Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Yncke

[Grote Finale] uitvinding 23 vs. uitvinding 8

Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?  

59 leden hebben gestemd

Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen
  1. 1. Welke uitvinding vind jij de 'vernuftigste'?


  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 13-02-20 at 17:00

Recommended Posts

18 uren geleden, Tanuki zei:

Omdat in 10 titels de teletijdmachine maar één keer voorkomt concluderen dat dit wondertje van technisch vernuft dat alle wetten van ruimte en tijd tart gemakzuchtig is, terwijl een lege doos een ode aan de fantasie wordt genoemd... Het blijft toch maar een lege doos is (het had evengoed een wasmand kunnen zijn, maar de doos lag dichterbij waarschijnlijk...)

 

 

 

Het punt is dat de Teletijdmachine óók een lege doos is. Je laat je misleiden door wat knoppen en hendels, maar het technisch vernuft dat je eraan toeschrijft (en 'dat alle wetten van ruimte en tijd tart') bestaat slechts in je fantasie.

 

Ook de Teletijdmachine had dus evengoed een wasmand kunnen zijn.

 

(Een warpmand).

Deel dit bericht


Link naar bericht
21 minuten geleden, Vittorio zei:

 

 

Ook de Teletijdmachine had dus evengoed een wasmand kunnen zijn.

 

 

 

of een hot tub

Deel dit bericht


Link naar bericht

Als je kijkt naar die 10 titels valt wel op dat de meeste van die tijdreizen gewoon veel beter in het verhaal pasten. De hoorn in de ringlingschat is zo onvergetelijk. Je weet zelfs niet of het een echte reis was of een soort van groepshallucinatie.  Wat de teletijdmachine daar gedaan heeft is het industrialiseren van het verhaal. Door een simpele component te hebben die ze niet altijd moesten uitleggen kon er om de drie maanden een strip in massaproduktie gemaakt worden die vaak teruggreep naar een historisch moment. Dus striptechnisch wel een vernuftige uitvinding.

Maar ik heb toch voor de doos gestemd. Omdat kwaliteit en fantasie belangrijk zijn, en dat zijn de dingen die de teletijdmachine net weggehaald heeft. Los daarvan zou ik altijd voor Hobbes stemmen :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
16 minuten geleden, Ambreville zei:

Wat de teletijdmachine daar gedaan heeft is het industrialiseren van het verhaal. Door een simpele component te hebben die ze niet altijd moesten uitleggen kon er om de drie maanden een strip in massaproduktie gemaakt worden die vaak teruggreep naar een historisch moment. Dus striptechnisch wel een vernuftige uitvinding.

Dat is mooi verwoord zeg! In wezen is de Teletijdmachine een equivalent van de lopende band. Het productieproces wordt ermee gerationaliseerd en bepaalde productieonderdelen (het maken van het scriptonderdeel waarin de tijdreis vorm krijgt en verklaard wordt) vergt amper nog  inspanning en tijd. 

 

Maar nu.... Industrialisering/automatisering/rationalisering of hoe je een goedkoper en slimmer productieproces verder ook noemen wilt, leidt altijd tot een lagere prijs voor de consument. Maar dat is bij de avonturen die voortkomen uit de Teletijdmachine nou juist niet het geval. Ambachtelijke onderdelen van het product zijn ingeruild voor onderdelen van een mindere kwaliteit terwijl dit aan de consumentenkant geen enkel voordeel biedt.

 

Als striptekenaar zou ik onmiddellijk voor deze striptechnische uitvinding kiezen als 'meest vernuftig'. Maar dit is een lezersforum. En waarom zou je als consument op een uitvinding stemmen die alleen de producent voordelen biedt? Ben je dan niet een gans die op een vernuftige paté-pers stemt?

Deel dit bericht


Link naar bericht
2 uren geleden, Vittorio zei:

Het punt is dat de Teletijdmachine óók een lege doos is. Je laat je misleiden door wat knoppen en hendels, maar het technisch vernuft dat je eraan toeschrijft (en 'dat alle wetten van ruimte en tijd tart') bestaat slechts in je fantasie.

 

Ik heb nieuws voor je. Die doos van C&H bestaat ook slechts in je fantasie. Beter nog: alle strips zijn fantasie en zijn in werkelijkheid niet meer dan wat inkt op papier.

Deel dit bericht


Link naar bericht
2 uren geleden, Ambreville zei:

Als je kijkt naar die 10 titels valt wel op dat de meeste van die tijdreizen gewoon veel beter in het verhaal pasten. De hoorn in de ringlingschat is zo onvergetelijk. Je weet zelfs niet of het een echte reis was of een soort van groepshallucinatie. 

 

Ik hou niet zo van die verhalen waarbij ze door hypnose of iets gelijkaardigs in het verleden terecht komen. Om te beginnen weet je als lezer dat hypnose onmogelijk iemand naar het verleden kan brengen. De helden liggen dus wellicht gewoon in een hoek van de kamer te hallucineren waardoor het gevaar dat ze 'in het verleden' meemaken eigenlijk helemaal niet gevaarlijk is. Op het eind van De Schat van Beersel voel ik me altijd een beetje bekocht, omdat er een hele grote kans is dat dat hele verhaal nooit gebeurd is.

De scenarist had dan beter gekozen voor pakweg een tovenaar die ze naar het verleden toverde. Daarvan wil je als lezer toch nog niet iets gemakkelijker geloven dat het echt kan (zie de Rode Ridder verhalen waarin dit gebeurt). De teletijdmachine is natuurlijk nog duidelijker. Geen twijfel mogelijk: de helden zijn in het verleden en hebben hun avontuur echt beleefd. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
10 minuten geleden, TDPB zei:

 Om te beginnen weet je als lezer dat hypnose onmogelijk iemand naar het verleden kan brengen.

In tegenstelling tot een echte teletijdmachine?

Die verhalen kwamen uit Willy zijn Hergé-periode. 8 albums op 9 jaar tijd van hogere kwaliteit. De productietijd en kwaliteit lagen ver van de Vlaamse fabriek met om de drie maanden een nieuw album.  Dan stoort dat ook niet dat er eens wat dromerig tussen kwam.  Ik geloof dat Vandersteen nog een paar keer naar die manier heeft teruggegrepen toen hij en Geerts aan de whisky zaten.

In feite is de teletijdmachine dus niet meer dan een deur.  Wijzers even zetten en hup, we zitten in een andere setting. Inderdaad een zeer vernuftige uitvinding voor tekenaar en scenarist, maar voor lezers haal je er de fantasie mee weg. Voor elke verplaatsing hadden Suske en Wiske uiteindelijk wel een toestelletje klaar. Het doet me denken aan hoe de transporter-afleveringen de boel om zeep hielpen in Star Trek the Next generation.

De doos daarentegen is puur genius. Een simpel gebruiksvoorwerp dat in de fantasie van een jongetje min of meer alles kan. Wat dus ook perfect in de premisse van de serie past en leuke nieuwe verhalen oplevert. Dit past hier, dit hoort hier. Veel vernuftiger dan een deur naar de middeleeuwen.

Btw. Waar had Barabas al die kostuums klaar liggen?

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
6 minuten geleden, Ambreville zei:

In tegenstelling tot een echte teletijdmachine?

Ja, inderdaad.

Van hypnose weet je dat dat, hoe je het ook draait of keert, absoluut niet kan. Net zoals je ook niet door het drinken van een biertje of het lezen van een krant in het verleden kan reizen. Ik kan strips verzinnen waarin dat in de interne logica van die strip wel zou kunnen (Urbanus zou daar wellicht mee weggeraken), maar bij een behoorlijk realistische strip zoals de blauwe reeks Suske en Wiske, ligt dat veel moeilijker. Maar aanvaarden dat er een geniale professor bestaat die erin is geslaagd om een toestel te maken waarmee dat wel lukt is veel gemakkelijker. Vooral omdat je de personages vaak of effectief ziet reizen door tijd en ruimte (die prentjes waar ze in de ruimte lijken te vliegen).

Deel dit bericht


Link naar bericht
11 minuten geleden, Ambreville zei:

Die verhalen kwamen uit Willy zijn Hergé-periode. 8 albums op 9 jaar tijd van hogere kwaliteit. De productietijd en kwaliteit lagen ver van de Vlaamse fabriek met om de drie maanden een nieuw album. 

Je vergeet dat Vandersteen naast die 8 albums ook nog steeds om de drie maanden een ander album maakte.

Hij zat gewoon in een creatief goeie periode. Het is maar normaal dat dat na vele jaren begin af te nemen.

Indien C&H nog steeds zou bestaan, en nog steeds met die kartonnen doos avonturen zouden beleven, zouden velen ook iets denken a la "pfft, zijn ze daar weer met die doos, we hebben dat ondertussen wel al gezien".  Maar dat doet niets af aan het feit dat het ooit een goeie vondst was, en dat geldt voor alle uitvindingen die mee deden aan dit toernooi. Alleen heeft de teletijdmachine aan de basis gelegen van de meeste verhalen van allemaal. Wat zowel zijn sterkte als zijn zwakte is.

Deel dit bericht


Link naar bericht
41 minuten geleden, TDPB zei:

 

Ik heb nieuws voor je. Die doos van C&H bestaat ook slechts in je fantasie. Beter nog: alle strips zijn fantasie en zijn in werkelijkheid niet meer dan wat inkt op papier.

Nee, die lege doos is echt. De gefantaseerde functie ervan als transmogrifier vloeit voort uit de fantasie van Calvin, een fantasie die een fantasie is van de tekenaar. Die verhult dat niet, zijn kaarten liggen open op tafel. De Teletijdmachine is ook een lege doos, waarvan de functie, het tijdreizen, een rechtstreekse fantasie is van de tekenaar die hem presenteert met behulp van een gefantaseerde professor zonder autonoom brein die het fantastische (=onmogelijke) karakter van de uitvinding van de tekenaar moet legitimeren (verdoezelen) en authentiseren door aan een hendel te trekken. Daar moeten we niet zomaar intrappen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
10 uren geleden, TDPB zei:

 

Ik heb nieuws voor je. Die doos van C&H bestaat ook slechts in je fantasie.

Bedankt, hoef ik het niet meer te zeggen ;)

Ik begrijp Vittorio's standpunt wel, de fantasie die gepaard gaat met de doos past perfect in de wereld van C&H. Legendre deed gelijkaardige zaken in de strips van Biebel. Ik heb alleen een andere definitie van uitvindingen.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
53 minuten geleden, esteban² zei:

TDPB heeft over de hele lijn gelijk in deze.  Althans naar mijn gevoel.

Kan je gelijk hebben in een discussie over fantasie?

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 uur terug, Ambreville zei:

Kan je gelijk hebben in een discussie over fantasie?

Althans naar mijn gevoel.  Wat dus wil zeggen dat zijn redenering in deze volgens mij het meest sense maakt.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik denk dat Suske en Wiske zelf uitgekeken zijn op de teletijdmachine. In het nieuwe album grijpen ze terug naar de premisse van de Blauwe Reeks. S&W in de doel-setting, zonder veel uitleg. 

Wat dus meer en meer bewijst dat de kartonnen doos de echt meest vernuftige uitvinding is. Je kan erin tijdreizen, morphen, vliegen en in Brussel wonen er zelfs mensen in.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...