Ga naar inhoud

Er worden teveel strips uitgegeven. (En 't zijn de verkeerde.)


Kobus

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser
48 minutes ago, Yncke said:

 de Devirs op de F.A.C.T.S. was nog verre van pensioengerechtigd. Terwijl ik beide strips toch als behoorlijk Europees zou durven omschrijven.

Indien je met Devir die Israëlische webcomic bedoelt, dan zou men dergelijke strips kunnen aanduiden als zijnde westers kosmopolitisch. Met millennials als doelgroep, die relatiedynamiek met bijhorende tragedie en humor, internet, film, grootstedelijke activiteit als interesse hebben. En daar ook over schrijven, films maken, opinies ventileren enz...

Link naar reactie
8 uren geleden, Yncke zei:

De jeugd leest heus nog wel strips. Alleen hebben ze hun blikken en centen verlegd naar andere plekken dan wat de gevestigde uitgeverijen voorschotelen.

Dat is exact wat ik zeg. :)

 

8 uren geleden, Yncke zei:

De bevolkers van de lange rij voor de Devirs op de F.A.C.T.S. was nog verre van pensioengerechtigd.



F.A.C.T.S. hoort niet bij het type beurs wat Lecram noemde.  En nee, Devirs is niet Europees. Hooguit geinspireerd door de typische BD. Ik vraag me af hoeveel van die boekjes er daadwerkelijk verkocht zijn? Wat een prijzen. 

Link naar reactie
8 uren geleden, Yncke zei:

De jeugd leest heus nog wel strips. Alleen hebben ze hun blikken en centen verlegd naar andere plekken dan wat de gevestigde uitgeverijen voorschotelen.

Is dat zo Yncke? Ik werk al meer dan 30 jaar in het beroepsonderwijs voor 16 -22 jarigen en ik herken dit niet. 90% is niet geïnteresseerd en geeft er daarom geen eurocent aan uit...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
8 minuten geleden, Waakwater zei:

Het beroepsonderwijs is natuurlijk gekend voor z’n veelvoud aan lezers.

helaas, helaas, 😢

Maar dit is wel 60% van de gehele jeugd......

En ik betwijfel of de overige 40% wel uit enthousiaste striplezers bestaat...

Maar ja, wie ben ik....:e007:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
12 minutes ago, Rik said:

helaas, helaas, 😢

Maar dit is wel 60% van de gehele jeugd......

 

60% van de hele jeugd zit in het beroepsonderwijs .... ?????

Ik heb een universiteitsdiploma maar voel me echt geen genie, hoor.

 

Om mijn duit in de zak te doen (ik zie alles groot):

tegenwoordig is er meer toegang tot audio-visuele media dan tot zo'n tien, vijftien jaar geleden. Je kunt tegenwoordig op je smartphone je favoriete tv-serie zien terwijl je op het perron op de trein wacht. En dat is de grote concurrent van de pers. Niet allerlei varianten zoals e-books of "andere kanalen" zoals DIVER of FACTS.

Ze kennen Bleach niet van de manga, maar van de anime. Idem voor One Piece en al die andere dingen.

Dus volgens mij moeten de uitgevers diversifiëren naar type medium, niet zozeer naar type kanaal. Ze moeten tekenfilms maken van De kleine Robbe, Suske & Wiske enz.

En dat zullen ze niet doen van Jan Kordaat. Die is daarvoor te belegen. Hoe goed de tekeningen ook waren. Wat niet uitsluit dat als iemand het probeert, het toch een hit zou kunnen worden.

 

Overigens denk ik niet dat het papieren boek zal verdwijnen. Die elektronische dingen leveren te veel technische problemen op, ook voor de gebruiker. Het papieren boek zal er altijd zijn, maar het zal minder dominant zijn.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Peter Motte zei:

60% van de hele jeugd zit in het beroepsonderwijs .... ?????

Yep, in Nederland gaat ongeveer 60% van de jeugd eerst naar het Middelbaar BeroepsOnderwijs. Pakweg 10% hiervan stroomt later door naar het Hoger Beroepsonderwijs...

De overige 40% gaat via het VO ( HAVO of VWO) naar het Hoger BeroepsOnderwijs of Universiteit.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur terug, Waakwater zei:

In België is de situatie toch helemaal anders.

 

bron: ministerie van onderwijs

 

Dit is niet geheel moelijk te verklaren. Alle leerlingen met een attest lager onderwijs zijn verplicht te starten in een 1A en niet in een 1B. Zakken ze van ASO naar TSO krijgen ze de dag op vandaag zoveel hulpmiddelen dat ze blijven slagen in TSO. Ook al kunnen ze dit niet zelfstandig aan. Ik geef les in een klas waar 10 van de 13 leerlingen een extra begeleider krijgen. GON begeleiders kauwen hun leerstof voor of ze krijgen hulpmiddelen laptop, rekenmachine,... om de klus te klaren. Het BSO onderwijs die niet minderwaardig is, boet jaar na jaar in in aantallen. De werkgevers staan al te kloppen aan de deur als een leerling nog maar net in het 6de BSO zit. Zo hard zijn ze nodig. Je moet maar eens een goeie stielman zien te vinden. Je mag een jaar op voorhand reserveren. Maar de knapste koppen van ons land staan hier uiteraard aan het roer. 

Link naar reactie

Ik wist niet dat Rik het over de situatie in Nederland had.

Beroepsonderwijs betekent daar iets anders dan in België.

Van wie in België beroepsonderwijs volgt, wordt niet verwacht dat hij of zij nog een hogere opleiding volgt (dus tot na achttien jaar), terwijl in België leerlingen van het beroepsonderwijs vaak op 14 jaar al schoolverlaters waren, en tegenwoordig - wel al sinds 35 jaar of zo - al op 16 jaar., enigszins gecamoufleerd met deeltijds les in de praktijk e.d.

In Nederland wordt bijv. een lerarenopleiding ook wel eens bij beroepsonderwijs gerekend.

De cijfers en de niveaus zijn moeilijk vergelijkbaar.

Link naar reactie

Hier bestaat toch wel een énorm verouderd beeld van het (Belgische) beroepsonderwijs.  Of in ieder geval een ietwat onterechte veralgemening.  Ook binnen het beroepsonderwijs zijn er heel wat verschillende niveau's, waarvan verscheidene takken na het doorlopen van het specialisatiejaar gelijkgesteld zijn aan opleidingen van zogenaamd hoger niveau. Ik vrees dat velen een ietwat vertekent beeld hebben over BSO, wat een zeer uitgebreide en erg uiteenlopende studierichting is. 

Vroeger werd daar nogal op neergekeken, wat -akkoord- niet helemaal onbegrijpelijk is.  Er is ook lang een totaal onterecht stigma geweest, gevoed door de media die er nog steeds een totaal achterhaald beeld van scheppen.  Voornamelijk dat het over 'moeilijke', 'minder intelligente' of 'luie' leerlingen gaat.  Dat blijft hangen en is er moeilijk uit te krijgen bij de doorsnee burger.  Waar BSO leerlingen nog steeds omschreven worden als jeugd die beter met z'n handen werkt omdat ze hogere studies niet aankunnen.  Maar die tijd zou toch echt wel al meer dan 25 jaar voorbij moeten zijn.  Dat beeld klopt voor geen meter nog met de werkelijkheid.  Er komen bijvoorbeeld ook boekhouders en informatici rechtstreeks uit het BSO onderwijs.  En het percentage dat uit bepaalde onderverdelingen van het BSO onderwijs komt en alsnog verder gaat studeren, is alsmaar hoger.  Verder schuiven scholen nogal creatief met de verschillende takken.  Soms werden studierichtingen gecombineerd, waarbij twee verschillende takken onder één richting worden geplaatst.  Of anders, dat het inhoudelijk gewijzigd werd omdat de nood anders was.  Zo was in mijn tijd 'Commercieel webverkeer' bv. in een bepaalde school effectief ondergebracht bij BSO, omdat het inhoudelijk gecombineerd werd, terwijl dat officieel eigenlijk TSO is.  Nog zo'n richting waar veel misverstanden over bestaan.

Het is inderdaad zo dat je, na het doorlopen van een BSO-opleiding, eigenlijk klaargestoomd bent voor de arbeidsmarkt, opgeleid om effectief 'in the field' te werken.  Geen slechte keuze overigens, als dat is wat je wenst!  Maar in verschillende takken is verder studeren absoluut een optie.  Het informatica-bedrijf waar ik een tijd actief geweest ben, gaf zelfs voorkeur aan afgestudeerden uit de bepaalde takken van de BSO wereld om zich bij de informatici te vervoegen, dan aan kandidaten die van de hogeschool of universiteit kwamen met een mooi diploma.  Die uitleg is altijd blijven hangen bij mij en ging als volgt:  "BSO-studenten hebben ervaring, kunnen snel zelfstandig werken en zijn vrijwel meteen inzetbaar.  Ze leren al doende ook snel bij en zijn de investering waard.  Je hebt daar De 'mannen' die van de hogeschool of universiteit komen, zijn op papier veel waard, maar ze zijn veeleisend (qua loon bv) en je moet bij wijze van spreken hun handje nog constant vasthouden.  Dat vraag allemaal veel meer tijd.  En mensen die uit ASO komen, maar niet verder gestudeerd hebben, daar beginnen we al helemaal niet aan.  Daar kan je echt niets mee doen."  En ja, dat is ook op zich ook een fout klinkende veralgemening, absoluut, maar ik wou gewoon even aantonen dat er ook wel een andere benadering bestaat op de markt.

 

En verder, mijn ervaring wat strips betreft?  Dat leeft in alle richtingen even hard niet of wél.  De tijd dat "geeks" (die term alleen al) enkel in het ASO zaten of anderzijds ASO-leerlingen wat neerkeken op "simpele strips" is toch ook echt wel helemaal voorbij.  Wat mij vooral opvalt bij de jeugd, is dat het meer een brij geworden is, veel meer vermengd. Ik denk dan ook vrij positief over de jeugd van vandaag op dergelijk vlak.  Dat hokjes-denken, dat is er op bepaalde vlakken gelukkig uit aan't geraken.  De tijd dat (cliché, oh cliché) BSO uit trouble-making Johnny's en Marina's bestonden en ASO uit deftig geklede boekhoudertjes enerzijds en 90s-rock outfits alternatievelingen anderzijds, dat is grotendeels voorbij.


Maar goed, is dat hier nu niet wéér heel erg off-topic aan't geraken? ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Te veel strips? Je kan nooit te veel strips uitbrengen. Meer kans dat er voor ieder wel wat lekkers tussenzit. One man's trash is another man's treasure. Maar die prijzen 😩 Veel nieuwe reeksen geef ik zelfs geen kans puur om die reden, 20€ voor een een uurtje vertier? Als minder uitgaves zich ook vertaalt in een lagere prijs, graag dan. Hoewel dan het risico bestaat dat ik helemaal niets lust uit dat buffet. Dilemma's alom.

Link naar reactie
16 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Te veel strips? Je kan nooit te veel strips uitbrengen. Meer kans dat er voor ieder wel wat lekkers tussenzit. One man's trash is another man's treasure. Maar die prijzen 😩 Veel nieuwe reeksen geef ik zelfs geen kans puur om die reden, 20€ voor een een uurtje vertier? Als minder uitgaves zich ook vertaalt in een lagere prijs, graag dan. Hoewel dan het risico bestaat dat ik helemaal niets lust uit dat buffet. Dilemma's alom.

Ik kan mij hierin helemaal vinden. 

 

Laatst een pakketje Horacio van Alba gekocht. Een heerlijke strip, welke ik nooit aan de normale prijs had aangeschaft. Blijft toch jammer dat je door die hoge prijzen pareltjes misloopt.

Link naar reactie
1 uur geleden, Lamme Goedzak zei:

Te veel strips? Je kan nooit te veel strips uitbrengen. Meer kans dat er voor ieder wel wat lekkers tussenzit. One man's trash is another man's treasure. Maar die prijzen 😩 Veel nieuwe reeksen geef ik zelfs geen kans puur om die reden, 20€ voor een een uurtje vertier? 

Dat heeft natuurlijk veel met elkaar te maken. Veel strips betekent dat de oplage gemiddeld laag zijn.  En lage oplages betekenen hoge prijzen. 

Link naar reactie

Een uitgeverij is en blijft een bedrijf en de primaire doelstelling van een bedrijf is winst maken. Daartoe kan je verscheidene beleidsopties volgen; een groot aantal uitgaven in kleine oplages aan hoge prijzen, een klein aantal uitgaven in grote oplages aan lagere prijzen of ...

Met de eerste optie heb je meer kans dat er wat leuks voor elk tussenzit met zo nu en dan een hit maar door de alsmaar stijgende prijzen schrik je nieuwe en bestaande kopers af. Met de tweede kan je mssn wat meer mensen verleiden maar dan moet die enkele uitgave er wel boenk op zijn.

 

Misschien zoals vroeger een stripweekblad met legio series van bekend en onbekend talent met dan geregeld een lezers top 10. Reeksen in die top krijgen ook een albumuitgave, de rest heeft toch zijn kans gekregen.

 

Uiteraard staat kwaliteit niet altijd gelijk aan populariteit, zullen een 8-jarige en een vijftiger hoogstwaarschijnlijk compleet van mening verschillen, etc. maar zo zal het wel altijd iets zijn.

Link naar reactie
14 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Te veel strips? Je kan nooit te veel strips uitbrengen. Meer kans dat er voor ieder wel wat lekkers tussenzit. One man's trash is another man's treasure. Maar die prijzen 😩 Veel nieuwe reeksen geef ik zelfs geen kans puur om die reden, 20€ voor een een uurtje vertier? Als minder uitgaves zich ook vertaalt in een lagere prijs, graag dan. Hoewel dan het risico bestaat dat ik helemaal niets lust uit dat buffet. Dilemma's alom.

Dat begrijp ik. 

Van sommige reeksen begrijp ik niet waarom er voor HC gekozen werd.  Bij Matsuoka bijvoorbeeld, heb je Mamette en Astrid IJskoud.  Dat zijn relatief goedkope hardcovers.  Mijn nichtje leest beide graag, die eerste vooral ook omdat ze grote fan van Dad is, ook door Nob.  Maar als zij een strip mag kiezen van haar centjes, weet ze ook al dat ze twéé SC strips kan kiezen voor bijna hetzelfde geld.  Kinderen hebben geen boodschap aan een HC die tot het dubbele van de prijs kost.  Zo zal ze nu eindelijk Hilda, waar ze ook zot van is, in huis hebben.  De SC versie is er nu pas.  De HC uitgaven waren gewoon te duur.  Cérise heeft ze omdat het ook in softcover bestaat.  De HC van € 20 zou waarschijnlijk nooit in de verzameling gekomen zijn.

Dat ze die keuze maken voor jeugdreeksen, om het enkel in HC uit te brengen, daar kan ik met mijn hoofd moeilijk bij.  Misschien is er wel een aannemelijke reden waar ik mij niet bewust van ben?  Dan verneem ik die graag. 

En akkoord, Mamette is nu niet persé een jeugdreeks (hoewel ... Les Souvenirs de Mamette -vertaling graag- richt zich ook op de jeugd), maar ook ik als volwassene beschouw € 12,50 (BE) als nogal duur voor een gagstrip.  De meeste mensen in mijn omgeving denken daar zo over.  Moesten het softcovers zijn, ik had alle delen al gekocht.  Nu vrees ik een beetje voor de toekomstige vertalingen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
14 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Te veel strips? Je kan nooit te veel strips uitbrengen. Meer kans dat er voor ieder wel wat lekkers tussenzit. One man's trash is another man's treasure.

Zeker wel. In deze topic word smaak vaak verward met kwaliteit. Als ik naar een fonds kijk als dat van (bijvoorbeeld) Dark Dragon dan springen de tranen me in de ogen. Dat is spul wat dertig jaar geleden in fanzines had gestaan of op de markt was gedumpt door Talent. Je moet streven naar een zo goed en divers  mogelijk aanbod. 

 

10 uren geleden, esteban² zei:

En akkoord, Mamette is nu niet persé een jeugdreeks (hoewel ... Les Souvenirs de Mamette -vertaling graag- richt zich ook op de jeugd), maar ook ik als volwassene beschouw € 12,50 (BE) als nogal duur voor een gagstrip.

Ieder normaal mens vind €12,50 te duur voor een gagstrip. 

 

En ja, de meeste stripliefhebbers beseffen natuurlijk ook dat het een keuze is tussen 12,50 neertellen of geen Mamette. Maar je blijft als uitgever cateren aan dezelfde vaste groep, terwijl de jeugd best leest. Alleen kunnen ze voor die €12,50 ook een vuistdikke manga kopen. Ook volwassenen worden trouwens steeds prijsbewuster. 

In Nederland beginnen we nu de gevolgen te merken van het zogenaamde klimaatbeleid (een model waar men ook in Belgie naar kijkt). Prijzen gaan onevenredig hard stijgen dus ik verwacht dat het besteedbare inkomen van veel mensen hard gaat afnemen. 

Ik zou niet graag de uitgever zijn die in de 20ste eeuw een machine bouwde die hem van een goed inkomen voorzag en nu zijn bedrijfsmodel moet aanpassen. Het is een vuil klusje maar iemand moet de eerste zijn. 

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, esteban² zei:

Dat is ook mijn vermoeden, maar ik stel mij dan de vraag of ze geen groot deel van het jeugdige publiek mislopen daardoor en of dat dan niet op hetzelfde neerkomt.  Enfin, ik verwacht geen antwoorden.  We weten het simpelweg niet.  Zij zullen de rekening wel maken. ;) Maar ik vraag 't mij wel af.

Die boeken raken niet verder dan de Fnac en de stripwinkel denk ik. In de stripwinkel zie je amper kinderen. Van Fnac weet ik het niet. Het is allemaal moeilijk aan het worden.

Link naar reactie

De meeste van die boeken liggen ook bij Standaard Boekhandel (en bijgevolg ook in mindere mate bij FUN bijvoorbeeld), in beide gevallen zie ik daar steeds kinderen volop rondneuzen op de strip-afdeling.  Maar het is inderdaad zo dat het allemaal nogal moeilijk is, je hebt daar zeker geen ongelijk in, Willy.

Het is, een beetje zoals Retardi ook ietwat zegt, een cirkel waar moeilijk uit te geraken valt.  Matsuoka (ter voorbeeld) geeft een jeugdstrip in HC uit, vermoedelijk omdat het anders niet rendabel zou zijn.  Ze missen daardoor echter deels hun doelpubliek door de prijs van een HC.  Dan hangen ze voornamelijk af van een vast (ouder?) publiek dat nog interesse heeft in die titels.  Mjah, moeilijke rekening.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
52 minutes ago, linthout said:

Volgens mij is het gewoon totaal niet haalbaar om die boeken in SC uit te geven.

De oplage is te klein. Op een HC zit veel meer winst dan op een SC.

Dat hebben ze heus wel uitgezocht op voorhand.

Dat denk ik ook wel, maar dan spreek je voor die boeken toch enkel de beter gestelde lezers aan? Voor bepaalde strips snap ik dat wel, maar voor een jeugdreeks kan ik daar niet bij. Hoe maak je die kinderen dan warm voor het medium? 

Het gaat trouwens niet enkel om hardcovers ook de softcovers beginnen op een level te komen dat de prijs voor lagere oplages zal zorgen. De vaste boekenprijs maakt het er voor mij niet beter op. Vroeger vloog er al gemakkelijk een S&W of Urb in de winkelkar, nu is dat nog zelden. Een vicieuze cirkel waarvan ik niet weet hoe je hem kan doorbreken.

 

In ieder geval zullen er altijd wel te veel strips op de markt komen, en als je naast Nederlandstalige ook nog eens manga en comics leest kan je nog veel meer "klagen".

 

 

Link naar reactie

De vergelijking met manga is eigenlijk niet helemaal eerlijk te noemen. Die industrie zit totaal anders in mekaar.

Niet alleen is de Japanse bevolking vijf keer groter dan de Vlaamse en Nederlandse samen (126mio in 2017), ginds verschijnen alle manga ook eerst in week- en maandbladen die gretig worden verkocht: ze zijn immers relatief spotgoedkoop, zelden in kleur en meestal gedrukt op goedkoop papier. Succesvolle reeksen worden later in tankobons uitgegeven, meestal op kwalitatief iets beter papier maar nog steeds meestal geen kleur.

Voor elke bevolkingsgroep en elke interesse zijn er week- en maandbladen. Shonen Jump en Gessan zijn bij ons ook bekend, maar er zijn er nog tientallen andere, die zich specifiek richten op een ouder publiek, op salarymen, huisvrouwen, ...

Met andere woorden: wanneer een mangaka erin slaagt een idee verkocht te krijgen, krijgt hij of zij eerst de kans zich te bewijzen in een week- of maandblad. Vanaf dan lijkt het een beetje op een realityreeks op onze tv: krijgt hij of zij voldoende stemmen binnen, blijft de reeks lopen. Valt de interesse van de lezer weg, is het bijltjesdag: de reeks krijgt nog enkele publicaties om af te ronden en dan is het aan een andere om zich te bewijzen. Reeksen die zich staande kunnen houden, wekken dan weer de interesse van animatiestudio's, al kan het soms ook andersom gaan, denk maar aan Pokemon dat begon als een kaartspel, ondersteund door een anime.

De markt bij ons werkt anders: je hebt geen week- of maandbladen die massaal verkocht worden (of toch niet meer), met sterke reeksen (genre One Piece, ...) die het volk lokken en ervoor zorgen dat ook jouw verhaal gelezen wordt zodat het aan bekendheid kan winnen als het goed genoeg is.

Link naar reactie

Ik wil nog eenmaal een duit in het zakje doen (op eenvoudige wijze). Ik heb eerder al aangegeven dat in mijn beleving een aantal zaken niet goed gaan: Te hoge prijs, slechte kwaliteit, teveel titels, niet gericht op de jeugd en stopzetten van reeksen. Bij kwaliteit heb ik het over het product zelf: schrijffouten, vertaalfouten, drukfouten, ergens een sticker overheen moeten plakken enz. Teveel titels maakt dat er strips op de markt gebracht worden die anders niet op de markt gebracht zouden zijn. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken. Een gevolg hiervan is weer het voortijdig stopzetten van titels. En zo kun je alle punten bij langs gaan. In mijn beleving is een uitgeverij een (productie)bedrijf en daarbij horen een aantal zaken die voor elk bedrijf gelden. En in mijn beleving doen ze daar iets niet "goed". Ik zeg niet dat het niet uitgevoerd wordt, maar het kan in ieder geval beter of anders.

Voor een productie bedrijf geldt dat er eerst geïnvesteerd (liquide middelen) dient te worden om later geld te kunnen verdienen. Ter illustratie:RONDGANG_small.jpg

Vanuit je liquide middelen (investeren) moet je gaan inkopen om te produceren, zodat je later kunt gaan verkopen en weer geld ontvangt, waarna de cirkel weer opnieuw begint. Het is belangrijk om te zorgen dat er aan het eind van de rit een plus overblijft. Als je geen goede marktverkenning hebt uitgevoerd weet je niet wat je afzet (verkoop) zal zijn en weet je dus ook niet wat je inkoop voor je productie moet zijn enz. Op elk moment zul je moeten checken of er ergens iets niet meer in de pas loopt en dit aanpassen in je proces: Planning en control. Een goed middel hiervoor is de Deming cyclus van Plan, Do, Check, Act.

 

Kontiki heeft in het verleden verteld dat een uitgeverij het onderzoek naar de verkopen op verschillende momenten heeft genegeerd en te kleine oplages heeft geproduceerd (Als voorbeeld Duke van Hermann en zo zijn er meerdere). De winkeliers hadden grotere aantallen vooruit besteld en toch werd dit niet geleverd. Het gebeurt steeds vaker dat een winkelier zijn bestellingen niet kan leveren met alle gevolgen van dien. De andere kant is dat in het verleden teveel geproduceerd werd waardoor er vele voorraden gereed product waren (we kennen allemaal de verhalen over de warenhuizen van Casterman). Dit is ook een voorbeeld van waar ingegrepen had moeten worden in het proces.

 

Om een optimale verkoop te kunnen realiseren is het belangrijk om te bepalen wat de hoeveelheid is. Maar het is net zo belangrijk om te bepalen wat de prijs van een product is. Er zijn meerdere manieren om te zorgen dat je omzet en bijgevolg je winst voldoende is. Een manier is veel verschillende producten op de markt brengen en daarmee je risico te spreiden. Dit betekent ook dat je best producten in je assortiment kunt houden die an sich verlieslatend zijn, maar in het geheel wel zorgen voor een goede omzet. Daarnaast kan het heel belangrijk zijn om deze producten wel te blijven voeren doordat je klanten aan je bindt en gebonden houdt. Stopzetten van een product kan grote gevolgen hebben voor de verkoop van andere producten en moet je goed overdenken.

Een tweede manier is zorgen dat je prijs juist is. Voor elk product bestaat een prijs die bijbehorende gevolgen heeft. De prijselasticiteit. Het kan zijn dat je de prijs verhoogt met 20% en je aantal verkopen daalt met 35%. Je moet dan berekenen of je aan het eind voldoende overhoudt om deze wijziging door te voeren. Het kan ook zijn dat een verlaging van de prijs met 20% zorgt voor een toename van het aantal verkopen met 35% (en allerlei andere opties). Het is heel belangrijk om te onderzoeken wat de gevolgen van prijswijzigingen zijn voordat je ze doorvoert.

Naar mijn mening is de prijs op dit moment te hoog, de hoeveelheid verschillende reeksen die op de markt komen ook en de kwaliteit is ook niet optimaal. Je hoort en leest steeds meer dat mensen afhaken bij bepaalde uitgevers of series of formaten. De markt waarin de uitgeverijen vissen wordt niet groter, alleen maar kleiner. En daarmee kom je op een volgend probleem, er is geen nieuwe markt die ze voldoende aanboren. Dit kan de jeugd zijn of digitaal of wat anders. Als jeugdstrips tegen deze hoge prijzen die nu gelden geproduceerd worden dan is het moeilijk om jeugd aan je te binden, als vervolgens de series waar ze in geïnvesteerd hebben ook nog stopgezet worden ben je ze kwijt. Volgens mij valt hier winst te behalen voor uitgeverijen. Als je kijkt naar de BCG matrix is er nu geen nieuwe Star die kan uitgroeien naar een Cashcow. Ter illustratie: BCG-matrix.jpg

 

Over kwaliteit heb ik ook al eerder iets gezegd. Ik denk dat men scherper moet zijn op hetgeen ze uitbrengen. Een product moet gewoon goed zijn. Als de kwaliteit niet voldoende is dan vindt de consument het ergens anders wel beter. Er wordt negatief over gesproken enz. Allemaal gevolgen die niet bijdragen aan de verkoop van jouw product.

 

Ik heb geprobeerd om eenvoudig uiteen te zetten waarom ik vind dat het niet goed gaat. Er zijn vast dingen waar ik nu niet aan gedacht heb en die ik nu niet genoemd heb. Vul me graag aan of geef inhoudelijk een reactie.

Link naar reactie
58 minuten geleden, Tanuki zei:

De vergelijking met manga is eigenlijk niet helemaal eerlijk te noemen. Die industrie zit totaal anders in mekaar.

Niet alleen is de Japanse bevolking vijf keer groter dan de Vlaamse en Nederlandse samen (126mio in 2017), ginds verschijnen alle manga ook eerst in week- en maandbladen die gretig worden verkocht: ze zijn immers relatief spotgoedkoop, zelden in kleur en meestal gedrukt op goedkoop papier. Succesvolle reeksen worden later in tankobons uitgegeven, meestal op kwalitatief iets beter papier maar nog steeds meestal geen kleur.

Voor elke bevolkingsgroep en elke interesse zijn er week- en maandbladen. Shonen Jump en Gessan zijn bij ons ook bekend, maar er zijn er nog tientallen andere, die zich specifiek richten op een ouder publiek, op salarymen, huisvrouwen, ...

Met andere woorden: wanneer een mangaka erin slaagt een idee verkocht te krijgen, krijgt hij of zij eerst de kans zich te bewijzen in een week- of maandblad. 

De markt bij ons werkt anders: je hebt geen week- of maandbladen die massaal verkocht worden (of toch niet meer), met sterke reeksen (genre One Piece, ...) die het volk lokken en ervoor zorgen dat ook jouw verhaal gelezen wordt zodat het aan bekendheid kan winnen als het goed genoeg is.

 

Je moet niet naar de bevolkingsaantallen kijken maar naar het percentage van bevolking/oplages.

In verhouding kopen veel meer Vlamingen een Jommeke dan Amerikanen een Batman.

 

Zo was het vroeger bij ons ook: Als beginnende tekenaar leerde je je stiel in de dag- en weekbladen. Na verloop van tijd en als je stijl gegroeid was en je een beetje populairiteit had, dan pas gaf de uitgever je de kans om een strip uit te brengen. 

Albums waren een extra, de heilige graal. Niet alles wat in een striptijdschrift verscheen mocht uitgegeven worden als album. Daardoor verschenen er minder stripalbums maar die waren an sich meer levensvatbaar dan veel strips die nu wél uitgebracht worden.

 

Link naar reactie
5 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Dat denk ik ook wel, maar dan spreek je voor die boeken toch enkel de beter gestelde lezers aan? Voor bepaalde strips snap ik dat wel, maar voor een jeugdreeks kan ik daar niet bij. Hoe maak je die kinderen dan warm voor het medium? 

Het gaat trouwens niet enkel om hardcovers ook de softcovers beginnen op een level te komen dat de prijs voor lagere oplages zal zorgen. De vaste boekenprijs maakt het er voor mij niet beter op. Vroeger vloog er al gemakkelijk een S&W of Urb in de winkelkar, nu is dat nog zelden. Een vicieuze cirkel waarvan ik niet weet hoe je hem kan doorbreken.

 

In ieder geval zullen er altijd wel te veel strips op de markt komen, en als je naast Nederlandstalige ook nog eens manga en comics leest kan je nog veel meer "klagen".

 

 

Nagenoeg alle kinderboeken zijn toch ook hardcovers?

Die zijn meestal ook pittig geprijsd hoor!

Je gaat ervan uit dat de uitgevers zomaar alles in de winkels geplaatst krijgen. Dat is niet zo.

Verder: als lezer hoor je toch blij te zijn met het gigantische aanbod?

Dan heb je veel keuze!

Ik, als auteur, zou eerder reden hebben om te klagen: als er heel veel verschijnt is de oplage per boek lager. Maar ik klaag niet, ik ben blij met veel keuze en concurrentie.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, JPAR zei:

 

Een tweede manier is zorgen dat je prijs juist is. Voor elk product bestaat een prijs die bijbehorende gevolgen heeft. De prijselasticiteit. Het kan zijn dat je de prijs verhoogt met 20% en je aantal verkopen daalt met 35%. Je moet dan berekenen of je aan het eind voldoende overhoudt om deze wijziging door te voeren. Het kan ook zijn dat een verlaging van de prijs met 20% zorgt voor een toename van het aantal verkopen met 35% (en allerlei andere opties).

 

Absoluut 100% mee eens... en er lopen toch ook een hoop foempen rond die denken dat ze het zijn in dat segment van bedrijven.

 

Ik zat ooit eens als vlieg in de kamer terwijl er een week lang werd beslist tussen 9 mensen over wat de prijs ging zijn van ijsjes. Het maximum prijsverschil tussen de twee uiteindes was welgeteld 15 cent per ijsje. (Nota bene: ijsjes zijn niet hun core business, het is een extraatje voor misschien 5% van hun publiek)

Ik denk met het loon dat die 9 op 1 week hebben gekost en daardoor geen ander werk hebben verricht, ze anderhalf jaar gratis ijsjes hadden kunnen uitdelen en nog meer hadden overgehouden. 

Link naar reactie
4 hours ago, linthout said:

Nagenoeg alle kinderboeken zijn toch ook hardcovers?

Die zijn meestal ook pittig geprijsd hoor!

Je gaat ervan uit dat de uitgevers zomaar alles in de winkels geplaatst krijgen. Dat is niet zo.

Verder: als lezer hoor je toch blij te zijn met het gigantische aanbod?

Dan heb je veel keuze!

Ik, als auteur, zou eerder reden hebben om te klagen: als er heel veel verschijnt is de oplage per boek lager. Maar ik klaag niet, ik ben blij met veel keuze en concurrentie.

 

Vreemd genoeg zijn ouders wel bereid dat bedrag neer te tellen voor een kinderboek maar niet voor een kinderstrip.

 

Ik klaag ook niet over een te groot aanbod, van mij mag er nog wat bijkomen want ironisch genoeg is er steeds minder dat ik aanschaf. En dat heeft verschillende redenen: ik ben geen fan van die nieuwe vage, stilistische tekenstijl van sommigen, je hebt uitgekauwde reeksen en reeksen die voor de zoveelste keer hetzelfde thema herkauwen, ik wil geen 20€ besteden aan een strip waarvan ik niet weet of ik die wel ga leuk vinden of waarvan de uitgever een reputatie heeft van stopzettingen, mijn kasten raken vol en de vloer klaagt over het gewicht, etc. Allemaal puur persoonlijke! redenen.

 

Waar ik me wel zorgen om maak is dat als men er niet in slaagt van een nieuwe generatie strips te doen kopen, dat strips een duur luxe nicheproduct worden of dat mijn favo SSZ de deuren moet sluiten wegens te weinig omzet.

Link naar reactie
8 hours ago, JPAR said:

Kontiki heeft in het verleden verteld dat een uitgeverij het onderzoek naar de verkopen op verschillende momenten heeft genegeerd en te kleine oplages heeft geproduceerd

Hoe wordt dit onderzoek eigenlijk gevoerd? Hoe bepaalt men welke strips uitgegeven/vertaald worden? Welke oplages men moet hanteren? Ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Hoe wordt dit onderzoek eigenlijk gevoerd? Hoe bepaaldt men welke strips uitgegeven/vertaald worden? Welke oplages men moet hanteren? Ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar.

Er werd navraag gedaan bij stripspeciaalzaken en hoeveel ze wilden bestellen. De stripspeciaalzaken gaven een aantal bestellingen door. En vervolgens kregen ze niet wat ze besteld hadden. Er wordt altijd vooraf aan stripspeciaalzaken gevraagd hoeveel ze van een bepaalde titel willen hebben.

Link naar reactie
9 uren geleden, linthout zei:

Nagenoeg alle kinderboeken zijn toch ook hardcovers?

Die zijn meestal ook pittig geprijsd hoor!

Een strip heeft voor de meeste mensen (totaal onterecht, dat weten wij hier allemaal wel) absoluut niet dezelfde waarde als een leesboek.  "Het is máár een strip", is een idee dat hardnekkig blijft bestaan.  Helaas.

Verder helemaal eens met het feit dat we blij mogen zijn met zoveel verscheidenheid in het aanbod. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 27/10/2019 om 08:16, esteban² zei:

Dat is ook mijn vermoeden, maar ik stel mij dan de vraag of ze geen groot deel van het jeugdige publiek mislopen daardoor en of dat dan niet op hetzelfde neerkomt.  Enfin, ik verwacht geen antwoorden.  We weten het simpelweg niet.  Zij zullen de rekening wel maken. ;) Maar ik vraag 't mij wel af.

Natuurlijk lopen ze daardoor verkopen mis, maar per saldo zal op deze manier de opbrengst het hoogst zijn. Zulke onbekende titels zullen op niet zo heel veel verschillende distributiepunten komen te liggen en ook de verkocht aantallen zullen niet echt hoog zijn.  

Link naar reactie

Maar wanneer Sony zijn nieuwe Playstation op de markt klettert, betalen we zomaar even 800 Euro voor dat ding. En, hé, doe er dan ook nog maar een paar spelletjes bij a 75 Euro per stuk. En natuurlijk een nieuwe IPhone 11. Ik betaalde in 1989 voor de hardcover editie van Grant Morrison's Arkham Asylum met coverprijs $24,95 een slordige 100 Gulden (omrekenratio van Dollar naar Gulden was op zijn top 4,15 Gulden voor 1 USD...). In 2019 betaal je voor een soortgelijke uitgave in het slechtste geval $29,99 maar in de meeste gevallen nog steeds hetzelfde bedrag. En dat met een omrekenprijs van 1 Dollar = 1 Euro... Je hoort me niet klagen. En ik ben notabene een Hollander...

Link naar reactie

Wat die beschikbaarheid van strips betreft, of strip-verkooppunten:  De laatste supermarkt bij ons in de buurt die strips verkoopt, heeft ze sinds gisteren ook niet meer in de rekken staan.  Mijn gewoonteaankopen kwamen altijd van daar.  Enkel en alleen het allerlaatste nummer van de meest gekende reeksen zal er vanaf nu nog liggen.  Alle "oudere", dus ook gewoon de vorige releases van 2019, gaan terug.  Ze nemen te veel ruimte in in vergelijking met de verkoop.  Het ging over 1 schap in een rek van nog geen meter breed.  Tjah ...

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, esteban² zei:

Wat die beschikbaarheid van strips betreft, of strip-verkooppunten:  De laatste supermarkt bij ons in de buurt die strips verkoopt, heeft ze sinds gisteren ook niet meer in de rekken staan.  Mijn gewoonteaankopen kwamen altijd van daar.  Enkel en alleen het allerlaatste nummer van de meest gekende reeksen zal er vanaf nu nog liggen.  Alle "oudere", dus ook gewoon de vorige releases van 2019, gaan terug.  Ze nemen te veel ruimte in in vergelijking met de verkoop.  Het ging over 1 schap in een rek van nog geen meter breed.  Tjah ...

Dat is toch niet zo vreemd, er liggen toch ook geen speelgoed autos in de supermarkt of kleurpotloden of comics of nintendo games......
Ze verkopen te weinig en leveren dus niet genoeg op. Bij ons liggen er in twee supermarkten nog wel wat strips en in de plaatselijke boekenwinkel best een flinke collectie strips. Maar ik geloof ook niet dat het bestsellers zijn, maar zolang ze er liggen wie weet.....
Strips zijn geen gemeengoed meer en dat is logisch, want er is met internet, mobiel, netflix, games etc. zo vreselijk veel meer en spectaculairder/actueler vermaak dan vroeger. Vroeger las je in de wachtkamer een stripblad en nu kijkt iedereen op zijn mobiel.

 

Maar ik ben niet zo negatief als al die doemdenkers hier, sinds ik op de reep zit hoor ik dit geneuzel al aan, maar de prijzen van bijvoorbeeld origineel werk, oude drukken van goede strips of bijzondere uitgaven blijven maar stijgen.

En dan lees ik hier ook nog dat er 1400 strips in het Nederlands per jaar worden uitgegeven.........en in Brussel lopen er op een open festival als het stripfeest ladingen families en jeugd.

Jazeker, er verdwijnen SSZ, maar er verdwijnen net zoveel kledingzaken, audioketens, warenhuizen, schoenenwinkels, muziekwinkels etc. etc., dat is gewoon het gevolg van een veranderd bestaan, alles is ook op andere wijze te verkrijgen. Er zullen er altijd blijven overleven, zich aanpassen.

 

Ik geloof dat Willy het juist zei laatst.....veel keuze is fijn voor de lezer, niet voor de auteur. Er wordt teveel uitgegeven naar mijn mening, ook heel veel minder goede en slechte boeken (of beter slecht verkoopbare boeken omdat kwaliteitsaanduiding een "deels" subjectief begrip is in casu).

Liever minder keuze (met wss hoger verkoop per titel) en een gezondere markt voor de auteurs, uitgevers en winkels. Met de koop van een strip of 50-80 per jaar ben ik zeer tevreden, kan ik ook rustig mijn collectie herlezen. Nu komt er zoveel uit, worden er tientallen strips per week overal besproken, ik kijk er niet eens meer naar, overkill.

Link naar reactie
2 uren geleden, esteban² zei:

Wat die beschikbaarheid van strips betreft, of strip-verkooppunten:  De laatste supermarkt bij ons in de buurt die strips verkoopt, heeft ze sinds gisteren ook niet meer in de rekken staan.  Mijn gewoonteaankopen kwamen altijd van daar.  Enkel en alleen het allerlaatste nummer van de meest gekende reeksen zal er vanaf nu nog liggen.  Alle "oudere", dus ook gewoon de vorige releases van 2019, gaan terug.  Ze nemen te veel ruimte in in vergelijking met de verkoop.  Het ging over 1 schap in een rek van nog geen meter breed.  Tjah ...

De plaatselijke Colruyt (i.e. Eeklo) stopt ook met de "stripafdeling". Geen idee of het een nationale tendens is.

Voor mij toch een teken aan de wand.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Hamirubi zei:

De plaatselijke Colruyt (i.e. Eeklo) stopt ook met de "stripafdeling". Geen idee of het een nationale tendens is.

Voor mij toch een teken aan de wand.

Kan het iets te maken hebben met de fusie van Ballon en Standaard? En een bijhorend nieuw beleid?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...