Ga naar inhoud

De Blauwe Reeks


cinco

3 stellingen over De Blauwe Reeks (poll)  

73 leden hebben gestemd

  1. 1. De Blauwe Reeks week qua stijl en inhoud voldoende van de originele reeks af dat het eigenlijk als de eerste echte spinoff-serie van S&W zou kunnen beschouwd worden.

  2. 2. De Blauwe Reeks had nooit versmolten mogen worden met De Rode Reeks in de nummering en had apart gecategoriseerd moeten blijven, ook in presentatie van de albumcovers.

  3. 3. Een zwak punt van De Blauwe Reeks was dat Wiske deels ontdaan was van haar pit en karakter, alsook van haar guitige voorkomen.



Recommended Posts

Wat de blauwe reeks betreft, als kind vond ik deze heruitgaves in de reguliere reeks meestal niet zo tof om te lezen. Soms veel te veel tekst. Ik las veel liever een Prinses Zagemeel dan het gouden paard of het geheim van de gladiatoren. Ik snapte toen ook helemaal niet waarom de personages er zo anders uitzagen en sommige niet meespeelden. Er zat ook niets van duiding bij deze strips. De Tartaarse helm vond ik wel geweldig. De humor met die mislukte kameel of dromedaris vond ik toen geweldig.

 

Ondertussen vind ik ze natuurlijk beter te pruimen en heb ze ook aangeschaft met één of andere actie zonder dat er in geknipt is. 

Link naar reactie
1 uur geleden, Bertus zei:

Die samensmelting van de Blauwe Reeks met de Rode Reeks heb ik nooit begrepen. Wat mij betreft niet eens zozeer vanwege de afwijkende tekenstijl, maar veel meer op het gebied van hoe de personages gepresenteerd worden en het ontbreken van enkele hoofdspersonages in de Blauwe Reeks.

Om nog niet te spreken van het ontbreken van enkele pagina's/hoofdstukken.

Link naar reactie
Op 1/2/2020 om 10:47, Simon zei:

Gaan ze de ontbrekende platen in de nieuw geplande integrale toevoegen?

Onverkort volgens deze bron:

 

Bij elke luxe zullen vier door Luc Morjaeu getekende ex librissen zitten.
Alle acht verhalen uit de blauwe reeks (de verhalen die Willy Vandersteen voor het weekblad Kuifje maakte) van Suske en Wiske worden in twee integralen gebundeld. Het gaat om de onverkorte verhalen met nieuwe inkleuring en lettering. De twee achtergronddossiers zullen zo'n dertig pagina's tellen. Bij elke luxe zullen vier door Luc Morjaeu getekende ex librissen zitten.

 

https://www.stripweb.be/S-stripverhaal-blauwe-reeks-integraal-deel-1-bestellen-20762.asp

Link naar reactie
  • 7 months later...
45 minuten geleden, cinco zei:

Gaat De Sonometer nu ook officieel meegerekend worden als een album uit de Blauwe Reeks?

Niet echt. De serie is over de 50 jaar oud. En de Sonometer is gebaseerd op een scenario dat Willy nooit de moeite vond om af te werken of ook niet om terug op te pikken voor de Rode Reeks. Verwacht dus niet het hoogste.

 

 

 

Link naar reactie

Nog 's een leuk polletje om aan mee toe doen.

 

Op 1. De Blauwe Reeks week qua stijl en inhoud voldoende van de originele reeks af dat het eigenlijk als de eerste echte spinoff-serie van S&W zou kunnen beschouwd worden.

zou ik eigenlijk antwoorden

"niet akkoord",

 

maar op 2. De Blauwe Reeks had nooit versmolten mogen worden met De Rode Reeks in de nummering en had apart gecategoriseerd moeten blijven, ook in presentatie van de albumcovers.

antwoord ik met overtuiging

"akkoord",

 

en dan moet je op 1. eigeniijk antwoorden "akkoord".

 

Voor de Rode Reeks werden de albums te veel ingekort en daardoor verprutst.

(al mocht die reclame van de KB er wel uit)

 

Link naar reactie
20 uren geleden, cinco zei:

Als de albums van de Rode Reeks die nu al door de 4de generatie S&W stripauteurs worden gemaakt als officiêle Rode Reeksers meetellen, wat weerhoudt De Sonometer dan van zijn officiële inclusie in de Blauwe Reeks?

In principe niets. Toch niet als je met Blauwe Reeks de albums die verschijnen met een blauwe cover bedoelt. (alhoewel Het Spaanse Spook eigenlijk niet eens die befaamde blauwe cover had. Wel een donkerblauwe lucht. Zou daar de inspiratie voor de blauwe kleur van de andere albums gehaald zijn?)

Maar als je definitie van Blauwe Reeks is: de verhalen die Vandersteen voor Kuifje maakte, kan daar natuurlijk niets meer bij komen.

 

 

Link naar reactie
Op 17/9/2020 om 14:37, cinco zei:

Als de albums van de Rode Reeks die nu al door de 4de generatie S&W stripauteurs worden gemaakt als officiêle Rode Reeksers meetellen, wat weerhoudt De Sonometer dan van zijn officiële inclusie in de Blauwe Reeks?

Vanaf 1967 spreekt men van de vierkleurenreeks. De term rode reeks stemt uit de periode 1946-1960. idd Rode reeks Vlaams en Rode reeks Hollands ( vanaf 1953).

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 8 months later...
  • cinco changed the title to De Blauwe Reeks

De Blauwe reeks betreft de verhalen die in Kuifje hebben gestaan meer dan 60 jaar geleden.

Daarnaast is de Sonometer slechts deels het werk van Willy. Wat mij betreft hoort de Sonometer daarom niet thuis in de Blauwe reeks ook al heeft dit album een blauw kaftje..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
6 minuten geleden, Aleksandr zei:

alhoewel, heeft Willy al die andere blauwe dan wel alleen getekend?

Neen, natuurlijk niet. Vandersteen heeft enkel de eerste 5 s&w verhalen helemaal zelf getekend. Vanaf de zwarte madam kreeg hij zijn eerste inkter. En dat was zijn eigen madam. Zijn vrouw werd namelijk aan het werk gezet.

Link naar reactie

Dat zijn zestig mooie gekartonneerde boeken met linnen rug.

Meer dan 200 pagina's per deel.

Ze bevatten alle 177 dagbladstrips van Tom Poes.

In een handzaam formaat uitgegeven en aan de leuke prijs van 15 euro per deel.

De strips met ondertekst zijn van een zeer hoog niveau.

Er zijn ook ballonstrips van Tom Poes, die halen meestal dat niveau niet.

Dat zijn ook geen dagbladstrips.

Er bestaat ook een rode reeks met dezelfde dagbladstrips, maar die reeks is niet volledig.

En dan heb je natuurlijk ook nog de prachtige uitgaven van Panda.

Maar die hebben geen handig formaat voor mij. Ik lees graag strips op café. Vandaar.

 

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Aleksandr zei:

alhoewel, heeft Willy al die andere blauwe dan wel alleen getekend?

 

  

4 uren geleden, TDPB zei:

Neen, natuurlijk niet. Vandersteen heeft enkel de eerste 5 s&w verhalen helemaal zelf getekend. Vanaf de zwarte madam kreeg hij zijn eerste inkter. En dat was zijn eigen madam. Zijn vrouw werd namelijk aan het werk gezet.

 

 

Meer nog! Het stileren van de eerste bladzijden gebeurde door Bob De Moor (hij is dus de "bedenker" van de Lambik die we vandaag nog kennen), na enkele bladzijden - wanneer het trio naar het verleden werd getoverd - maakte Vandersteen zich de uitgepuurde stijl eigen.

 

Versie Willy Vandersteen (met Schanulleke):

 

01.jpg.6fdb7e6223ca6f77578e18cd390e226f.jpg

 

Versie Bob De Moor:

 

02.jpg.9f58dffe05f60eb166f8465e4951ad39.jpg

 

 

 

Link naar reactie
13 uren geleden, linthout zei:

Dat zijn zestig mooie gekartonneerde boeken met linnen rug.

Meer dan 200 pagina's per deel.

Ze bevatten alle 177 dagbladstrips van Tom Poes.

In een handzaam formaat uitgegeven en aan de leuke prijs van 15 euro per deel.

De strips met ondertekst zijn van een zeer hoog niveau.

Er zijn ook ballonstrips van Tom Poes, die halen meestal dat niveau niet.

Dat zijn ook geen dagbladstrips.

Er bestaat ook een rode reeks met dezelfde dagbladstrips, maar die reeks is niet volledig.

En dan heb je natuurlijk ook nog de prachtige uitgaven van Panda.

Maar die hebben geen handig formaat voor mij. Ik lees graag strips op café. Vandaar.

 

 

 

Bedankt Willy!! M'n schoonvader geeft die rode reeks en daar lees ik vaak uit.. meende dat deze ook volledig was.. maar niet dus?!!...

 

Geweldige verhalen en dito tekeningen overigens..  ben groot Toonder fan

Link naar reactie

Nee, die rode reeks in niet compleet. De blauwe zien er wel ongeveer hetzelfde uit, alleen zijn ze chronologisch uitgegeven en er zijn er zestig. Geen idee hoeveel rode er zijn. Ik vind dat echt fenomenaal. Gelukkig heb ik al veel originelen van Toonder.... Kan ik me echt omringen met wat me een goed gevoel geeft.

Link naar reactie
1 uur terug, linthout zei:

Nee, die rode reeks in niet compleet. De blauwe zien er wel ongeveer hetzelfde uit, alleen zijn ze chronologisch uitgegeven en er zijn er zestig. Geen idee hoeveel rode er zijn. Ik vind dat echt fenomenaal. Gelukkig heb ik al veel originelen van Toonder.... Kan ik me echt omringen met wat me een goed gevoel geeft.

Origineel rekenwerk Willy? Dat is een bof zeg! Dat is zeer zeldzaam

Link naar reactie
Op 23/5/2021 om 18:46, linthout zei:

Dat zijn zestig mooie gekartonneerde boeken met linnen rug.

Meer dan 200 pagina's per deel.

Ze bevatten alle 177 dagbladstrips van Tom Poes.

In een handzaam formaat uitgegeven en aan de leuke prijs van 15 euro per deel.

De strips met ondertekst zijn van een zeer hoog niveau.

Er zijn ook ballonstrips van Tom Poes, die halen meestal dat niveau niet.

Dat zijn ook geen dagbladstrips.

Er bestaat ook een rode reeks met dezelfde dagbladstrips, maar die reeks is niet volledig.

En dan heb je natuurlijk ook nog de prachtige uitgaven van Panda.

Maar die hebben geen handig formaat voor mij. Ik lees graag strips op café. Vandaar.

 

@linthout

Ik meen me te herinneren dat je tot voor enkele maanden nog nooit een Tom Poes & Heer Bommel strip met ondertekst had gelezen.  Daar is intussen duidelijk verandering in gekomen.  🐻

Vraagje uit nieuwsgierigheid: Ben je die 177 verhalen chronologisch aan het lezen of kris-kras door elkaar?

 

Zelf ben ik Bommel beginnen te lezen toen die in de Vlaamse (intussen verdwenen) krant "Het Volk" stond.  Het eerste verhaal dat ik las was "Het spook van Bommelstein" (ergens halverwege de jaren '70).  Daarna alles blijven volgen tot het laatste verhaal "Het einde van Eindeloos".  Tussendoor werd nu en dan een ouder verhaal gepubliceerd.  Die oudere verhalen vond ik persoonlijk minder.  De tekeningen stonden zeker nog niet op het niveau van de latere verhalen.  En voor zover ik me herinner waren ook de teksten nog niet zo goed als die in de latere verhalen.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Ja, ik ben dankzij de dagelijkse fragmenten uit Tom Poes verhalen op facebook fan geworden. Ondertussen vind ik die strips geniaal.

Ik lees door elkaar....Momenteel lees ik De Bovenbazen. Het is wel de bedoeling om ze allemaal te lezen. Panda heb ik ondertussen ook geprobeerd, maar dat vind ik minder.

 

Link naar reactie

De bommelverhalen zijn vaak meesterlijk door hun dubbele bodems en (verborgen) moralistische insteek (soms ook op polititieke leest gestoeld). Daarbij komt dan nog dat het tekenwerk mijn inziens echt van de bovencategorie was.. Niet voor niets heeft de Bommelinzending bij de laatste verkiezening alhier van het mooiste/ beste landschap in striptekeningen de finale behaald..

Mag ik vragen waar je jouw tekeningen op de kop hebt getikt Willy? Ik ben zelf al lang op zoek naar origineel Bommel tekenwerk maar dat is nagenoeg onmogelijk te vinden.. Het gehele Toonder archief is vandaag de dag bij mijn weten in handen van het literatuurmuseum in Den Haag en het Eye Filmuseum in Amsterdam en die verkopen niets bij mijn weten...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...