Ga naar inhoud

populaire laatkomers


cinco

Recommended Posts

Ik zag net een Juffrouw Pussy-special in de Standaard Boekhandel en het deed me beseffen hoe populair dat personage is in de Urbanusstrips, terwijl ze gedurende de periode dat ik veel Urbanusstrips las helemaal niet bestond.

Zo zijn er natuurlijk nog voorbeelden van personages die veel later in de levensloop van een stripreeks worden toegevoegd en daarbij oudgedienden in populariteit verdringen, zoals bvb. in De Kiekeboes waar Tomboy tegenwoordig bijna altijd betrokken is in de verhaallijn.

Zulke populaire laatkomers kunnen stripreeksen fris en boeiend houden.

Welke vinden jullie voorbeelden van geslaagde nieuwkomers in langlopende reeksen en welke zijn dan weer minder geslaagd?

Link naar reactie
35 minuten geleden, cinco zei:

Zo zijn er natuurlijk nog voorbeelden van personages die veel later in de levensloop van een stripreeks worden toegevoegd en daarbij oudgedienden in populariteit verdringen, zoals bvb. in De Kiekeboes waar Tomboy tegenwoordig bijna altijd betrokken is in de verhaallijn.

Zulke populaire laatkomers kunnen stripreeksen fris en boeiend houden.

Welke vinden jullie voorbeelden van geslaagde nieuwkomers in langlopende reeksen en welke zijn dan weer minder geslaagd?

Ik vraag me in het geval van Tomboy af of dat niet gewoon een geval van populair zijn bij de maker is.

Technisch gezien was Jerom een redelijke laatkomer. Of in het buitenland: Popeye, die pas tien jaar nadat de reeks liep erbij kwam.

Link naar reactie

Het hangt natuurlijk onvermijdelijk samen met de TV-reeks, maar Eugène Van Leemhuyzen is er zo ééntje in de Samson & Gert stripreeks.  Waar bijvoorbeeld Frieda Kroket nooit echt geliefd geweest is (in de strip wel iets méér dan op 't scherm), heeft de assistent van de Burgemeester qua populariteit zelfs Octaaf De Bolle voorbij gestoken bij een bepaalde generatie. Hij kwam er pas na meer dan 20 albums bij.

image.thumb.png.a10f16ac12583489de9e27d96fccf192.png

Van Pussy (Urbanus) moet ik niet veel hebben.  Vooral in de film vond ik ze verschrikkelijk.  #TeamKweepeer 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
18 uren geleden, Tom B zei:

Ik vraag me in het geval van Tomboy af of dat niet gewoon een geval van populair zijn bij de maker is.

Technisch gezien was Jerom een redelijke laatkomer. Of in het buitenland: Popeye, die pas tien jaar nadat de reeks liep erbij kwam.

Bij Merho heb ik ook dikwijls het gevoel dat hij er het tandje van weg heeft om nu en dan te zorgen dat zijn strips de pers halen. Dat was zo met Tomboy, met de nieuwe kledij, groter formaat of Kiekebanus. Bij dat album met de verwijzingen naar de Nazi's was dat waarschijnlijk ook het plan, maar dat lijkt de media niet gehaald te hebben. 

Link naar reactie

Volgens mij tellen De Smurfen ook wel.  Zij verschenen pas in het 9de avontuur van Johan & Pirrewiet.  Geen enkel hedendaags kind dat weet wie die twee zijn, maar De Smurfen zijn wereldwijd gekend.

Wat Tomboy in De Kiekeboes betreft, ik denk eerlijk gezegd niet dat zij zo populair is.  Merho heeft er altijd al een handje van weg gehad om geforceerd hip te doen, zo ook met het opdringen van dergelijke figuren.  Ja, ze komt énorm vaak voor nu.  Maar neen, ik denk niet dat zij een geliefd karakter is.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 11 months later...
23 minuten geleden, TDPB zei:

Maar waren die populair bij de lezers of enkel maar bij de scenarist?

 

Teveel van het goede, zou ik zeggen.

Ze werden na een tijdje in elke verhaallijn gewrongen.

Ik heb de laatste Sammy's niet gelezen, maar daar zitten ze volgens mij ook in.

Capone stond uiteindelijk zelfs op de achterflap.

 

afbeelding.png.ef6d447eb7983caa1e7a264a457ea192.png

 

Link naar reactie

CLo-Clo kwam er ook laat uitgefloept.

En toen-ie er was, verving hij vaak Adhemar of Petoetje & Patatje als Nero's reiscompagnon, of soms was 'ie zelfs oorzaak van alle heisa ten huize Nero.

 

afbeelding.png.8fb13666ff086b1bec7def0b4cbd53f5.png

 

Hoe hij ooit verwekt is geraakt, is mij een groot vraagteken.

Meneer Pheip ziet er ook niet uit als een toonbeeld van viriliteit.

En ik had ook altijd de indruk dat het tussen de Pheipen vooral om een verstandshuwelijk ging.

 

afbeelding.thumb.png.0fe535e5c65d60973b3a79d682f39d4a.png

Link naar reactie
Op 8/9/2020 om 20:22, cinco zei:

 

En ik had ook altijd de indruk dat het tussen de Pheipen vooral om een verstandshuwelijk ging.

 

afbeelding.thumb.png.0fe535e5c65d60973b3a79d682f39d4a.png

Zoals hij naar haar billen grijpt, en zij blijft lachen, denk ik niet dat we hier met een verstandshuwelijk te maken hebben.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op ‎8‎/‎09‎/‎2020 om 20:22, cinco zei:

CLo-Clo kwam er ook laat uitgefloept.  Hoe hij ooit verwekt is geraakt, is mij een groot vraagteken.

Meneer Pheip ziet er ook niet uit als een toonbeeld van viriliteit.  En ik had ook altijd de indruk dat het tussen de Pheipen vooral om een verstandshuwelijk ging.

Bwa, over de verwekking van Clo-Clo zou ik me niet te veel zorgen maken.  Kijk maar hoe Sleen enkel jaren later zijn madam Pheip uit de kleren liet gaan.  :wub:

Marginalia.thumb.jpg.d3c25f6fe47caaeef712e480fea2602a.jpg

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
54 minuten geleden, TDPB zei:

Ze is ferm vermagerd voor die cover.

De aangeklede versie doet toch een andere lichaamsvorm bevroeden.

En plots heeft ze een elegante hals.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Op deze cover krijgen we een correcter beeld van haar lichaamsvormen.

 

nero-132-ijskoud-geblaas.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Angelina (het lief van Ricardo) en Bompanero

 

 

 

Allebei pas op de proppen verschenen in de twilight jaren van Nero. Bompanero kreeg een trilogie en werd ook nog na zijn dood vermeld en opgevoerd in kaders van portretten.

 

afbeelding.thumb.png.bcc151ebd4d95f181cf5b47f275de06b.png

 

Angelina werd een weerkerende antagonist in het laatste dozijn Nerostrips.

Eerst aan de zijde van Ricardo, maar ook regelmatig solo.

(ze is de vrouw met de koffer op de tekening hieronder)

 

afbeelding.thumb.png.042960aa2647107af72b0136fac17a4e.png

 

 

Link naar reactie
  • 9 months later...
2 uren geleden, cinco zei:

Lampion kwam laat op de proppen, maar Hergé had blijkbaar wel een boontje voor hem, want sinds zijn eerste verschijning dook hij bijna in elk daaropvolgend album op.

Geldt dat niet voor alle terugkerende personages van Hergé?

Haddock was overigens ook een laatkomer. Hij dook pas op toen een derde van de reeks al bestond. En Zonnebloem pas in de helft. waarna ze allemaal in zowat ieder nieuw album meespeelden.

Link naar reactie
6 minuten geleden, TDPB zei:

Geldt dat niet voor alle terugkerende personages van Hergé?

Haddock was overigens ook een laatkomer. Hij dook pas op toen een derde van de reeks al bestond. En Zonnebloem pas in de helft. waarna ze allemaal in zowat ieder nieuw album meespeelden.

 

Ik heb zelfs lange tijd niet geweten dat Castafiore al bestond voor Haddock en Zonnebloem.

(het heeft lang geduurd voordat ik de Scepter van Ottokar onder ogen kreeg)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...