Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Kobus

Er worden teveel strips uitgegeven. (En 't zijn de verkeerde.)

Recommended Posts

4 uren geleden, bammar zei:

Ik geniet nog altijd(al 40 jaar) van reeksen als Thorgal, XIII, Jeremiah, Blauwbloezen, Aria, Largo winch, Alex.....iedere keer kijk ik weer uit naar een nieuw deel...ok er zitten mindere delen tussen, maar stoppen is toch geen optie na 20 delen of meer. Je wil toch weten wat die stripfiguren na zoveel jaren nog meemaken + de tekeningen zijn meestal ook nog goed of beter van deze topreeksen. Bovendien staan ze na al die decennia ieder jaar in de top 10 van verkoopcijfers. Iedere uitgeverij droomt ervan om zo een reeks te mogen uitgeven. 

De meest aannemelijke reden waarom deze titels jaar op jaar weer in de top 10 staan heeft niets te maken met de superioriteit van deze titels, maar ligt in het feit dat de meeste striplezers van deze generatie gewoontedieren zijn. Er zijn er maar weinig die bij de aanschaf van de 367ste matige aflevering van Jeremiah staan te juichen aan de kassa. De meesten halen hun schouders op met het verweer dat ie 'bij de serie' hoort. Je weet wat je krijgt; een zwakkere afspiegeling van een reeks die in zijn gloriedagen gemaakt werd door hippe artiesten en behoorde tot de top van het genre. Nu worden deze reeksen gemaakt door een stelletje senioren die krampachtig hun visie van een hippe strip aan ons proberen te slijten, met alle hilarische gevolgen van dien...

Largo-Winch-22-PL.jpg

'Oh my Largo ... Krach me!' Hahaha! Kostelijk dit!

Deel dit bericht

Link naar bericht
32 minuten geleden, Neat Stuff zei:

De meest aannemelijke reden waarom deze titels jaar op jaar weer in de top 10 staan heeft niets te maken met de superioriteit van deze titels, maar ligt in het feit dat de meeste striplezers van deze generatie gewoontedieren zijn.

Ik denk dat de waarheid complexer en genuanceerder is dan dat dit simpelweg is terug te brengen met de stelling dat we gewoontedieren zijn.

- Krijgen startende auteurs te weinig kans omdat we gewoontedieren zijn of zijn er ook andere oorzaken?

- Ligt de focus van uitgevers te veel op het uitgeven van melkkoeien en is er te weinig aandacht voor vernieuwende strips?

- Moet het stripverhaal serieus genomen worden? of is het gewoon een halfuurtje uurtje tijdverdrijf?

Deel dit bericht

Link naar bericht
On 10/16/2019 at 3:20 PM, JPAR said:

Het feit dat er zoveel stopgezet wordt, wordt afgedaan als logisch en normaal. Ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat er prima opties zijn om dat te voorkomen. En zeker als het jeugdstrips betreft is het helemaal niet raar en erg als deze an sich misschien te weinig opbrengen, maar in het grotere geheel ervoor zorgen dat je wel nieuwe klanten aan je bindt. De andere strips dekken die kosten wel.

Dit is dus wel een factor die ervoor zorgt dat zaken niet meer geproduceerd worden. Of worden stopgezet. Hoe graag je het zelf ook wil, hoe zeer ook er een bepaald publiek voor is dat dergelijke zaken wil. Het kan slechts kans op slagen hebben indien het een zeer breed publiek betreft, dat vele malen groter is dan wat het specifieke stripminnend publiek is.

Tenzij je je begeeft in de markt van de luxeproducten. Daar kan de markt best klein zijn, het aanwezige vermogen - bij de potentiële klanten - is er om de kosten van het geproduceerde luxeproduct - door de producent - terug te laten verdienen.  Bij strips - en veel andere zaken - is dit niet zo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
14 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Dit is dus wel een factor die ervoor zorgt dat zaken niet meer geproduceerd worden. Of worden stopgezet. Hoe graag je het zelf ook wil, hoe zeer ook er een bepaald publiek voor is dat dergelijke zaken wil. Het kan slechts kans op slagen hebben indien het een zeer breed publiek betreft, dat vele malen groter is dan wat het specifieke stripminnend publiek is.

Tenzij je je begeeft in de markt van de luxeproducten. Daar kan de markt best klein zijn, het aanwezige vermogen - bij de potentiële klanten - is er om de kosten van het geproduceerde luxeproduct - door de producent - terug te laten verdienen.  Bij strips - en veel andere zaken - is dit niet zo.

Het hangt er vanaf hoe je je kosten toerekent. Ik kan natuurlijk niet in de keuken kijken bij uitgeverijen, maar het zou best eens goed kunnen zijn om te kijken naar de kostprijsberekeningen. Daarnaast moet je kijken wat voor (andere) kosten je maakt (overhead enz) en waar, mits nodig, je kunt bijsturen. Het kan best zijn dat het stopzetten van een product (in dit geval een strip) uiteindelijk leidt tot een slechter resultaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, JPAR zei:

Het hangt er vanaf hoe je je kosten toerekent. Ik kan natuurlijk niet in de keuken kijken bij uitgeverijen, maar het zou best eens goed kunnen zijn om te kijken naar de kostprijsberekeningen. 

Voor de meeste uitgeverijen kan dit niet al te moeilijk zijn. De meeste kosten - uitgaverechten, vertaler, drukker - zijn redelijk makkelijk aan albums toe te rekenen. De overhead is waarschijnlijk vrij klein in verhouding tot de directe kosten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het is niet "teveel strips" maar "te veel strips". Symptomatisch voor de slechte vertalingen in de stripwereld.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De beste stuurlui staan aan wal.  Ook wel: De meesten hun visie alhier garanderen een faillissement nog voor het goed en wel begonnen is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 uren geleden, esteban² zei:

De beste stuurlui staan aan wal.  Ook wel: De meesten hun visie alhier garanderen een faillissement nog voor het goed en wel begonnen is.

?

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 uren geleden, esteban² zei:

Van welke dag is dat?

image.thumb.jpeg.5333dc38b1331f8fb2e625b92876d76e.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
13 hours ago, Neat Stuff said:

Largo-Winch-22-PL.jpg

'Oh my Largo ... Krach me!' Hahaha! Kostelijk dit!

wat is Krach me?

pagina ziet er verder behoorlijk belachelijk uit.. is dit n grap of is dit werkelijk n plaat uit het  nieuwe album?

Van Hamme draait zich om in z'n graf... oh nee! hij leeft nog.. 🙂

Ik hoop voor m dat hij alle Thorgal, Largo en XIII delen van na hem zelf niet heeft gelezen...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zoals ik al stelde; een stelletje geriatrische stripmakers die geforceerd proberen 'hip' te doen. 'Krach me?' Werkelijk geen idee... Maar wel enorm grappig!

Deel dit bericht

Link naar bericht
25 minuten geleden, Neat Stuff zei:

Zoals ik al stelde; een stelletje geriatrische stripmakers die geforceerd proberen 'hip' te doen. 'Krach me?' Werkelijk geen idee... Maar wel enorm grappig!

n00Bs ;) Op de achtergrond dalende koersen, op de voorgrond een rode pijl die sterk omlaag gaat.

--> Verwijzing naar een Crash. 'Crash me' houdt steek. Maar zou niet genoeg passen.

Gelukkig dat jullie nooit Paul Van Ostaijen hebben gerecenseerd ;)

Met groeten uit de bezigheidstherapie van de Geriatrie.

Edit :  Woordje uit het Frans dat er doorgekomen is. https://fr.wiktionary.org/wiki/krach Het is ook een pagina uit de Franse editie.

Deel dit bericht

Link naar bericht

beurskrach is een bekende term... maar "krach me" werkt inderdaad op de lachspieren.

ik ben afgelopen weekend begonnen met het herlezen van alle Thorgals. De eerste zeven waren in ieder geval top, ik zie wel wanneer het me gaat vervelen (rond 'De kooi' hoor ik wel eens). Ik heb alles in hardcover en meest in 1e druk, maar ik vrees dat een flink deel zo de Catawiki-veiling opgaat, inclusief de neven-reeksen. Zitten wel wat zeldzame nummers tussen dacht ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Toch een wat vreemde draad hier ... hoe kan het voor de lezer nu een probleem zijn dat er te veel verschijnt. Wij kunnen toch gewoon kiezen wat we graag willen lezen. Niemand verplicht me om te kopen wat er verschijnt. Er zijn heel veel strips die me totaal niet interesseren, maar het verwondert me elke keer weer hoeveel mensen toch energie willen steken in het zich ergeren aan die strips en het neerhalen ervan. Maar goed, wellicht nuanceer ik weer te veel (teveel?) en zie ik te weinig het plezier in van een dovemansdiscussie tussen twee opinies die mekaar toch nooit zullen overtuigen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
18 minuten geleden, Marinelli zei:

Toch een wat vreemde draad hier ... hoe kan het voor de lezer nu een probleem zijn dat er te veel verschijnt. Wij kunnen toch gewoon kiezen wat we graag willen lezen. Niemand verplicht me om te kopen wat er verschijnt. Er zijn heel veel strips die me totaal niet interesseren, maar het verwondert me elke keer weer hoeveel mensen toch energie willen steken in het zich ergeren aan die strips en het neerhalen ervan. Maar goed, wellicht nuanceer ik weer te veel (teveel?) en zie ik te weinig het plezier in van een dovemansdiscussie tussen twee opinies die mekaar toch nooit zullen overtuigen. 

het gaat mij niet om 'te veel', wel over reeksen die veel te lang aanslepen. Thorgal heb ik blijven kopen tot het vorige deel, maar het volgende deel zal ik niet meer kopen. Maar zo heb ik de laatse 10 Thorgals gekocht, met telkens de splijtzwam zou ik het wel kopen? Ja dus. Om dan te constateren dat het veel en veel minder is. Yoko Tsuno is nog zo'n voorbeeld. Die vorige albums waren toch archislecht? En toch heb ik ze gekocht. Maar uiteindelijk telkens zwaar ontgoocheld. Ergens hoopte ik toch weer een rechtoe rechtaan verhaal te lezen, zonder een miljoenmiljard nevenpersonages die elk hun zeg moeten doen. Maar ja, het staat in de top 10 lijstjes, dus de uitgever / tekenaar heeft gelijk. 

Als je een strip koopt, zou je bijna een euforisch gevoel moeten hebben. Yes! na een jaar (of langer) eindelijk het vervolg. Voor de reeksen van Leo heb ik dat gevoel wel. Voor veel andere reeksen heb ik dat niet (meer)

Deel dit bericht

Link naar bericht
18 uren geleden, Neat Stuff zei:

De meest aannemelijke reden waarom deze titels jaar op jaar weer in de top 10 staan heeft niets te maken met de superioriteit van deze titels, maar ligt in het feit dat de meeste striplezers van deze generatie gewoontedieren zijn.

Eens. Voor velen is het ook een luikje terug naar hun jeugd. Een minder gecompliceerde tijd. Ik kan me nog dat gesprek herinneren met die ene man die een Rik Ringers bij je kocht. “Alles verandert in het leven. Laat dit in hemelsnaam hetzelfde blijven.”

1 uur geleden, Marinelli zei:

Toch een wat vreemde draad hier ... hoe kan het voor de lezer nu een probleem zijn dat er te veel verschijnt. Wij kunnen toch gewoon kiezen wat we graag willen lezen.

Er is maar een beperkte ruimte in de schappen van de winkels. Bij een overdaad aan aanbod zal de gemiddelde lezer gaan voor het product wat ie kent.

En ja, schaam je voor al dat genuanceer! 😝

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 uren geleden, JPAR zei:

?

Dat gaat over de oorsprong van de discussie, waarvan er een stuk ontbreekt in deze thread.

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 minutes ago, kurisu74 said:

Raar ook hoe er aan de ene kant te veel verschijnt, maar wat ik dan wil dat er verschijnt, komt er niet :D

zoals?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Uit het blote hoofd:

De vier delen van De Ijstrein en de drie delen van Epiphania (Casterman).

De rest van Kobijn en Donjon (Silvester)

De rest van Sabels & Galjoenen (Arboris)

De derde Bob Marone (Dargaud)

L'innocente van Warnout en Raives (2015 herdruk bij Le Lombard van het oude Casterman album).

Deel dit bericht

Link naar bericht
17 hours ago, esteban² said:

mwah...om te behoren tot de goede stuurlui, moet je zowel op het water actief zijn, alsook nu en dan eens aan wal staan zodat je de zaken vanuit verschillende perspektieven ziet. Anders blijf je in een bubbel zitten. Net zoals een tekenaar/schilder zo nu en dan eens enkele stappen achteruit zet om zijn lopende werkzammheden eens vanuit een ander perspektief te zien. En je zo een breder overzicht hebt van wat er tot nu toe al werd gerealiseerd en waar er fouten zijn opgetreden die aan de aandacht ontsnapt waren.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Volledig akkoord, Mauser.  Indien het effectief om stuurlui zou gaan.  Maar hier gaat het over degenen die enkel en alleen aan wal staan, geen stuurlui. ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Een schip kan maar heelhuids een haven binnenvaren dankzij een loods... zijnde, een stuurman die van de wal komt...

😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 hour ago, kurisu74 said:

Uit het blote hoofd:

De vier delen van De Ijstrein en de drie delen van Epiphania (Casterman).

De rest van Kobijn en Donjon (Silvester)

De rest van Sabels & Galjoenen (Arboris)

De derde Bob Marone (Dargaud)

L'innocente van Warnout en Raives (2015 herdruk bij Le Lombard van het oude Casterman album).

ijstrein lijkt mij idd ook erg goed 

Deel dit bericht

Link naar bericht
59 minuten geleden, sanderg zei:

ijstrein lijkt mij idd ook erg goed 

Die vier delen van de IJstrein, ja, waarom halen we die niet weer een keer aan. Misschien als we het vaak genoeg doen, komt er wel een vertaling in het Nederlands. Hoeven we die Engelstalige edities tenminste niet aan te schaffen... (insert Emoji met knipoog...)

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Neat Stuff zei:

Die vier delen van de IJstrein, ja, waarom halen we die niet weer een keer aan. Misschien als we het vaak genoeg doen, komt er wel een vertaling in het Nederlands. Hoeven we die Engelstalige edities tenminste niet aan te schaffen... (insert Emoji met knipoog...)

Ik antwoordde gewoon op een vraag hoor. Er zit wel een hele dikke knot in your panties.

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 uren geleden, marioboon zei:

Een schip kan maar heelhuids een haven binnenvaren dankzij een loods... zijnde, een stuurman die van de wal komt...

😉

Dat klopt.  Zijnde een stuurman. ;)  Het merendeel dat hier aan wal staat, is geen stuurman.  Het loodsen is dan ook navenant.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Jullie verdwalen in je metaforen, waarbij het niet meer over de mening gaat maar over de kwalificatie van de deelnemer. Dit is een discussieforum. Als je hier niet komt voor discussie, informatie en meningen delen, dan blijf je beter op de Steven Dupré fansite.  Gaat het hier volgens je in tegendeel te kalm aan toe, dan zijn er nog altijd de lezerscommentaren van Het Laatste Nieuws.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...