Ga naar inhoud

De alles van het decennium


IvoVWS

Recommended Posts

2020 sluipt langzaam dichter en er wordt stilletjes begonnen met de lijstjes van 2010-2019. De Reep mag natuurlijk niet achterblijven. Plus, ik moet beginnen denken aan kerstcadeaus en heb totaal geen idee wat ik voor mijn moeder moet halen?

 

Dus, vertel eens, wat was de beste plaat van het decennium? Jouw favoriete film? Welk boek heb je compleet ondergesnotterd? Welk videospel zou je met plezier ieder jaar opnieuw spelen? Wie was je favoriete influencer? 

Link naar reactie

• Plaat: Erasure - The violet flame

• Film: zie ik zelden. Ik kan me niet direct een film herinneren die eruit sprong. 
• Serie: Lucifer

• Boek: al lang geleden dat ik nog eens een boek gelezen heb. Over LOTR heb ik 2 jaar gedaan denk ik... Ik lees alleen nog strips. Dus: Craig Thompson - Habibi

• Spel: Pokemon Go (geen Xbox etc.)

• Influencer: Dennis Van Peel https://m.facebook.com/menualblog/

• Trieste gebeurtenis: overlijden van mijn grootmoeder en van George Michael

• Over politiek zal ik best zwijgen... 

• Doorbraak/Verrassing: Patrick Cornelis

• Zelfbeklag: verplicht moeten stoppen met tennissen op doktersbevel

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

• Plaat : Muse - Simulation Theory - Omdat de groep mij nog wist uit te dagen na al die jaren.

• Film : Swiss Army Man - Ik koos voor de meest unieke en verrassende.
• Serie : The Leftovers - Bij tijden geniaal, fabulastische soundtrack.

• Boek : Dansen op de Vulkaan (graphic novel)

• Strip : Gung Ho - Die heeft het meeste indruk nagelaten wat het tekenwerk betreft.

• Spel : Rayman Origins / Legends - Geen enkele andere game heeft zo'n brede smile op mijn gezicht weten te toveren.

• Influencer : NVT - Ik ben geen tiener

• Trieste gebeurtenis : Robin Williams (overlijden) Persoonlijk > Overlijden van grootvader, moeders kant.

• Politiek : Trump - Triestige bedoening, wereldwijd. 

• Doorbraak/Verrassing: Lewis MacDougall - Ik weet dat iedereen naar Timothée Chalamet kijkt, maar keep an eye on this one.

• Zelfbeklag: Chronisch ziek geworden in 2013 met blijvende gevolgen op alle mogelijke vlakken en achteruitgang.  Toekomstperspectief : Loading.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Plaat: Blonde (2016, Frank Ocean)

Film: It's Such A Beautiful Day (2012, Don Hertzfeldt)

Serie: Over The Garden Wall (2014)

Boek: Ik lees vooral klassiekers en weinig hedendaagse literatuur, dus ik nomineer House of Psychotic Women: An Autobiographical Topography of Female Neurosis in Horror and Exploitation Films (2012, Kier-La Janisse)

Strip: Last Look Trilogy (2016, Charles Burns)

Podcast: Pure Cinema Podcast

Doorbraak/Verrassing: Christina Vandekerckhove die in 2017 debuteerde met haar langspeelfilm documentaire Rabot, wat mijn favoriete film van vorig jaar was.

Trieste gebeurtenis/Zelfbeklag: De scheiding van mijn ouders.

 

 

Link naar reactie

• Plaat : Ancient Rites - "Laguz"

Lang getwijfeld tussen deze en de "Antipositive"-EP's van Little Big maar uiteindelijk voor AR gekozen. 't Is zeker niet hun beste maar dit is de enige die sinds zijn release in 2015 nog regelmatig zijn weg naar mijn CD-speler vindt.

 

• Film : "Demon"

Ik heb enorm films gezien. Eigenlijk meer dan ik me kan herinneren maar toch dwalen mijn gedachten steeds af naar deze Poolse inktzwarte "komedie". Hele nare film maar wel passend bij het verhaal en hoe het verteld wordt.


• Serie : "Game of Thrones"

De eerste seizoenen dan toch. Tot en met The Red Wedding was dit volgens mij van het beste wat televisie kon bieden maar er zijn zoveel goeie series geweest: "Narcos", "Trotsky", "Rick & Morty" enz. Zelfs B-series zoals "Ash vs Evil Dead" en "The Legend of Korra" vond ik fantastisch.

 

• Boek : "Win Bigly: Persuasion in a World where Facts Don't Matter" door Scott Adams

De laatste jaren lees ik meer en meer non-fictie en dit was een boek waaraan ik heel veel gedacht heb. Dat betekent niet dat dit het beste boek was, verre van zelfs, maar sinds ik dit gelezen heb, kijk ik door een andere bril naar de wereld.

 

• Strip : "The Thrilling Adventures of Lovelace and Babbage: The (Mostly) True Story of the First Computer" door Sydney Padua

Met een gigantische voorsprong op de rest. Dit schipperde tussen kolder en geschiedenis in maar de manier waarop de verhalen verteld worden en de toon zijn uniek, grappig en slim. 

 

• Spel : "The Elder Scrolls V : Skyrim"

Jaja, het spel kan bugs genereren die hilarisch zijn en/of het compleet onspeelbaar maken. Het is niet zo evenwichtig qua moeilijkheidsgraad; de mainstory valt (te?) vlot uit te spelen maar op sommige sidequests kan je echt je tanden stukbijten. Er zijn te weinig unieke dialogen voor een game met deze grootte. Maarrrr...

Er wordt anno 2019 nog altijd gesproken over dit spel uit 2011 samen met zijn voorgangers "Oblivion" en "Morrowind", het heeft een enorme culturele impact gehad en het verkoopt blijkbaar nog altijd goed genoeg om een re-release op elke nieuwe console te krijgen.
Dat allemaal en eerlijk gezegd heb ik dit decennium nauwelijks een ander spel gespeeld.

 

• Trieste gebeurtenis : 

Goh, mijn nicht is op nauwelijks veertigjarige leeftijd gestorven aan een teruggekeerde en slecht behandelde borstkanker, mijn vader sukkelt al vijf jaar of zo met de ziekte van Kahler en ik heb een tijdje met een depressie gesukkeld. [rs] is overleden en met hem ook een deel van het Vlaams medialandschap, het Internet is getransformeerd van "een bastion van het vrije en het vuilste woord" in "een door seuten beheerde vismarkt" en binnen 10 jaar is België een kolonie van China. 
Maar het triestigste vind ik nog altijd dat we dertien jaar gewacht hebben op de nieuwe Tool en dan blijkt-ie nog eens kut te zijn.

 

• Leuke gebeurtenis : 

Tien jaar geleden sliep ik nog bij vrienden op de zetel en nu ben ik een huis rijker, alsook een paar kilo's armer. Ik heb concerten georganiseerd, opgetreden, geschreven, gelachen en me geamuseerd. Er waren mindere periodes maar ik sta verder dan 10 jaar geleden. Ik heb net de Ebony Warrior verslagen. 

En natuurlijk is er ook nog het wonder dat Duvel Tripel Hop heet.

Link naar reactie

Plaat: Ik herinner me dat The Suburbs van Arcade Fire in 2010 grote indruk maakte. Sindsdien heb ik weinig nieuwe dingen gekocht, denk ik. Edit: Agnes Obel! Hoe kon ik Agnes Obel vergeten? En Teen dream van Beach House. En Khruangbin.

Film: Boyhood

Boek: Ik speel een beetje vals, maar er is geen boek dat meer indruk maakte dan Stoner van John Williams. En Schalansky's Atlas van afgelegen eilanden.

Serie: ik denk dat ik het afgelopen decennium enkel Breaking Bad uitgekeken heb. Goed hoor. En Bevergem.

Strip: dat is een moeilijke, want daar heb ik er erg veel van gelezen. Daar ga ik nog even over nadenken.

Influencer: Ik ben er 42, loop schijten met je influencers.

Spel: Manillen blijft het leukste spel dat er is, omdat ik het zowel met mijn ouders als met mijn kinderen kan spelen.

Leukste gebeurtenis: twee kinderen zien opgroeien tot tieners, zelf in de fleur van mijn leven zijn, een geweldige vrouw hebben en reizen naar Australië, Zuid-Afrika en de VS.

Trieste gebeurtenis: ik reed mijn Defender in de prak. Ik kocht er dan maar twee andere.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

2010 tot 2019 toch?

 

Plaat: Decades van Nightwish (2018), en Love=music van K's Choice (ook 2018) springen er momenteel uit, als ik m'n spotify mag geloven.

 

Film: Normaal zou ik hier de Hobbit-trilogie (2012 tot 2014) moeten zetten, maar die stelden me toch ietwat teleur. Waarschijnlijk heb ik er teveel van verwacht. De nieuwe Star Warstrilogie dan? Hangt een beetje af van het laatste deel. Het ticket voor de marathon ligt alleszins klaar.

Qua animatie zet ik 'kimi no na wa (your name), uit 2016.


• Serie: Game of thrones, ondanks het laatste anderhalf seizoen.

 

• Boek: JRR Martin, al moet hij eens voortmaken met zijn volgende deel van 'Song of ice and fire', en uiteraard Terry Pratchett, waarvan in 2015 de allerlaatste Discworld verscheen.

 

• Strip: Moeilijk om hier te kiezen. De Amoras-reeks van Legendre/Cambré is niet alleen sterk, maar heeft schijnbaar ook één en ander in gang gezet. De verderzetting van de Rode Ridder door Fabio Bono vind ik ook zeer geslaagd. Er zijn nog wel enkele reeksen die ik hier wil zetten, maar uiteindelijk kies ik toch voor 'Hoop in bange dagen' van Emile Bravo, omwille van het verhaal.

 

• Spel: de laatste Civilization, en waarom niet, Football manager.

 

• Influencer: Ik haat deze term en alles waar ze voor staat. Maar in een bredere context zet ik hier comedians onder, en dan staat Alex Agnew met stip op 1.

 

• Trieste gebeurtenis: Er zijn er veel, maar persoonlijk zet ik hier het overlijden van mijn grootvader.

 

• Vreugde: De kinderen zien opgroeien tot jongvolwassenen.

 

• Politiek: De opkomst van extreem links en rechts wereldwijd...

 

• Zelfbeklag: het gevecht met de weegschaal

Link naar reactie

Door deze topic ben ik gaan beseffen dat mijn referentiekader is blijven steken in de jaren 2000-2009.
Ik geraak niet verder dan Gears of War 3 (game) en True Detective S1 (serie).
Als trieste gebeurtenis geef ik op: de onwaarschijnlijke en steeds groeiende stompzinnigheid, lichtzinnigheid en onverschilligheid van onze lankmoedige samenleving, zowel op geaggregeerd vlak (de politieke verhoudingen) als op dorpsniveau (de fusie van mijn gemeente).

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 hour ago, Hamirubi said:

Door deze topic ben ik gaan beseffen dat mijn referentiekader is blijven steken in de jaren 2000-2009.
Ik geraak niet verder dan Gears of War 3 (game) en True Detective S1 (serie).
Als trieste gebeurtenis geef ik op: de onwaarschijnlijke en steeds groeiende stompzinnigheid, lichtzinnigheid en onverschilligheid van onze lankmoedige samenleving, zowel op geaggregeerd vlak (de politieke verhoudingen) als op dorpsniveau (de fusie van mijn gemeente).

Hier deels ook van hetzelfde. Na 2010 is er niet echt meer iets dat echt boeit. The Walking Death/Fear the walking death, GoT, Breaking Bad, The Pacific, Vikings en dat zal het zowat zijn op gebied van series.

Doorbraak/tech/politiek: blockchain en bitcoin als belangrijke toepassing.
Trieste gebeurtenis: een hoop zaken in dichte familiale kring die niet direkt bijdragen tot een glimlach op het gezicht. En verder: de onwaarschijnlijke en steeds groeiende stompzinnigheid, lichtzinnigheid en onverschilligheid van onze lankmoedige samenleving, zowel op geaggregeerd vlak (de politieke verhoudingen) als op dorpsniveau.
 

Link naar reactie
21 hours ago, Hamirubi said:


Als trieste gebeurtenis geef ik op: de onwaarschijnlijke en steeds groeiende stompzinnigheid, lichtzinnigheid en onverschilligheid van onze lankmoedige samenleving, zowel op geaggregeerd vlak (de politieke verhoudingen) als op dorpsniveau (de fusie van mijn gemeente).

Wen er maar aan. Dankzij onze leiders en hun partijsoldaten komt er een generatie aan die niet in staat is om Het Laatste Nieuws te lezen.

 

Ooit heb ik voor de grap gezegd dat het beter voor België zou zijn als we ons zouden verkopen aan Volksrepubliek China* maar die mop begint hoe langer hoe ernstiger te worden.

 

* voetnoot maar in het klein. De voordelen van Chinese dominantie. Geen communautaire bullshit meer want we spreken allemaal Mandarijns. Borgerokko wordt opgekuist à la Xi Jinping: maandag de bulldozers erover, dinsdag de betonmolens en woensdag de opening van de nieuwe iPhone-fabriek. Een simpel onderwijsplan: al wie geen ingenieur wordt, moet maar in de iPhone-fabriek gaan werken. Een bloeiende economie. De staatsschuld is voor China kleingeld. Geen controles van de EU meer. Een strak migratieplan.  Geen politieke verhoudingen meer want er mag maar één partij regeren. Justitie gaat in éém stap van de achtiende eeuw naar '1984'. 
Nadelen: inperken van vrije meningsuiting en censuur maar eerlijk gezegd, dat gebeurt nu al maar dan stiekem. Het enige dat verandert is dat de staat er openlijk voor gaat uitkomen. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...