Ga naar inhoud

de stripprofessor: jouw favoriet? En is het een archaïsch concept?


cinco

Recommended Posts

On 9/24/2019 at 6:23 PM, Tom B said:

Het woord professor is overigens compleet verkeerd, want buiten Adhemar geeft geen enkele van die mannen les.

Het gaat bijna altijd om geleerden, en niet om professors.

Een professor hoeft inderdaad geen les te geven, al is een professor volgens de Grote Van Dale een "hoogleraar".

Aan de RUG is een professor eigenlijk een directeur van een afdeling van de universiteit.

De term is enigszins wazig, ook omdat in het Frans iedereen die les heeft een "professeur" is. Ik ken trouwens iemand die een diploma als leraar in het Frans heeft gehaald, en die dan aan onwetende Frans-onkundigen toont om hun wijs te maken dat hij professor is.

Link naar reactie
13 uren geleden, Peter Motte zei:

Indiana Jones

Slecht voorbeeld, eigenlijk. Ook al is hij een  van de weinige echte professors in dit lijstje tot nu toe. Maar hij vindt niets uit, en dat is nu net de functie van de (vlaamse) stripprofessoren waarover het hier gaat. Mannen die iets uitvinden waardoor het avontuur start of vooruitgaat.

Link naar reactie
Op 24/9/2019 om 18:22, Tom B zei:

Als ik een favoriet moet kiezen zal het Adhemar zijn. Dat is tenminste nog een originele versie van het concept. Alhoewel ik hem leuker vond toen hij nog gewoon in een luier rondliep. Gobelijn is een goeie tweede. Maar Barabas is zo ééndimensioneel saai dat je je bijna niet kan inbeelden dat hij uit de koker van Vandersteen komt. Hij was nochtans goed begonnen, als een stotterende dikkerd.

Adhemar heeft wel Petoetje zijn job afgepakt, de racist! 😃

Link naar reactie
6 minuten geleden, Retardi zei:

Zonnebloem heeft niet veel meer op zijn naam staan dan een duikboot in de vorm van een vis. Bovendien kan zo’n Clit kietelaar onder je neus echt niet meer.

 

Dat gezegd hebbende. Reed Richards is ook passe . Het is Moon Girl.

En de geluidsmachine!

 

Trouwens interessant: hij heeft dit uit een boek over Duitse wapens in WO2.

Originele druk is op Catawiki verkocht voor 420 Euro:

 

https://veiling.catawiki.be/kavels/10831679-simon-leslie-e-german-research-in-world-war-ii-hardcover-eerste-druk-1947

Link naar reactie

Ik moet toegeven, Zonnebloem had het aspect bescherming tegen kosmische straling beter gedaan met zijn raket. Maar hij geraakte ook niet verder dan de maan terwijl Reed door de ruimte en tijd overal kan geraken.

 

Daarna is het nog wat ze doen buiten het labo. Daar heeft Reed toch ook duidelijk er een elastisch handje van weg.

 

image.png.2403ecab3928b6ce148b2aa5c1eb5788.png

 

Versus

 

image.thumb.png.20ca212723dcc5e4af9f774752fc300f.pngimage.thumb.png.9d6797a0fef78d1427f0daec7f91e404.pngimage.png.beef61b9d5a6abbd1e226da7251ef24e.png

 

 

 

Link naar reactie
On 9/28/2019 at 9:59 AM, Retardi said:

Zonnebloem heeft niet veel meer op zijn naam staan dan een duikboot in de vorm van een vis.

Uitvindingen van Zonnebloem volgens Wikipedia

 

Quote

Enkele opzienbarende uitvindingen van de professor zijn de gemotoriseerde miniduikboot (De schat van Scharlaken Rackham), de maanraket (Raket naar de Maan) en tabletten waardoor iemand geen alcohol lust (Kuifje en de Picaro's). Zonnebloem tracht in De juwelen van Bianca Castafiore ook de kleurentelevisie uit te vinden, maar die pogingen zijn geen succes, hoewel hij wel meerdere kleuren op een televisiescherm weet te krijgen. In De zaak Zonnebloem heeft Zonnebloem een machine uitgevonden die geluidsgolven uitzendt die glas kunnen breken en in de toekomst in een verbeterde versie mogelijk gebouwen kunnen laten instorten. Om te voorkomen dat zijn uitvinding voor oorlogsdoeleinden gebruikt wordt, vernietigt hij zijn bevindingen.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, cartoonesk zei:

In een Robbedoes-verhaal door Jijé komt er een professor voor, die al een tijdmachine heeft gemaakt. Was die Barabas voor?

Ja, die was eerder. Maar het concept van tijdreizen met behulp van een machine was iets wat HG Wells aan het eind van de 19e eeuw (een 40 tal jaar eerder) al populair had gemaakt. Barabas' originele aanpassing aan het concept was het tele-aspect. 

 

Link naar reactie
On 10/7/2019 at 5:52 PM, Aleksandr said:

Genial_Olivier_003_-_Olivier.jpg

 

 

 

Daar was ik vroeger dol op. Lang geleden dat ik er nog iets van heb gelezen.

Er staat in Rochefort (België) een standbeeld voor de auteur, Devos, en heel terecht. Die man heeft massa's strips getekend van heel diverse aard.

Nog een "gekke geleerde" van Devos:

Sebastopol:

 

devos_sebastopol_r2107.jpg

Link naar reactie
4 uren geleden, Peter Motte zei:

Daar was ik vroeger dol op. Lang geleden dat ik er nog iets van heb gelezen.

Er staat in Rochefort (België) een standbeeld voor de auteur, Devos, en heel terecht. Die man heeft massa's strips getekend van heel diverse aard.

 

 

 

Ik denk dat je je vergist. Het standbeeld in Rochefort is van Raymond Devos, cabaretier en zanger.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
5 uren geleden, Peter Motte zei:

Daar was ik vroeger dol op. Lang geleden dat ik er nog iets van heb gelezen.

Er staat in Rochefort (België) een standbeeld voor de auteur, Devos, en heel terecht. Die man heeft massa's strips getekend van heel diverse aard.

Echt nog nooit iets van de man gelezen. Terwijl de titel mij wel aansprak. Echt zo'n reeks die ik nooit ben tegengekomen. 

Link naar reactie
Op 7/10/2019 om 17:52, Aleksandr zei:

Genial_Olivier_003_-_Olivier.jpg

 

niet echt een prof maar toch een uitvinder, meestal van kattekwaad... :P

 

Ik vond het altijd een spagaat dat Olivier zo'n waanzinnige dingen kon uitvinden terwijl hij duidelijk lak had aan de schoolbanken. Waar heeft hij dan zijn wetenschappelijke kennis vandaan?

Het was wel een enorm leuke reeks. Mij is vooral die episode bijgebleven waarin hij zijn leraar nachtmerries bezorgt met vraagstukken die altijd eindigen met "Hoe oud is de kapitein?" terwijl er in het vraagstuk geen sprake is van een kapitein.

Link naar reactie
1 uur terug, Werner zei:

Ik vond het altijd een spagaat dat Olivier zo'n waanzinnige dingen kon uitvinden terwijl hij duidelijk lak had aan de schoolbanken. Waar heeft hij dan zijn wetenschappelijke kennis vandaan?

Dat zie je toch vaker, dat gasten die te slim zijn de school maar niets vinden omdat het tempo en niveau veel te laag ligt voor hun doen.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tom B zei:

Dat zie je toch vaker, dat gasten die te slim zijn de school maar niets vinden omdat het tempo en niveau veel te laag ligt voor hun doen.

Ik heb dat in mijn rijke ervaring (>25 jr) nog niet gezien, gasten die te slim zijn voor school. Wat ik al wel talrijke keren heb gezien zijn gasten die DENKEN dat ze te slim zijn voor school.

Link naar reactie
58 minuten geleden, Werner zei:

Ik heb dat in mijn rijke ervaring (>25 jr) nog niet gezien, gasten die te slim zijn voor school. Wat ik al wel talrijke keren heb gezien zijn gasten die DENKEN dat ze te slim zijn voor school.

 

Het gaat hem er niet om dat ze te slim zijn voor school, maar wel dat ze te slim zijn om de leerstof aan het tempo te leren zoals ze in de klas wordt gegeven.

En jammer genoeg wordt er niet genoeg gedifferentieerd en krijgen die leerlingen geen aangepaste leerstof. 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...