Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
cinco

populaire laatkomers

Recommended Posts

Ik zag net een Juffrouw Pussy-special in de Standaard Boekhandel en het deed me beseffen hoe populair dat personage is in de Urbanusstrips, terwijl ze gedurende de periode dat ik veel Urbanusstrips las helemaal niet bestond.

Zo zijn er natuurlijk nog voorbeelden van personages die veel later in de levensloop van een stripreeks worden toegevoegd en daarbij oudgedienden in populariteit verdringen, zoals bvb. in De Kiekeboes waar Tomboy tegenwoordig bijna altijd betrokken is in de verhaallijn.

Zulke populaire laatkomers kunnen stripreeksen fris en boeiend houden.

Welke vinden jullie voorbeelden van geslaagde nieuwkomers in langlopende reeksen en welke zijn dan weer minder geslaagd?

Deel dit bericht

Link naar bericht
35 minuten geleden, cinco zei:

Zo zijn er natuurlijk nog voorbeelden van personages die veel later in de levensloop van een stripreeks worden toegevoegd en daarbij oudgedienden in populariteit verdringen, zoals bvb. in De Kiekeboes waar Tomboy tegenwoordig bijna altijd betrokken is in de verhaallijn.

Zulke populaire laatkomers kunnen stripreeksen fris en boeiend houden.

Welke vinden jullie voorbeelden van geslaagde nieuwkomers in langlopende reeksen en welke zijn dan weer minder geslaagd?

Ik vraag me in het geval van Tomboy af of dat niet gewoon een geval van populair zijn bij de maker is.

Technisch gezien was Jerom een redelijke laatkomer. Of in het buitenland: Popeye, die pas tien jaar nadat de reeks liep erbij kwam.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Agent Gaston kwam er in de Nero reeks pas bij toen Dirk Stallaert de reeks tekende, maar kreeg toch al vlug een grote rol in de verhalen.

Haddock dook ook pas in het negende album op. In een reeks van 22 albums is dat redelijk laat.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het hangt natuurlijk onvermijdelijk samen met de TV-reeks, maar Eugène Van Leemhuyzen is er zo ééntje in de Samson & Gert stripreeks.  Waar bijvoorbeeld Frieda Kroket nooit echt geliefd geweest is (in de strip wel iets méér dan op 't scherm), heeft de assistent van de Burgemeester qua populariteit zelfs Octaaf De Bolle voorbij gestoken bij een bepaalde generatie. Hij kwam er pas na meer dan 20 albums bij.

image.thumb.png.a10f16ac12583489de9e27d96fccf192.png

Van Pussy (Urbanus) moet ik niet veel hebben.  Vooral in de film vond ik ze verschrikkelijk.  #TeamKweepeer 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Galaxa (De Toverspiegel) en Demoniah (de leeuw van Vlaanderen album 109) zijn laatkomers. In principe is Bahaal ook een laatkomer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
18 uren geleden, Tom B zei:

Ik vraag me in het geval van Tomboy af of dat niet gewoon een geval van populair zijn bij de maker is.

Technisch gezien was Jerom een redelijke laatkomer. Of in het buitenland: Popeye, die pas tien jaar nadat de reeks liep erbij kwam.

Bij Merho heb ik ook dikwijls het gevoel dat hij er het tandje van weg heeft om nu en dan te zorgen dat zijn strips de pers halen. Dat was zo met Tomboy, met de nieuwe kledij, groter formaat of Kiekebanus. Bij dat album met de verwijzingen naar de Nazi's was dat waarschijnlijk ook het plan, maar dat lijkt de media niet gehaald te hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

- de smurfen

- de marsupilami

- Amelia uit Yoko Tsuno

- de Daltons

en eigenlijk alle figuren waar later nevenreeksen over verschenen, zoals Kriss van Valnor

Deel dit bericht

Link naar bericht

De marsupilami verscheen in Franquins vierde album, een laatkomer zou ik dat nu niet echt noemen. Tenzij je de verhalen van Jijé en Rob-Vel meerekent.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, Waakwater zei:

Is dat tegenwoordig een personage, ja?

Ze heeft al bijna 30 albums lang haar eigen reeks (waar ze de hoofdrol moet delen met haar vader).

Deel dit bericht

Link naar bericht

Volgens mij tellen De Smurfen ook wel.  Zij verschenen pas in het 9de avontuur van Johan & Pirrewiet.  Geen enkel hedendaags kind dat weet wie die twee zijn, maar De Smurfen zijn wereldwijd gekend.

Wat Tomboy in De Kiekeboes betreft, ik denk eerlijk gezegd niet dat zij zo populair is.  Merho heeft er altijd al een handje van weg gehad om geforceerd hip te doen, zo ook met het opdringen van dergelijke figuren.  Ja, ze komt énorm vaak voor nu.  Maar neen, ik denk niet dat zij een geliefd karakter is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Koos Voos kwam altijd pas op het laatste plaatje van de strip. Redelijk laat.

koos voos.jpg

(sorry voor deze flauwe woordgrap)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...