Ga naar inhoud

Er worden teveel strips uitgegeven. (En 't zijn de verkeerde.)


Kobus

Recommended Posts

14 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Het forum is nu ook niet bepaald welbekend. Ik ben er destijds puur bij toeval opgekomen.

Fora zijn ook geen ding voor 35 minners. De meeste mensen geven de voorkeur aan sociale media. Hoef je tenminste geen extra accounts aan te maken.

 

maareuh wat worden er veel strips uitgegeven. 😁

Link naar reactie
14 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik vind het niet erg, ik ben al lang klaar met de Nederlandstalige markt, maar ik zal wel stiekem genieten als in de nabije toekomst blijkt dat alle waarschuwingen terecht waren. Ironisch genoeg zullen tegen die tijd de meesten die al die tijd een andere mening hadden er niet meer zijn, gezien de gemiddelde leeftijd op dit forum...

Ach, in deze tijd is niets zo lastig als te voorspellen hoe onze maatschappij er over 10 tot 15 jaar gaat uitzien.

Misschien worden de bezitters van papieren boeken dan wel gezien als milieuterroristen omdat er zoveel belangrijke bomen zijn gesneuveld voor hun mooie boekjes.

Ondanks mijn hoge leeftijd verwacht ik dit toch nog mee te maken Paul.:e007: 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik denk dat wij realistisch moeten zijn, zaken verdwijnen, de telefooncel, de videoband, de CD. Mijn kinderen kijken al bijna geen normale tv meer, zij gamen of streamen. De jongens hebben nog een tv op hun kamer voor het gamen, de meiden willen dat grote lelijke ding niet meer in hun kamer hebben. Wie heeft er nog een desktop computer in huis?

Feit blijft dat zaken komen en gaan. Somige zaken gaan langer mee dan andere. Hopelijk gaat de strip nog heel lang mee, maar laten wij eerlijk zijn, het wordt lastig. Mogelijke dat een goed digitaal forum met een vast abonnementstarief (Spotify) nog enig soelaas gaat bieden?

Link naar reactie
10 uren geleden, Paul_NL zei:

 maar ik zal wel stiekem genieten als in de nabije toekomst blijkt dat alle waarschuwingen terecht waren. 

 

Bij de uitgeverijen zitten ze te wachten op sterk visionaire krachten die het tij weten te keren, Paultje. Wat zit jij je tijd te verschijten op een internetforum?

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
11 uren geleden, Paul_NL zei:

Ik vind het tekenend hoe een inhoudelijk sterke reactie zoals hierboven amper reacties ontlokt bij de aanwezigen op het forum. Het lijkt wel alsof hier liever met oogkleppen op wordt geroepen hoe goed het gaat terwijl feitelijk (dus: cijfers, onderbouwd met steekhoudende argumenten) totaal anders uitwijzen.



Dan lees je niet goed. Het word op meerdere plekken in deze draad al onderschreven door diverse mensen, waaronder ik. JPAR geeft hier een uitgebreide onderbouwde versie van al deze argumenten. 

 

11 uren geleden, Paul_NL zei:

Meest realistische scenario is denk ik dat de Europese strip kerngezond blijft in het Franse taalgebied (gezien de positie van de strip in de Franse markt) en dat vertalingen minder en minder zullen worden (niet enkel kwalitatief zoals nu, maar ook kwantitatief) en je genoegen moet nemen met wat de Standaard Uitgeverij op de markt brengt.

Klopt. En daar blijft het ook bij. Fransen beseffen niet dat het Frans geen wereldtaal meer is en de cultuur aan relevantie heeft ingeboet. Buiten West-Europa is er letterlijk nergens een markt voor de Europese strip. 

 

Het is ook een mentaliteitskwestie. 

Las jaren geleden een verhaal over een stripevenement in Polen.  Geen Franse uitgever te vinden, want wie gaat er in Krakow zitten als het voorjaar is in Parijs? Robert Kirkman zat er namens Image. In Polen lezen ze nu dus wel The Walking Dead. 

Link naar reactie
22 hours ago, De Hollander said:

Feit blijft dat zaken komen en gaan. Somige zaken gaan langer mee dan andere. Hopelijk gaat de strip nog heel lang mee, maar laten wij eerlijk zijn, het wordt lastig. Mogelijke dat een goed digitaal forum met een vast abonnementstarief (Spotify) nog enig soelaas gaat bieden?

Papieren boeken blijven volgens mij altijd bestaan, en strips ook. Misschien wel met een beperkter en duurder aanbod. Maar dat blijft theeblaadjes lezen.

 

Digitaal zie ik niet bepaald een rooskleurige toekomst voor de Nederlandstalige strip. Digitale strips verschillen qua prijs niet zoveel van de de papieren versie, hoewel de oudere wel duidelijk goedkoper zijn. Die papieren versie kan je nog doorverkopen, de digitale niet. En bij de digitale koop je niet de strip maar de licentie om hem te lezen. Als het platform ermee stopt of ze van het platform haalt, ben je je geld kwijt.

Om digitaal op een optimale manier te lezen zouden de stroken of prenten zich ook moeten kunnen aanpassen aan je scherm, dat is niet zo eenvoudig (lees goedkoop).

Een spotify voor de Nederlandstalige strip kan volgens mij gewoon nooit solvabel zijn, daarvoor is het afzetgebied te beperkt en gaan ze veel te hoge abonnementskosten moeten aanrekenen wat die nieuwe lezers weer afschrikt.

Kijk naar de DC streaming service, voor 7,99$ heb je toegang tot een enorme bibliotheek van comics, cartoons, series en films en toch blijkt dat niet zo fantastisch rendabel te zijn en duiken er regelmatig geruchten op over een stopzetting. En dat is dan voor een veel groter afzetgebied.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
2 hours ago, Lamme Goedzak said:

Papieren boeken blijven volgens mij altijd bestaan, en strips ook. Misschien wel met een beperkter en duurder aanbod. Maar dat blijft theeblaadjes lezen.

 

Digitaal zie ik niet bepaald een rooskleurige toekomst voor de Nederlandstalige strip. Digitale strips verschillen qua prijs niet zoveel van de de papieren versie, hoewel de oudere wel duidelijk goedkoper zijn. Die papieren versie kan je nog doorverkopen, de digitale niet. En bij de digitale koop je niet de strip maar de licentie om hem te lezen. Als het platform ermee stopt of ze van het platform haalt, ben je je geld kwijt.

Om digitaal op een optimale manier te lezen zouden de stroken of prenten zich ook moeten kunnen aanpassen aan je scherm, dat is niet zo eenvoudig (lees goedkoop).

Een spotify voor de Nederlandstalige strip kan volgens mij gewoon nooit solvabel zijn, daarvoor is het afzetgebied te beperkt en gaan ze veel te hoge abonnementskosten moeten aanrekenen wat die nieuwe lezers weer afschrikt.

Kijk naar de DC streaming service, voor 7,99$ heb je toegang tot een enorme bibliotheek van comics, cartoons, series en films en toch blijkt dat niet zo fantastisch rendabel te zijn en duiken er regelmatig geruchten op over een stopzetting. En dat is dan voor een veel groter afzetgebied.

2

Om de simpele reden: mensen willen gewoon bezitten. Het in eigendom hebben.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
5 hours ago, Paul_NL said:

En dat is aan het veranderen (de definitie van bezitten) en de drang om te bezitten idem.

Is een natuurlijk fenomeen. Niets mis mee. Mensen hebben nu eenmaal een hoop zaken nodig.

Link naar reactie
Op 5/11/2019 om 23:49, Kameraad Mauser zei:

2

Om de simpele reden: mensen willen gewoon bezitten. Het in eigendom hebben.


Hoe verklaart dat het succes van streamingdiensten zoals netflix en spotify?
Ze kunnen evengoed de bluray of cd kopen als ze het per sé willen bezitten, maar toch neemt de gemiddelde kijker/luisteraar genoegen met het digitale kanaal.

Link naar reactie
22 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Voor sommige zaken is er idd een verschuiving van bezit naar beleving, maar dat is op dit moment vooral een hype opgeklopt door de media. Voor strips is er gewoon geen betaalbare goede formule voor zoiets. Of toch, de bibliotheek bestaat al decennia. Voor een spotprijsje zoveel boeken en strips als je wilt.


Dit en omdat eigenlijk alle strips op digitale aanbieders gemaakt zijn om af te drukken.

Het benut het digitale medium gewoon (nog) niet goed.

 

Een filmpje van charlie chaplin op pellicule kan vandaag de dag ook niemand meer afspelen, dat moet geconverteerd worden naar een digitaal formaat.
Enige nadeel is dat de mogelijkheden voor digitale strips een beetje eindeloos zijn (en een 1 op 1 kopie amper tot niet werkt), terwijl een digitale versie van een film extreem dicht bij het origineel zal staan... de eerste evolutie's zie je daar nu maar pas in.
Dingen zoals Bandersnatch (een 'interactieve film"), een nadruk op een vierkant aspect ratio voor instagram of de explosie aan video's in portrait mode in plaats van landscape die welig rondtieren.


 

Link naar reactie
34 minuten geleden, Tom MDP zei:

Hoe verklaart dat het succes van streamingdiensten zoals netflix en spotify?
Ze kunnen evengoed de bluray of cd kopen als ze het per sé willen bezitten, maar toch neemt de gemiddelde kijker/luisteraar genoegen met het digitale kanaal.

Streamen is natuurlijk erg goedkoop in vergelijking met kopen. 

Voor een tientje kan ik een hele maand luisteren net zoveel als ik wil. 

Een digitale strip is nog steeds redelijk duur. 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Tweetie zei:

Streamen is natuurlijk erg goedkoop in vergelijking met kopen. 

Voor een tientje kan ik een hele maand luisteren net zoveel als ik wil. 

Een digitale strip is nog steeds redelijk duur. 

 

 

 

Klopt. 

Niet dat de gebruiker het uitmaakt, maar een digitale strip valt onder 21% btw, terwijl een papieren strip onder 6% valt.
Moest dat al gelijk zijn, zou het voordeel toch al aanlokkelijker zijn.

 

Maar ideaal zou natuurlijk zijn dat er een abonnement komt.

10 euro per maand voor het volledige aanbod op yieha... ik denk dat je daar meer omzet mee draait met het volk dat anders nooit een strip koopt, dan met wat de handvol alleskopers in de schaal werpen. 

Link naar reactie

10€ per maand? Dat is allesbehalve realistisch en haalbaar. Het is niet dat door die formule ineens 100x zoveel mensen strips gaan lezen.

En de investering in een goede tablet want op de smartphone is dat niet te lezen.

Bovendien zie ik me al zeggen tegen de klein: vandaag heb je genoeg op de tablet gezeten, ga nu maar wat lezen...

 

Je kan video streaming echt niet vergelijken met strip streaming. TV is gemaakt voor een scherm, strips niet. Daarvoor is er een grondige aanpassing nodig.

 

 

Link naar reactie
8 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

 

Je kan video streaming echt niet vergelijken met strip streaming. TV is gemaakt voor een scherm, strips niet. Daarvoor is er een grondige aanpassing nodig.

 

 

Klopt, maar dat is de moeilijke oefening, het papier loslaten. 

Strips als vertelvorm zijn perfect adapteerbaar naar het scherm, leren denken in “smartphone” als eindformaat en niet “een A4 papier”.

Link naar reactie
Op 6/11/2019 om 09:41, Paul_NL zei:

En dat is aan het veranderen (de definitie van bezitten) en de drang om te bezitten idem.

Nee hoor. 

 

 

Op 6/11/2019 om 18:36, Lamme Goedzak zei:

Voor sommige zaken is er idd een verschuiving van bezit naar beleving, maar dat is op dit moment vooral een hype opgeklopt door de media.

Kijk, Lamme begrijpt het. 

 

1 uur terug, Tom MDP zei:

Strips als vertelvorm zijn perfect adapteerbaar naar het scherm, leren denken in “smartphone” als eindformaat en niet “een A4 papier”.

'En/en' is altijd beter dan 'of'. 

Link naar reactie
1 uur geleden, Lamme Goedzak zei:

 

 

Je kan video streaming echt niet vergelijken met strip streaming. TV is gemaakt voor een scherm, strips niet. Daarvoor is er een grondige aanpassing nodig.

 

 

Lees eens een strip op een iPad 12.9 in izneo, yieha, chunky of comicology. Je zult zien dat het leven aan deze kant van 2000 best azngenaam is met een collectie in de cloud. En elk jaar wordt dit platform beter en beter enzal het meer en meer gebruikt worden. Ik zie ook nog maar zelden analoge reflexcamera’s.

 

 

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Ambreville zei:

Lees eens een strip op een iPad 12.9 in izneo, yieha, chunky of comicology. Je zult zien dat het leven aan deze kant van 2000 best azngenaam is met een collectie in de cloud. En elk jaar wordt dit platform beter en beter enzal het meer en meer gebruikt worden.

Leuk hoor. Maar het probleem van de cloud is wederom dat je iets niet in eigendom hebt.  Ik gebruik sinds 2011 tablets en het is altijd bijzonder om te zien dat apps verdwijnen wanneer de maker is opgekocht of failliet gaat. Daar gaat je geld. 

Bovendien zijn de platformen die je noemt al enkele jaren in gebruik. En er is nog geen enkele serie(!) gered omdat de digitale verkopen zo goed waren. 
 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
42 minutes ago, Retardi said:

Leuk hoor. Maar het probleem van de cloud is wederom dat je iets niet in eigendom hebt.  Ik gebruik sinds 2011 tablets en het is altijd bijzonder om te zien dat apps verdwijnen wanneer de maker is opgekocht of failliet gaat. Daar gaat je geld. 

Bovendien zijn de platformen die je noemt al enkele jaren in gebruik. En er is nog geen enkele serie(!) gered omdat de digitale verkopen zo goed waren. 
 

 

2

Cloudservices zullen zich ook moeten aanpassen, want mensen willen meer en meer hun data beveiligd zien, dmv encryptie. Daar wordt dan ook volop aan gewerkt door deels diezelfde mensen die dat daadwerkelijk zo willen, nl.: de cryptografen, software ingenieurs enz...

Dus die data die door individuen/klanten wordt opgeslagen in de cloud, die eigendom is van een internetservice, die zal niet meer toegankelijk zijn door die internetservice. Maar wel door de klant. Logisch ook: het is eigendom van die klant. En niet van die internetservice.

Als ik mijn auto - wat mijn eigendom is - onderbreng in een garage die ik huur - wat mijn eigendom niet is - dan blijft mijn auto, die niet op mijn eigendom - garage van de verhuurder - tijdelijk aanwezig is, nog steeds mijn eigendom. En heeft de verhuurder geen enkel recht op toegang tot mijn auto. Zo ook met digitale data.

Blockchains zijn daar wel een goede oplossing voor. Publieke, geen private welteverstaan.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 hour ago, Retardi said:

Nee hoor. 

 

 

Kijk, Lamme begrijpt het. 

 

'En/en' is altijd beter dan 'of'. 

Idd. De dedis, ex libris', speciale uitgaves enz...da's toch iets wat de meesten in een tastbare vorm zoals papier willen. Ik ga geen scherm die een digitale versie van een prent, limited edition cover of wat dan ook projecteert, tegen mijn muur hangen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
7 hours ago, Tom MDP said:


Hoe verklaart dat het succes van streamingdiensten zoals netflix en spotify?
Ze kunnen evengoed de bluray of cd kopen als ze het per sé willen bezitten, maar toch neemt de gemiddelde kijker/luisteraar genoegen met het digitale kanaal.

Zelfs al wordt er volop digitaal gewerkt en verhandeld, dan nog is er het aspect eigendomsrecht. Wat ook weer duidt op: het in bezit willen hebben. Of: ten allen tijde toegang hebben, recht hebben, de vrijheid hebben op de toegang tot hetgeen aangekocht werd.

Wellicht zijn er een hoop digitale strips die ik niet enkel maar wil huren voor een maand, maar ook een digitale kopie van wil hebben. Wat als ik ze opnieuw wil lezen, na bijv. anderhalf/3 jaar? Ik ga niet opnieuw huren. Ik wil enkel eenmaal betalen voor een product, zowel een papieren versie als een digitale versie en da's, nadat ik ervoor betaald heb, dan mijn eigendom. Dewelke ik dan opsla onder de vorm die ik verkies.

Eigendom. Bezit. Blijft relevant. Ook in het digitale tijdperk. Meer dan ooit zelfs.

Link naar reactie

Een formule als Spotify, waarbij je voor een klein maandelijks bedrag eindeloos kan lezen, is volgens mij absoluut niet haalbaar.  De meeste van die apps kunnen rekenen op lidmaatschappen van over de hele wereld.  Onze markt is te klein.  Laat staan dat het de redding van de strip kan worden. 

Daarnaast blijft een film als eindproduct exact hetzelfde.  Of je hem nu koopt, huurt via VOD of illegaal download, die film beleef je nog steeds op dezelfde manier.  Min of meer hetzelfde met muziek, al zullen puristen dat (terecht) tegen spreken, of je die nu op CD koopt, op de radio hoort of via Spotify gaat beluisteren, in the end blijft het exact hetzelfde.  Niet zo met strips. 

Dat gaat van een stuk papier dat je in handen hebt naar een versie te bekijken op een scherm.  Dat is in alle mogelijke opzichten een volledig andere ervaring.  Er zijn fans, maar er is, zo bleek hier al herhaaldelijk, een meerderheid die het maar niets vind.  De jeugd dan?  Wel ...  Ik merk (schoolverband etc) dat de kinderen die wél strips lezen, effectief boeken willen vasthouden.  Wat mij nog het meest verraste, veel kinderen gaan naar de BIB strips halen.  Ik dacht -verkeerdelijk- dat die tijd wat voorbij was.  Noch mijn petekind, noch haar schoolgenoten, noch kinderen uit de zwemclub of muziekschool, noch haar vrienden, waar toch behoorlijk wat lezers tussen zitten, gebruiken Yieha.  Geen interesse.  Want ja, omdat zij altijd een paar "Sisters", "Celestines" en "Dad's" enz mee heeft, komt dat wel degelijk ter sprake.  En als de jeugd er al geen interesse in heeft ... De oudere generatie, ik reken oa mijn vader en nonkels en tantes daaronder, moeten er vaak ook niet van weten.  Het laatste dat mijn vader wil bij iets ontspannend als een strip lezen, is om óók dát nog eens op een scherm te gaan doen.  Dat is, zo zegt hij, alles behalve aangenaam lezen en heel vermoeiend voor de ogen.  Hij doet nochtans wel al de rest wat je maar kan bedenken via de tablet.

Yieha is overigens geen succesverhaal, dat viel onlangs nog te lezen op oa De Stripspeciaalzaak.

Je gaat volgens mij niet méér striplezers kweken door het aanbod naar een scherm te brengen.  En het idee dat een strip moet aangepast worden naar een smartphone of tablet?  Veel fantasie komt daar niet bij kijken.  Dat is dan één strook of één kader en een swipe-functie (bijvoorbeeld) om verder te lezen.  Als je er andere dingen gaat bij verzinnen, zoals 3D-effecten of bewegende achtergronden en dergelijke, ben je de strip aan 't opsmukken met truukjes.  Zo'n dingen blijven nooit duren.  En in hoeverre verschilt het dan nog van een tekenfilm?

Ik denk persoonlijk niet dat de toekomst van de strip in de digitale wereld gezocht moet worden.  Maar goed, ik heb niet de waarheid in pacht.  Weet ik veel. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
4 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:


Hoe verklaart dat het succes van streamingdiensten zoals netflix en spotify?
Ze kunnen evengoed de bluray of cd kopen als ze het per sé willen bezitten, maar toch neemt de gemiddelde kijker/luisteraar genoegen met het digitale kanaal.

Er is een verschil tussen een consument en een liefhebber. De consument wil veel voor weinig en vindt het dan ook geen probleem om een hapklare selectie voor de grootste gemene deler voorgeschoteld te krijgen.  Je zegt het zelf eigenlijk al: 'de gemiddelde' kijker/luisteraar'. Je hebt het niet over de fijnproevers, de connaisseurs die hun product zorgvuldig uitkiezen, op waarde weten te schatten en koesteren. De liefhebber die nog vlinders in zijn buik krijgt als hij zijn (op)nieuw ontdekte pronkstuk aan zijn collectie kan toevoegen. Netflix is voor de onverschillige toeschouwer die met de telefoon in zijn hand op de bank series zit weg te 'bingen' zonder er ook maar iets van mee te krijgen...

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het is een en/en verhaal. Maar veel mensen vervallen bij het ontstaan van nieuwe tech die nieuwe mogelijkheden met zich meebrengt,  veelal in een of/of denken. "Ah, internet en digitalisatie. Cool, ik verkool direkt heel mijn collectie met kasten en al en ga alles huren bij Yieha."

Het is niet omdat er Tesla's zijn dat men daarom alle old timers en alle auto's op fossiele brandstoffen moet links laten liggen.

Link naar reactie
7 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Het is niet omdat er Tesla's zijn dat men daarom alle old timers en alle auto's op fossiele brandstoffen moet links laten liggen.

Inderdaad. Dat is ook wat ik bij mezelf merk. Simpele Standaard Uitgeverij uitgaves, dupuis strips laat ik meer en meer links liggen. Tirages de Tête daarentegen koop ik meer en meer. Iets gelijkaardig zie je ook bij het standaard boek.

 

7 uren geleden, esteban² zei:

Een formule als Spotify, waarbij je voor een klein maandelijks bedrag eindeloos kan lezen, is volgens mij absoluut niet haalbaar.  De meeste van die apps kunnen rekenen op lidmaatschappen van over de hele wereld.  Onze markt is te klein.  Laat staan dat het de redding van de strip kan worden. 
 

Daarom is er ook een grotere schaal. Yieha bestaat niet. Dat is gewoon branding van een taal binnen Izneo. Terwijl Yieha aarzelend begint (die catalogus wordt ook rampzalig gepresenteerd), lopen de andere talen binnen Izneo goed. Ik heb mijn abonnementen op Spirou en DBD via Izneo lopen. Geen gedoe meer met tijdschriften halen, er missen in de post, en daarna te bedenken wat je met dat oud papier doet. Alles staat netjes op mijn Ipad zodra het klaar is. En mijn archief is niet beperkt in tijd of ruimte. Vertrouw ik die publieke cloud niet, dan doe ik gewoon een copy van de albums naar mijn eigen cloud. Niet koosjer, maar wel simpel mocht de uitgever verdwijnen.

Papier zal altijd bestaan, maar digitaal afdoen als een rage werd eerder al gedaan door de analoge fotografen, de verhuurders van videobanden,... Uiteindelijk is dit de brede evolutie waar een deel van ons zich in de cloud zal bevinden.

 

 

 

Link naar reactie
10 hours ago, Ambreville said:

Lees eens een strip op een iPad 12.9 in izneo, yieha, chunky of comicology. Je zult zien dat het leven aan deze kant van 2000 best azngenaam is met een collectie in de cloud. En elk jaar wordt dit platform beter en beter enzal het meer en meer gebruikt worden. Ik zie ook nog maar zelden analoge reflexcamera’s.

Dus naast het feit dat ik dan digitale strips moet kopen die qua prijs niet veel verschillen van de papieren versie, zou ik ook nog een tablet van 1200 euro moeten aanschaffen??

De jeugd doet meer digitaal, daar is geen twijfel over maar dat ze ineens wel strips gaan lezen omdat die nu in een app staan? Daar twijfel ik dan wel aan. Daar is meer voor nodig dan het enkel het medium aan te passen.

Bovendien is hun nummer 1 toestel een smartphone en geen tablet.

 

Ik heb wel een (wat meer betaalbare) 9.7in ipad en daar lees ik wel manga en wat tijdschriften op maar voor strips blijf ik het onhandig vinden, te klein scherm, tenzij je een 12.9in hebt en dan nog kan je de tekeningen die 2 pagina's in beslag nemen niet in optimale grootte presenteren. Daarnaast breng ik reeds de hele dag achter een computerscherm door, daarnaast nog TV. Die strip op papier brengt toch een zekere rust met zich mee. Maar dat is uiteraard persoonlijk.

 

Digitaal is de toekomst maar dat betekent niet dat strips in hun huidige vorm zullen verdwijnen. Ik zie eerder een co-relatie waarbij het een het ander aanvult. Zoals tijdens de week de krant op de tablet lezen en in het weekend op papier.

 

Link naar reactie

"Dus naast het feit dat ik dan digitale strips moet kopen die qua prijs niet veel verschillen van de papieren versie…"

 

Het gaat met strips dezelfde kant op als kranten; zeer veel is gratis op internet te zien. Vooral comics, maar toch ook steeds meer Europees.

Ik heb net een Korrigans pagina gekocht, maar heb alleen de eerste 2 boeken (zit in die 500-serie); boek 3 en 4 dus maar even online bekeken om te zien waaruit mijn pagina komt, en meteen mijn 2 boeken van papier herlezen en boek 3 en 4 online. Ik vind zelf van papier prettiger - maar da's de leeftijd. ALS je kinderen al aan het lezen krijgt, zal het toch vooral van digitaal moeten komen.

 

Strips digitaal kopen zal alleen werken als de prijs fors naar beneden gaat t.o.v. papier. Is ook logisch, de produktie -en distributiekosten zijn veel lager.

 

 

Link naar reactie
10 uren geleden, Neat Stuff zei:

De consument wil veel voor weinig en vindt het dan ook geen probleem om een hapklare selectie voor de grootste gemene deler voorgeschoteld te krijgen.

Zelfs dat niet eens. Zie Netflix wat hemel en aarde beweegt om Friends nog een aantal jaren aan te kunnen bieden.

 

2 uren geleden, Ambreville zei:

Daarom is er ook een grotere schaal. Yieha bestaat niet. Dat is gewoon branding van een taal binnen Izneo. Terwijl Yieha aarzelend begint (die catalogus wordt ook rampzalig gepresenteerd), lopen de andere talen binnen Izneo goed. Ik heb mijn abonnementen op Spirou en DBD via Izneo lopen. Geen gedoe meer met tijdschriften halen, er missen in de post, en daarna te bedenken wat je met dat oud papier doet.

Grotere schaal, schmotere schaal. Spotify maakt nauwelijks winst en voelt de hete adem van Amazon en Apple in de nek. Die op hun beurt trouwens weleens zwetend wakker worden van Tencent.

 

 

Link naar reactie
40 minuten geleden, Rene zei:

Het gaat met strips dezelfde kant op als kranten; zeer veel is gratis op internet te zien. Vooral comics, maar toch ook steeds meer Europees.

Kranten hebben allemaal de fout van de jaren negentig hersteld. En de strips en comics die je noemt vallen allemaal onder het kopje piraterij. Je begrijpt hopelijk zelf ook wel dat dit niet blijft duren?

 

43 minuten geleden, Rene zei:

Strips digitaal kopen zal alleen werken als de prijs fors naar beneden gaat t.o.v. papier. Is ook logisch, de produktie -en distributiekosten zijn veel lager.

Ze zijn wel lager maar niet veel lager. Los daarvan... tekenaars krijgen graag betaald. Het tekenen is er niet sneller op geworden. Ok, voor sommige strips wel, maar dat is een andere discussie . 😉

Link naar reactie
1 uur terug, Retardi zei:

Kranten hebben allemaal de fout van de jaren negentig hersteld. En de strips en comics die je noemt vallen allemaal onder het kopje piraterij. Je begrijpt hopelijk zelf ook wel dat dit niet blijft duren?

 

Exact. En de enige oplossing vanuit de muziekindustrie tegen piraterij was juist het business model dat je zo vervloekt. Ondertussen is er Spotify en consoorten, maar is Vinyl ook bezig aan een stevige terugkeer. Er wordt altijd gezocht naar een balans. het feit dat die nooit bereikt wordt wat voor iedereen goed is zorgt juist voor evolutie en innovatie. 

 

 

 

Link naar reactie
57 minuten geleden, Retardi zei:

Kranten hebben allemaal de fout van de jaren negentig hersteld. En de strips en comics die je noemt vallen allemaal onder het kopje piraterij. Je begrijpt hopelijk zelf ook wel dat dit niet blijft duren?

 

Ze zijn wel lager maar niet veel lager. Los daarvan... tekenaars krijgen graag betaald. Het tekenen is er niet sneller op geworden. Ok, voor sommige strips wel, maar dat is een andere discussie . 😉

Die sites draaien anders al lang en goed zichtbaar. Geen idee of het piraterij is; het zijn gewoon sites die open en bloot bestaan en via Google altijd hoog staan. Het zijn geen obscure sites (nou ja, die voor erotische strips wel) die alleen via Darkweb te bereiken zijn o.i.d.

En bij kranten kan je ook nog steeds veel gratis lezen. Plus nieuwssites die gratis zijn. Ik denk dat het nog wel even duurt.

 

Een boek dat 10 euro netto kost; daarvan krijgt de tekenaar misschien een euro. Plus een euro voor reclame; de rest is tussenhandel, distributie en drukken. Een boekhandel krijgt meer dan de tekenaar (zo'n 3 euro)! Dus als een uitgeverij zelf een euro pakt, een euro voor de reclame en een euro voor de tekenaar kan het boek voor 3 euro digitaal worden aangeboden.

 

Link naar reactie

Ik vind het wel een keer interessant, als uitgever, om hier iets over te zeggen.

Zijn er teveel titels? Wordt de markt kleiner? Zou er minder moeten worden gemaakt? Zijn er minder lezers?

 

Ik denk zelf van niet. Als uitgever ben je toch op zoek naar je eigen plek binnen de wereld van strips en dat hoeft niet perse via de stripwinkels zijn. Syndikaat geeft werk uit waar vrij veel uitdaging in zit. Het zijn veelal debutanten en onbekendere tekenaars die stuk voor stuk de lezer moeten overtuigen van hun kwaliteiten. En niet alleen de lezer; door het enorme aanbod moet de uitgever ook de stripwinkelier overtuigen. Komt er iets nieuws uit dan is de stripspeciaalzaak geneigd er 1 of 2 op voorraad te nemen. Dat resulteert in een lage verkoop, waardoor ik gedwongen ben om ook op zoek te gaan naar alternatieve kanalen. Anders kan ik simpelweg niet voortbestaan. Dat neem ik de stripwinkel niet kwalijk want die kan zijn geld ook maar 1 keer uitgeven en de ruimte is beperkt.

 

In de loop van de tijd heb ik die alternatieve verkoopkanalen wel gevonden, en ik ontdekte toen dat er veel meer striplezers zijn dan alleen de mensen die naar de stripspeciaalzaken komen. De lezers van Evert Kwok, die lezen en kopen online. De lezers van Timo halen de boeken in de bibliotheek en die van Ulfberht gaan naar de stripwinkel.

 

Wordt de markt kleiner? Zijn er minder lezers? Mijn ervaring zegt van niet. Ik groei alleen maar. Dat gaat niet snel, maar is wel stabiel. Er zijn meer lezers, en deze lezers zijn van alle leeftijden. Ik word erg blij als ik zie dat er rijen meisjes van 9 tot 12 staan te wachten op de Tinadag, voor een tekening in hun Roos Vink album. Of dat ik een paar honderd “Kutbeesten” via mijn webwinkel verkoop.

Beurzen, een historisch festival, musea, stripwinkels, bibliotheken en webwinkels: het zijn allemaal verkoopkanalen met hun eigen lezers en eigen leeftijdscategorie.

De stripwereld is een mooie wereld die zichzelf vernieuwd, versterkt en innovatief blijft, juist omdat het een kleine wereld is.

Link naar reactie
31 minuten geleden, Rene zei:

Een boek dat 10 euro netto kost; daarvan krijgt de tekenaar misschien een euro. Plus een euro voor reclame; de rest is tussenhandel, distributie en drukken. Een boekhandel krijgt meer dan de tekenaar (zo'n 3 euro)! Dus als een uitgeverij zelf een euro pakt, een euro voor de reclame en een euro voor de tekenaar kan het boek voor 3 euro digitaal worden aangeboden.

 

 

de iStore en google play store nemen ook hun deel van de koek. (30%)

én niet onbelangrijk, 21% btw op digitale strips en boeken. 

én de kosten van onderhoud van de servers en website etc. 

 

De echte dooddoener op korte termijn, volgens mij, om digitaal een groeispurt te geven is die ongelijkheid tussen papieren en digitale boeken op gebied van btw. 

Ik neem De Kwakkelende Kwakzalver als voorbeeld en als prijsindicator er even bij.
Papier kost die 7,99

Digitaal is 5,99

 

Exclusief btw kost de papieren versie: 7,54
Exclusief btw kost de digitale versie: 4,95

 

Stel dat de digitale versie van hetzelfde btw tarief zou mogen genieten, dan zou die prijs komen op: 5,25 euro.

Wie 5 strips koopt is voor papier 39,95 euro en digitaal 29,95 euro kwijt.
Maar met een gelijkstelling van btw, zou digitaal neerkomen op 26,25 euro.
Dat is meer dan 30% goedkoper. 

 

Alsook een album kopen via yieha kan op twee manieren.
Via de website of via de app. Via de website krijgt yieha meer dan via de app.... maar ik moet eerlijk toegeven dat ik aankoop via de app omdat het daar is waar ik het lees en niet moet sukkelen met betalingen maar met een simpele vingerafdruk zo kan afrekenen. 

Link naar reactie
53 minuten geleden, Ambreville zei:

Exact. En de enige oplossing vanuit de muziekindustrie tegen piraterij was juist het business model dat je zo vervloekt. Ondertussen is er Spotify en consoorten, maar is Vinyl ook bezig aan een stevige terugkeer. Er wordt altijd gezocht naar een balans. het feit dat die nooit bereikt wordt wat voor iedereen goed is zorgt juist voor evolutie en innovatie. 

De verkoop van vinyl is nog steeds maar een druppel op een gloeiende plaat. Akkoord, alle kleine beetje helpen.

 

Het enige wat nu bereikt word is dat tussenhandelaren binnenlopen en het sappelen is voor de artiesten. Lees eens wat interviews. De royalties die worden betaald door spotify zijn lachwekkend.

 

49 minuten geleden, Rene zei:

Die sites draaien anders al lang en goed zichtbaar. Geen idee of het piraterij is; het zijn gewoon sites die open en bloot bestaan en via Google altijd hoog staan.

Dat zegt niets over het legale karakter ervan. Je kunt jezelf hoogstens verbazen dat men bij Marvel en DC nog niet heeft ingegrepen. Bij manga hoef je het niet te proberen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...