Ga naar inhoud

Er worden teveel strips uitgegeven. (En 't zijn de verkeerde.)


Kobus

Recommended Posts

Moderation note: Deze thread werd afgesplitst van Silvester strips.

 

On 10/15/2019 at 8:19 PM, Lecram said:

Silvester sluit die winkels niet uit weelde, dus het heeft niks te maken met richten op uitgeven, maar laten we hopen dat de uitgeverij het goed zal doen, dat is goed voor de NL stripwereld.

De uitgaven zijn inderdaad mooi, maar de strips vaak heel matig. Een mooie kaft maakt een strip niet beter.

Er wordt veel te veel uitgegeven voor een kleine stripmarkt, dat geldt niet alleen voor Silvester, maar misschien hebben de uitgerijen dit nodig om te kunnen renderen.

Ik ben het met je eens. De afzetmarkt wordt steeds kleiner. In Nederland zijn er nog een stuk of 35 stripwinkels waarvan een stuk of 5 gericht op comics. Er blijft weinig over. Naar mijn mening wordt er veel te veel uitgegeven. Waarvan ook veel te veel rotzooi. Ik vraag me soms echt af: Wie koopt al die rotzooi?
Neem Dark Dragon. De uitgever geeft gemiddeld zo'n 18 albums per maand uit. Kom je op z'n 216 op jaar basis.
Uiteindelijk zie je die titels alleen liggen in de witte boekenhandel en in pakketjes van vier op het station voor een tientje (en dan zijn het ook nog de meest slechte strips die je kan bedenken). Dat is alleen al Dark Dragon, dan heb ik het nog niet eens over andere zoals Syndikaat en Ballon Media die ook verschrikkelijk veel rotzooi uitgeven. Maar ja, het zal wel verkopen,. Anders wordt het niet uitgegeven,.

De magazijnen zijn alleen nog maar met een bergbeklimmerssetje te betreden.

Link naar reactie

Of misschien is jouw smaak gewoon heel beperkt en sluit je automatisch heel wat dingen uit?  Ik bedoel maar, Ballon Media, Dark Dragon Books, Syndikaat, allen geven mooie titels uit en voor elk wat wils.  Om dan de meerderheid als "rotzooi" te gaan bestempelen of al die verschillende uitgaven gaan samen te vatten als zijnde te vinden in de grabbelbakken ... Extreme overdrijving is ook een kunst. 

 

One man's garbage is another man's potpourri. 

 

Wat Silvester betreft, ik lees enorm veel speculatie op veel vlakken.  Wat ook normaal is, we kunnen niet anders dan er naar raden.  De ene met al wat meer inzicht dan de andere.  Maar uiteindelijk weten we het fijne er niet van.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 minuten geleden, esteban² zei:

Of misschien is jouw smaak gewoon heel beperkt en sluit je automatisch heel wat dingen uit?  Ik bedoel maar, Ballon Media, Dark Dragon Books, Syndikaat, allen geven mooie titels uit en voor elk wat wils.  Om dan de meerderheid als "rotzooi" te gaan bestempelen of al die verschillende uitgaven gaan samen te vatten als zijnde te vinden in de grabbelbakken ... Extreme overdrijving is ook een kunst.  One man's garbage is another man's potpourri. 

 

Wat Silvester betreft, ik lees enorm veel speculatie op veel vlakken.  Wat ook normaal is, we kunnen niet anders dan er naar raden.  De ene met al wat meer inzicht dan de andere.  Maar uiteindelijk weten we het fijne er niet van.

 

Ik ben het op zich wel met Kobus eens. Het gaat niet om specifieke uitgeverijen, maar hun keuzes in het algemeen. Veel uitgaves, tegen steeds hogere prijzen, van mindere kwaliteit (zowel de inhoud van de strip zelf, alswel de vertalingen), de lange wachttijd tot het voortzetten van reeksen en het vele vroegtijdige stopzetten van reeksen.

Link naar reactie
1 minuut geleden, JPAR zei:

Ik ben het op zich wel met Kobus eens. Het gaat niet om specifieke uitgeverijen, maar hun keuzes in het algemeen. Veel uitgaves, tegen steeds hogere prijzen, van mindere kwaliteit (zowel de inhoud van de strip zelf, alswel de vertalingen), de lange wachttijd tot het voortzetten van reeksen en het vele vroegtijdige stopzetten van reeksen.

Ik ben helaas bang dat dit niet gaat verbeteren omdat het verzamelen van Nederlandstalige strips met uitsterven bedreigd wordt...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
7 minuten geleden, Rik zei:

Ik ben helaas bang dat dit niet gaat verbeteren omdat het verzamelen van Nederlandstalige strips met uitsterven bedreigd wordt...

Daar ben ik ook bang voor. Ik denk dat er best mogelijkheden zijn om er toch weer leven in te brengen. Bijvoorbeeld door toch series voor de jeugd tegen een toegankelijk tarief op de markt te brengen en te houden. Maar als ik hier iets zeg over het stopzetten van series voor de jeugd door bijv Ballon media dan zijn de reacties niet mals. Het feit dat er zoveel stopgezet wordt, wordt afgedaan als logisch en normaal. Ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat er prima opties zijn om dat te voorkomen. En zeker als het jeugdstrips betreft is het helemaal niet raar en erg als deze an sich misschien te weinig opbrengen, maar in het grotere geheel ervoor zorgen dat je wel nieuwe klanten aan je bindt. De andere strips dekken die kosten wel.

Link naar reactie
35 minuten geleden, JPAR zei:

Ik ben het op zich wel met Kobus eens. Het gaat niet om specifieke uitgeverijen, maar hun keuzes in het algemeen. Veel uitgaves, tegen steeds hogere prijzen, van mindere kwaliteit (zowel de inhoud van de strip zelf, alswel de vertalingen), de lange wachttijd tot het voortzetten van reeksen en het vele vroegtijdige stopzetten van reeksen.

In principe moeten we dankbaar zijn voor de "rotzooi" die verkoopt, als die de uitgeverij in leven houden en er eventueel mee voor zorgen dat meer risicovolle titels een kans krijgen.

De lange wachttijden is een ander verhaal, maar ook niet helemaal onbegrijpelijk.  De enigen die de daadwerkelijke rekeningen kunnen maken, zijn uiteindelijk de uitgevers zelf.  Waarmee ik niet achter alle beslissingen sta en ook wel eens de bedenking kan maken dat ze een vergissing begaan hebben.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
6 minuten geleden, esteban² zei:

In principe moeten we dankbaar zijn voor de "rotzooi" die verkoopt, als die de uitgeverij in leven houden en er eventueel mee voor zorgen dat meer risicovolle titels een kans krijgen.

Als dat het geval is wel, maar hoe vaak gebeurt het niet dat series (van mindere kwaliteit) stopgezet worden omdat het niet voldoende verkoopt. Veel mensen hebben geld uitgegeven aan een onafgeronde serie, uitgevers zitten met restanten waar ze geld in hebben gestoken, klanten worden voorzichtiger met het beginnen aan iets nieuws vanwege gebrek aan vertrouwen, enz.

 

Ik denk dat je beter kwaliteit uit kan geven, verder ervoor zorgt dat de prijs goed is, daarnaast ervoor zorgt dat een reeks binnen een bepaalde tijd afgemaakt kan worden, beter inschatten wat de oplages zijn (en als er onverhoopt een tekort is, snel extra kunnen drukken), niet speculeren met uitgaves (te klein) om mensen te 'dwingen' iets aan te schaffen en zo zijn er wel meer dingen.

Link naar reactie
19 minuten geleden, JPAR zei:

Als dat het geval is wel, maar hoe vaak gebeurt het niet dat series (van mindere kwaliteit) stopgezet worden omdat het niet voldoende verkoopt. Veel mensen hebben geld uitgegeven aan een onafgeronde serie, uitgevers zitten met restanten waar ze geld in hebben gestoken, klanten worden voorzichtiger met het beginnen aan iets nieuws vanwege gebrek aan vertrouwen, enz.

 

Ik denk dat je beter kwaliteit uit kan geven, verder ervoor zorgt dat de prijs goed is, daarnaast ervoor zorgt dat een reeks binnen een bepaalde tijd afgemaakt kan worden, beter inschatten wat de oplages zijn (en als er onverhoopt een tekort is, snel extra kunnen drukken), niet speculeren met uitgaves (te klein) om mensen te 'dwingen' iets aan te schaffen en zo zijn er wel meer dingen.

Alleen maar "kwaliteit", is dat niet de onbereikbare droom van elke uitgeverij? ;) En ervoor zorgen dat de prijs goed is ... Je doet het allemaal heel makkelijk klinken, maar zo is de realiteit toch helemaal niet?

Daarbij, kwaliteit is relatief.  Series van "mindere kwaliteit" worden stopgezet, maar ook kwaliteitsseries worden stopgezet.  Kwaliteit, waarvan de definitie toch heel vaag is, is geen garantie.  In tegendeel zelfs.  En verder, topverkopers uit Frankrijk (of elders) worden stopgezet omdat ze niet aanslaan.  Reeksen die elders niet opvallend zijn qua verkoop doen het hier erg goed.  Het is geen exacte wetenschap, eerder natte vingerwerk, en brengt nu eenmaal risico's met zich mee.

En uiteraard is de ene uitgeverij beter dan de andere wanneer het aankomt op cijfertjes of -ook niet onbelangrijk- buikgevoel.

Ja, de ongemakken (speculanten, etc) ... Dat is nu eenmaal eigen aan de hobby.  Het is vervelend.  Het hoort er helaas bij.  Ik baal ook als iets héél gelimiteerd is en ik vloek ook wanneer een reeks stopgezet werd.  En ja, dat zal mij voorzichtiger maken in aankopen, dat is nu eenmaal de vicieuze cirkel die moeilijk te vermijden valt.  Dat beseffen de uitgeverijen ongetwijfeld ook wel.  Maar er zijn geen kant en klare oplossingen en het is allemaal zo simpel niet.  Als de toverformule er was, maar die is er niet.  En hoogstwaarschijnlijk weten zij maar al te goed waarom ze wat precies doen.  Nogmaals, wij kunnen alleen maar veronderstellen.  Er kom wel wat meer kijken bij het gehele plaatje.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik ben sceptisch en ik heb er moeite mee dat een hele grote groep stripliefhebbers de laatste jaren niet meer zien wat kwaliteit is of niet goed.

Het valt me op dat nu iedereen die maar een poppetje of stripje tekent maar de hemel in wordt geprezen en dat we nauwelijks meer kritisch zijn.


In de hoogtijdagen van de strip in Nederland (jaren zeventig/tachtig en beetje jaren negentig) kreeg veel van het werk wat nu verschijnt nauwelijks de kans, joh. Toen wilde we toch echt wel kwaliteit zien. Maar blijkbaar is kwaliteit iets uit een andere tijd geworden en moet alles nu uitgegeven worden en in een kafje worden gestopt.
 

Sorry, maar je kan mij niet wijsmaken dat veel strips die nu verschijnen echt geweldig zijn.
Want vertel mij dan, hoe het toch komt dat veel stripreeksen niet meer worden vertaald en uitgevers als Silvester en Dark Dragon op elke beurs stunten met acties van 3 albums voor 8 euro enzo.
Dat komt niet omdat het zo goed verkoopt en zo geweldig is.

Nee, dit is toch één van de bewijzen dat deze uitgevers te veel uitgeven en het aan de straat stenen niet kwijt raken.

En kom, wees eens een beetje kritisch op wat je koopt!
We vreten toch niet alles. Je wilt toch lekker eten en niet iedere dag de restjes van gisteren.
 

Link naar reactie
33 minuten geleden, esteban² zei:

Alleen maar "kwaliteit", is dat niet de onbereikbare droom van elke uitgeverij? ;) En ervoor zorgen dat de prijs goed is ... Je doet het allemaal heel makkelijk klinken, maar zo is de realiteit toch helemaal niet?

Daarbij, kwaliteit is relatief.  Series van "mindere kwaliteit" worden stopgezet, maar ook kwaliteitsseries worden stopgezet.  Kwaliteit, waarvan de definitie toch heel vaag is, is geen garantie.  In tegendeel zelfs.  En verder, topverkopers uit Frankrijk (of elders) worden stopgezet omdat ze niet aanslaan.  Reeksen die elders niet opvallend zijn qua verkoop doen het hier erg goed.  Het is geen exacte wetenschap, eerder natte vingerwerk, en brengt nu eenmaal risico's met zich mee.

En uiteraard is de ene uitgeverij beter dan de andere wanneer het aankomt op cijfertjes of -ook niet onbelangrijk- buikgevoel.

Ja, de ongemakken (speculanten, etc) ... Dat is nu eenmaal eigen aan de hobby.  Het is vervelend.  Het hoort er helaas bij.  Ik baal ook als iets héél gelimiteerd is en ik vloek ook wanneer een reeks stopgezet werd.  En ja, dat zal mij voorzichtiger maken in aankopen, dat is nu eenmaal de vicieuze cirkel die moeilijk te vermijden valt.  Dat beseffen de uitgeverijen ongetwijfeld ook wel.  Maar er zijn geen kant en klare oplossingen en het is allemaal zo simpel niet.  Als de toverformule er was, maar die is er niet.  En hoogstwaarschijnlijk weten zij maar al te goed waarom ze wat precies doen.  Nogmaals, wij kunnen alleen maar veronderstellen.  Er kom wel wat meer kijken bij het gehele plaatje.

Dit is wat ik bedoel met de opmerking dat het geaccepteerd wordt. Natuurlijk heb je gelijk dat niet alles tevoorspellen is, maar nu bedek je weer alles met de mantel der liefde. Waarom niet eens kritisch kijken naar hetgeen er werkelijk gebeurt. Een uitgeverij is ook een bedrijf en daarbij horen een aantal zaken die je op orde moet hebben. Ik mis die zaken. Maar ik heb alweer genoeg gezegd en het is toch niet waar vindt men hier. Dus soit.

Link naar reactie
16 minuten geleden, Kobus zei:

Sorry, maar je kan mij niet wijsmaken dat veel strips die nu verschijnen echt geweldig zijn.

Dat waren ze vroeger ook niet Kobus. Er zijn ook mindere strips verschenen in de jaren '70 - '90.

Het probleem is dat er eigenlijk geen goed podium is om nieuw talent te promoten.

40 jaar geleden had je 4 grote Nederlandse stripbladen waar jong talent kon meeliften op de oude garde. Die tijd is echt voorbij. Stripuitgevers zoals Silvester en Dark Dragon zetten nieuw materiaal op de markt in de hoop dat het aanslaat. Soms gaat het goed zoals bij Okko maar meestal slaat het niet aan en wordt de serie afgebroken.

21 minuten geleden, Kobus zei:

En kom, wees eens een beetje kritisch op wat je koopt!

Ik, en veel andere verzamelaars, zijn kritisch op wat we kopen. Dit is juist het probleem want hierdoor leiden uitgevers verlies en worden series afgebroken. Zo krijg je een halfvolle Kobijnbox..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur terug, Kobus zei:

Ik ben sceptisch en ik heb er moeite mee dat een hele grote groep stripliefhebbers de laatste jaren niet meer zien wat kwaliteit is of niet goed.

Het valt me op dat nu iedereen die maar een poppetje of stripje tekent maar de hemel in wordt geprezen en dat we nauwelijks meer kritisch zijn.
 

Misschien moet u een kat een kat noemen en voorbeelden geven van zaken die niet goed zijn. Er verschijnt inderdaad erg veel, maar wat kwaliteit is wordt door iedereen anders gepercipieerd. Als ik al die HC-strips over elfen en trollen en andere onzin zie vraag ik me ook altijd af wie die zever koopt. Maar blijkbaar is er een publiek voor. Hetzelfde met al die vliegtuigstrips. Schijnbaar zijn er mensen die slechts dat lezen. Dat heeft minder met kritisch te maken dan met smaak.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Waldorf zei:

Misschien moet u een kat een kat noemen en voorbeelden geven van zaken die niet goed zijn. Er verschijnt inderdaad erg veel, maar wat kwaliteit is wordt door iedereen anders gepercipieerd. Als ik al die HC-strips over elfen en trollen en andere onzin zie vraag ik me ook altijd af wie die zever koopt. Maar blijkbaar is er een publiek voor. Hetzelfde met al die vliegtuigstrips. Schijnbaar zijn er mensen die slechts dat lezen. Dat heeft minder met kritisch te maken dan met smaak.

Man, man, man strips zijn niet te real life dus laat die elfen en trollen strips maar komen. Even een uurtje weg in het elfen en trollen wereldje na een drukke dag. Wat kan ik daar van genieten.. Maar dan vraag ik mij af van welke strips jij wel geniet en even kan verdwijnen in het stripwereldje(want vliegtuigstrips mogen ook al niet)

Link naar reactie

De kwaliteit van strips is juist omhoog gegaan, zowel qua tekenwerk als scenario. Echter er is geen of nauwelijks voorpublicatie meer, waardoor het verdienmodel ook anders is geworden. De strips van de jaren 70 en 80 richten zich op de jeugd en dat is ook veranderd. Er zijn veel minder lezers en kopers, want er is ook veel meer concurrentie van bijv. Internet, games en wat al niet meer.

Link naar reactie
38 minuten geleden, Tweetie zei:

Vertaaluitgevers kunnen er weinig aan doen als er in de originele taal niets verschijnt, omdat een tekenaar eerst iets andes wil doen. Er zijn tal van voorbeelden te geven van strips waarbij er jaren zitten tussen de verschillende delen. En ook al schakel je  dan over naar Frans, dan zul je nog steeds moeten wachten.   

Wat zeg ik anders dan? Ik heb het zowel over de uitgevers als over de tekenaars/schrijvers.

Link naar reactie

Als de ene voor de andere gaat bepalen wat kwaliteit is, omdat hij of zij denkt dat enkel zijn definitie de term kan invullen, is het hek van de dam.  Laat staan wanneer ze anderen aansporen kritischer te kijken naar de stripmarkt, terwijl hun kritische visie opvallend simplistisch is.  Laat straffe uitspraken vooral aan degenen die er met enige kennis van zaken kunnen over spreken, denk ik dan.  Dat zijn (meestal) nog steeds de uitgevers zelf.  En wie denkt dat ik de "toestand" (om een vrij zwaar woord te gebruiken) toedek met 'de mantel der liefde', heeft niet aandachtig gelezen.  Dat heeft niets met liefde te maken. Iets van meerdere kanten bekijken, heet dat.  En een beetje realistisch blijven.  "Men geeft mij geen gelijk, dus einde discussie", dat voegt weinig toe. 

Onzin ook dat vroeger alles beter was.  Ook in de gouden jaren 70, 80, 90 etc. verscheen er enorm veel dat (ook toen al) als brol gezien werd.  En er was eveneens heel veel eenheidsworst.  Het is nooit anders geweest, het zal nooit anders zijn.  Dat is van alle tijden.  Wie echt durft beweren dat er vandaag (bijvoorbeeld) geen kwalitatieve jeugdstrips meer verschijnen, wil het gewoon niet zien, denk ik.  Ik zou zelfs durven beweren dat ik regelmatig onder de indruk ben van wat moois kinderen vandaag de dag kunnen vinden bij de betere boekhandel.  En er zijn meer volwassenen strips dan ooit tevoren.  En ja, ook zeer kwalitatieve.  Maar wie automatisch zijn neus optrekt voor het merendeel, zal ze natuurlijk nooit vinden.  De gouden tijden waarin strips hoogtij vierden en elk kind er in zijn kast had staan, is voorbij.  Dat ligt niet aan het aanbod, wel aan de vooruitgang.  De tijd waarin elke beginneling kon meeliften op successen van magazines en dergelijke, dat is ook niet meer aan de orde.  En dat is een groot probleem.  Zelf ben ik eigenlijk verwonderd dat zoveel reeksen het hoof boven water kunnen blijven houden.

Verder vraag ik mij af of dit nog in het Silvester-topic verder moet gaan. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
4 uren geleden, Theoak zei:

De kwaliteit van strips is juist omhoog gegaan, zowel qua tekenwerk als scenario. 

Kwaliteit van tekenwerk is zeker omhooggegaan. Of hetzelfde ook geldt voor scenarios betwijfel ik. Voor m'n gevoel  ligt het gemiddelde daar lager, al zijn er door de enorme aantallen uitgegeven strips ook veel goede scenarios. 

Link naar reactie
11 hours ago, esteban² said:

 Laat straffe uitspraken vooral aan degenen die er met enige kennis van zaken kunnen over spreken, denk ik dan.  Dat zijn (meestal) nog steeds de uitgevers zelf. 

Dat! :)

Als er alleen strips uitgegeven mogen worden waarvan er niemand vindt dat ze niet uitgegeven mochten worden, kan iedereen stoppen met strips. Lezen èn maken.

Link naar reactie
1 uur geleden, Jroen zei:

Misschien trap ik wel een open deur in, maar is het in ons kleine land niet het beste om alleen reeksen uit te geven waarvan elk deel op zichzelf te lezen is? Zoals Asterix. Dan hoef je niet zo ver in de toekomst te kijken als uitgever.

 

Stripverhalen zijn tegenwoordig langer en complexer; zeg maar meer verhaallijnen en subplots die uitgewerkt moeten worden. Dit past niet in een album met 48 bladzijden. Teruggaan naar het albumbeleid van de jaren 60 en 70 waar, veel meer dan nu, met afgeronde albums werd gewerkt zou in mijn opinie een verarming zijn. Verhalen over meerdere albums voegen echt iets toe.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
21 uren geleden, Rik zei:

Stripverhalen zijn tegenwoordig langer en complexer; zeg maar meer verhaallijnen en subplots die uitgewerkt moeten worden. Dit past niet in een album met 48 bladzijden. Teruggaan naar het albumbeleid van de jaren 60 en 70 waar, veel meer dan nu, met afgeronde albums werd gewerkt zou in mijn opinie een verarming zijn. Verhalen over meerdere albums voegen echt iets toe.

ze moeten van mij niet met afgewerkte albums werken. Maar bij sommige reeksen kun je bijna niet anders dan opnieuw te lezen vanaf het eerste verhaal. De laatste Thorgal heb ik gelezen zonder eigenlijk te weten hoe het nu weer zat en heb dat eigenlijk gelezen met verstand op nul. Dit ga ik dus niet meer kopen. Rani is nog zo'n geval. ik heb nu twee albums liggen die ik nog niet heb gelezen, omdat ik eerst weer vanaf 1 moet beginnen. Het is gewoon soms 'zwoegen' vind ik. Bij Thorgal heb je dan nog de zijsprongen van de nevenreeksen, die dan heel dikwijls verwijzen naar de hoofdreeks. 

 

Ik dacht op een bepaald moment dat Jolan een heel eigen reeks zou krijgen, waarbij Thorgal sporadisch nog zijn opwachting zou maken. Blijkbaar sloeg dit niet aan en zitten we dan met een ganse cyclus in Bagdad waar ik eigenlijk kop noch staart aan krijg. 

 

Echte afgewerkte cyclussen van een album of 5 lijken me ideaal. 

 

Voor diegenen die een fotografisch geheugen hebben, en alle verhalen van een reeks weer voor ogen zien is dit waarschijnlijk geen probleem. 

Link naar reactie
6 hours ago, Aerogi said:

ze moeten van mij niet met afgewerkte albums werken. Maar bij sommige reeksen kun je bijna niet anders dan opnieuw te lezen vanaf het eerste verhaal. De laatste Thorgal heb ik gelezen zonder eigenlijk te weten hoe het nu weer zat en heb dat eigenlijk gelezen met verstand op nul. Dit ga ik dus niet meer kopen. Rani is nog zo'n geval. ik heb nu twee albums liggen die ik nog niet heb gelezen, omdat ik eerst weer vanaf 1 moet beginnen. Het is gewoon soms 'zwoegen' vind ik. Bij Thorgal heb je dan nog de zijsprongen van de nevenreeksen, die dan heel dikwijls verwijzen naar de hoofdreeks. 

 

Ik dacht op een bepaald moment dat Jolan een heel eigen reeks zou krijgen, waarbij Thorgal sporadisch nog zijn opwachting zou maken. Blijkbaar sloeg dit niet aan en zitten we dan met een ganse cyclus in Bagdad waar ik eigenlijk kop noch staart aan krijg. 

 

Echte afgewerkte cyclussen van een album of 5 lijken me ideaal. 

 

Voor diegenen die een fotografisch geheugen hebben, en alle verhalen van een reeks weer voor ogen zien is dit waarschijnlijk geen probleem. 

eens... nochtans was de Thorgal reeks prima ook als langlopende reeks te lezen toen Van Hamme nog aan het roer stond.. 

Link naar reactie
18 uren geleden, sanderg zei:

eens... nochtans was de Thorgal reeks prima ook als langlopende reeks te lezen toen Van Hamme nog aan het roer stond.. 

Met nadruk op WAS.

Echt zo'n typisch geval van een veel te langlopende reeks.

De laatste twee delen waren echt een verschrikkelijk. Niet meer door heen te komen.
Veel van die langlopende stripreeksen worden sleets en op den duur gewoon echt slecht.
Kijk naar Jeremiah, Blauwbloezen, Aria, XIII en ga zo maar door.

 

Link naar reactie
2 hours ago, Kobus said:

Met nadruk op WAS.

Echt zo'n typisch geval van een veel te langlopende reeks.

De laatste twee delen waren echt een verschrikkelijk. Niet meer door heen te komen.
Veel van die langlopende stripreeksen worden sleets en op den duur gewoon echt slecht.
Kijk naar Jeremiah, Blauwbloezen, Aria, XIII en ga zo maar door.

 

tot en met dat Van Hamme er de brui aan gaf was t nog goed.. zowel met XIII als met Thorgal. ik heb daarna geen nieuwe XIII meer gekocht en dat lijkt verstandig te zijn geweest. wat Thorgal betreft- die spin offs ed hadden er mijn inziens nooit moeten komen.. t jammere is eigenlijk dat Van Hamme t einde vrij open liet voor Sente en daarmee mij eigenlijk voor t blok zet om niet alle verdere delen van de hand te doen..(wat ik dessalniettemin overigens alsnog wel s ga doen vrees ik gezien de kwaliteit). Velen menen dat album 23  feitelijk t laatste had moeten zijn- ik vond nochtans delen als De barbaar te goed om dit zonder meer te stellen.. deel 23 was echter idd n mooi einde geweest

 

Jeremiah is ook niet best meer maar echt top (niveau schemerwoude) vond ik t toch al nooit...dessalniettemin lezen de Jeremiah albums altijd prima losstaand- dat had net zo goed n kortlopende reeks kunnen zijn.. t probleem hier is dat we t trucje nu wel kennen.. de opzet van elk verhaal is al decennialang ongeveer gelijk. Bij Schemerwoude liep t verhaal echt door en moest je t chronologisch lezen.

 

Aria en blauwbloezen heb ik nooit gelezen

Link naar reactie

Ik geniet nog altijd(al 40 jaar) van reeksen als Thorgal, XIII, Jeremiah, Blauwbloezen, Aria, Largo winch, Alex.....iedere keer kijk ik weer uit naar een nieuw deel...ok er zitten mindere delen tussen, maar stoppen is toch geen optie na 20 delen of meer. Je wil toch weten wat die stripfiguren na zoveel jaren nog meemaken + de tekeningen zijn meestal ook nog goed of beter van deze topreeksen. Bovendien staan ze na al die decennia ieder jaar in de top 10 van verkoopcijfers. Iedere uitgeverij droomt ervan om zo een reeks te mogen uitgeven. 

Link naar reactie
4 uren geleden, bammar zei:

Ik geniet nog altijd(al 40 jaar) van reeksen als Thorgal, XIII, Jeremiah, Blauwbloezen, Aria, Largo winch, Alex.....iedere keer kijk ik weer uit naar een nieuw deel...ok er zitten mindere delen tussen, maar stoppen is toch geen optie na 20 delen of meer. Je wil toch weten wat die stripfiguren na zoveel jaren nog meemaken + de tekeningen zijn meestal ook nog goed of beter van deze topreeksen. Bovendien staan ze na al die decennia ieder jaar in de top 10 van verkoopcijfers. Iedere uitgeverij droomt ervan om zo een reeks te mogen uitgeven. 

De meest aannemelijke reden waarom deze titels jaar op jaar weer in de top 10 staan heeft niets te maken met de superioriteit van deze titels, maar ligt in het feit dat de meeste striplezers van deze generatie gewoontedieren zijn. Er zijn er maar weinig die bij de aanschaf van de 367ste matige aflevering van Jeremiah staan te juichen aan de kassa. De meesten halen hun schouders op met het verweer dat ie 'bij de serie' hoort. Je weet wat je krijgt; een zwakkere afspiegeling van een reeks die in zijn gloriedagen gemaakt werd door hippe artiesten en behoorde tot de top van het genre. Nu worden deze reeksen gemaakt door een stelletje senioren die krampachtig hun visie van een hippe strip aan ons proberen te slijten, met alle hilarische gevolgen van dien...

 

Largo-Winch-22-PL.jpg

'Oh my Largo ... Krach me!' Hahaha! Kostelijk dit!

Link naar reactie
32 minuten geleden, Neat Stuff zei:

De meest aannemelijke reden waarom deze titels jaar op jaar weer in de top 10 staan heeft niets te maken met de superioriteit van deze titels, maar ligt in het feit dat de meeste striplezers van deze generatie gewoontedieren zijn.

Ik denk dat de waarheid complexer en genuanceerder is dan dat dit simpelweg is terug te brengen met de stelling dat we gewoontedieren zijn.

- Krijgen startende auteurs te weinig kans omdat we gewoontedieren zijn of zijn er ook andere oorzaken?

- Ligt de focus van uitgevers te veel op het uitgeven van melkkoeien en is er te weinig aandacht voor vernieuwende strips?

- Moet het stripverhaal serieus genomen worden? of is het gewoon een halfuurtje uurtje tijdverdrijf?

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 10/16/2019 at 3:20 PM, JPAR said:

Het feit dat er zoveel stopgezet wordt, wordt afgedaan als logisch en normaal. Ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat er prima opties zijn om dat te voorkomen. En zeker als het jeugdstrips betreft is het helemaal niet raar en erg als deze an sich misschien te weinig opbrengen, maar in het grotere geheel ervoor zorgen dat je wel nieuwe klanten aan je bindt. De andere strips dekken die kosten wel.

Dit is dus wel een factor die ervoor zorgt dat zaken niet meer geproduceerd worden. Of worden stopgezet. Hoe graag je het zelf ook wil, hoe zeer ook er een bepaald publiek voor is dat dergelijke zaken wil. Het kan slechts kans op slagen hebben indien het een zeer breed publiek betreft, dat vele malen groter is dan wat het specifieke stripminnend publiek is.

Tenzij je je begeeft in de markt van de luxeproducten. Daar kan de markt best klein zijn, het aanwezige vermogen - bij de potentiële klanten - is er om de kosten van het geproduceerde luxeproduct - door de producent - terug te laten verdienen.  Bij strips - en veel andere zaken - is dit niet zo.

Link naar reactie
14 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Dit is dus wel een factor die ervoor zorgt dat zaken niet meer geproduceerd worden. Of worden stopgezet. Hoe graag je het zelf ook wil, hoe zeer ook er een bepaald publiek voor is dat dergelijke zaken wil. Het kan slechts kans op slagen hebben indien het een zeer breed publiek betreft, dat vele malen groter is dan wat het specifieke stripminnend publiek is.

Tenzij je je begeeft in de markt van de luxeproducten. Daar kan de markt best klein zijn, het aanwezige vermogen - bij de potentiële klanten - is er om de kosten van het geproduceerde luxeproduct - door de producent - terug te laten verdienen.  Bij strips - en veel andere zaken - is dit niet zo.

Het hangt er vanaf hoe je je kosten toerekent. Ik kan natuurlijk niet in de keuken kijken bij uitgeverijen, maar het zou best eens goed kunnen zijn om te kijken naar de kostprijsberekeningen. Daarnaast moet je kijken wat voor (andere) kosten je maakt (overhead enz) en waar, mits nodig, je kunt bijsturen. Het kan best zijn dat het stopzetten van een product (in dit geval een strip) uiteindelijk leidt tot een slechter resultaat.

Link naar reactie
1 uur terug, JPAR zei:

Het hangt er vanaf hoe je je kosten toerekent. Ik kan natuurlijk niet in de keuken kijken bij uitgeverijen, maar het zou best eens goed kunnen zijn om te kijken naar de kostprijsberekeningen. 

Voor de meeste uitgeverijen kan dit niet al te moeilijk zijn. De meeste kosten - uitgaverechten, vertaler, drukker - zijn redelijk makkelijk aan albums toe te rekenen. De overhead is waarschijnlijk vrij klein in verhouding tot de directe kosten. 

Link naar reactie
13 hours ago, Neat Stuff said:

 

 

Largo-Winch-22-PL.jpg

'Oh my Largo ... Krach me!' Hahaha! Kostelijk dit!

wat is Krach me?

 

pagina ziet er verder behoorlijk belachelijk uit.. is dit n grap of is dit werkelijk n plaat uit het  nieuwe album?

 

Van Hamme draait zich om in z'n graf... oh nee! hij leeft nog.. 🙂

 

Ik hoop voor m dat hij alle Thorgal, Largo en XIII delen van na hem zelf niet heeft gelezen...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...