Ga naar inhoud

[Grote Finale] uitvinding 23 vs. uitvinding 8


Yncke

Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?  

59 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 13-02-20 at 17:00

Recommended Posts

post-4-0-09788900-1486502376.png

 

Welke van deze twee uitvindingen vind jij de 'vernuftigste'? 

 

Stemmen kan tot 13 februari, 18u, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar uitvinding zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel kan zich de meest vernuftige uitvinding van de Getekende Reep noemen.

 

 

A

 

Transmogrifier.jpeg.b904360494999ad08fe4

 

De transmogrifier uit Calvin and Hobbes. Het verandert je in eender wat je wilt te zijn. En dat allemaal met een kartonnen doos. Als dat niet straf is. :)

 

Yncke

 

 

B

 

Teletijdmachine.jpg.769fbdef45c6979cd182

 

De teletijdmachine van Barabas. Steeds beter geworden doorheen de geschiedenis.

 

Acor

Link naar reactie

De transmogrifier, geen twijfel mogelijk, als je er goed over nadenkt symboliseert die doos Gods best invention: de fantasie.


 

Quote

 

As grownups, we miss a very innocent and beautiful perspective on life. The complexities trouble us so much that we miss out on the simplicities.

 

My favourite gadget is the hypothetical transmogrifier box that Calvin thinks he has invented, in the comics ‘Calvin and Hobbes’ by Bill Watterson. It is a simple box which Calvin says can transform anyone into someone else.

 

It is a reflection of our own childhood when we saw the world through the kaleidoscope of our fantasies and dreams. It is the same intuition that showed us elephants in clouds and giants in shadows.

 

His parents, no doubt, don’t understand it, or in fact, any of his “inventions”; they are grownups. His only confidante in his experiments with the transmogrifier is Hobbes, his make – believe pet – tiger, which is “actually” a stuffed toy.

 

At a deeper level, the transmogrifier is a manifestation of the latent desire within each of us to change the world around us into what we assume to be better. Needless to say, the world never changes.

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

De transmogrifier heeft twee of drie grappen opgeleverd, en daarna was het gedaan. De teletijdmachine ligt al 75 jaar lang aan de basis van (vaak goeie) verhalen en heeft de Suske en Wiske reeks groot gemaakt.

Dan zie je toch de verbeterde versie over het hoofd die een hele reeks geweldige grappen aanzwengelde:

 

latest?cb=20170223200030

 

 Daarmee vergeleken bleef de teletijdmachine altijd een lompe doos.

Link naar reactie

Ik vind er niet meteen een afbeelding van, maar er bestaat ook een armbandversie van de teletijdmachine en een draagbare teletijdmachine.

Het duurde overigens 7 jaar voor Vandersteen zijn machine effectief gebruikte om zijn personages in de tijd te doen reizen. Ik dacht nu toch echt dat dat al veel vlugger gebeurde.

En laten we ook niet vergeten dat er zonder de teletijdmachine ook geen Jerom zou geweest zijn.

Link naar reactie

Hoe veelzeggend is deze top-10 van S&W albums op deze fansite?

http://suskeenwiske.ophetwww.net/hitlijst/totaal.php

 

1.De schat van Beersel (2912)

2.Het Spaanse spook (2131)

3.De bronzen sleutel (2074)

4.De gouden cirkel (2016)

5.De Ringelingschat (1951)

6.Het geheim der gladiatoren (1810)

7.De bokkerijders (1663)

8.De apekermis (1649)

9.De parel in de lotusbloem (1645)

10.Angst op de Amsterdam (1638)

 

Tussen haakjes het aantal punten.

 

Vijf albums spelen in het verleden.

 

Op 1, 2, 5 en 6 staan tijdreisalbums waarin op een originele manier naar het verleden wordt gereisd (dus geen teletijdmachine, maar de tekenaar moet echt even creatief zijn).

 

Pas op de tiende plaats komt een album waarin de teletijdmachine een rol speelt.

 

Dat lijkt me wat te weinig om een toernooi van vernuftigste uitvinding mee te winnen.

Link naar reactie
34 minuten geleden, esteban² zei:

Maar het gaat in de kern toch over de uitvinding op zich? 

Jawel, maar het is zinloos om naar de uitvinding op zich te kijken, de Teletijdmachine werkt namelijk niet en kan ook niet werken, zoals (merkte Ambreville al op) reeds is vastgelegd in de Algemene Relativiteitstheorie.

 

Als je de Teletijdmachine binnen het kader van de tijdreisavonturen van Suske en Wiske bekijkt dan valt op dat de tekenaar voor zijn beste tijdreisavonturen geen Teletijdmachine nodig had, maar zijn fantasie gebruikte (hypnose in de schat van Beersel, de hoorn met Rijnwater in de Ringelingschat). De vernuftigheid van de machine is dus vooral de vernuftigheid van de maker, die heeft een oplossing bedacht om snel en zonder creatieve inspanning zijn tijdreisavonturen op gang te brengen. Moeten we die luiheid willen belonen met een eerste plek?

 

 

Link naar reactie

Ik volg die redenering helemaal niet.  Niet in de zin dat ik ze niet begrijp, wel in de zin dat ik mij er absoluut niet kan in vinden.  Daarnaast is er ook het feit dat enkele van de allerbeste verhalen uit de reeks net wél gebruik gemaakt hebben van de teletijdmachine.

 

Verder volg ik Bonte.  De Kartonnen Doos heeft al mijn sympathie en is al enkele keren terecht met mijn stem gaan lopen.  Maar hier gaat mijn stem naar de uitvinding van Barabas.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
36 minuten geleden, Vittorio zei:

Kort samengevat:

 

Kandidaat A, de transmogrifier, is een geniale ode aan de fantasie.

Kandidaat B, de teletijdmachine, is een praktische ode aan de gemakzucht.

 

 

 

eigenlijk geef je 't toch zelf wat aan, of zie ik dat verkeerd :

 

De transmogrifier is een al dan niet geniale ode aan de fantasie , maar een lege doos dus geen vernuftige uitvinding...

de teletijdmachine is een al dan niet vernuftige uitvinding,  waarbij men kan stellen dat de meeste uitvindingen net gedaan worden door mensen die zich het leven willen vergemakkelijken -> succesvolle uitvindingen = praktisch nut

 

Los daarvan : ikzelf heb helaas nooit de humor of genialiteit van C&H kunnen vatten... My loss waarschijnlijk, maar ik zie het gewoon niet, voor mij altijd op 't randje van pseudo-intellectuele blah-blah en fah-fah geweest... ( I know, blasfemie in de kerk :) .)

 

Mijn stem gaat in elk geval naar te TT machine

Link naar reactie
22 minuten geleden, lordofindifference zei:

de teletijdmachine is een al dan niet vernuftige uitvinding,  waarbij men kan stellen dat de meeste uitvindingen net gedaan worden door mensen die zich het leven willen vergemakkelijken -> succesvolle uitvindingen = praktisch nut

Dat is het punt nou net. Als de tekenaar zichzelf ‘beloond’ met een uitvinding die elke luie boerenpummel bedenken kan (een tijdmachine), moeten wij, de lezers, hem dan belonen voor het feit dat hij zijn creatieve leven vergemakkelijkt heeft? We betalen hem toch om een creatieve inspanning te leveren?

 

Op basis van een aantal titels (Duistere diamant, tuf-tuf-club) ging de Teletijdmachine in een vorige ronde nog bijna met mijn stem lopen. Maar even hard kun je beweren dat die avonturen tot de allerbeste behoren ondanks de gemakzuchtige inzet van de teletijdmachine om in een ander tijdperk te geraken.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Vittorio zei:

Dat is het punt nou net. Als de tekenaar zichzelf ‘beloond’ met een uitvinding die elke luie boerenpummel bedenken kan (een tijdmachine), moeten wij, de lezers, hem dan belonen voor het feit dat hij zijn creatieve leven vergemakkelijkt heeft? We betalen hem toch om een creatieve inspanning te leveren?

 

Op basis van een aantal titels (Duistere diamant, tuf-tuf-club) ging de Teletijdmachine in een vorige ronde nog bijna met mijn stem lopen. Maar even hard kun je beweren dat die avonturen tot de allerbeste behoren ondanks de gemakzuchtige inzet van de teletijdmachine om in een ander tijdperk te geraken.

Euhh... maar ik beloon geen tekenaar/scenarist toch? Het ging hem over een verkiezing van de 'vernuftigste' uitvinding als ik me niet vergis...

 En een doos, called by any other name blijft een doos, nietwaar Julia? ( ik heb als kind ook veel met grote dozen gespeeld, soms was dat een kasteel, soms een schip, enfin een beetje van alles, maar wel zonder de fancy name van transmogrysomething... :) )

Ik begrijp je standpunt hoor, alleen is kinderfantasie voor mij - en dat is dus een zeer subjectieve visie- niet relevant in deze verkiezing/

 

Meer concreet echter, mbt de teletijdmachine :  op zichzelf heb ik niet zo'n moeite met de faciliterende werking van ttm voor wat het scenario betreft.

De ttm is 'a means to an end', Voor mij hoeft  die time travel niet iedere keer weer op een andere manier verzonnen worden, maar het verhaal zelf moet wel spannend/leuk zijn.  Agatha Christie gebruikt in haar verhaaltjes ook we regelmatig dezelfde 'engine', maar dat geeft niet zolang de rit (het verhaal) maar blijft boeien toch?

 

enfin my 2 cents, fwiw zoals men zegt :)

 

 

Link naar reactie
40 minuten geleden, lordofindifference zei:

enfin my 2 cents, fwiw zoals men zegt

Ik leg hier ook maar wat centen neer hoor, een toernooi zonder getoeter is wat saai, zeker als het om de Grote Finale draait, een beetje de gedachten scherpen over wat die twee lege dozen (de transmogrifier en de teletijdmachine) nou eigenlijk precies inhouden, is wel zo leuk. 

Link naar reactie
55 minuten geleden, Vittorio zei:

Ik leg hier ook maar wat centen neer hoor, een toernooi zonder getoeter is wat saai, zeker als het om de Grote Finale draait, een beetje de gedachten scherpen over wat die twee lege dozen (de transmogrifier en de teletijdmachine) nou eigenlijk precies inhouden, is wel zo leuk. 

En daar kan ik me dan 100% achter scharen... :)  thx for the discussion :)

Link naar reactie
Op 8/2/2020 om 15:32, Vittorio zei:

Kort samengevat:

 

Kandidaat A, de transmogrifier, is een geniale ode aan de fantasie.

Kandidaat B, de teletijdmachine, is een praktische ode aan de gemakzucht.

 

 

Omdat in 10 titels de teletijdmachine maar één keer voorkomt concluderen dat dit wondertje van technisch vernuft dat alle wetten van ruimte en tijd tart gemakzuchtig is, terwijl een lege doos een ode aan de fantasie wordt genoemd... Het blijft toch maar een lege doos is (het had evengoed een wasmand kunnen zijn, maar de doos lag dichterbij waarschijnlijk...)

 

En zo kunnen we nog even blijven discussiëren :)

 

Link naar reactie
Op 8/2/2020 om 15:13, Vittorio zei:

Jawel, maar het is zinloos om naar de uitvinding op zich te kijken, de Teletijdmachine werkt namelijk niet en kan ook niet werken, zoals (merkte Ambreville al op) reeds is vastgelegd in de Algemene Relativiteitstheorie.

 

Als je perse de wetenschap erbij wilt halen ben ik wel zeker dat die kartonnen doos al helemaal niet kan werken.

 

Ook taalkundig heeft de uitvinding zijn invloed gehad. Hoeveel nederlandstaligen spreken er niet van een teletijdmachine als ze een tijdmachine bedoelen? Of nog erger: ik keek gisteren naar een Star Trek aflevering en plots stond daar in de ondertiteling het woord 'teletransporter', terwijl ik die tele-toevoeging niet hoorde in de dialoog.

Link naar reactie
14 uren geleden, TDPB zei:

Ook taalkundig heeft de uitvinding zijn invloed gehad. Hoeveel nederlandstaligen spreken er niet van een teletijdmachine als ze een tijdmachine bedoelen? Of nog erger: ik keek gisteren naar een Star Trek aflevering en plots stond daar in de ondertiteling het woord 'teletransporter', terwijl ik die tele-toevoeging niet hoorde in de dialoog.

'Teletijdmachine' is inderdaad behoorlijk ingeburgerd, dat is een leuk punt. Maar je moet de invloed ook niet overdrijven, zoals bij de Star Trek-ondertiteling. Teleportation, teletransportation en de afleidingen van dat begrip worden wereldwijd vaak gebruikt en stammen al uit het einde van de negentiende eeuw (zie bijvoorbeeld de wikipagina).

 

 

Link naar reactie
18 uren geleden, Tanuki zei:

Omdat in 10 titels de teletijdmachine maar één keer voorkomt concluderen dat dit wondertje van technisch vernuft dat alle wetten van ruimte en tijd tart gemakzuchtig is, terwijl een lege doos een ode aan de fantasie wordt genoemd... Het blijft toch maar een lege doos is (het had evengoed een wasmand kunnen zijn, maar de doos lag dichterbij waarschijnlijk...)

 

 

 

Het punt is dat de Teletijdmachine óók een lege doos is. Je laat je misleiden door wat knoppen en hendels, maar het technisch vernuft dat je eraan toeschrijft (en 'dat alle wetten van ruimte en tijd tart') bestaat slechts in je fantasie.

 

Ook de Teletijdmachine had dus evengoed een wasmand kunnen zijn.

 

(Een warpmand).

Link naar reactie

Als je kijkt naar die 10 titels valt wel op dat de meeste van die tijdreizen gewoon veel beter in het verhaal pasten. De hoorn in de ringlingschat is zo onvergetelijk. Je weet zelfs niet of het een echte reis was of een soort van groepshallucinatie.  Wat de teletijdmachine daar gedaan heeft is het industrialiseren van het verhaal. Door een simpele component te hebben die ze niet altijd moesten uitleggen kon er om de drie maanden een strip in massaproduktie gemaakt worden die vaak teruggreep naar een historisch moment. Dus striptechnisch wel een vernuftige uitvinding.

Maar ik heb toch voor de doos gestemd. Omdat kwaliteit en fantasie belangrijk zijn, en dat zijn de dingen die de teletijdmachine net weggehaald heeft. Los daarvan zou ik altijd voor Hobbes stemmen :)

 

 

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Ambreville zei:

Wat de teletijdmachine daar gedaan heeft is het industrialiseren van het verhaal. Door een simpele component te hebben die ze niet altijd moesten uitleggen kon er om de drie maanden een strip in massaproduktie gemaakt worden die vaak teruggreep naar een historisch moment. Dus striptechnisch wel een vernuftige uitvinding.

Dat is mooi verwoord zeg! In wezen is de Teletijdmachine een equivalent van de lopende band. Het productieproces wordt ermee gerationaliseerd en bepaalde productieonderdelen (het maken van het scriptonderdeel waarin de tijdreis vorm krijgt en verklaard wordt) vergt amper nog  inspanning en tijd. 

 

Maar nu.... Industrialisering/automatisering/rationalisering of hoe je een goedkoper en slimmer productieproces verder ook noemen wilt, leidt altijd tot een lagere prijs voor de consument. Maar dat is bij de avonturen die voortkomen uit de Teletijdmachine nou juist niet het geval. Ambachtelijke onderdelen van het product zijn ingeruild voor onderdelen van een mindere kwaliteit terwijl dit aan de consumentenkant geen enkel voordeel biedt.

 

Als striptekenaar zou ik onmiddellijk voor deze striptechnische uitvinding kiezen als 'meest vernuftig'. Maar dit is een lezersforum. En waarom zou je als consument op een uitvinding stemmen die alleen de producent voordelen biedt? Ben je dan niet een gans die op een vernuftige paté-pers stemt?

Link naar reactie
2 uren geleden, Vittorio zei:

Het punt is dat de Teletijdmachine óók een lege doos is. Je laat je misleiden door wat knoppen en hendels, maar het technisch vernuft dat je eraan toeschrijft (en 'dat alle wetten van ruimte en tijd tart') bestaat slechts in je fantasie.

 

Ik heb nieuws voor je. Die doos van C&H bestaat ook slechts in je fantasie. Beter nog: alle strips zijn fantasie en zijn in werkelijkheid niet meer dan wat inkt op papier.

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Als je kijkt naar die 10 titels valt wel op dat de meeste van die tijdreizen gewoon veel beter in het verhaal pasten. De hoorn in de ringlingschat is zo onvergetelijk. Je weet zelfs niet of het een echte reis was of een soort van groepshallucinatie. 

 

Ik hou niet zo van die verhalen waarbij ze door hypnose of iets gelijkaardigs in het verleden terecht komen. Om te beginnen weet je als lezer dat hypnose onmogelijk iemand naar het verleden kan brengen. De helden liggen dus wellicht gewoon in een hoek van de kamer te hallucineren waardoor het gevaar dat ze 'in het verleden' meemaken eigenlijk helemaal niet gevaarlijk is. Op het eind van De Schat van Beersel voel ik me altijd een beetje bekocht, omdat er een hele grote kans is dat dat hele verhaal nooit gebeurd is.

De scenarist had dan beter gekozen voor pakweg een tovenaar die ze naar het verleden toverde. Daarvan wil je als lezer toch nog niet iets gemakkelijker geloven dat het echt kan (zie de Rode Ridder verhalen waarin dit gebeurt). De teletijdmachine is natuurlijk nog duidelijker. Geen twijfel mogelijk: de helden zijn in het verleden en hebben hun avontuur echt beleefd. 

Link naar reactie
10 minuten geleden, TDPB zei:

 Om te beginnen weet je als lezer dat hypnose onmogelijk iemand naar het verleden kan brengen.

In tegenstelling tot een echte teletijdmachine?

Die verhalen kwamen uit Willy zijn Hergé-periode. 8 albums op 9 jaar tijd van hogere kwaliteit. De productietijd en kwaliteit lagen ver van de Vlaamse fabriek met om de drie maanden een nieuw album.  Dan stoort dat ook niet dat er eens wat dromerig tussen kwam.  Ik geloof dat Vandersteen nog een paar keer naar die manier heeft teruggegrepen toen hij en Geerts aan de whisky zaten.

In feite is de teletijdmachine dus niet meer dan een deur.  Wijzers even zetten en hup, we zitten in een andere setting. Inderdaad een zeer vernuftige uitvinding voor tekenaar en scenarist, maar voor lezers haal je er de fantasie mee weg. Voor elke verplaatsing hadden Suske en Wiske uiteindelijk wel een toestelletje klaar. Het doet me denken aan hoe de transporter-afleveringen de boel om zeep hielpen in Star Trek the Next generation.

De doos daarentegen is puur genius. Een simpel gebruiksvoorwerp dat in de fantasie van een jongetje min of meer alles kan. Wat dus ook perfect in de premisse van de serie past en leuke nieuwe verhalen oplevert. Dit past hier, dit hoort hier. Veel vernuftiger dan een deur naar de middeleeuwen.

Btw. Waar had Barabas al die kostuums klaar liggen?

 

 

 

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Ambreville zei:

In tegenstelling tot een echte teletijdmachine?

Ja, inderdaad.

Van hypnose weet je dat dat, hoe je het ook draait of keert, absoluut niet kan. Net zoals je ook niet door het drinken van een biertje of het lezen van een krant in het verleden kan reizen. Ik kan strips verzinnen waarin dat in de interne logica van die strip wel zou kunnen (Urbanus zou daar wellicht mee weggeraken), maar bij een behoorlijk realistische strip zoals de blauwe reeks Suske en Wiske, ligt dat veel moeilijker. Maar aanvaarden dat er een geniale professor bestaat die erin is geslaagd om een toestel te maken waarmee dat wel lukt is veel gemakkelijker. Vooral omdat je de personages vaak of effectief ziet reizen door tijd en ruimte (die prentjes waar ze in de ruimte lijken te vliegen).

Link naar reactie
11 minuten geleden, Ambreville zei:

Die verhalen kwamen uit Willy zijn Hergé-periode. 8 albums op 9 jaar tijd van hogere kwaliteit. De productietijd en kwaliteit lagen ver van de Vlaamse fabriek met om de drie maanden een nieuw album. 

Je vergeet dat Vandersteen naast die 8 albums ook nog steeds om de drie maanden een ander album maakte.

Hij zat gewoon in een creatief goeie periode. Het is maar normaal dat dat na vele jaren begin af te nemen.

Indien C&H nog steeds zou bestaan, en nog steeds met die kartonnen doos avonturen zouden beleven, zouden velen ook iets denken a la "pfft, zijn ze daar weer met die doos, we hebben dat ondertussen wel al gezien".  Maar dat doet niets af aan het feit dat het ooit een goeie vondst was, en dat geldt voor alle uitvindingen die mee deden aan dit toernooi. Alleen heeft de teletijdmachine aan de basis gelegen van de meeste verhalen van allemaal. Wat zowel zijn sterkte als zijn zwakte is.

Link naar reactie
41 minuten geleden, TDPB zei:

 

Ik heb nieuws voor je. Die doos van C&H bestaat ook slechts in je fantasie. Beter nog: alle strips zijn fantasie en zijn in werkelijkheid niet meer dan wat inkt op papier.

Nee, die lege doos is echt. De gefantaseerde functie ervan als transmogrifier vloeit voort uit de fantasie van Calvin, een fantasie die een fantasie is van de tekenaar. Die verhult dat niet, zijn kaarten liggen open op tafel. De Teletijdmachine is ook een lege doos, waarvan de functie, het tijdreizen, een rechtstreekse fantasie is van de tekenaar die hem presenteert met behulp van een gefantaseerde professor zonder autonoom brein die het fantastische (=onmogelijke) karakter van de uitvinding van de tekenaar moet legitimeren (verdoezelen) en authentiseren door aan een hendel te trekken. Daar moeten we niet zomaar intrappen.

Link naar reactie
10 uren geleden, TDPB zei:

 

Ik heb nieuws voor je. Die doos van C&H bestaat ook slechts in je fantasie.

Bedankt, hoef ik het niet meer te zeggen ;)

Ik begrijp Vittorio's standpunt wel, de fantasie die gepaard gaat met de doos past perfect in de wereld van C&H. Legendre deed gelijkaardige zaken in de strips van Biebel. Ik heb alleen een andere definitie van uitvindingen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...