Ga naar inhoud

Kan men een angstgevoel creëren met een stripverhaal?


cinco

Recommended Posts

Op 30/10/2019 om 18:29, sanderg zei:

ja dat heb ik altijd al een erg akelig uitgangspunt gevonden- zowel in strips (o.a. bij s&w komt het ook nogal eens voor met Lambik (de koddige kater was dat meen ik en de poppenpakker- dat vond ik als kind echt maar nare albums), als in films/ series..

 

 

 

Ik moest meteen aan de 'Maffe Maniak' denken bij dit. Daar is ook zo'n moment dat het even een paar pagina's (een beetje) griezelig wordt. 

PA090024.thumb.JPG.5c781d604599e3b984f6d43af60cf49a.JPG

 

Link naar reactie

Als volwassene zijn er niet echt strips die me een angstgevoel bezorgen. Een strip kan wel spannend zijn of een dreigende sfeer hebben, maar horror vind ik vaak belachelijk in strips en doet me niet veel (horror films spreken me ook niet echt aan).

 

Ik ben blijkbaar wel niet de enigste die als kind schrik had van Alinoe. Mijn grootouders hadden een kuifje magazine waar enkele pagina's in stonden en die bezorgden me toch een benauwd gevoel. Ik heb jaren dat Kuifje magazine niet meer aangeraakt, hoewel het 1 vd weinige strips was die ze hadden liggen. Als ik nu Alinoe lees vind ik het eerder intrigerend om vast te stellen dat er nog steeds een onbehaaglijk gevoel is dan dat ik 'angst' heb van het verhaal.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Er is zo een periode geweest dat Vandersteen heel rare dingen in zijn verhalen verwerkte. De donkere inkleuring uit die tijd hielp ook al niet.

Zelf vond ik het thema van De Zingende Zwammen behoorlijk eng: de (zielen van) kinderen die door ballonnen werden opgeslokt en veranderden in zwammen in een bos. Stephen King zou daar ongetwijfeld een kloek meesterwerk uit kunnen distilleren.

Link naar reactie
Op 9/10/2020 om 20:40, sanderg zei:

Nou ben ik toch benieuwd..  wat gebeurde hierna nou ook weer? 😆

 

Wiske is niet meer zichzelf maar een soort zombie met bovenmenselijke kracht, en valt Suske aan. Op het laatste nippertje veranderd ze weer. De volgende pagina's worden ook Lambik en daarna Jerom geraakt door de kogels die hen transformeren. Dat wordt redelijk goed opgebouwd zodat het even zelfs een beetje griezelig is, maar er zat meer in dat idee en die setting (Roemenië)

Link naar reactie
14 hours ago, Lük Bey said:

 

Wiske is niet meer zichzelf maar een soort zombie met bovenmenselijke kracht, en valt Suske aan. Op het laatste nippertje veranderd ze weer. De volgende pagina's worden ook Lambik en daarna Jerom geraakt door de kogels die hen transformeren. Dat wordt redelijk goed opgebouwd zodat het even zelfs een beetje griezelig is, maar er zat meer in dat idee en die setting (Roemenië)

ah ja! het begint me weer te dagen inderdaad.. bedankt!

Link naar reactie
  • 1 year later...

Bij het derde deel van Nachtwacht, Queen Halloween, ben ik daarna even op de vingers getikt..men had mails en brieven ontvangen van ouders waarin stond dat de kindjes snachts niet meer durfden gaan slapen na het lezen van het album.. Queen Halloween was blijkbaar te angstaanjagend getekend en vooral de openingspagina bleek schrikwekkend te zijn... 

Link naar reactie
11 uren geleden, Steve Van Bael zei:

Bij het derde deel van Nachtwacht, Queen Halloween, ben ik daarna even op de vingers getikt..men had mails en brieven ontvangen van ouders waarin stond dat de kindjes snachts niet meer durfden gaan slapen na het lezen van het album.. Queen Halloween was blijkbaar te angstaanjagend getekend en vooral de openingspagina bleek schrikwekkend te zijn... 

 

Ach, de ouders moeten zelf niet zo gevoelig reageren en direct beginnen mailen.

Want het zijn net die intense leeservaringen als kind waar je later opnieuw aan terugdenkt.

 

afbeelding.thumb.png.ba17a25b8dc19e6d6690dd30485fd78a.png

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Die claustrofobische toestanden in sommige van die Junji Ito-verhalen...

Ik herinner me daardoor opnieuw dat ik als kind regelmatig nachtmerries had van ergens in een te nauwe ruimte te zitten of vast te zitten onder mijn lakens en er niet meer onderuit te kunnen geraken (?) ...

 

afbeelding.thumb.png.7866aa089d9007779be71eaf0c7e1f0b.png

 

afbeelding.thumb.png.f563bd643b8550bdcb9b9c59b386bcdf.png

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...