Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
BobFish

Métal Hurlant / A Suivre Project

Recommended Posts

14 hours ago, BobFish said:

In 1978 (daar zit ik ongeveer) begint Métal Hurlant aan Clerc's eerste langspeelverhaal : Captain Futur.

Deze is trouwens opgenomen in de fantastische en gelimiteerde gesigneerde Science-Fiction Intégrale (foto linksonder).

z6aQITFnBVrzqAbk5hdvykwXnQR8gzv2qZLZrCp8

Dat is echt een geweldig boek, een van mijn beste aankopen van vorig jaar. Nu moet ik alleen (net als jij) nog eens die integrale Rock zien te vinden 😕

edit: Oh, en als je nog tips moet hebben voor Rotterdam stuur maar een PM, dat is mijn thuisbasis :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 uren geleden, Aaltomuoto zei:

Oh, en als je nog tips moet hebben voor Rotterdam stuur maar een PM, dat is mijn thuisbasis :)

Je kan me al sowieso de leukste strip & boeken adresjes doorgeven :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Meesterheld Daniel Clowes schreef de introductie voor de mooie The Green Hand and Other Stories New York Review uitgave die ik gisteren kocht en meteen ook las (zie het "Gekocht - ..." topic 😉).

Daarin vertelt Daniel grappig genoeg dat zijn favoriete Franse BD artiesten uit de Métal Hurlant periode : Chaland, Clerc, Montellier en Claveloux zijn.

Van die laatste twee heb ik onlangs 5 strips gelezen, waarvan 4 recht in de roos waren.
(Morte-Saison zal ik later misschien moeten herlezen.)

Claveloux & Zha - La Main Verte, ik laat de tekeningen voor zich spreken.

qg42n9M0zbjWFNTJ5eeneu8y0Bgluaup8Ln-RpRl

exeuCF-4VAHm9PydfMVkMn8oLVPVIDdU1qMMaDW-

Misschien cliché maar Lynchian vibes, uitgesproken kleuren en onbeschrijfbare emoties, het zit er allemaal in.
Dionnet noemde haar werk "Marguerite Duras in stripvorm". Daar kan ik in komen. Caza is ook niet ver weg.
Julie Doucet's stijl en intimiteit is, misschien onbewust, duidelijk een afstammeling.

Claveloux's andere verhalen verschenen meestal in de vrouwelijke variant van Métal Hurlant.
Als tegenreactie op de soms ultra masculiene macho fantasieën richtten Montellier & co namelijk het striptijdschrift Ah!Nana op.

WwlLuHlafzpU4-DPg0phurIDVZ9WQCN3QEsyCdXJ

Niet alleen Clowes, maar ook de Hernandez broertjes en Tomine moeten van Montellier's satires genoten hebben.

Dystopische, extremistisch rechtse of linkse figuren, situaties, totalitaire regimes en 1984 toestanden. Haar vignettes prikkelen angst en afschuw.

Ook een beetje S.O.S. Bonheur avant la lettre.

Montellier - 1996

o1FwyqR19gPNK4SYzIfI4AlRnkcg705UXNKA86Hn

Montellier - Shelter

YWoHeInSej_CutcflaNLg8Q7b09QyPVSWnFdLwna

Een koppel gaat boodschappen doen in een schuilkelder/supermarkt wanneer plots de atoombom valt.

En last but not least, één van mijn favoriete BDs van het moment, al heb ik de vervolgen nog niet kunnen bemachtigen !
Montellier's Andy Gang, hilarisch en prachtig getekend. De avonturen en rechtse kuren van de niet al te snuggere politieman Andy.
Een aantal plaatjes (in het Nederlands !) :

vfDYP4xD3VMn4FhWfKHIGBlzEXgpIUFsHxGgZTYp

E-GbLGCnPalkypnnJGlqc4vGq7YBUzqBw8MI_AsF

Tot de volgende 😊.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zitten hier eigenlijk nog mensen die deze strips kunnen smaken ? Of misschien absoluut niet ?
Ik ben super nieuwsgierig naar andere meningen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 24/10/2019 om 20:43, BobFish zei:

Meesterheld Daniel Clowes schreef de introductie voor de mooie The Green Hand and Other Stories New York Review uitgave die ik gisteren kocht en meteen ook las (zie het "Gekocht - ..." topic 😉).

Daarin vertelt Daniel grappig genoeg dat zijn favoriete Franse BD artiesten uit de Métal Hurlant periode : Chaland, Clerc, Montellier en Claveloux zijn.

Zag The Green Hand and Other Stories al voorbij komen. Weer zo'n titel die op de lijst gaat.

Daniel Clowes is, net zoals veel stripmakers van zijn generatie, beinvloed door het Metal Hurlant van de jaren zeventig. Gek genoeg kennen ze vaak geen andere Europese stripmakers. Metal Hurlant was volgens mij een perfecte storm in de VS. Met de Amerikaanse Metal Hurlant is het net zoals met het eerste album van Joy Division. Er werden misschien maar 500 exemplaren van verkocht. Toch begon ieder koper zijn eigen stripreeks.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Retardi zei:

Met de Amerikaanse Metal Hurlant is het net zoals met het eerste album van Joy Division. Er werden misschien maar 500 exemplaren van verkocht. Toch begon ieder koper zijn eigen stripreeks.

Velvet Underground bedoel je ! 😁

Zo herinnerde ik althans die quote. Was die niet van de grote meneer Brian Eno ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
40 minuten geleden, BobFish zei:

Velvet Underground bedoel je ! 😁

Zo herinnerde ik althans die quote. Was die niet van de grote meneer Brian Eno ?

Velvet Underground.. Argh! 😳
De quote was inderdaad van Brian Eno. En nu ga ik mezelf diep schamen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 24/10/2019 om 20:55, BobFish zei:

Zitten hier eigenlijk nog mensen die deze strips kunnen smaken ? Of misschien absoluut niet ?
Ik ben super nieuwsgierig naar andere meningen.

Jazeker!, gaat u vooral door met deze observaties over een tijdperk die zo kenmerkend was, niet alleen vanwege de grafische

aspecten maar ook vanwege het prevaleren van een vrije geest.

De Nederlandstalige uitvoeringen van Montellier en Caza vaak gezien voor een prikkie, maar niet gewild maakt onbemind, vanwege

u lofredenen zal ik ze de eerstvolgende keer aanschaffen.

"The green hand and other stories" was mij totaal onbekend, fijn dat die Amerikanen de Europese stripgeschiedenis een warm hart

toedraagt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

ik ken hier niks van (is echt van voor mijn tijd) maar t ziet er knap uit. Die eerste Andy Gang pagina doet me aan Tardi denken 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb dat indertijd gekocht. Is wel van veertig jaar geleden denk ik... Ik kon er toen niet veel van maken...Misschien nu wel?

Deel dit bericht

Link naar bericht
29 minuten geleden, linthout zei:

Ik heb dat indertijd gekocht. Is wel van veertig jaar geleden denk ik... Ik kon er toen niet veel van maken...Misschien nu wel?

Van Ridley Scott films (Alien, Blade Runner), Star Wars, Mad Max en Luc Besson tot Otomo's Akira en Miyazaki's Nausicaä, Métal Hurlant's impact rijkt ver.
Zelfs 'cyberpunk godfather' William Gibson geeft toe beïnvloed te zijn geweest.

Dus als één van bovenste je iets doet, zal je zeker ergens je gading kunnen vinden 😊.

Herlezen, herzien, herluisteren, hereten etc. : herevaluatie is niet te onderschatten !
Omdat ik al zo vaak heb moeten terugkomen op (negatieve) waarderingen, vind ik negatieve meningen soms moeilijk serieus te nemen.
Zeker als het gaat over dingen waar vele anderen wel van genieten. In dat geval moet je voor jezelf een specifieke ingang vinden tot appreciatie. Dat is natuurlijk vaak moeilijker dan je denkt. Maar eenmaal gevonden gaat er weer een hele nieuwe wereld voor je open en is het altijd genieten geblazen 😎.

Even afsluiten met een mooi citaat dat ik dicht bij mijn hart draag:
"The Old proverb that you cannot argue about matters of taste may well be true, but that should not conceal the fact that taste can be developed." 
- E. H. Gombrich, The Story of Art

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ja, geweldig blad. Ik las Heavy Metal. De laatste paar jaar vind ik het de moeite niet meer. Maar nu zie ik dat Richard Corben er weer in staat...

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, linthout zei:

Ja, geweldig blad. Ik las Heavy Metal. De laatste paar jaar vind ik het de moeite niet meer. Maar nu zie ik dat Richard Corben er weer in staat...

Het huidige blad is niet te vergelijken met het magazine wat door Bob Fish word aangehaald. Het is nu voor een deel de persoonlijke speeltuin van Grant Morrison. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

"La 'Ligne Claire', dat zijn drie albums : Modern Art van Swarte, Le rendez-vous de Sevenoaks van Floc'h en Captivant van Chaland (in alle bescheidenheid). Ik denk dat deze drie albums een breuk waren met de toenmalige productie, maar ook dat ze zich radicaal verwijderden (ondanks de schijnbare gelijkenis) van de oude Belgische meesters. Daarna volgt het verraad. Want de Klare Lijn was aan het verraad gewijd. Er werden uitstekende zaken gemaakt natuurlijk, maar de essentie zat in die drie voornoemde albums."

Niet mijn woorden, maar wel die van Chaland. Ik las ze in het naslagwerk Une vie en dessins, samengesteld ter ere van de Champaka tentoonstelling die nu in Brussel loopt. Ambreville vermelde dit hierboven al.

FhX67gVQoelZd4ddCs3cF_ap0s5oHQMCdsgd0q7t

De twee vermelde werken van Swarte en Chaland, die ken ik ! Ze staan zelfs bovenaan mijn top van favoriete BD's !
Die derde had ik echter nog niet gelezen. Daar heb ik gisteren nou eens mooi werk van gemaakt.

Ik had Une trilogie anglaise (de Albany & Strurgess trilogie) liggen, en hoewel ik vermoedde dat het wel een leuke strip leek, had ik nooit verwacht dat de samenwerking tussen Floc'h en Rivière werkelijk zo goed zou zijn ! Althans het eerste deel toch al.

yxoD3Um8FvKFpKUAgxS_O8lYbF5pjAhlr-Gj3mgG

Het lijkt alsof je nostalgische jeugdherinneringen aan de Belgisch golden age strips overtroffen worden. Net zoals Tarantino de beste elementen uit jaren 70 exploitation en New Hollywood plundert, krijg je hier het beste en spannendste van die Hergé, Martin en Jacobs periode op je bord geschoteld.

Een crime thriller in Groot-Brittanië boordevol literaire referenties. Stijl en inhoud zitten allebei goed snor. Er valt dus op vele manieren van te genieten.

fm1tRXDVzrXZ7yVPKg4l3QaICXxt5NwZiPm3APc9

Rendez-vous in Sevenoaks zou perfect gepast hebben in het magazine A Suivre maar kwam in tegenstelling daarvan uit in Pilote in 1977. Hopelijk vergeven jullie het mij dat ik toch even mijn bevindingen hebben gepost over dit toppertje.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Altijd een speciale binding gehad met dit album.

Ik woon namelijk op wandelafstand van Sevenoaks. (Zeveneken)

Deel dit bericht

Link naar bericht

9rtqJWvWRt-aIcdQDjnYPwg98Wmkd7dd9cLM9fEI

Et voilà, 1975 t.e.m. 1978 ongeveer afgerond. Benieuwd wat 1979 allemaal te bieden zal hebben. Heb wel wat Blueberry's in te halen.
Nu, dit lijstje is natuurlijk absoluut incompleet. Enkel stripboeken uit mijn kast zijn inbegrepen 😊.

Deel dit bericht

Link naar bericht

image.thumb.png.200347ab0a5407fabc271bd84fbd80dc.png

@BobFish Misschien ook leuk om te lezen, de Spaanse stripgeschiedenis, vooral mooi overzicht over eind jaren 70 begin jaren 80.

.image.png.69dc134af72ec9c6f2fe7e3df2bf6b71.png

Het Spaanse equivalent van Metal Hurlant/Heavy Metal.

Deel dit bericht

Link naar bericht

4 uren geleden, bouncer zei:

@BobFish Misschien ook leuk om te lezen, de Spaanse stripgeschiedenis, vooral mooi overzicht over eind jaren 70 begin jaren 80.

Ja wauw inderdaad !
Bedankt ! Ga ik meteen opzoeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
21 minuten geleden, linthout zei:

Ik vind het een zeer ontgoochelend boek.

Een van mijn slechtste aankopen van de laatste tijd.

Aa oei, goed om te weten ! Verklaar u eens nader ? ☺️
Toch geen goed overzicht ? Ontbreken er belangrijke mensen/strips ?
Ik ben (nog) geen kenner van de Spaanse strip maar het leek me op het eerste zicht wel een interessant boekje.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Awel, ik had het besteld... Ik vond het op het eerste zicht een slecht boek.

Er zijn zeer veel Spaanse auteurs. Maar ik ken er niks van wie of wat... Voor mij is dit geen goede keuze.

Voor mij staan er veel tekenaars in dat boek wiens tekeningen mij niet aanspreken. en dan houdt het op.

Maar goed..Als jij het er leuk vindt uitzien, kopen!!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, linthout zei:

Awel, ik had het besteld... Ik vond het op het eerste zicht een slecht boek.

Er zijn zeer veel Spaanse auteurs. Maar ik ken er niks van wie of wat... Voor mij is dit geen goede keuze.

Voor mij staan er veel tekenaars in dat boek wiens tekeningen mij niet aanspreken. en dan houdt het op.

Maar goed..Als jij het er leuk vindt uitzien, kopen!!!!

Als je wil, kan ik het van je overkopen 😇

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 uren geleden, BobFish zei:

Als je wil, kan ik het van je overkopen 😇

Ik moet eens zien of ik het nog heb. Doe ik dit weekend. Mogelijks is het al verkocht, samen met een massa andere strips;

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...