, hebben gelukkig nog een eigen busdienst opgezet of zijn in het I-busproject gestapt, maar de kleinere bedrijven doen dit niet. Openbaar vervoer is er niet en 't wordt nog erger als je in shiften werkt. Gevolg: de toegangswegen zijn oververzadigd en binnenkort gaat eentje daarvan ook nog eens voor meer dan een jaar dicht wegens al veel te lang uitgesteld onderhoud.

In dat opzicht is het niet verbazend dat de fietsleaseplannen boomen. Mijn dealer krijgt naar eigen zeggen de Stromers niet aangedragen, niet normaal hoeveel hij er al verkocht heeft.

Men heeft altijd de mond vol over de modaliteitsshift of hoe ze dat ook weer noemen, maar vergeet dat het Belgisch openbaar vervoer gewoon niet toereikend is. Dit oplossen zou veel kunnen veranderen maar is een opdracht Hercules waardig: meer en langere treinen, een compleet herdenken van het netwerk en de mentaliteit op zowel werkvloer als in de ivoren toren moet wijzigen. En als dan ook nog eens de passagiers zelf wat hoffelijker zouden worden ...

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

Mij irriteert heel erg dat De Lijn nog altijd met pure diesels rijdt. Dat twintig jaar na Kyoto.

Diesel is nog steeds de meest optimale brandstof betreft CO2 verbruik, dus perfect voor Kyoto. Dat ze oude diesels bannen heeft enkel te maken vanwege roetvervuiling in binnensteden.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...