Ga naar inhoud

Gemoderniseerde kleuren, ja of neen ?


BobFish

Gemoderniseerde kleuren, ja of neen ?  

33 leden hebben gestemd

  1. 1. De technologie gaat er op vooruit dus moeten we de kleuren in gelimiteerde en gedateerde comics moderniseren naar hedendaagse esthetische normen waar nodig.

    • Akkoord, dit is een opwaardering die ik volledig verwelkom en dus helemaal goedkeur.
    • Niet akkoord, ook al was het kleurenpallet beperkt, het origineel, daar kom je niet aan !


Recommended Posts

Meer en meer zie ik dat kleuren worden opgefrist naar 'hedendaagse eisen'. Niet alleen comics, maar ook BD's zijn hier het slachtoffer van.

 

Hieronder twee voorbeelden van 'casualties' uit de fameuze 'Absolute' edities van DC.
https://imgur.com/a/Wl0EhEi

https://www.tapatalk.com/groups/marvelmasterworksfansite/absolute-arkham-asylum-t35318.html

Voor velen een opwaardering, voor mij persoonlijk de ultieme horror. (Bvb. digitale schaduwen 😱)
Vooral bij de spiksplinternieuwe ‘absolute’ versie van Swamp Thing (zie link hierboven) huiver ik en prefereer ik de originele kleuren, blauwe bomen en gele helicopters inbegrepen.

Wat denken jullie hiervan ? Zijn jullie pro of contra herinkleuring ? Waarom ?  Verlicht mij want ik begrijp er absoluut geen snars of jota van.

Link naar reactie

Pro herinkleuring!

Zeker voor Swamp Thing! Ik weet nog dat ik indertijd helemaal in de ban was van Swamp Thing van Alan Moore! Alleen de kleuren vond en vind ik vreselijk!

De nieuwe inkleuring ziet er ook al niet geweldig uit, maar toch tien keer mooier dan de originele. Blauwe bomen en gele helikopters...Voor mij kan het allemaal; Alleen moet het dan wel een beetje mooi gedaan zijn...Wat bij Swamp Thing absoluut het geval niet is. Daar bovenop zijn de originele comics dan ook nog een keer rot slecht gedrukt. Ik voel ook geen enkele nostalgie wat dat betreft.

Het is merkwaardig. De vroege Sundaupages (vanaf ongeveer 1900) zijn supermooi gekleurd en gedrukt. Toen was er liefde voor het vak...

Eens jaren vijftig konden comics niet slecht genoeg gekleurd en gedrukt zijn...

Ook qua tekenwerk was het dikwijls bedroevend... Gelukkig zijn er uitzonderingen...

Bijvoorbeeld alles van Jack Cole... Ook zeer mooi qua kleuren.

Maar de doorsnee comic was ronduit slordig haastwerk.

De laatste twintig jaar is daar gelukkig veel verandering in gekomen...

 

 

Link naar reactie

Als je de originelen van Bv. Byrne of Wrightson bekijkt versus de printversies, dan weet je het wel. Alles voor begin jaren 90 is te simpel gekleurd vanwege tijdsdruk en mag herdaan worden. Mogelijke uitzonderingen bv. Groo waar Don Luth wel een mooi palet heeft gedefinieerd en toegepast, maar dat het papier niet kon volgen.  Voor run-of-the mill comics was kleuren een haastjob dat gebruik maakte van het kleurenschema gedefinieerd door Marvel of DC. Herdoen! Een voorbeeld is bv. Sandman waar de kleuren het heel gedateerd laten aanvoelen. Herkleuren in hetzelfde palet mag niet het doel zijn.

Anders is het met de Comics in de jaren 90, vroege nillies. Digitale kleuring maakte toen zijn opgang, maar dat was eigenlijk nog geen verbetering omdat de meesten er nog niet gezond mee konden omgaan. In die periode werd ook gekozen voor lelijk glanspapier wat het nog erger maakte en die comics nu heel verouderd laat aanvoelen.  Bv. Age of Apocalypse voelt stukken ouder en lelijker aan dan de Phoenix Saga die nochtans een stuk ouder is, maar manuele kleuring vraagt.

Er werd hier ook verwezen naar de Absolute editions van DC. Die volg ik redelijk nauw. Het zijn de DC-tegenhangers van Tirages de Tete. Die mogen voor mij gerust op dezelfde manier uitgegeven blijven worden. Door die toevoeging heb ik ondertussen vier edities van the Killing Joke (originele, Deluxe, Noir, Absolute). Het valt dan op hoe zielig de originele comic er uit ziet in vergelijking met zijn herkleurde opvolgers. En in de Noir zie je hoe hoog het grafisch niveau hier is. Mijlenver boven de standaard maandelijkse comic. 

Wel alles onder voorbehoud dat digitale kleuring moet gebeuren met respect voor het origineel. Dus geen dingen toevoegen die er niet waren.

 

Btw. mening van Dany en Rosinski over tekenaars die niet kunnen kleuren te vinden in het algemeen forum (Dany & Rosinski panel).

 

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
9 minutes ago, Ambreville said:

 

Anders is het met de Comics in de jaren 90, vroege nillies. Digitale kleuring maakte toen zijn opgang, maar dat was eigenlijk nog geen verbetering omdat de meesten er nog niet gezond mee konden omgaan. In die periode werd ook gekozen voor lelijk glanspapier wat het nog erger maakte en die comics nu heel verouderd laat aanvoelen.

Net alsof alles uit plastic werd vervaardigd: de personages, de decors, de natuur, de lucht...
Feitelijk waren het goedkope photoshopverloopjes/glanseffecten om wat ronding/diepte te kunnen accentueren.

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Anders is het met de Comics in de jaren 90, vroege nillies. Digitale kleuring maakte toen zijn opgang, maar dat was eigenlijk nog geen verbetering omdat de meesten er nog niet gezond mee konden omgaan. In die periode werd ook gekozen voor lelijk glanspapier wat het nog erger maakte en die comics nu heel verouderd laat aanvoelen.  Bv. Age of Apocalypse voelt stukken ouder en lelijker aan dan de Phoenix Saga die nochtans een stuk ouder is, maar manuele kleuring vraagt.

Age of Apocalypse is van midden jaren negentig en werd op newsprint gedrukt. Daar zagen de kleuren er prima uit. 

 

Wat jij volgens mij bedoeld is dat ze de inkleuring een op een hebben overgezet naar de drukken op deftiger papier. Wanneer je de Age of Apocalypse omnibus bekijkt werken dezelfde inkleuringen niet meer. 

 

Dat is exact hetzelfde euvel met de Swamp Things die hierboven worden aangehaald. Het is opvallend dat DC weer langzaam is teruggegaan naar een matter papiertje.

Link naar reactie

Ik ben ook voor de nieuwe inkleuring en ik ben ook geen fan van de Essential Editions die helemaal geen kleuren hebben.

Nou moet ik wel zeggen dat ik het inkleuren van oude films vind ik maar niks vind.

Maar ik denk dat dat, in mijn ogen, komt omdat ze dan altijd van die hele lichte pastel kleuren gebruiken.

 

En dat DC nu meer naar het mattere papier gaat, dat lijkt me een kostenbesparing, want volgens mij is dat papier goedkoper.

Het voordeel daarvan is dat je het wel weer overal kan lezen zonder de weerspiegeling door de lampen en dat je niet bang hoeft te zijn dat je met vette vingers de inkt van de pagina's afveegt.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, comicfreak zei:

En dat DC nu meer naar het mattere papier gaat, dat lijkt me een kostenbesparing, want volgens mij is dat papier goedkoper.

Dat ook. Maar lezers vroegen er ook om. Het aanraken van de fysieke comic is een belevenis op zich. Het gevoel, de geur. Wie kent er niet het binnenstappen van een stripwinkel die ruikt naar zoet geurend papier?

 

Mensen missen dat. 
 

 

Link naar reactie

Ik heb vorige week nieuw de TPB's aangeschaft van Swamp Thing 1 t/m 4 op Vertigo

Book one ( Copyright 2012 )

Book two ( Copyright 2009 plus aparte vermelding " Color reconstruction on selected interior pages by Drew Moore" )

Book three ( Copyright 2010 plus aparte vermelding "Color reconstruction on selected interior pages by Drew Moore" )

Book four ( Copyright 2010 )

 

Voor de juistheid in deze discussie, zijn dit nu de geremasterde versies, alleen in 2 en 3 spreken ze over " color reconstruction ".

 

Gister de super large editie van Flash Gordon en Jungle Jim aangeschaft 1939-1941 vol3 op IDW, dit is toch wel een prachtig gerestaureerd

boek hoor, op alle fronten ( klein foutje blz 22 stukje tekst valt weg)

De Lombard kleur uitvoeringen van Rork prefereer ik boven de digitaal gescande Rork bundelingen van Sherpa, maar misschien

een kwestie van smaak.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Aaltomuoto zei:

De mooiste versie van Swamp Thing zijn voor mij de oude Titan paperbacks die in zwart wit waren, daar kwam het tekenwerk prachtig op uit. Ik persoonlijk had dus liever een Absolute Swamp Thing in zwart/wit gehad maar daar is geen markt voor vrees ik.

Mwoa. Ik denk dat IDW een artist edition best ziet zitten. 🙂

Link naar reactie

Ligt aan de strip.
Soms is zwartwit gewoon het beste maar we hebben het hier over herinkleuring en dan is een upgrade van de oude handinkleuring naar de nieuwe versie vaak een enorm verchil en zeer positief.

Hoe men nu huidkleuren en 3D-effecten maakt, daar kon men vroeger niet van dromen.


Tegenwoordig heb je in comics ook een FLATTER die het voorbereidende werk doet voor de inkleurder en vaak is het werk van de Flatter van het niveau waar vroeger de eind comic van waren.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 2 months later...

Ik plaats de prachtige afbeeldingen van de Swamp Thing Vertigo paperback editie met originele kleuren hier nog een keer.
Om het topic wat leven in te blazen en om die 11 losers van hun stuk te brengen.
En zo kan ik misschien een aantal mensen overtuigen om over te lopen ;) . 
Wie durft het trouwens aan zijn Absolute Swamp Thing te fotograferen en te beargumenteren waarom het een betere editie is ? 😈

 

11-9, belachelijk, en dat noemt zich dan HET stripforum van de lage landen ?!


8XKHo6jIu9RkHFWsNrvVMjKWg1fBjnQGJf0fBvrH


Kijk eens aan wat een mooie aankoop, wat een pareltje.

mR5-SCHP1PSl97ItZuYKbYs8fkNbmU7_pSAIFy9m

De kleuren spatten van het ruwe grauwe papier, mooi hoor !

 

7Sg0MUAxckGVJcoE63_WnZyhKuNcE38H9m4zAF-i

Geen digitale kleurovergangen, geen bruingrijze 'moderne' tinten, geen glanzend blinkend papier. Je voelt het reliëf van de print, heerlijk.

 

-YwVCEyrg6Vah9C8vIZIDPkVt9D6DkqoKqkNwlHX

Link naar reactie
Op 2/11/2019 om 16:49, linthout zei:

Het is merkwaardig. De vroege Sundaupages (vanaf ongeveer 1900) zijn supermooi gekleurd en gedrukt. Toen was er liefde voor het vak...

Eens jaren vijftig konden comics niet slecht genoeg gekleurd en gedrukt zijn...

Het is vaak een druktechnisch ding. Neen nu de oude albums van Het Volk. Vergelijk de mooi geschilderde covers van Nys voor de eerste albums van Jommeke eens met de zéér rudimentair ingekleurde covers van twintig jaar later. Ze gebruikten daar duidelijk een andere techniek die een minder mooi resultaat opleverde. Maar die, zo vermoed ik, wel stukken goedkoper was.

Dat was ook altijd het grote verschil tussen de strips in Robbedoes en die in Kuifje. Op de inkleuringen in Robbedoes was weinig op aan te merken. Die in Kuifje, met hun verschrikkelijk primair, beperkt kleurenpalet, deden gewoonweg pijn aan de ogen.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...