Ga naar inhoud

3 vragen over Jommeke (poll)


cinco

de weirde wereld van Jommeke  

35 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van onderstaande misvormingen zou je verkiezen?

    • takken met fruit op het hoofd
    • een slurf als neus
    • een staart
  2. 2. meest bevreemdende dier-mens romance

    • Flip en Tita Telajora
    • Knappe Mataboe en dat begijntje
  3. 3. Met wie zou je jouw (eventuele) kinderen het minst graag mee op reis sturen?

    • Professor Gobelijn
    • Jan Haring
    • Mic Mac Jampudding
    • Madam Pepermunt
    • Dikke Springmuis
    • Elodie van Stiepelteen


Recommended Posts

3 uren geleden, esteban² zei:

Een staart lijkt mij het minst hinderend.  Flip en Tita, in moderne tijden Flipta, is wel het vreemdst van allemaal om de reden die Tanuki al aangaf.  En mijn kinderen meesturen met Elodie van Stiepelteen zou ze het minst spannende avontuur opleveren, denk ik.

Minst hinderend én meest handig.

En Elodie lag toch aan de basis van heel wat avonturen. Meestal met boeven en dieven die er niet voor terugdeinzen om kinderen op te sluiten.

Link naar reactie
59 minuten geleden, TDPB zei:

Minst hinderend én meest handig.

 

 

Al kan fruit dat uit je hoofd groeit toch ook een voordelige (en winstgevende) kant hebben.

Het is wel wat wennen om ermee in je bed te slapen, dat wel.

 

59 minuten geleden, TDPB zei:

Meestal met boeven en dieven die er niet voor terugdeinzen om kinderen op te sluiten.

 

Het Jommekes-universum is een duistere plek voor de meest kwetsbaren onder ons.

Link naar reactie

 

8 uren geleden, cinco zei:

 

Mwa, valt wel mee.

 

afbeelding.png.117c2c468b6ac4f22a1d11773338f308.png

 

   

Dat was als kind één van de albums die ik eindeloos kon blijven herlezen. :) 

5 uren geleden, TDPB zei:

Minst hinderend én meest handig.

En Elodie lag toch aan de basis van heel wat avonturen. Meestal met boeven en dieven die er niet voor terugdeinzen om kinderen op te sluiten.

Klopt, maar ik had het iets meer voor een ander soort avonturen in de wereld van Jommeke.  Ze was vaak de aanleiding tot een avontuur, maar maakte naar mijn gevoel zelden echt deel uit van het avontuur op zich.  Of althans de pret in het verhaal.  Tof personage, daar niet van, vooral in combinatie met Odilon.  Maar toch.  Liever Fifi dan. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Het grappige aan Jampudding is dat hij altijd de hulp van Jommeke zoekt, terwijl hij zich ook bijna constant loopt te ergeren over de aanwezigheid van de ganse Jommekesbende.

 

Ik vraag mij ook af wat Arabella's motivering is om (onbetaald?!?) te blijven werken voor Jampudding.

Ik zou wel een oneshot-spinoff willen zien die uit de doeken doet hoe en waarom deze dame is geëindigd als meid van de rosse snor.

Link naar reactie
1 uur terug, Coen zei:

Ik heb al een tijdje de indruk dat Jommeke stevig verankerd is in de Vlaamse ziel. Hier in Nederland lijkt dat (veel) minder het geval te zijn, heeft iemand een idee hoe dat zou komen?

Ikzelf moet bekennen nog nooit een Jommeke in mijn handen te hebben gehad.

Jommeke is, samen met Suske & Wiske, misschien wel dé Vlaamsche strip die elk kind in België gelezen heeft of op z'n minst kent.  Misschien omdat iedereen er mee opgegroeid is?  In elke huiskamer lag wel een Jommeke, dat is van generatie tot generatie over gegaan.  En vroeger speelden kranten nog een grote rol in de bekendheid van strips.  Ik veronderstel dat dit in NL nooit in een krant verschenen is?  Mensen noemen het ook wel een oer-Vlaamse strip, maar persoonlijk vind ik Jommeke toch vrij universeel.  Ik denk wel dat het karakter van Jommeke typisch Vlaams is, weinig uitgesproken en in de kern doodbraaf.  Een beetje zoals Suske.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

S&W natuurlijk wel hier maar Jommeke niet, ook niet in kranten inderdaad.

Nero ken ik dan weer wel van de strips die ik vroeger uit de bibliotheek leende (jaren 80), die eindigde altijd met een grote stapel wafels als ik mij goed herinner.

 

Jommeke trekt me niet als ik zo de tekeningen bekijk vandaar dat ik mij afvraag wat de aantrekkingskracht zou kunnen zijn behalve de nostalgische?

 

Link naar reactie

Hoe ouder ik word, hoe meer ik de stijl van Jommeke apprecieer.

De tekeningen zijn heel verzorgd, strak en tijdloos, en haast zonder stijlbreuken. De verhaallijnen zijn dan weer erg complexloos, zelden badinerend en niettegenstaande de rechts-katholieke inslag toch niet zedenprekerig (althans niet voor de impulsieve of jonge lezer).

Het lezen van Jommeke is balanceren tussen goed gemaakte pulp en ongedwongen genieten.

 

Ik vraag me af of anderen het ook zo ervaren?

Link naar reactie

Ja, zo zie ik het ook.

 

Hoog tijd ook voor een degelijke integrale van die originele onbewerkte zwart-wit verhalen van de beginperiode.

Doordat alleen de hertekende en herschreven versies van die albums beschikbaar zijn, gaat er toch wel een belangrijk stukje Belgische stripgeschiedenis verloren.

 

 

afbeelding.thumb.png.f9b30de0404ea6f25164f82c01738430.png

Link naar reactie

Jommeke is qua kwaliteit de meest consequente Vlaamse stripreeks. Nys deed als geen ander aan kwaliteitscontrole. In de hele reeks zit er geen enkel album dat qua tekenstijl of scenario echt opvallend minder is. Toch niet sinds ze De Fwietmachine en Neuzen bij de vleet herwerkt hebben (of misschien is er één opvallend minder album, zijnde het Nianmonster, maar dat is ruim na de dood van Jef Nys gemaakt).

Heldere getekende strips met veel avontuur en humor. En niets van geweld. Dat zou wereldwijd een succes geweest moeten zijn.

Link naar reactie
6 uren geleden, Coen zei:

Jommeke trekt me niet als ik zo de tekeningen bekijk vandaar dat ik mij afvraag wat de aantrekkingskracht zou kunnen zijn behalve de nostalgische?

Nostalgie kan natuurlijk niet uitleggen waarom zoveel kinderen met plezier Jommeke lezen en lazen. Hoogstens waarom ze als volwassenen de reeks nog steeds lezen. Alhoewel dat volgens mij toch meer te danken is aan de kwaliteit van de verhalen.

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Jommeke is qua kwaliteit de meest consequente Vlaamse stripreeks. Nys deed als geen ander aan kwaliteitscontrole. In de hele reeks zit er geen enkel album dat qua tekenstijl of scenario echt opvallend minder is. Toch niet sinds ze De Fwietmachine en Neuzen bij de vleet herwerkt hebben (of misschien is er één opvallend minder album, zijnde het Nianmonster, maar dat is ruim na de dood van Jef Nys gemaakt).

Heldere getekende strips met veel avontuur en humor. En niets van geweld. Dat zou wereldwijd een succes geweest moeten zijn.

 

De eerste versie van Neuzen bij de Vleet heb ik gehad, maar De Fwietmachine was niet beschikbaar ten tijde van mijn jommekesjaren.

Die werd blijkbaar niet meer herdrukt in die periode.

Als kind stoorde me dat wel. Die titel fascineerde me, maar het album was nergens te vinden.

Maar het was dus eigenlijk de Jommekesversie van The Fly.

 

Ik zou toch wel willen zien wat er zo verkeerd was aan die oorspronkelijke uitgave.

 

 

 

Link naar reactie
30 minuten geleden, cinco zei:

 

De eerste versie van Neuzen bij de Vleet heb ik gehad, maar De Fwietmachine was niet beschikbaar ten tijde van mijn jommekesjaren.

Die werd blijkbaar niet meer herdrukt in die periode.

Als kind stoorde me dat wel. Die titel fascineerde me, maar het album was nergens te vinden.

Maar het was dus eigenlijk de Jommekesversie van The Fly.

 

Ik zou toch wel willen zien wat er zo verkeerd was aan die oorspronkelijke uitgave.

 

 

 

Dat was gewoon één van de paar keren dat een tekenaar op het onverwacht midden in het verhaal moest inspringen omdat Nys om de een of andere redenen het album zelf niet kon afwerken. Een tekenaar die daarvoor nog nooit iets van Jommeke had getekend. En dat zie je dan ook aan het resultaat.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...