Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
cinco

de stripprofessor: jouw favoriet? En is het een archaïsch concept?

Recommended Posts

De wetenschap kent vaak geen grenzen in het stripverhaal. Welke vorser geniet jouw voorkeur?

En horen ze eigenlijk nog thuis in de strips van deze tijd of is hun plaats beperkt tot de klassieke reeksen die vaak teren op de interne regels van hun verleden?

jan-de-maesschalck-professoren-barabas,-

Deel dit bericht

Link naar bericht

De oudere mannelijke professor die alles op zijn eentje doet is een compleet achterhaald principe, maar wel handig om een verhaal mee te beginnen. In En daarmee Basta heb ik daar een draai aan gegeven, door onze 'professor' van dienst de uitbater van het mysteriemuseum te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

afbeelding.thumb.png.65b165fd779de5a62587d702d1c6a1ff.png

De professor uit Ayak + Por is niet zo'n bekende, die dan maar, hoewel Rommelgem ook wel de favoriet is.

Het blijft een fantastisch archetype. Kan zowel dienen om het verhaal te starten, zoals Tom zegt, maar kan ook materiaal aanleveren om de plot vooruit te helpen of zaken op te lossen. In feite is het meestal een scenariotruc om een deus ex machina logischer te maken en/of om plotgaten te overbruggen. Doet niets af aan het feit dat ik het concept 'professor in alles' nog altijd heel tof vind.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als ik een favoriet moet kiezen zal het Adhemar zijn. Dat is tenminste nog een originele versie van het concept. Alhoewel ik hem leuker vond toen hij nog gewoon in een luier rondliep. Gobelijn is een goeie tweede. Maar Barabas is zo ééndimensioneel saai dat je je bijna niet kan inbeelden dat hij uit de koker van Vandersteen komt. Hij was nochtans goed begonnen, als een stotterende dikkerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het woord professor is overigens compleet verkeerd, want buiten Adhemar geeft geen enkele van die mannen les.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Je hoeft geen les te geven om professor te zijn, hoor.

Er bestaan 100% onderzoeksmandaten.

Maar je hebt wellicht gelijk als je bedoelt dat enkel Adhemar een affiliatie of aanstelling heeft aan een wetenschappelijke instelling.

Mijn favoriet: professor Wargaren.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mortimer is naar ‘t schijnt ook professor. Geef mij toch maar Gobelijn, die was tenminste professor in niks. Ik bedoel in alles.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Barabas is inderdaad de saaiste. Professor Klichée uit Biebel is dan weer teveel, tja, cliché.

Voor Kumulus heb ik dan weer veel sympathie. Die is misschien nog de normaalste van de hoop.

Maar m'n absolute favoriet is toch Brains, vooral toen hij die vliegende bal uitvond en maar niet wou horen dat er misschien plagiaat in 't spel was.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Brengt ons haast bij de vraag: wie is de oer-professor?

Met welke professor-verhaallijn in welke strip(reeks) begon de hele zwiek? Is het iets Belgisch?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Professor Sickbock (van Toonder) is uit 1941.

Of hebben we het alleen over protagonisten? Want in Amerikaanse comics is de "mad professor" of "evil  scientist" (als antagonist) ongetwijfeld veel ouder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
57 minuten geleden, Hamirubi zei:

Met welke professor-verhaallijn in welke strip(reeks) begon de hele zwiek? Is het iets Belgisch?

De alleroudste is denk ik Dr Frankenstein.  En daarna kwamen er een lange lijst van anderen bv Dr. Moreau, Dr. Mabuse, etc.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gobelijn is ongetwijfeld de leukste.  En ik was altijd fan van Denkekop.  Barabas is dan misschien wel saai, maar als kind vond ik hem wel de meest intelligente.  'Beminde Barabas' kon ik erg waarderen en bovenal 'De Hellegathonden', waar we toch meer over zijn verleden en afkomst leren. 

Verder zijn toch vooral de slechte wetenschappers interessant.  Denk bijvoorbeeld aan Schrikmerg.  Mijn absolute favoriet in die sectie is Savantas.  

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maar om terug te komen op de 2e vraag van dit topic;

De tijd dat krankzinnige professoren als boef fungeren en verstrooide professoren de held hielpen is, wat mij betreft, voorbij. In die zin is het dus een archaïsch concept.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Rik zei:

De tijd dat krankzinnige professoren als boef fungeren en verstrooide professoren de held hielpen is, wat mij betreft, voorbij. In die zin is het dus een archaïsch concept.

Ik zie niet in waarom. Het archetype werkt wel, alleen de vorm moet misschien een beetje aangepast worden, geen verstrooide heren op leeftijd meer. Op zich zijn Iron Man en the Hulk bijvoorbeeld ook professoren/uitvinders/ingenieurs.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het kan ook om een Elon Musk gaan. Iemand met veel geld die 'n team aanstuurt, maar vooral vol dromen tot vernieuwing zit?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Professor Samovar uit de Robbedoes-verhalen Radar de robot en De plannen van de robot. In Radar de robot wil hij de atmosfeer van de aarde doen verbranden. Gelukkig blijkt hij een onschuldige gek te zijn.

Samovar.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Iets minder origineel vind ik Adhemar wel een erg leuk figuurtje. Ik heb hem eens getekend in een van mijn strips van Dadaman.

dadaman en Nero detail.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Valt mij plots in dat Shuri uit Black Panther eigenlijk een zéér archetypische uitvinder is die de held ondersteunt met gadgets en wapens. Het enige verschil met professor Gobelijn is in feite dat ze een knappe, jonge, zwarte vrouw is :)

afbeelding.png.bae831cdc877e0daccfcabbe9260d834.pngafbeelding.thumb.png.babffaa717265e4ce65dd7ae4098ef08.png

afbeelding.png

afbeelding.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
22 minuten geleden, linthout zei:

leuk!

Dank je, Ik kwam erbij Adhemar (en Nero aan het einde) in mijn strip te tekenen, nadat Marc Sleen mij eens terug had geschreven. :) 

dadaman nero detail.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind Panoramix geweldig eigenlijk. Missschien niet écht een professor, maar toch een soort voorloper

En diejen in de Urbanus strips (Schrikmerg?)  heeft ook wel een paar leuke 'ideeën'

Als kind vroeg ik me dikwijls af waarom uitvindingen niet werden hergebruikt om iets op te lossen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 uren geleden, Hamirubi zei:

Zonnebloem verscheen voor 't eerst in 1943. Barabas debuteerde in 1945. Adhemar is van 1951, net als Piet Pienter (was ook een geleerde tot hij degradeerde en Kumulus het overnam) en Rommelgem. Gobelijn verscheen pas in 1960.

Buitenland: Astroboy's dr. Tenma verscheen in 1952. In Wonder Woman zou er een dr. Poison rondlopen die dateert van 1942, Superman's Lex Luthor is van 1940.

Misschien moeten we de oorsprong in de VS zoeken, maar dan vooral als "mad scientist"?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...