Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
BobFish

Métal Hurlant / A Suivre Project

Recommended Posts

Ik vond 'm ook niet zo sterk moet ik bekennen, ik heb 'm weer teruggestuurd. Over het algemeen vind ik monografieën meer de moeite waard dan dat soort overzichtsboeken.

Trouwens, als ik naar die lijst kijk die je postte zie ik er geen Corben tussen staan, stond die ook niet in Metal Hurlant in die periode of is dat pas later? in ieder geval: Zijn "Den" is een aanrader. Die oude Sherpa/Pop comics uitgaves zijn zeer makkelijk goedkoop te vinden. De bundeling die Dark Horse heeft gemaakt van zijn Creepy/Eerie verhalen is een super uitgave maar die is helaas lastiger te krijgen tegenwoordig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, Aaltomuoto zei:

zie ik er geen Corben tussen staan

Heb ik gewoon nog niet gevonden ! Maar nu neem ik hem zeker mee als ik hem tegenkom 😊.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Over Corben en Heavy Metal gesproken, misschien trap ik een open deur in en preek ik voor reeds bekeerden, maar check even : https://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_Metal_(film)  

een sequens herneemt Corbens Den verhaal, maar ook de andere verhalen zijn de moeite waard (Taarna bvb, vrij naar Moebius. En de soundtrack kan ook tellen )

nice clip met Taarna op Stevie Nicks' Blue Lamp ;

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, linthout zei:

Ik vond dat juist een van de mindere in de film.

Kan ik wel verstaan, ik haalde Taarna aan omdat dat in mijn memorie blijven hangen is ( ik was 13/14 jaar toen de film uitwam, en op die leeftijd ben je nogal rap geïmpressioneerd door een blote tet  :)en uiteraard omdat het me de kans bood om Blue Lamp van Nicks te pluggen :).

(fyi 't is zeker twintig jaar geleden dat ik die film nog eens gezien heb - op vhs video nog godbetert : )

Deel dit bericht

Link naar bericht

Je hebt ook de versie die Corben zelf heeft gemaakt in de 60's, volgens mij is dat van voordat hij überhaubt het eerste deel van Den had getekend.

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 uren geleden, lordofindifference zei:

Over Corben en Heavy Metal gesproken, misschien trap ik een open deur in en preek ik voor reeds bekeerden, maar check even : https://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_Metal_(film)  

een sequens herneemt Corbens Den verhaal, maar ook de andere verhalen zijn de moeite waard (Taarna bvb, vrij naar Moebius. En de soundtrack kan ook tellen )

nice clip met Taarna op Stevie Nicks' Blue Lamp ;

Film en soundtrack zijn inderdaad om vingers bij af te likken.
En dan moet je weten dat ik hem een paar jaar geleden zag en beminde, voordat ik zelfs deftig wist wat Métal Hurlant allemaal betekende.
Ik heb al zin om hem opnieuw te zien op het einde van deze rit !
Btw ❤️Stevie Nicks ❤️

5 uren geleden, Aaltomuoto zei:

Je hebt ook de versie die Corben zelf heeft gemaakt in de 60's, volgens mij is dat van voordat hij überhaubt het eerste deel van Den had getekend.

Interessant ! 🤓

Deel dit bericht

Link naar bericht

Indien interesse, ik heb hier nog een stapeltje dubbele Franse stripmagazines ( Pilote, Vécu, A suivre, Métal Hurlant, Phenix,... ) liggen. Mogen weg voor een zacht prijsje of in ruil voor andere (Franse) stripmagazines die ik nog niet heb.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 31/10/2019 om 07:49, linthout zei:

Ik moet eens zien of ik het nog heb. Doe ik dit weekend. Mogelijks is het al verkocht, samen met een massa andere strips;

Iets gevonden ? 😇

Niet dringend hoor.

Ik ben momenteel in Eisner's The Spirit gevlogen. Aangezien zowel Chaland als Clerc duidelijk Eisner als één van hun grootste invloeden beschouwen (naast vele anderen natuurlijk).

En Dionnet heeft zelfs Le Spirit uitgegeven onder zijn Les Humanoïdes Associés, ook wel de Métal Hurlant uitgeverij.

Reden genoeg dus !

bXzSf68OhcFHooVqRN5RzxnP-korzmZyv5G8_BgE

Daarbij blijken het ook gewoon super leuke strips te zijn 🤠 .

7y-i_GPVyyS9CHfubG4JA5jw8jlUZaKpCSTm_UWQ

Deel dit bericht

Link naar bericht

Niet gevonden, sorry...

Is wellicht al in een verkoopdoos beland...

Die uitgave van The Spirit ken ik precies niet...

Of mist die een stofwikkel?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 4/11/2019 om 18:12, linthout zei:

Niet gevonden, sorry...

Is wellicht al in een verkoopdoos beland...

Die uitgave van The Spirit ken ik precies niet...

Of mist die een stofwikkel?

Jammer, is niet erg, toch bedankt voor het zoeken !

Het is de A Celebration of 75 Years van DC Comics uitgave (zonder stofwikkel 😊). Toffe overview van The Spirit, althans voor mij waren de 'post war' verhalen de beste.

Als ik één favoriet moet kiezen, zou het waarschijnlijk Black Alley (June 5, 1949) worden.

YXMym7WesQXC-0R05rTxfk2F_wtk_cok4_TAxhGy
Zie die schaduwen, zie die kleuren ! ❤️

Voor de rest van de week heb ik mij op een aantal klassieke series toegespitst die ook in de desbetreffende magazines verschenen maar dan wel latere episodes. Dus heel wat inhaalwerk verricht.

Les naufragés du temps, geschreven door Forest van Barbarella en Ici Même, getekend door Paul Gillon van La Survivante.

Gouden combinatie zou je denken, dat is het ook, voor mij was het gewoon iets te veel van het goede. Maar ik heb er dan ook acht na elkaar gelezen.

f7aGdIOsoTg8zMJwye-e1ST3XDJNomgWFG_r7bnK

Corto Maltese 
Jaaa hallo ! Dylan Dog heeft hier wel wat mosterd gehaald. Dit is echt mijn ding. De exotische locaties, de personages, de tekeningen, allemaal mooi ! De laatste die ik las was denk ik de beste Favola di Venezia. Minimalistisch en impressionistisch.

o7mwrCvRZ9-q0LtmInqETi-2mUlW6OO13gKHP_uq

Blueberry

Bingo ! Traag op gang totdat Giraud aka Moebius zich begint uit te leven rond album 5 en dan hoge toppen scheert vanaf album 11 tot 17, experimentele kleuren, bladschikkingen, spaghetti plotjes, figuren en camera standpunten, werd ik helemaal blij van.

Het album 18 Nez Cassé dat dan in 1979 in Métal Hurlant verscheen, vond ik echter een tegenvaller.
Wat is er gebeurd ? Veel braver album, het is precies alsof Gir even terugschakelt.

Nu is de vraag: tot waar lees ik best en is La jeunesse de moeite ?

Eindigen doe ik met 2 mooie pagina's uit mijn favoriete Blueberry (tot nu toe), Ballade pour un cercueil:

Z-HoivY1tI2Q4nfCUgeLtJLqcLGa60Ab5Tc9jXJU

🤠

Deel dit bericht

Link naar bericht

La jeunesse van Blueberry zou ik laten voor wat het is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Deze week een aantal Pied Jaloux's gelezen waar ik toch even over wil rapporteren. Lijkt me een kwaliteitsreeks over de hele lijn trouwens.

Het gaat over collecties van kortverhalen meestal in Métal Hurlant verschenen.

Dominique Hé leerde duidelijk de knepen van het vak van Moebius (niet de eerste).

Heel lollig, heel mooi, een aanrader. Zijn reeks Marc Mathieu wordt vast de moeite !

ysf3BN72B60-5hRPR6G6PJo-zfYqVdC4N7IrxASK

Heb jammer genoeg enkel Voyages nr. 2 liggen. Hopelijk vind ik snel de andere 2 🙂.

Denis Sire, nog niet veel van gelezen maar wat een stijl ! Net zoals Frank Margerin, die ik minder vind, focust Sire op de rockabilly mode en looks van eind jaren '50, begin jaren '60. Logisch, daar was namelijk een hele revival van eind jaren '70, gestuwd door de opkomst van de punk en films zoals American Graffiti en Grease. Gooi daar nog wat pin-up girls en blitse bolides bij en je hebt een Denis Sire comic.

5xqMKQYtrNR2YHCUZJ7cIsGUDmC_BcG8xuwUYpOa

Loustal, tjonge jonge dit is mijn ding, beat poetry, het groezelige New York, het cleane Miami, steeds een snijdende zwarte sfeer en de klagende klanken van de blues.
Daarnaast zijn zijn platen kleine schilderijtjes van Amerikaanse interieurs en exterieurs.

dQbWZvpThbryPx9kkeKDX25kY2ibdG9xAyPxV9gR

Een genot om te kijken maar ook om te lezen, we mogen Paringaux's bijdrage niet vergeten.
Ben ik blij dat ik Barney et la note bleue niet heb laten liggen indertijd ! 😎

A la prochaine !

Deel dit bericht

Link naar bericht

Leuk 'project', ik lees met plezier mee, vooral doorgaan.

Op 22/11/2019 om 18:27, BobFish zei:

Loustal, tjonge jonge dit is mijn ding, beat poetry, het groezelige New York, het cleane Miami, steeds een snijdende zwarte sfeer en de klagende klanken van de blues.
Daarnaast zijn zijn platen kleine schilderijtjes van Amerikaanse interieurs en exterieurs.

De uitgaven van Oogenblik  zijn voor weinig te bekomen, geen idee waarom ze precies deze, excusez, k*tverhaaltjes vertaald hebben maar het tekenwerk is inderdaad om in te lijsten wat ik soms ook doe (gewoon voor een paar euro dezelfde titels aanschaffen en snijden maar):

chinesezeeloustal.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Voilà, en dan niet beknibbelen op lijst en passepartout hè?

lijst.thumb.jpg.0caba5ef0649e30596066744c86d5b09.jpg

Vrouw wil geen strips in de slaapkamer maar deze mag er aan de muur.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als je dit leuk vindt (ik natuurlijk ook) dan moet je ook eens Alex barbier checken, denk niet bij à suivre gepubliceerd maar ik vind het nog net iets cooler dan loustal. Onlangs weer uitgebracht bij fremok en te koop in Brussel op de anspachlaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Thanks, ik snap de link met Loustal

lycaons01v_26495.jpg

Maar vaker is die Barbier inderdaad een stuk spannender

PlancheA_167768.jpg

Mooi hoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Verfrissend omslag ook, naast al die gelikte striptutjes uit het puberbrein, dit zie je toch niet vaak

alexbarbier-01.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 uren geleden, Vittorio zei:

Verfrissend omslag ook, naast al die gelikte striptutjes uit het puberbrein, dit zie je toch niet vaak

Ik weet het niet. Heel wat pubers kunnen hier toch wel om lachen denk ik. :D 

Wel een interessante tekenaar verder. Ik kende zijn werk niet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...