Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Kobus

Er worden teveel strips uitgegeven. (En 't zijn de verkeerde.)

Recommended Posts

De spreuk speelde in op de oorspronkelijke discussie (waarvan een stuk ontbreekt, niet onbelangrijk), waarbij straffe uitspraken gedaan en schetsen neergezet werden met -laten we eerlijk zijn- weinig kennis van zaken.  En waarbij anderen gingen bepalen wat kwaliteit was (volgens hen) en wat al dan niet nog zou uitgegeven mogen worden.  Een weerwoord of iets andere visie werd meteen van tafel geveegd om precies de reden die je hebt opgegeven, kwalificatie van de deelnemer.  Dan is het eigenlijk afgelopen.  Dan heeft het nog weinig zin.  Dan is het geen discussie meer, maar een monoloog onder eensgezinden. 

En dan was de spreuk, tevens mijn afsluitende mening / idee erover het hele gebeuren, het gevolg.  Dat is wat ik op mijn beurt uit.  Niets meer, niets minder.  Dat we al eens naast de kwestie (hoewel) blijven zeveren, is eigen aan het forum en moet je er maar bijnemen.  Ik denk dat we hier wel andere zaken door de vingers zien op de Reep.  Neem die druivelaar bij de hand en zever eens mee, het moet niet altijd pure ernst zijn.

Ik geloof dat ik aan alle voorwaarden heb voldaan.  Mening, discussie, ... Enkel waardevolle informatie, wat ik in deze thread overigens nog niet gevonden heb, ontbreekt van mijn kant.  Maar wat ik in andere threads aan informatie of nieuws post zal dat vast wel ruimschoots goedmaken.  Wat niet gezegd kan worden van deelnemers die enkel en alleen opduiken om eenzijdig hun beklag te doen.  En dan heb ik het, voor alle duidelijkheid, in geen geval over jou.  Ik heb besloten te blijven, Ambreville. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
58 minuten geleden, esteban² zei:

De spreuk speelde in op de oorspronkelijke discussie (waarvan een stuk ontbreekt, niet onbelangrijk), waarbij straffe uitspraken gedaan en schetsen neergezet werden met -laten we eerlijk zijn- weinig kennis van zaken.  En waarbij anderen gingen bepalen wat kwaliteit was (volgens hen) en wat al dan niet nog zou uitgegeven mogen worden.  Een weerwoord of iets andere visie werd meteen van tafel geveegd om precies de reden die je hebt opgegeven, kwalificatie van de deelnemer.  Dan is het eigenlijk afgelopen.  Dan heeft het nog weinig zin.  Dan is het geen discussie meer, maar een monoloog onder eensgezinden. 

En dan was de spreuk, tevens mijn afsluitende mening / idee erover het hele gebeuren, het gevolg.  Dat is wat ik op mijn beurt uit.  Niets meer, niets minder.  Dat we al eens naast de kwestie (hoewel) blijven zeveren, is eigen aan het forum en moet je er maar bijnemen.  Ik denk dat we hier wel andere zaken door de vingers zien op de Reep.  Neem die druivelaar bij de hand en zever eens mee, het moet niet altijd pure ernst zijn.

Ik geloof dat ik aan alle voorwaarden heb voldaan.  Mening, discussie, ... Enkel waardevolle informatie, wat ik in deze thread overigens nog niet gevonden heb, ontbreekt van mijn kant.  Maar wat ik in andere threads aan informatie of nieuws post zal dat vast wel ruimschoots goedmaken.  Wat niet gezegd kan worden van deelnemers die enkel en alleen opduiken om eenzijdig hun beklag te doen.  En dan heb ik het, voor alle duidelijkheid, in geen geval over jou.  Ik heb besloten te blijven, Ambreville. ;)

En hier sla je weer de plank mis. Jij veegt meteen iemand anders mening van tafel als zijnde niet waar en onjuist. Je zegt het hierboven immers weer: "De spreuk speelde in op de oorspronkelijke discussie (waarvan een stuk ontbreekt, niet onbelangrijk), waarbij straffe uitspraken gedaan en schetsen neergezet werden met -laten we eerlijk zijn- weinig kennis van zaken."

Hetgeen jij anderen van beticht doe je zelf dus ook. Ga inhoudelijk in op hetgeen er gezegd wordt. En dat mensen het niet met elkaar eens zijn maakt juist een discussie. Maar dan wel op inhoud en niet op dat je het er niet mee eens bent: 'dus dan is het niet zo' of 'dan is iemand onkundig' enz. Jij kunt niet vanachter een scherm zien wat iemand zijn kennis en kunde is.

Maar dit is de precies de reden waarom ik het op een gegeven moment voor mezelf afkap. Er is geen ruimte voor een andere mening.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Achiel, mijn pillen! ;) (kidding)

Dat is helemaal niet hoe de discussie in het begin gegaan is.  Er kan mij al helemaal niet verweten worden dat er niet op inhoud werd ingegaan. Alles behalve. Op geen enkel moment heb ik gezegd dat mijn visie de juiste was, noch dat die van iemand anders persé fout was.  In tegendeel.  Wel vond ik verschillende stellingen meteen héél straf enerzijds, ietwat simplistisch anderzijds.  Dat maakt ze niet onjuist of onwaar.  Ik bood enkel weerwoord, probeerde het óók van een andere kant te bekijken en deelde (ondertussen meermaals, anders verwoord) de volgende bedenking.  Niet onterecht:

Wat Silvester betreft, ik lees enorm veel speculatie op veel vlakken.  Wat ook normaal is, we kunnen niet anders dan er naar raden.  De ene met al wat meer inzicht dan de andere.  Maar uiteindelijk weten we het fijne er niet van.

Ik denk niet dat daar één verkeerd woord in staat.  Toch?  Daarmee liet ik dat onbestaande gelijk vooral in het midden.  Ik ben ook niet de enige die de bedenking zo verwoorde of maakte.

De iets meer positieve visie werd midden in de (nochtans vredevolle, vandaar dat ik het volgende niet echt begreep) discussie plots gesloten met: "Maar ik heb alweer genoeg gezegd en het is toch niet waar vindt men hier. Dus soit."  Dat betekende, althans voor mij, het einde van verdere discussie over het beleid.  Want zo kwam dit over:  "Men geeft mij geen gelijk, dus einde discussie.", "Zo is het en niet anders." Als die interpretatie fout was, my bet.

Daarop heb ik, met enige vertraging, hetzelfde gedaan met:  "De beste stuurlui staan aan wal."  Er is wat verwarring blijkbaar, wat mijn fout is, want die uitspraak slaat enkel en alleen op het gedeelte van vóór mijn post op 16 oktober.  Ik had moeten quoten.  En ja, mijn post van 16 oktober was eens wat stouter, zeker naar mijn doen.  Maar ook niets anders dan een rechtstreekse reactie op, ik herhaal, héél straffe en weinig genuanceerde uitspraken die weinig aan de verbeelding overlieten, laat staan enige ruimte voor een andere kijk lieten.  (Waarvan het meeste niet eens van jou, JPAR.)  De wil tot redelijkheid leek mij zoek.  En, niet onbelangrijk, NA het -mijn inziens- dichtgooien van de discussie, zoals net omschreven.  

16 oktober:

Als de ene voor de andere gaat bepalen wat kwaliteit is, omdat hij of zij denkt dat enkel zijn definitie de term kan invullen, is het hek van de dam.  Laat staan wanneer ze anderen aansporen kritischer te kijken naar de stripmarkt, terwijl hun kritische visie opvallend simplistisch is.  Laat straffe uitspraken vooral aan degenen die er met enige kennis van zaken kunnen over spreken, denk ik dan.  Dat zijn (meestal) nog steeds de uitgevers zelf.  En wie denkt dat ik de "toestand" (om een vrij zwaar woord te gebruiken) toedek met 'de mantel der liefde', heeft niet aandachtig gelezen.  Dat heeft niets met liefde te maken. Iets van meerdere kanten bekijken, heet dat.  En een beetje realistisch blijven.  "Men geeft mij geen gelijk, dus einde discussie", dat voegt weinig toe. 

Onzin ook dat vroeger alles beter was.  Ook in de gouden jaren 70, 80, 90 etc. verscheen er enorm veel dat (ook toen al) als brol gezien werd.  En er was eveneens heel veel eenheidsworst.  Het is nooit anders geweest, het zal nooit anders zijn.  Dat is van alle tijden.  Wie echt durft beweren dat er vandaag (bijvoorbeeld) geen kwalitatieve jeugdstrips meer verschijnen, wil het gewoon niet zien, denk ik.  Ik zou zelfs durven beweren dat ik regelmatig onder de indruk ben van wat moois kinderen vandaag de dag kunnen vinden bij de betere boekhandel.  En er zijn meer volwassenen strips dan ooit tevoren.  En ja, ook zeer kwalitatieve.  Maar wie automatisch zijn neus optrekt voor het merendeel, zal ze natuurlijk nooit vinden.  De gouden tijden waarin strips hoogtij vierden en elk kind er in zijn kast had staan, is voorbij.  Dat ligt niet aan het aanbod, wel aan de vooruitgang.  De tijd waarin elke beginneling kon meeliften op successen van magazines en dergelijke, dat is ook niet meer aan de orde.  En dat is een groot probleem.  Zelf ben ik eigenlijk verwonderd dat zoveel reeksen het hoofd boven water kunnen blijven houden.

Nuja, stout.  Valt reuze mee, niet?

Meer is het niet.  Meer moet er ook niet van gemaakt worden.

Je hebt gelijk.  Na enkele jaren op dit forum meen ik ondertussen wel te weten wie daadwerkelijk met kennis van zaken praat en wie niet.  Het kan evengoed zijn dat ik er wat dat betreft compleet naast zit in sommige gevallen.  True.

Wat doet het er eigenlijk allemaal nog toe?  Vermoeiend ook, al dat gedoe.  Ik geloof dat dit mijn allereerste akkefietje is op dit forum.  Als je dat al zo kan noemen. Iedereen kan hier nog gewoon door dezelfde deur, toch? :)  

Vooral terug op het onderwerp van deze thread focussen lijkt mij het beste. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dus worden er te veel strips uitgegeven? Iets van een 1400 in het Nederlands, 5000 in het Frans. En van beiden geen spoor op Facts buiten de standjes van Dark Dragon en Sylvester.

Om terug te gaan tot de kern van de zaak.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Velen zijn blijkbaar van mening dat er ergens een natuurwet bestaat die bepaalt wat en hoeveel er kan en mag geproduceerd worden. Niet alleen denkt men zo inzake strips, maar ook voor alle andere zaken.

Wat dus inherent verkeerd is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De vraag die ik me meer en meer stel is waarom ik bepaalde strips nog in het NL koop. Slechte/ongevoelige/onmogelijke vertalingen, duurder, vaak langer wachten. In feite zijn veel problemen opgelost door strips in het FR te kopen. En je leert er nog iets van.

Deel dit bericht

Link naar bericht

1400 per jaar in Nederlands?
In de hoogtijdagen (Jaren 80) waren er nauwelijks 500/600 per jaar.

En maar afvragen hoe het toch komt dat bij uitgevers de opslag vol staat.

Minder is Meer, volgens mij....

Beter 1 ding uitbrengen en dan goed in de markt zetten dan maar een hele pallet en nauwelijks naar omkijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Er worden ook veel meer strips getekend dan in de jaren '80. En voor de meeste van die strips is er wel een publiek. Alleen is dat publiek niet meer zo groot. Ergo: meer strips in kleinere oplages. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik koop Franstalige strips in het Nederlands omdat ik zo gek ben om zo de markt te proberen steunen. Dat is ook de reden waarom ik soms wacht tot een Nederlandstalige editie uitkomt.

Maar Ambreville heeft gelijk, strips zijn een Belgisch cultureel patrimonium, maar op beurzen als FACTS zie je alleen maar manga, comics en graphic novels, en in de pers spreken ze alleen maar over Vlaamse kinderstrips...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind dat een lullig onderscheid. En op FACTS zie je toch ook designer toys, boardgames, anime en manga, ...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dat klopt, dat zie je op een Comic Con.

Op grote stripbeurzen als Breda, Eindhoven of Haarlem (en vele franse BD beurzen) zie je Europese strips, zalen vol.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dat weten we Lecram, daarom zeggen we het ook, met daaraan toegevoegd dat we niet weten waarom dat zo is. Zijn Eurostriplezers dan zo apart van de rest van de scene? In mijn geval is er toch heel wat crossover dan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 uren geleden, Lecram zei:

Op grote stripbeurzen als Breda, Eindhoven of Haarlem (en vele franse BD beurzen) zie je Europese strips, zalen vol.

Alleen komt op die Nederlandse beurzen geen hond, en wat er komt is vaak al oud.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Retardi zei:

Alleen komt op die Nederlandse beurzen geen hond, en wat er komt is vaak al oud.

Laat dat nou net de doelgroep zijn die nog wat centjes aan strips wil uitgeven.:e007:

Deel dit bericht

Link naar bericht

En als het van sommigen onder ons mocht afhangen, dan blijft er bij die doelgroep ook niets meer over om nog een strippie te kopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
27 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

En als het van sommigen onder ons mocht afhangen, dan blijft er bij die doelgroep ook niets meer over om nog een strippie te kopen.

Prijs je dan maar gelukkig dat het van hen niet zal afhangen. Enkel van je bereidwilligheid om je portemonnee te trekken bij je stripwinkelier en zo nu en dan je horizon te verbreden zodat er ook nog klassiekers voor de toekomst worden gecreëerd...

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Rik zei:

Laat dat nou net de doelgroep zijn die nog wat centjes aan strips wil uitgeven.:e007:

Zeker. Maar het geeft ook aan dat de Europese strip voor de jeugd van 7 tot 77 jaar dood is. Innovatie hoef je daar niet meer te verwachten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

De jeugd leest heus nog wel strips. Alleen hebben ze hun blikken en centen verlegd naar andere plekken dan wat de gevestigde uitgeverijen voorschotelen. Dat Kenny Rubenis met Dating for Geeks zo vlot aan z'n fundraiserbedrag kwam, is niet omwille van zijn papieren boekjes. De bevolkers van de lange rij voor de Devirs op de F.A.C.T.S. was nog verre van pensioengerechtigd. Terwijl ik beide strips toch als behoorlijk Europees zou durven omschrijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
48 minutes ago, Yncke said:

de Devirs op de F.A.C.T.S. was nog verre van pensioengerechtigd. Terwijl ik beide strips toch als behoorlijk Europees zou durven omschrijven.

Indien je met Devir die Israëlische webcomic bedoelt, dan zou men dergelijke strips kunnen aanduiden als zijnde westers kosmopolitisch. Met millennials als doelgroep, die relatiedynamiek met bijhorende tragedie en humor, internet, film, grootstedelijke activiteit als interesse hebben. En daar ook over schrijven, films maken, opinies ventileren enz...

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 uren geleden, Yncke zei:

De jeugd leest heus nog wel strips. Alleen hebben ze hun blikken en centen verlegd naar andere plekken dan wat de gevestigde uitgeverijen voorschotelen.

Dat is exact wat ik zeg. :)

De bevolkers van de lange rij voor de Devirs op de F.A.C.T.S. was nog verre van pensioengerechtigd.

F.A.C.T.S. hoort niet bij het type beurs wat Lecram noemde.  En nee, Devirs is niet Europees. Hooguit geinspireerd door de typische BD. Ik vraag me af hoeveel van die boekjes er daadwerkelijk verkocht zijn? Wat een prijzen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

De jeugd leest heus nog wel strips. Alleen hebben ze hun blikken en centen verlegd naar andere plekken dan wat de gevestigde uitgeverijen voorschotelen.

Is dat zo Yncke? Ik werk al meer dan 30 jaar in het beroepsonderwijs voor 16 -22 jarigen en ik herken dit niet. 90% is niet geïnteresseerd en geeft er daarom geen eurocent aan uit...

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 minuten geleden, Waakwater zei:

Het beroepsonderwijs is natuurlijk gekend voor z’n veelvoud aan lezers.

helaas, helaas, 😢

Maar dit is wel 60% van de gehele jeugd......

En ik betwijfel of de overige 40% wel uit enthousiaste striplezers bestaat...

Maar ja, wie ben ik....:e007:

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 minutes ago, Rik said:

helaas, helaas, 😢

Maar dit is wel 60% van de gehele jeugd......

60% van de hele jeugd zit in het beroepsonderwijs .... ?????

Ik heb een universiteitsdiploma maar voel me echt geen genie, hoor.

Om mijn duit in de zak te doen (ik zie alles groot):

tegenwoordig is er meer toegang tot audio-visuele media dan tot zo'n tien, vijftien jaar geleden. Je kunt tegenwoordig op je smartphone je favoriete tv-serie zien terwijl je op het perron op de trein wacht. En dat is de grote concurrent van de pers. Niet allerlei varianten zoals e-books of "andere kanalen" zoals DIVER of FACTS.

Ze kennen Bleach niet van de manga, maar van de anime. Idem voor One Piece en al die andere dingen.

Dus volgens mij moeten de uitgevers diversifiëren naar type medium, niet zozeer naar type kanaal. Ze moeten tekenfilms maken van De kleine Robbe, Suske & Wiske enz.

En dat zullen ze niet doen van Jan Kordaat. Die is daarvoor te belegen. Hoe goed de tekeningen ook waren. Wat niet uitsluit dat als iemand het probeert, het toch een hit zou kunnen worden.

Overigens denk ik niet dat het papieren boek zal verdwijnen. Die elektronische dingen leveren te veel technische problemen op, ook voor de gebruiker. Het papieren boek zal er altijd zijn, maar het zal minder dominant zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, Peter Motte zei:

60% van de hele jeugd zit in het beroepsonderwijs .... ?????

Yep, in Nederland gaat ongeveer 60% van de jeugd eerst naar het Middelbaar BeroepsOnderwijs. Pakweg 10% hiervan stroomt later door naar het Hoger Beroepsonderwijs...

De overige 40% gaat via het VO ( HAVO of VWO) naar het Hoger BeroepsOnderwijs of Universiteit.

Deel dit bericht

Link naar bericht

In België is de situatie toch helemaal anders.

bron: ministerie van onderwijs

Het algemeen secundair onderwijs (ASO) telde in het schooljaar 2018-2019 met 118.000 het grootste aantal leerlingen, gevolgd door het technisch secundair onderwijs (TSO) met 86.000 leerlingen en het beroepssecundair onderwijs (BSO) met 69.000 leerlingen. In het kunstsecundair onderwijs (KSO) ging het om iets meer dan 6.000 leerlingen, in de onthaalklas voor anderstalige kinderen (OKAN) om ruim 4.000 leerlingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Waakwater zei:

In België is de situatie toch helemaal anders.

bron: ministerie van onderwijs

Dit is niet geheel moelijk te verklaren. Alle leerlingen met een attest lager onderwijs zijn verplicht te starten in een 1A en niet in een 1B. Zakken ze van ASO naar TSO krijgen ze de dag op vandaag zoveel hulpmiddelen dat ze blijven slagen in TSO. Ook al kunnen ze dit niet zelfstandig aan. Ik geef les in een klas waar 10 van de 13 leerlingen een extra begeleider krijgen. GON begeleiders kauwen hun leerstof voor of ze krijgen hulpmiddelen laptop, rekenmachine,... om de klus te klaren. Het BSO onderwijs die niet minderwaardig is, boet jaar na jaar in in aantallen. De werkgevers staan al te kloppen aan de deur als een leerling nog maar net in het 6de BSO zit. Zo hard zijn ze nodig. Je moet maar eens een goeie stielman zien te vinden. Je mag een jaar op voorhand reserveren. Maar de knapste koppen van ons land staan hier uiteraard aan het roer. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...