Ga naar inhoud

Métal Hurlant / A Suivre Project


BobFish

Recommended Posts

"La 'Ligne Claire', dat zijn drie albums : Modern Art van Swarte, Le rendez-vous de Sevenoaks van Floc'h en Captivant van Chaland (in alle bescheidenheid). Ik denk dat deze drie albums een breuk waren met de toenmalige productie, maar ook dat ze zich radicaal verwijderden (ondanks de schijnbare gelijkenis) van de oude Belgische meesters. Daarna volgt het verraad. Want de Klare Lijn was aan het verraad gewijd. Er werden uitstekende zaken gemaakt natuurlijk, maar de essentie zat in die drie voornoemde albums."

 

Niet mijn woorden, maar wel die van Chaland. Ik las ze in het naslagwerk Une vie en dessins, samengesteld ter ere van de Champaka tentoonstelling die nu in Brussel loopt. Ambreville vermelde dit hierboven al.

FhX67gVQoelZd4ddCs3cF_ap0s5oHQMCdsgd0q7t

De twee vermelde werken van Swarte en Chaland, die ken ik ! Ze staan zelfs bovenaan mijn top van favoriete BD's !
Die derde had ik echter nog niet gelezen. Daar heb ik gisteren nou eens mooi werk van gemaakt.

 

Ik had Une trilogie anglaise (de Albany & Strurgess trilogie) liggen, en hoewel ik vermoedde dat het wel een leuke strip leek, had ik nooit verwacht dat de samenwerking tussen Floc'h en Rivière werkelijk zo goed zou zijn ! Althans het eerste deel toch al.

yxoD3Um8FvKFpKUAgxS_O8lYbF5pjAhlr-Gj3mgG

Het lijkt alsof je nostalgische jeugdherinneringen aan de Belgisch golden age strips overtroffen worden. Net zoals Tarantino de beste elementen uit jaren 70 exploitation en New Hollywood plundert, krijg je hier het beste en spannendste van die Hergé, Martin en Jacobs periode op je bord geschoteld.

Een crime thriller in Groot-Brittanië boordevol literaire referenties. Stijl en inhoud zitten allebei goed snor. Er valt dus op vele manieren van te genieten.

fm1tRXDVzrXZ7yVPKg4l3QaICXxt5NwZiPm3APc9

Rendez-vous in Sevenoaks zou perfect gepast hebben in het magazine A Suivre maar kwam in tegenstelling daarvan uit in Pilote in 1977. Hopelijk vergeven jullie het mij dat ik toch even mijn bevindingen hebben gepost over dit toppertje.

Link naar reactie
21 minuten geleden, linthout zei:

Ik vind het een zeer ontgoochelend boek.

Een van mijn slechtste aankopen van de laatste tijd.

Aa oei, goed om te weten ! Verklaar u eens nader ? ☺️
Toch geen goed overzicht ? Ontbreken er belangrijke mensen/strips ?
Ik ben (nog) geen kenner van de Spaanse strip maar het leek me op het eerste zicht wel een interessant boekje.

Link naar reactie

Awel, ik had het besteld... Ik vond het op het eerste zicht een slecht boek.

Er zijn zeer veel Spaanse auteurs. Maar ik ken er niks van wie of wat... Voor mij is dit geen goede keuze.

Voor mij staan er veel tekenaars in dat boek wiens tekeningen mij niet aanspreken. en dan houdt het op.

Maar goed..Als jij het er leuk vindt uitzien, kopen!!!!

 

Link naar reactie
1 uur geleden, linthout zei:

Awel, ik had het besteld... Ik vond het op het eerste zicht een slecht boek.

Er zijn zeer veel Spaanse auteurs. Maar ik ken er niks van wie of wat... Voor mij is dit geen goede keuze.

Voor mij staan er veel tekenaars in dat boek wiens tekeningen mij niet aanspreken. en dan houdt het op.

Maar goed..Als jij het er leuk vindt uitzien, kopen!!!!

 

Als je wil, kan ik het van je overkopen 😇

Link naar reactie

Ik vond 'm ook niet zo sterk moet ik bekennen, ik heb 'm weer teruggestuurd. Over het algemeen vind ik monografieën meer de moeite waard dan dat soort overzichtsboeken.

 

Trouwens, als ik naar die lijst kijk die je postte zie ik er geen Corben tussen staan, stond die ook niet in Metal Hurlant in die periode of is dat pas later? in ieder geval: Zijn "Den" is een aanrader. Die oude Sherpa/Pop comics uitgaves zijn zeer makkelijk goedkoop te vinden. De bundeling die Dark Horse heeft gemaakt van zijn Creepy/Eerie verhalen is een super uitgave maar die is helaas lastiger te krijgen tegenwoordig.

Link naar reactie

 

Over Corben en Heavy Metal gesproken, misschien trap ik een open deur in en preek ik voor reeds bekeerden, maar check even : https://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_Metal_(film)  

 

een sequens herneemt Corbens Den verhaal, maar ook de andere verhalen zijn de moeite waard (Taarna bvb, vrij naar Moebius. En de soundtrack kan ook tellen )

 

nice clip met Taarna op Stevie Nicks' Blue Lamp ;

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, linthout zei:

Ik vond dat juist een van de mindere in de film.

 

Kan ik wel verstaan, ik haalde Taarna aan omdat dat in mijn memorie blijven hangen is ( ik was 13/14 jaar toen de film uitwam, en op die leeftijd ben je nogal rap geïmpressioneerd door een blote tet  :)en uiteraard omdat het me de kans bood om Blue Lamp van Nicks te pluggen :).

 

(fyi 't is zeker twintig jaar geleden dat ik die film nog eens gezien heb - op vhs video nog godbetert : )

Link naar reactie
8 uren geleden, lordofindifference zei:

 

Over Corben en Heavy Metal gesproken, misschien trap ik een open deur in en preek ik voor reeds bekeerden, maar check even : https://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_Metal_(film)  

 

een sequens herneemt Corbens Den verhaal, maar ook de andere verhalen zijn de moeite waard (Taarna bvb, vrij naar Moebius. En de soundtrack kan ook tellen )

 

nice clip met Taarna op Stevie Nicks' Blue Lamp ;

 

Film en soundtrack zijn inderdaad om vingers bij af te likken.
En dan moet je weten dat ik hem een paar jaar geleden zag en beminde, voordat ik zelfs deftig wist wat Métal Hurlant allemaal betekende.
Ik heb al zin om hem opnieuw te zien op het einde van deze rit !
Btw ❤️Stevie Nicks ❤️

5 uren geleden, Aaltomuoto zei:

Je hebt ook de versie die Corben zelf heeft gemaakt in de 60's, volgens mij is dat van voordat hij überhaubt het eerste deel van Den had getekend.

Interessant ! 🤓

Link naar reactie
Op 31/10/2019 om 07:49, linthout zei:

Ik moet eens zien of ik het nog heb. Doe ik dit weekend. Mogelijks is het al verkocht, samen met een massa andere strips;

Iets gevonden ? 😇

Niet dringend hoor.

 

Ik ben momenteel in Eisner's The Spirit gevlogen. Aangezien zowel Chaland als Clerc duidelijk Eisner als één van hun grootste invloeden beschouwen (naast vele anderen natuurlijk).

En Dionnet heeft zelfs Le Spirit uitgegeven onder zijn Les Humanoïdes Associés, ook wel de Métal Hurlant uitgeverij.

 

Reden genoeg dus !

 

bXzSf68OhcFHooVqRN5RzxnP-korzmZyv5G8_BgE

 

Daarbij blijken het ook gewoon super leuke strips te zijn 🤠 .

 

7y-i_GPVyyS9CHfubG4JA5jw8jlUZaKpCSTm_UWQ

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 4/11/2019 om 18:12, linthout zei:

Niet gevonden, sorry...

Is wellicht al in een verkoopdoos beland...

Die uitgave van The Spirit ken ik precies niet...

Of mist die een stofwikkel?

Jammer, is niet erg, toch bedankt voor het zoeken !

Het is de A Celebration of 75 Years van DC Comics uitgave (zonder stofwikkel 😊). Toffe overview van The Spirit, althans voor mij waren de 'post war' verhalen de beste.

Als ik één favoriet moet kiezen, zou het waarschijnlijk Black Alley (June 5, 1949) worden.

YXMym7WesQXC-0R05rTxfk2F_wtk_cok4_TAxhGy
Zie die schaduwen, zie die kleuren ! ❤️

 

Voor de rest van de week heb ik mij op een aantal klassieke series toegespitst die ook in de desbetreffende magazines verschenen maar dan wel latere episodes. Dus heel wat inhaalwerk verricht.

 

Les naufragés du temps, geschreven door Forest van Barbarella en Ici Même, getekend door Paul Gillon van La Survivante.

Gouden combinatie zou je denken, dat is het ook, voor mij was het gewoon iets te veel van het goede. Maar ik heb er dan ook acht na elkaar gelezen.

 

f7aGdIOsoTg8zMJwye-e1ST3XDJNomgWFG_r7bnK

 

Corto Maltese 
Jaaa hallo ! Dylan Dog heeft hier wel wat mosterd gehaald. Dit is echt mijn ding. De exotische locaties, de personages, de tekeningen, allemaal mooi ! De laatste die ik las was denk ik de beste Favola di Venezia. Minimalistisch en impressionistisch.

o7mwrCvRZ9-q0LtmInqETi-2mUlW6OO13gKHP_uq

Blueberry

Bingo ! Traag op gang totdat Giraud aka Moebius zich begint uit te leven rond album 5 en dan hoge toppen scheert vanaf album 11 tot 17, experimentele kleuren, bladschikkingen, spaghetti plotjes, figuren en camera standpunten, werd ik helemaal blij van.

Het album 18 Nez Cassé dat dan in 1979 in Métal Hurlant verscheen, vond ik echter een tegenvaller.
Wat is er gebeurd ? Veel braver album, het is precies alsof Gir even terugschakelt.

Nu is de vraag: tot waar lees ik best en is La jeunesse de moeite ?

Eindigen doe ik met 2 mooie pagina's uit mijn favoriete Blueberry (tot nu toe), Ballade pour un cercueil:

Z-HoivY1tI2Q4nfCUgeLtJLqcLGa60Ab5Tc9jXJU

🤠

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Deze week een aantal Pied Jaloux's gelezen waar ik toch even over wil rapporteren. Lijkt me een kwaliteitsreeks over de hele lijn trouwens.

 

Het gaat over collecties van kortverhalen meestal in Métal Hurlant verschenen.

 

Dominique Hé leerde duidelijk de knepen van het vak van Moebius (niet de eerste).

Heel lollig, heel mooi, een aanrader. Zijn reeks Marc Mathieu wordt vast de moeite !

 

ysf3BN72B60-5hRPR6G6PJo-zfYqVdC4N7IrxASK

Heb jammer genoeg enkel Voyages nr. 2 liggen. Hopelijk vind ik snel de andere 2 🙂.

Denis Sire, nog niet veel van gelezen maar wat een stijl ! Net zoals Frank Margerin, die ik minder vind, focust Sire op de rockabilly mode en looks van eind jaren '50, begin jaren '60. Logisch, daar was namelijk een hele revival van eind jaren '70, gestuwd door de opkomst van de punk en films zoals American Graffiti en Grease. Gooi daar nog wat pin-up girls en blitse bolides bij en je hebt een Denis Sire comic.

5xqMKQYtrNR2YHCUZJ7cIsGUDmC_BcG8xuwUYpOa

Loustal, tjonge jonge dit is mijn ding, beat poetry, het groezelige New York, het cleane Miami, steeds een snijdende zwarte sfeer en de klagende klanken van de blues.
Daarnaast zijn zijn platen kleine schilderijtjes van Amerikaanse interieurs en exterieurs.

dQbWZvpThbryPx9kkeKDX25kY2ibdG9xAyPxV9gR

Een genot om te kijken maar ook om te lezen, we mogen Paringaux's bijdrage niet vergeten.
Ben ik blij dat ik Barney et la note bleue niet heb laten liggen indertijd ! 😎

A la prochaine !

Link naar reactie

Leuk 'project', ik lees met plezier mee, vooral doorgaan.

 

Op 22/11/2019 om 18:27, BobFish zei:

Loustal, tjonge jonge dit is mijn ding, beat poetry, het groezelige New York, het cleane Miami, steeds een snijdende zwarte sfeer en de klagende klanken van de blues.
Daarnaast zijn zijn platen kleine schilderijtjes van Amerikaanse interieurs en exterieurs.

 

De uitgaven van Oogenblik  zijn voor weinig te bekomen, geen idee waarom ze precies deze, excusez, k*tverhaaltjes vertaald hebben maar het tekenwerk is inderdaad om in te lijsten wat ik soms ook doe (gewoon voor een paar euro dezelfde titels aanschaffen en snijden maar):

 

 

 

chinesezeeloustal.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 24/11/2019 om 17:16, diegodelaplaya zei:

Als je dit leuk vindt (ik natuurlijk ook) dan moet je ook eens Alex barbier checken, denk niet bij à suivre gepubliceerd maar ik vind het nog net iets cooler dan loustal. Onlangs weer uitgebracht bij fremok en te koop in Brussel op de anspachlaan. 

Die Alex Barbier ziet er inderdaad interessant uit, bedankt voor de tip !

 

Ondertussen ben ikzelf via A Suivre's publicaties van Corto Maltese, Giuseppe Bergman, Altan's Ada en Métal Hurlant's Milady 3000 van Magnus, in de fumetti verzeild geraakt.

Wat een eigenwijze, verfrissende stroming in het striplandschap zeg.

Heb er meteen een topic over opgericht ! Allen daarheen zou ik zo zeggen, zeg ik zo. 😊

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 7 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

De ‘Mad Mad de la bande dessinée’, die kende ik trouwens niet, zelf noemde Druillet het in zijn autobiografie/zelfportret Delirium zijn Taj Mahal… Hij is woedend op de ‘klootzakken met de witte jassen’ die zijn vrouw Nicole niet van de kanker hebben kunnen redden, en op het jaar 1975,

 

Quote

‘het Jaar van de Vrouw dat mijn vrouw heeft vermoord. Ik slaap niet. Ik zet de muziek luid. Ik schreeuw van de pijn. Ik word gek. Ik drink zes flessen per dag. Ik vernietig mezelf.’

 

Daar komt dan ‘La nuit’ uit voort, die hij tekent voor lezers die hij ‘toekomstige lijken’ noemt, “cadavres futurs”.

‘Putain, qu’est-ce qu’Hergé, Franquin ou Uderzo ont l’air datés après cela !’ schrijft een recensent op ActuaBD (die ik hierboven citeer) na de herdruk van La Nuit.

 

“Wat de fuck zien Hergé, Franquin en Uderzo er daarna achterhaald uit!”

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...