Ga naar inhoud

Wat was de meest invloedrijke Vlaamse strip van het afgelopen decennium?


cinco

Recommended Posts

Op 5/1/2020 om 19:50, marioboon zei:

 Qua stijl of qua verhaal. Ik heb destijds zelfs bewust niets van Amoras gelezen of bekeken om me niet door hem te laten beïnvloeden toen in aan Doomsday bezig was

 

En vreemd genoeg is de sfeer zowel in tekeningen als in inhoud behoorlijk gelijkaardig. 't zal in de lucht hangen. Net zoals al die vrouwelijke stripmakers iets gelijkaardigs doen ;)

Link naar reactie

Maar kunnen we de oorspronkelijke vraag opentrekken naar eerdere decennia? Waren er eerder strips die effectief invloedrijk waren?

Veel verder dan de eerste Suske en Wiskes  in de jaren '40 en de reeksen van Sleen in de jaren '50 geraak ik niet echt.

Jommeke geeft geen navolgers gehad. We hebben Steve Van Bael te danken aan Kiekeboe, maar dat is maar één stripmaker. Bakelandt geeft niet direct een zichtbare invloed gehad op de Vlaamse stripmakers. Aan de jaren '80 hebben we Urbanus te danken, maar dat is ook een genre op zich gebleven. Alhoewel, neen, Urbanus heeft misschien voor de golf van BV-strips in de late helft van de vorige eeuw gezorgd.

Wanneer is Kamagurka begonnen met zijn strips? Eveneens in de jaren '80? Die heeft duidelijk wel wat navolging gehad.

De jaren '90 waren de start van de alternatievere, al dan niet (pseudo) biografische, uit het leven gegrepen strips. Maar dat zag je ook in het buitenland, en er is geen bijzondere album in dat genre dat eruit sprong en waarop iedereen zich baseerde.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...