Ga naar inhoud

Ballon Media & Standaard Uitgeverij fuseren !


esteban²

Recommended Posts

Maar de wet van Zware Beroepen - en strips uitgeven is vandaag de dag toch wel een zwaar beroep - stelt dan weer dat in uitzonderlijke gevallen, bij het niet vinden van een Geschikte Greet, men ook aan de transgenderquota kan voldoen wanneer men minstens één Geert dan gewoon als Greet inschrijft en aanspreekt.

 

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Dus euh... BM-magazine gaat waarschijnlijk dan ook verdwijnen?!?

Ik hoop dat ze niet te veel initiatieven die Dragonetti met zijn team de laatste 10 jaar in het leven heeft geroepen tenietdoen.

 

 

 

Waar las je dat BM Mag verdwijnt? Dat team blijft aan boord en Wim Verheije van Ballon leidt de creatieve kant.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Metabaron zei:

 

Waar las je dat BM Mag verdwijnt? Dat team blijft aan boord en Wim Verheije van Ballon leidt de creatieve kant.

Het was meer een vraag dan een stelling.

De Ballon Media-naam gaat toch verdwijnen. Dus houdt dit logischerwijze in dat het BM Mag ook komt te vervallen of niet meer zal bestaan in zijn huidige vorm?

Link naar reactie
1 minuut geleden, cinco zei:

Het was meer een vraag dan een stelling.

De Ballon Media-naam gaat toch verdwijnen. Dus houdt dit ook logischerwijze in dat het BM Mag ook komt te vervallen of niet meer zal bestaan in zijn huidige vorm?

 

Oké, op die manier. Of het heet binnenkort SU Mag of iets anders dat ze bij de nieuwe groep vinden passen. Ik denk dat Standaard Uitgeverij als naam breder bekend is dan Ballon Media en dat dat wellicht die keuze heeft ingegeven, zou het niet?  

Link naar reactie
1 minuut geleden, Metabaron zei:

 

Oké, op die manier. Of het heet binnenkort SU Mag of iets anders dat ze bij de nieuwe groep vinden passen. Ik denk dat Standaard Uitgeverij als naam breder bekend is dan Ballon Media en dat dat wellicht die keuze heeft ingegeven, zou het niet?  

Hierdoor wordt wel de indruk gewekt dat SU het dominante gedeelte binnen de fusie is.

Bij andere fusies wordt soms symbolisch een fusienaam gekozen, een amalgaam van de bestaande namen of symbolisch een volledig nieuwe naam,

Link naar reactie
8 uren geleden, Metabaron zei:

20% van de verkoop gaat via Bol.com, dat is toch gigantisch? :e010:

 

Als Bol dan zelf een uitgever zou worden (wat het al bijna is) dan wordt die markt opnieuw door elkaar geschud. Ze zouden beter hun stripwinkels wat meer bedienen want anders ben je afhankelijk van 1 grote speler.

Link naar reactie
23 uren geleden, cinco zei:

In het artikel in de krant was ook sprake van problemen tussen Standaard Uitgeverij en de erven Vandersteen die nu van de baan zijn.

Is het geweten waar dat over ging?

Gaat ongetwijfeld over geld. Wellicht zijn de verkopen na de restyling van S&W teruggelopen? 

(en als dat zo ook is dat gelijk een goede reden voor Standaard om niet te lang te wachten met de fusie) 

Link naar reactie
1 uur geleden, Bonte zei:

20% van de verkoop gaat via Bol.com, dat is toch gigantisch? :e010:

 

Als Bol dan zelf een uitgever zou worden (wat het al bijna is) dan wordt die markt opnieuw door elkaar geschud. Ze zouden beter hun stripwinkels wat meer bedienen want anders ben je afhankelijk van 1 grote speler.

En helaas is het grootste probleem bij bol dat veel beschadigd aankomt. Die kosten moet de uitgever slikken. Niet bol.

Link naar reactie
20 uren geleden, JPAR zei:

En helaas is het grootste probleem bij bol dat veel beschadigd aankomt. Die kosten moet de uitgever slikken. Niet bol.

Degene die verkoopt via Bol slikt die kost, het is typisch niet Bol zelf die de handeling en verzending doet. Ik denk dat dat ook is waar ze op doelen, meer inzetten op rechtstreekse verkoop via online platformen.

Link naar reactie
5 uren geleden, Bonte zei:

Degene die verkoopt via Bol slikt die kost, het is typisch niet Bol zelf die de handeling en verzending doet. Ik denk dat dat ook is waar ze op doelen, meer inzetten op rechtstreekse verkoop via online platformen.

Dat is voor hetgeen iemand via bol verkoopt, maar bol verkoopt zelf ook. Ze zijn zelfs ooit begonnen als boeken- en platen winkel. Bol maakt gewoon afspraken met uitgeverijen dat eventuele retouren ivm beschadigingen voor hun rekening is.

Link naar reactie

Het is inderdaad zo dat Bol ook zelf rechtstreeks strips verkoopt, zonder externe verkoper.  Helaas is mijn ervaring niet zo goed.  Omwille van de slappe verpakking moest ik, zonder enige overdrijving, 8 op de 10 strips terugsturen.  Ze waren vaak relatief mild tot zwaar beschadigd.  Daarom koos ik vroeger ook vaak voor externe verkopers van wie de voorraad niet bij Bol zelf lag.  Die hadden andere verpakkingen.  Helaas zijn die externe stripverkopers, afhankelijk van wat je zoekt, amper nog te vinden bij Bol.  Dat is de reden waarom ik een vaste stripspeciaalzaak gekozen heb.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
21 uren geleden, Bonte zei:

Degene die verkoopt via Bol slikt die kost, het is typisch niet Bol zelf die de handeling en verzending doet.

In eerste instantie niet. De strategie is dat Bol webwinkels toelaat, en in de gaten houdt wat er goed verkoopt en wat niet. Items die goed verkopen gaan later ook verdeeld worden door Bol zelf, en onder de prijs die de webwinkel aanbiedt. Een strategie afgekeken van de AliBaba's en Amazon's van de wereld.

Zélf uitgeven is iets wat ze nooit zullen doen. Ze zullen wel bij de uitgeverijen gaan afdingen en schermen met de volumes die ze verkopen. Zoals een supermarkt dat doet.

Link naar reactie
Op 27/10/2019 om 12:04, Tanuki zei:

In eerste instantie niet. De strategie is dat Bol webwinkels toelaat, en in de gaten houdt wat er goed verkoopt en wat niet. Items die goed verkopen gaan later ook verdeeld worden door Bol zelf, en onder de prijs die de webwinkel aanbiedt. Een strategie afgekeken van de AliBaba's en Amazon's van de wereld.

Zélf uitgeven is iets wat ze nooit zullen doen. Ze zullen wel bij de uitgeverijen gaan afdingen en schermen met de volumes die ze verkopen. Zoals een supermarkt dat doet.

Een uitgever worden is heden ten dage iets anders dan wat we gewoon zijn, met de Kobo groep zijn ze nu al quasi een eBook uitgever en is de stap naar een digitaal-print platform (uitgeverij) niet zo groot vanaf dat de techniek en prijs het toelaat.

Link naar reactie
23 uren geleden, JPAR zei:

Dat doen ze al jaren. Vandaar dat ik ook aangeef dat de kosten bij beschadiging voor de uitgeverij/leverancier zijn.

De kosten voor beschadigde boeken zijn eerder laag omdat het de drukkost betreft voor grotere oplages, als ze ook moeten instaan bij het opnieuw verzenden en de handeling dan spreken we natuurlijk over een erg hoge kost. Strips hebben een ander publiek dan boeken en dat vereist meer zorg bij verzending.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Bonte zei:

De kosten voor beschadigde boeken zijn eerder laag omdat het de drukkost betreft voor grotere oplages, als ze ook moeten instaan bij het opnieuw verzenden en de handeling dan spreken we natuurlijk over een erg hoge kost. Strips hebben een ander publiek dan boeken en dat vereist meer zorg bij verzending.

Dat zou kunnen dat ze die kosten ook voor zich moeten nemen. Zal het eens navragen.

 

De verpakking en verzending bij bol is helaas erg slecht waardoor veel beschadigd aankomt.

Link naar reactie
Op 27/10/2019 om 12:04, Tanuki zei:

In eerste instantie niet. De strategie is dat Bol webwinkels toelaat, en in de gaten houdt wat er goed verkoopt en wat niet. Items die goed verkopen gaan later ook verdeeld worden door Bol zelf, en onder de prijs die de webwinkel aanbiedt. Een strategie afgekeken van de AliBaba's en Amazon's van de wereld.

Zélf uitgeven is iets wat ze nooit zullen doen. Ze zullen wel bij de uitgeverijen gaan afdingen en schermen met de volumes die ze verkopen. Zoals een supermarkt dat doet.

Mijn ervaring is eigenlijk net dat de externe verkopers vaak de goedkopere zijn.  Al mijn laatste bestellingen zijn van externe partners omdat hun prijzen onder die van Bol zaten.

Wat die verpakking betreft @JPAR, heb je volkomen gelijk.  Ik heb zelfs al meegemaakt dat items zonder verpakking komen, maar gewoon in de doos zoals het in de winkel staat.  Zonder enige bescherming of een shipper. Die showroom-dozen zijn namelijk vaak niet geschikt voor verzending.  De beschadiging was dan ook navenant.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Zo'n fusie geeft enkel voordelen voor de klanten, tenminste... dat wordt dan vaak gezegd door duur betaalde marketingmanagers. Maar deze mededeling stond net op de facebook-pagina van Van Ditmar:

 

Per 1 januari gaan veel prijzen om hoog van de stripuitgaven. Zo ook die van Ballon Media. Niks nieuws onder de zon zou je denken. Dit keer worden de albums in België procentueel gekeken duurder dan in Nederland en dit heeft alles te maken met de BTW verhoging van vorig jaar. Toen ging in Nederland de BTW op strips van 6% naar 9% waardoor we twee verschillende verkoopprijzen kregen voor Nederland en België. Deze prijzen worden per 1 januari 2020 weer gelijk getrokken waardoor een album in België net zo veel kost als in Nederland. Aangezien de albums in Nederland al duurder waren dan in België is de prijsverhoging voor Nederland minder sterk.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
14 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

BTW is nu wel die factor die niet voortkomt vanuit de - wat betreft strips en boeken - de uitgeverswereld. Daarvoor moeten we kijken naar een andere organisatie...

Dat klopt, maar de uitgeverijen hebben er vorig jaar wel voor gekozen om de prijzen in Nederland niet te verlagen en ze daarmee gelijk aan België te houden. En ze kiezen er nu ook voor om de prijzen in België komend jaar extra te verhogen, want klaarblijkelijk zijn strips nog niet duur genoeg, dus ze moeten sowieso weer verhoogd worden?!?! :rolleyes:

Link naar reactie
2 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

BTW is nu wel die factor die niet voortkomt vanuit de - wat betreft strips en boeken - de uitgeverswereld. Daarvoor moeten we kijken naar een andere organisatie...

De BTW is toch niet verhoogd in België? Maar de prijzen gaan wel omhoog. Natuurlijk beste lezers, want twee verschillende prijzen, dat is maar verwarrend voor onze klanten (ja, ik heb die cursussen lulpraat ook gevolgd). Dus trekken we ze gelijk. Ja, maar wel naar het hoogste niveau... Eerlijker zou zijn om de prijzen te middelen. 

 

Ik vind het moment van deze prijsverhoging, een week na de fusie, niet echt slim gekozen. 

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
7 hours ago, JPAR said:

Dat klopt, maar de uitgeverijen hebben er vorig jaar wel voor gekozen om de prijzen in Nederland niet te verlagen en ze daarmee gelijk aan België te houden. En ze kiezen er nu ook voor om de prijzen in België komend jaar extra te verhogen, want klaarblijkelijk zijn strips nog niet duur genoeg, dus ze moeten sowieso weer verhoogd worden?!?! :rolleyes:

Het rotte aan gans het gedoe, waarbij duurdere producten ook meer belast moeten worden, is dat sommige grote jongens uit de private markt net die organisatie die collecteert - in naam van het algemeen belang - de wind in de zeilen zet door de prijzen van hun producten te verhogen. En soms publiekelijk BTW en andere profijtige maatregelen - komende van diezelfde collecterende organisatie - pontificaal staan te verdedigen. Dat dan weer wel.

Link naar reactie
9 uren geleden, eriktex zei:

Per 1 januari gaan veel prijzen om hoog van de stripuitgaven. Zo ook die van Ballon Media. Niks nieuws onder de zon zou je denken. Dit keer worden de albums in België procentueel gekeken duurder dan in Nederland en dit heeft alles te maken met de BTW verhoging van vorig jaar.

Toen ging in Nederland de BTW op strips van 6% naar 9% waardoor we twee verschillende verkoopprijzen kregen voor Nederland en België. Deze prijzen worden per 1 januari 2020 weer gelijk getrokken waardoor een album in België net zo veel kost als in Nederland. Aangezien de albums in Nederland al duurder waren dan in België is de prijsverhoging voor Nederland minder sterk.

Er staat niet bij hoe duur ze nu worden....  

Link naar reactie
5 uren geleden, Tweetie zei:

Er staat niet bij hoe duur ze nu worden....  

Er staat dat de prijzen gelijkgetrokken worden. Dus als het in België 8,95 kost en in Nederland 9,15 dan zal het minimaal 9,15 worden. Mininmaal, want hier komt de volgende marketingtruck: 9,15 is natuurlijk een rotbedrag, daar kun je veel beter 9,45 van maken ("veel handiger voor de klant met afrekenen"). En niet veel later 9,95 - maar dat is logisch.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
6 uren geleden, Tweetie zei:

Twijfel je daaraan? 

Ik denk dat dat misschien met een flinke vertraging zou komen.  Maar dan is het voor mij ook gedaan.  De huidige S&W avonturen of De Kiekeboes kocht ik al enkel in promotie omdat de huidige strips de 6,99 € niet waard zijn.  Naar mijn gevoel.  Dat idee leeft ook heel erg bij iedereen in mijn omgeving, merk ik.  De reden waarom zelfs mensen waarvan ik weet dat ze puur uit gewoonte 'Kiekeboe' bleven kopen, daar nu ook al mee gestopt zijn.  Als daar nu nog eens wat bij komt, stop ik na al die jaren dan toch met die gewoonteaankopen.  Niet gedacht dat ik dat ooit zou doen.  Maar dan geef ik dat deel van mijn budget liever uit aan de (meestal sowieso al iets duurdere) jaarlijkse nieuwigheden bij de stripspeciaalzaak.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, eriktex zei:

Er staat dat de prijzen gelijkgetrokken worden. Dus als het in België 8,95 kost en in Nederland 9,15 dan zal het minimaal 9,15 worden. Mininmaal, want hier komt de volgende marketingtruck: 9,15 is natuurlijk een rotbedrag, daar kun je veel beter 9,45 van maken ("veel handiger voor de klant met afrekenen"). En niet veel later 9,95 - maar dat is logisch.

Ik denk zelfs 9,50.

Link naar reactie
1 uur geleden, esteban² zei:

Ik denk dat dat misschien met een flinke vertraging zou komen.  Maar dan is het voor mij ook gedaan.  De huidige S&W avonturen of De Kiekeboes kocht ik al enkel in promotie omdat de huidige strips de 6,99 € niet waard zijn.  Naar mijn gevoel.  Dat idee leeft ook heel erg bij iedereen in mijn omgeving, merk ik.  De reden waarom zelfs mensen waarvan ik weet dat ze puur uit gewoonte 'Kiekeboe' bleven kopen, daar nu ook al mee gestopt zijn.  Als daar nu nog eens wat bij komt, stop ik na al die jaren dan toch met die gewoonteaankopen.  Niet gedacht dat ik dat ooit zou doen.  Maar dan geef ik dat deel van mijn budget liever uit aan de (meestal sowieso al iets duurdere) jaarlijkse nieuwigheden bij de stripspeciaalzaak.

Ik kocht S&W ook altijd uit gewoonte. Daar ben ik al mee gestopt toen de nieuwe 'stijl' begon. Eigenlijk had ik het qua verhaal al eerder moeten doen.

Link naar reactie
7 minuten geleden, JPAR zei:

Ik kocht S&W ook altijd uit gewoonte. Daar ben ik al mee gestopt toen de nieuwe 'stijl' begon. Eigenlijk had ik het qua verhaal al eerder moeten doen.

Zou me niet verbazen als iets soortgelijks voor veel mensen geldt en de verkopen van S&W na de restyling flink zijn gedaald. Hoeveel van de S&W's zou bij gewoontekopers weggezet worden en hoeveel bij jeugdige gelegenheidskopers?  

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
4 hours ago, eriktex said:

Er staat dat de prijzen gelijkgetrokken worden. Dus als het in België 8,95 kost en in Nederland 9,15 dan zal het minimaal 9,15 worden. Mininmaal, want hier komt de volgende marketingtruck: 9,15 is natuurlijk een rotbedrag, daar kun je veel beter 9,45 van maken ("veel handiger voor de klant met afrekenen"). En niet veel later 9,95 - maar dat is logisch.

Even, ronde getallen zijn nog beter.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...