Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Kobus

Er worden teveel strips uitgegeven. (En 't zijn de verkeerde.)

Recommended Posts

40 minuten geleden, Rene zei:

Het gaat met strips dezelfde kant op als kranten; zeer veel is gratis op internet te zien. Vooral comics, maar toch ook steeds meer Europees.

Kranten hebben allemaal de fout van de jaren negentig hersteld. En de strips en comics die je noemt vallen allemaal onder het kopje piraterij. Je begrijpt hopelijk zelf ook wel dat dit niet blijft duren?

43 minuten geleden, Rene zei:

Strips digitaal kopen zal alleen werken als de prijs fors naar beneden gaat t.o.v. papier. Is ook logisch, de produktie -en distributiekosten zijn veel lager.

Ze zijn wel lager maar niet veel lager. Los daarvan... tekenaars krijgen graag betaald. Het tekenen is er niet sneller op geworden. Ok, voor sommige strips wel, maar dat is een andere discussie . ūüėČ

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Retardi zei:

Kranten hebben allemaal de fout van de jaren negentig hersteld. En de strips en comics die je noemt vallen allemaal onder het kopje piraterij. Je begrijpt hopelijk zelf ook wel dat dit niet blijft duren?

Exact. En de enige oplossing vanuit de muziekindustrie tegen piraterij was juist het business model dat je zo vervloekt. Ondertussen is er Spotify en consoorten, maar is Vinyl ook bezig aan een stevige terugkeer. Er wordt altijd gezocht naar een balans. het feit dat die nooit bereikt wordt wat voor iedereen goed is zorgt juist voor evolutie en innovatie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
57 minuten geleden, Retardi zei:

Ze zijn wel lager maar niet veel lager. Los daarvan... tekenaars krijgen graag betaald. Het tekenen is er niet sneller op geworden. Ok, voor sommige strips wel, maar dat is een andere discussie . ūüėČ

Die sites draaien anders al lang en goed zichtbaar. Geen idee of het piraterij is; het zijn gewoon sites die open en bloot bestaan en via Google altijd hoog staan. Het zijn geen obscure sites (nou ja, die voor erotische strips wel) die alleen via Darkweb te bereiken zijn o.i.d.

En bij kranten kan je ook nog steeds veel gratis lezen. Plus nieuwssites die gratis zijn. Ik denk dat het nog wel even duurt.

Een boek dat 10 euro netto kost; daarvan krijgt de tekenaar misschien een euro. Plus een euro voor reclame; de rest is tussenhandel, distributie en drukken. Een boekhandel krijgt meer dan de tekenaar (zo'n 3 euro)! Dus als een uitgeverij zelf een euro pakt, een euro voor de reclame en een euro voor de tekenaar kan het boek voor 3 euro digitaal worden aangeboden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind het wel een keer interessant, als uitgever, om hier iets over te zeggen.

Zijn er teveel titels? Wordt de markt kleiner? Zou er minder moeten worden gemaakt? Zijn er minder lezers?

Ik denk zelf van niet. Als uitgever ben je toch op zoek naar je eigen plek binnen de wereld van strips en dat hoeft niet perse via de stripwinkels zijn. Syndikaat geeft werk uit waar vrij veel uitdaging in zit. Het zijn veelal debutanten en onbekendere tekenaars die stuk voor stuk de lezer moeten overtuigen van hun kwaliteiten. En niet alleen de lezer; door het enorme aanbod moet de uitgever ook de stripwinkelier overtuigen. Komt er iets nieuws uit dan is de stripspeciaalzaak geneigd er 1 of 2 op voorraad te nemen. Dat resulteert in een lage verkoop, waardoor ik gedwongen ben om ook op zoek te gaan naar alternatieve kanalen. Anders kan ik simpelweg niet voortbestaan. Dat neem ik de stripwinkel niet kwalijk want die kan zijn geld ook maar 1 keer uitgeven en de ruimte is beperkt.

In de loop van de tijd heb ik die alternatieve verkoopkanalen wel gevonden, en ik ontdekte toen dat er veel meer striplezers zijn dan alleen de mensen die naar de stripspeciaalzaken komen. De lezers van Evert Kwok, die lezen en kopen online. De lezers van Timo halen de boeken in de bibliotheek en die van Ulfberht gaan naar de stripwinkel.

Wordt de markt kleiner? Zijn er minder lezers? Mijn ervaring zegt van niet. Ik groei alleen maar. Dat gaat niet snel, maar is wel stabiel. Er zijn meer lezers, en deze lezers zijn van alle leeftijden. Ik word erg blij als ik zie dat er rijen meisjes van 9 tot 12 staan te wachten op de Tinadag, voor een tekening in hun Roos Vink album. Of dat ik een paar honderd ‚ÄúKutbeesten‚ÄĚ via mijn webwinkel verkoop.

Beurzen, een historisch festival, musea, stripwinkels, bibliotheken en webwinkels: het zijn allemaal verkoopkanalen met hun eigen lezers en eigen leeftijdscategorie.

De stripwereld is een mooie wereld die zichzelf vernieuwd, versterkt en innovatief blijft, juist omdat het een kleine wereld is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
31 minuten geleden, Rene zei:

Een boek dat 10 euro netto kost; daarvan krijgt de tekenaar misschien een euro. Plus een euro voor reclame; de rest is tussenhandel, distributie en drukken. Een boekhandel krijgt meer dan de tekenaar (zo'n 3 euro)! Dus als een uitgeverij zelf een euro pakt, een euro voor de reclame en een euro voor de tekenaar kan het boek voor 3 euro digitaal worden aangeboden.

de iStore en google play store nemen ook hun deel van de koek. (30%)

én niet onbelangrijk, 21% btw op digitale strips en boeken. 

én de kosten van onderhoud van de servers en website etc. 

De echte dooddoener op korte termijn, volgens mij, om digitaal een groeispurt te geven is die ongelijkheid tussen papieren en digitale boeken op gebied van btw. 

Ik neem De Kwakkelende Kwakzalver als voorbeeld en als prijsindicator er even bij.
Papier kost die 7,99

Digitaal is 5,99

Exclusief btw kost de papieren versie: 7,54
Exclusief btw kost de digitale versie: 4,95

Stel dat de digitale versie van hetzelfde btw tarief zou mogen genieten, dan zou die prijs komen op: 5,25 euro.

Wie 5 strips koopt is voor papier 39,95 euro en digitaal 29,95 euro kwijt.
Maar met een gelijkstelling van btw, zou digitaal neerkomen op 26,25 euro.
Dat is meer dan 30% goedkoper. 

Alsook een album kopen via yieha kan op twee manieren.
Via de website of via de app. Via de website krijgt yieha meer dan via de app.... maar ik moet eerlijk toegeven dat ik aankoop via de app omdat het daar is waar ik het lees en niet moet sukkelen met betalingen maar met een simpele vingerafdruk zo kan afrekenen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
53 minuten geleden, Ambreville zei:

Exact. En de enige oplossing vanuit de muziekindustrie tegen piraterij was juist het business model dat je zo vervloekt. Ondertussen is er Spotify en consoorten, maar is Vinyl ook bezig aan een stevige terugkeer. Er wordt altijd gezocht naar een balans. het feit dat die nooit bereikt wordt wat voor iedereen goed is zorgt juist voor evolutie en innovatie. 

De verkoop van vinyl is nog steeds maar een druppel op een gloeiende plaat. Akkoord, alle kleine beetje helpen.

Het enige wat nu bereikt word is dat tussenhandelaren binnenlopen en het sappelen is voor de artiesten. Lees eens wat interviews. De royalties die worden betaald door spotify zijn lachwekkend.

49 minuten geleden, Rene zei:

Die sites draaien anders al lang en goed zichtbaar. Geen idee of het piraterij is; het zijn gewoon sites die open en bloot bestaan en via Google altijd hoog staan.

Dat zegt niets over het legale karakter ervan. Je kunt jezelf hoogstens verbazen dat men bij Marvel en DC nog niet heeft ingegrepen. Bij manga hoef je het niet te proberen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 minuten geleden, Syndikaat Uitgeverij zei:

In de loop van de tijd heb ik die alternatieve verkoopkanalen wel gevonden, en ik ontdekte toen dat er veel meer striplezers zijn dan alleen de mensen die naar de stripspeciaalzaken komen. De lezers van Evert Kwok, die lezen en kopen online. De lezers van Timo halen de boeken in de bibliotheek en die van Ulfberht gaan naar de stripwinkel.

Maar jij bent dan ook duidelijk een van die uitgevers die bereid is om dat werk te doen. Hoewel we elkaar nooit ontmoet hebben, ben ik arrogant genoeg om aan te nemen dat je waarschijnlijk geen peperdure Mercedes rijd en in een huis woont wat in twee postcode gebieden ligt. ūüėä. Niet dat ik je dit niet zou gunnen.

ik denk dat jij, kijkend naar je verhaal, duidelijk laat zien dat de lezers er zijn, maar dat je weer ouderwets hard moet werken om ze binnen te halen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
37 minuten geleden, Retardi zei:

Bij manga hoef je het niet te proberen.

Series NameLatest chapter

- Sins -Completed

"Aishiteru", Uso Dakedo.   Oneshot

"Aoi" - Hikaru ga Chikyuu ni Itakoro......   Completed

"Bungaku Shoujo" to Shi ni Tagari no Douke   Completed

"Bungaku Shoujo" to Ue Kawaku YuureiVol.001 Ch.007: ...

"Gokko"Completed

"Mi" SeijukuVol.001 Ch.001

"My Princess, You Must Die!" Said the Female Knight   Vol. 001 Ch.005 ...

"Suki" to IenaiCompleted

#000000 - Ultra BlackVol. 001 Ch.005 ...

$10Completed

& ‚Äď and ‚ÄďVol. 005 Ch.024

& DropoutCompleted

(Sokuhou) Class no Ikemen ga Watashi no Shinkyoku ni Muchuu na Ken.Completed

...Curtain   Completed

...no OnnaCompleted

...Seishunchuu!...Seishunchuu! ...

.925Ch.000: [Onesho ...

.hack//4 komaCh.005: Spoiled ...

.hack//AlcorCompleted

.hack//G.U.+Completed

.hack//GnUCh.001: Lunar T ...

.hack//Legend of the TwilightCompleted

.hack//LinkCompleted

.hack//XXXX002

/Blush-DC.   Vol. 006 - 043

:REverSALCompleted

@17 Years Old, We Start Living Together From Today!   Ch.005

@Full Moon006.2

+a no Tachiichi   Completed

+Again1

+Anima   Completed

+C Sword and Cornett   Completed

+C: Sword and Cornett AppendixVol.001 Ch.007: ...

+Tic Neesan   Vol. 009 Ch.162 ...

0 kara Hajimeru Manga KyoushitsuCompleted

0 no SoukoushiCompleted

0.0 MhzVol. 002 Ch.020

0/6   Completed

007 SeriesCompleted

009 RE:CYBORGCompleted

01 (OKU Hiroya)   Completed

07 Ghost   Completed

08:05 no Hengao-sanCompleted

090 - Eko To IsshoCompleted

09SummerCompleted

0-noushiya MinatoVol.001 Ch.006 Read ...

0x0 MemoriesCompleted

1 + 1Vol.001 Ch.001 Read ...

Geprobeerd!

...om er maar een paar te noemen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 minuten geleden, Rene zei:

Geprobeerd!

...om er maar een paar te noemen. 

..zucht..

ik zeg niet dat het bij manga niet gebeurd. Ik zeg dat Japanse uitgevers actief achter dit soort websites aanzitten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
22 minuten geleden, Retardi zei:

..zucht..

ik zeg niet dat het bij manga niet gebeurd. Ik zeg dat Japanse uitgevers actief achter dit soort websites aanzitten. 

And back.

CD --> Napster --> Emule --> Torrent --> Itunes --> Spotify/Apple Music.

Uiteindelijk is het niet mijn doel om de industrie aan te sturen of zelfs maar te adviseren. Wat ik wil doen is strips comfortabel lezen in mijn zetel. Als ik dat kan doen zonder recht te staan is dat een voordeel. Als ik een specifieke strip kan lezen zonder door vijf dozen te moeten gaan, is dat een voordeel.  Als ik geen kamers in mijn huis moet opofferen om oud papier op te slaan, wat tevens mijn brandrisico verhoogt, dan is dat een voordeel. Dus hoe de markt ook evolueert, ik zie me meer en meer digitaliseren en het oud papier buiten zetten. Ik geef veel liever extra geld rechstreeks aan de tekenaar voor een origineel dan nog maar eens een stapeltje ergens kwijt moeten geraken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
16 hours ago, Ambreville said:

. Ik zie ook nog maar zelden analoge reflexcamera’s.

Analoge reflexcamera's werden dan ook niet gebruikt om foto's te bekijken, maar om foto's te maken. Analoge camera's mogen dan zo goed als verdwenen zijn, ik zie echter geen vermindering in het aantal foto's op papier.

Deel dit bericht

Link naar bericht

1 minuut geleden, Mask zei:

Analoge reflexcamera's werden dan ook niet gebruikt om foto's te bekijken, maar om foto's te maken. Analoge camera's mogen dan zo goed als verdwenen zijn, ik zie echter geen vermindering in het aantal foto's op papier.

Dat staat er toch niet. Op een analoge camera kan je helemaal niets bekijken.

Ik kan me wel niet herinneren wanneer de laatste keer was dat ik nog eens een foto heb afgedrukt. Tenzij je fotograaf bent is dat wel echt radicaal gekrompen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 hours ago, Tom MDP said:

De echte dooddoener op korte termijn, volgens mij, om digitaal een groeispurt te geven is die ongelijkheid tussen papieren en digitale boeken op gebied van btw. 

Ik neem De Kwakkelende Kwakzalver als voorbeeld en als prijsindicator er even bij.
Papier kost die 7,99

Digitaal is 5,99

Denk je werkelijk dat die 74 cent voor een groeispurt kunnen zorgen?

En als men de BTW verlaagt naar 6%, denk je dan de prijs ook echt zal dalen van 5.99 naar 5,25 ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minuut geleden, Mask zei:

Denk je werkelijk dat die 74 cent voor een groeispurt kunnen zorgen?

En als men de BTW verlaagt naar 6%, denk je dan de prijs ook echt zal dalen van 5.99 naar 5,25 ?

Op vraag 1: kwaad zou het niet kunnen.

Verre van het brede publiek, maar hoeveel strips koopt de gemiddelde reeper op een jaar? Een verschil van 74 cent per strip zou toch al goed optellen.

op vraag 2: fuck nee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, Ambreville zei:

And back.

CD --> Napster --> Emule --> Torrent --> Itunes --> Spotify/Apple Music.

Dus hoe de markt ook evolueert, ik zie me meer en meer digitaliseren en het oud papier buiten zetten. Ik geef veel liever extra geld rechstreeks aan de tekenaar voor een origineel dan nog maar eens een stapeltje ergens kwijt moeten geraken.

Maar daar is ook helemaal niets mis mee. 

Hier: een¬†ūüėėvoor jou.

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 hours ago, Syndikaat Uitgeverij said:

ik ontdekte toen dat er veel meer striplezers zijn dan alleen de mensen die naar de stripspeciaalzaken komen.

Dat vind ik heel bemoedigend om te lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Comics en manga kan je vrij gemakkelijk online vinden. Legaal is het (in de meeste gevallen) voor alle duidelijkheid niet.Er lijkt niet veel actie tegen te worden ondernomen maar Marvel,¬†DC en anderen bieden spotgoedkope streamingabonnementen aan met toegang tot 100 000'en comics¬†waardoor de verleiding om de illegale toer op te gaan veel kleiner wordt. Lijkt me ook een effici√ęntere strategie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 hours ago, Syndikaat Uitgeverij said:

Wordt de markt kleiner? Zijn er minder lezers? Mijn ervaring zegt van niet. Ik groei alleen maar. Dat gaat niet snel, maar is wel stabiel. Er zijn meer lezers, en deze lezers zijn van alle leeftijden.

Dat is nu eens goed nieuws om het weekend mee te beginnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 8/11/2019 om 00:03, esteban² zei:

En het idee dat een strip moet aangepast worden naar een smartphone of tablet?  Veel fantasie komt daar niet bij kijken.  Dat is dan één strook of één kader en een swipe-functie (bijvoorbeeld) om verder te lezen. 

Dat lukt maar voor een standaard strookjes verhaal. Ik hou van strips waar de bladlayout ook een rol speelt. Ik denk bijvoorbeeld aan strips van Derib (Buddy Longway) of een Cosey, of pakweg een strip zoals Onklopbaar (Jousselin). Dan ben je dus wel verplicht om de volledige pagina op een scherm te toveren. Of ga je dat allemaal verknippen, laat staan dat je het kàn verknippen, en zal men dan de kaders  van verschillende groottes moeten in- en uitzoemen?  Ik mag er niet aan denken!   Met een smartphone geraak ik dus nergens voor mijn bovengenoermd bladlayout stripplezier.

Wil ik die strips digitaal pagina per pagina lezen op / iPad? Misschien wel (ik heb geen iPad). Later mogelijk als de dragers groter, lichter en goedkoper worden... ūüėČ

De enige vorm van digitalisering kan pas werken als de auteur de 'strip' ontwerpt voor de gepaste drager....

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...