Ga naar inhoud

Jean Van Hamme


cinco

de Van Hamme BIG 3  

88 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw favoriet?



Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

De afwezigheid van emotie in Vance's personages plaatsen hem na Rosinski, wat mij betreft. Nochtans zijn de nachtelijke scenes waarbij zwaar stormweer wordt uitgebeeld wel heel knap in het werk van Vance.

Link naar reactie
7 hours ago, Kameraad Mauser said:

De afwezigheid van emotie in Vance's personages plaatsen hem na Rosinski, wat mij betreft. Nochtans zijn de nachtelijke scenes waarbij zwaar stormweer wordt uitgebeeld wel heel knap in het werk van Vance.

daar was Vance inderdaad erg goed in.. Rosinski ook overigens - zie De Wolvin 

 

leuk idee wellicht voor n contest volgend jaar- wie is de beste striptekenaar ooit? met wat mooi beeldmateriaal erbij kan dat erg leuk en interessant worden (om ook onbekende stripmakers te leren kennen)

Link naar reactie

Toch wel Thorgal. Bepaalde verhalen waar je echt helemaal kunt in verdwalen wegens decors / karakters. Bepaalde tekeningen / platen zijn in mijn geheugen gegrifd. Dat ene beeld van dat meisje dat moet achterblijven ga ik nooit vergeten. 

 

Heb echt genoten van pakweg de eerste 20-25 uitgaves. Daarna werd het wat minder, vooral ook qua verhaallijn werd het te warrig met de ganse midden oosten cyclus.

Link naar reactie
3 hours ago, Aerogi said:

Toch wel Thorgal. Bepaalde verhalen waar je echt helemaal kunt in verdwalen wegens decors / karakters. Bepaalde tekeningen / platen zijn in mijn geheugen gegrifd. Dat ene beeld van dat meisje dat moet achterblijven ga ik nooit vergeten. 

 

Heb echt genoten van pakweg de eerste 20-25 uitgaves. Daarna werd het wat minder, vooral ook qua verhaallijn werd het te warrig met de ganse midden oosten cyclus.

helemaal eens.. ik herlees ook geen enkel deel meer van na Van Hamme... misschien in de toekomst de rest eens van de hand doen...

Link naar reactie
5 uren geleden, Aerogi zei:

Toch wel Thorgal. Bepaalde verhalen waar je echt helemaal kunt in verdwalen wegens decors / karakters. Bepaalde tekeningen / platen zijn in mijn geheugen gegrifd. Dat ene beeld van dat meisje dat moet achterblijven ga ik nooit vergeten. 

 

 

Welk meisje bedoel je?

Link naar reactie

Histoire sans héros is inderdaad een topstrip !

 

Heel moeilijke keuze, de 3 series zijn ultra consistent in kwaliteit.

Ik las ze alle drie met plezier, tot zelfs wanneer Van Hamme er zelf de brui aan gaf.

(Bij Largo Winch mis ik wel nog nummers 18 tot 20)

 

Alle drie beginnen ze super sterk en vertonen arbitrair hoogtepunten naarmate de serie vordert.

Volgens mij is er geen sprake van uitmelken van personages of verhaallijnen.

Van Hamme stopt op tijd en is zeker geen uitbloeier.

Hij heeft volgens mij over heel de lijn van zijn carrière tal van interessante projecten opgezet, zijn leeftijd speelde geen rol.

(Zo jong was ie ook niet wanneer ie startte trouwens.)

Ik vermeld dit omdat ik zie dat leeftijd of succes vaak een rol speelt in de kwaliteit van artiesten hun werk.

Van Hamme woont naar het schijnt hier in de 'Miljardairswijk' een paar straten verder, maar nog steeds met beide voeten op de grond.

 

Largo Winch scoorde bij mij vooral in Myanmar (nummers 7 & 8 ) en de 'zelfmoord op TV' aflevering (13)

XIII begint legendarisch en scheert hoge toppen in de sneeuw (6&7). Het volslagen gestoorde nummer 12 is waarschijnlijk mijn favoriete episode om meteen daarna een groots dieptepunt te bereiken met het onnodige, totaal oninteressante dossier L'enquête (13).

Vance bereikt een esthethisch hoogtepunt in de trein bij nummer 15 Lâchez les chiens!, dus ik raad wel aan verder te lezen.

Vervanger Moebius bakt er jammer genoeg niet veel van. (Raar want hij is één van mijn lievelingstekenaars.)

Ik ben ook aan XIII Mystery begonnen en ik moet zeggen dat de variatie aan bekende schrijvers en tekenaars me wel bevalt.

 

Uiteindelijk stem ik hier voor Thorgal omdat deze toch wel de meeste toppers had (1,3,5,6,7!,12!,15,16,17,19,26) en over het algemeen de meest iconische en onvergetelijke sfeer.

Chninkel & Western niet vergeten, nog twee Rosinski-Van Hamme's die de volle 5 punten scoren bij mij.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 1/2/2020 at 10:45 AM, Rik said:

Hier voegt de inkleuring ook echt iets toe. Dit album is mooier in kleur dan in zwart-wit.

Ja, die grijsgrauwe met regen gevulde lucht en de ruwe muren met rook uit de schoorstenen, da's inderdaad wat moeilijk om enkel met zwart-wit weer te geven. Het kleurenpalet is echt wel quasi perfect, als je die eerste pagina onder ogen krijgt.

Link naar reactie
Op 30/12/2019 om 12:20, Aerogi zei:

Toch wel Thorgal. Bepaalde verhalen waar je echt helemaal kunt in verdwalen wegens decors / karakters. Bepaalde tekeningen / platen zijn in mijn geheugen gegrifd. Dat ene beeld van dat meisje dat moet achterblijven ga ik nooit vergeten. 

 

 

Dit is de pagina die je bedoelde, toch?

 

  

afbeelding.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...