Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
cartoonesk

Wie is/ zijn je favoriete auteur/auteurs van Robbedoes en Kwabbernoot?

Favoriete Robbedoes en Kwabbernoot-auteurs? (poll)  

36 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke auteur of auteurs van de reeks Robbedoes (en Kwabbernoot) zijn je favoriet?

    • Robert Velter
    • Jijé
    • Franquin
    • Franquin en Greg
    • Franquin en Roba
      0
    • Fournier
    • Chaland
    • Tome en Janry
    • Morvan en Munuera
      0
    • Yoann en Vehlmann
      0
    • Nic en Cauvin
      0
    • Franquin, Roba en Greg
    • Morvan, Munuera en Yann
      0
  2. 2. Favoriete medewerker?

    • Blanche Dumoulin
      0
    • Luc Lafnet
      0
    • Jean Darc
      0
    • Maurice Rosy
      0
    • Will
    • Jidéhem
    • Peyo en Gos
    • Stef DeBecker


Recommended Posts

Wie is of zijn je favoriete auteur of auteurs van Robbedoes (en Kwabbernoot)?

 

Hopelijk ben ik geen auteurs vergeten!

Deel dit bericht


Link naar bericht

Jammer dat je maar één keuze kan maken, anders had ik Jijé en Fournier aangevinkt. Niet dat ze perse de beste albums of verhalen hebben gemaakt, maar ik heb wel een voorliefde voor hun werk.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik schaam me te zeggen dat ik niet alle albums van Fournier heb, verder heb ik alle Robbedoes-albums.

De tekeningen van Jijé vind ik ook wel nog altijd heel interessant.

OEI! Ik ben Nic en Cauvin vergeten!

(gelukkig, dat kon ik verbeteren zonder dat de voorlopige poll verloren ging)

 

Frank heeft Robbedoes nog een tijdje getekend in zijn strip van de Eland maar die heb ik niet toegevoegd aan de poll.

 

frank_elan.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht

Eigenlijk zou ik voor Franquin en Greg gestemd moeten hebben, want in die periode heeft Franquin inderdaad heel goeie albums gemaakt. De scenario's waren op hun best (twee weten altijd meer dan een) en de tekeningen waren het eerste hoogtepunt van Franquin.

Yoann vind ik als tekenaar ook heel goed.

Het is met een reeks als Robbedoes veel te moeilijk om een echte favoriet te hebben. Bij alle auteurs(duo's) vind ik wel iets dat de moeite is, maar ook mindere dingen. Zelfs de scenario's van Cauvin weet ik te smaken.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Eigenlijk waren Greg en Roba gewoon medewerkers van Franquin. Ik weet niet waarom je die in de eerste poll vermeldt. De scenario's van Greg werden door Franquin helemaal herwerkt en Roba was de man die de decors en nevenpersonages uitwerkte. De functie die Jidéhem eerder vervulde dus.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Fournier waren de Robbedoezen die ik in m'n jeugd veel herlezen heb

Deel dit bericht


Link naar bericht
5 uren geleden, cartoonesk zei:

Dit is mijn eerste poll! :)  Bedankt aan Cinco voor het goede voorbeeld. ;) 

 

maiden voyage :)

 

________________________________________________________________________________________

 

Ik zou gaan voor Tome & Janry. Ik heb via hun strips de reeks leren kennen en hun toon en verhalen voelen nog altijd aan als de meest moderne van de reguliere Robbedoesreeks.

Daarmee wil ik zeker het belang van Franquin niet tekort doen, die echt wel het Robbedoes-universum heeft opengetrokken en een stijl en wereld vol kleurrijke personages heeft gecreëerd waar anderen steeds op hebben kunnen verderbouwen.

Jammer dat Franquin tijdens zijn topjaren is gestopt met Robbedoes. Die laatste strips van zijn hand waren ijzersterk op zovele vlakken en er zouden vast nog vele klassiekers van zijn hand verschenen zijn in een wereld waarin Franquin naast Guust ook Robbedoes zou zijn blijven maken.

 

Tome en Janry hebben dan weer met hun aanpak de reeks naar de late 20ste eeuw geloodst en zijn na Franquin misschien wel degenen die het sterkst hun eigen stempel op de reeks hebben gedrukt. En door Robbedoes uit zijn comfortzone te halen moest het personage zichzelf ook min of meer heruitvinden om zichzelf staande te houden in een wereld van mafiosi en georganiseerde misdaad.

 

 

afbeelding.thumb.png.a1096e7865768d42c22a51ea7e033c70.png

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 uur geleden, cinco zei:

 

Tome en Janry hebben dan weer met hun aanpak de reeks naar de late 20ste eeuw geloodst en zijn na Franquin misschien wel degenen die het sterkst hun eigen stempel op de reeks hebben gedrukt.

Laten we daar eerlijk in zijn: alle makers van R&K hebben hun eigen stempel op de reeks gedrukt. T&J hebben het geluk gehad dat 20 jaar lang te kunnen doen. Maar pakweg Broca & Cauvin of Morvan en Munuera hebben dat duidelijk ook gedaan. Die laatste twee misschien nog het sterkst van al.

 

De inhoudelijk invloedrijkste makers moeten de eerste drie zijn. Rob-Vel voor de creatie van Robbedoes en Spip, Jijé voor Kwabbernoot en Franquin voor Rommelgem en zijn inwoners, Wiebeling en Zwendel.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Visueel hebben Morvan en Munuera absoluut hun stempel nagelaten op de reeks, inhoudelijk een pak minder.

Tome & Janry zijn in dat opzicht het strafst, naar mijn gevoel.  Omdat ze op álle vlakken hun onmiskenbare stempel doorgedrukt hebben.  Het totaalplaatje is bij hun het sterkst.  De heren hebben een bestaand universum helemaal open getrokken en het onderste uit de kan gehaald van wat er mee te doen viel, en dat op onnavolgbare wijze.  En ze hebben hun eigen iconische momenten en memorabele personages toegevoegd.  Dat kan niet van elke bezieler gezegd worden.  Het feit dat ze dit 20 jaar succesvol hebben mogen doen, heeft natuurlijk wel met wat meer dan 'geluk' te maken, denk ik.

Op de zéér dichte tweede plaats zet ik Franquin, om de redenen die TDPB aangaf.

Deel dit bericht


Link naar bericht
8 uren geleden, esteban² zei:

Tome & Janry zijn in dat opzicht het strafst, naar mijn gevoel.  Omdat ze op álle vlakken hun onmiskenbare stempel doorgedrukt hebben.  Het totaalplaatje is bij hun het sterkst.  De heren hebben een bestaand universum helemaal open getrokken en het onderste uit de kan gehaald van wat er mee te doen viel, en dat op onnavolgbare wijze.  En ze hebben hun eigen iconische momenten en memorabele personages toegevoegd.  Dat kan niet van elke bezieler gezegd worden.  Het feit dat ze dit 20 jaar succesvol hebben mogen doen, heeft natuurlijk wel met wat meer dan 'geluk' te maken, denk ik.

Ik gok dat jij bent opgegroeid in de periode dat zij R&K maakten en dat dat je beeld tekent. Zelf heb ik hun albums nooit zo bijzonder gevonden. Ze waren goed gemaakt, dat wel. En ze hebben niet echt mindere albums. Maar om nu te zeggen dat ze " een bestaand universum helemaal open getrokken en het onderste uit de kan gehaald van wat er mee te doen viel, en dat op onnavolgbare wijze" lijkt me wat overdreven. Vooral omdat de andere auteurs dat ook allemaal deden. Yoann en Vehlmann bijvoorbeeld hebben dat universum nog véél verder open getrokken. Fournier heeft er na een paar Franquin-achtige albums een heel eigen draai aan gegeven, met veel meer poëtischere en fantasievollere verhalen (en hij heeft ook wel een paar eigen memorabele personages gecreëerd). Cauvin heeft er, omdat hij nu eenmaal niet anders mocht, iets helemaal nieuws van moeten maken. Hij had helaas de pech een iets mindere tekenaar te hebben. En Franquin heeft overduidelijk een bestaand universum helemaal open getrokken en het onderste uit de kan gehaald van wat er mee te doen viel, en dat op onnavolgbare wijze.

Ik herinner me nog dat toen Virus verscheen ik daarover met een vriend sprak en we tot de conclusie kwamen dat het helemaal a la Franquin was getekend.

't is eigenlijk jammer dat ze Fournier min of meer hebben buitengewerkt (akkoord, hij heeft de eer aan zichzelf gehouden) omdat ze vonden dat hij te traag was (9 albums waarvan de helft 55+ pagina's lang was op tien jaar tijd) terwijl T&J uiteindelijk toch ook maar 5 albums in de jaren 90 hebben gemaakt.

Deel dit bericht


Link naar bericht

T&J zijn in de jaren '90 natuurlijk wel keihard aan de slag gegaan om Kleine Robbes te maken. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik vind dat, zonder het kwaad of onvriendelijk te bedoelen, een flauw argument, Tom.  Het is net iets te makkelijk om mijn mening ietwat weg te zetten als een vertekend beeld.  Een mening die trouwens zeer gangbaar is wanneer het over R&K gaat.  Bij andere reeksen is het niet zo dat de albums waarmee ik opgegroeid ben nu ook nog als de beste beschouw, dat staat daar los van.  Ik heb uiteindelijk uiteraard ook de rest gelezen, dankzij T&J hun albums.  Neen, eigenlijk dankzij 'De Doodsman' van Fournier, die heeft het in gang gestoken.  En ik vind T&J er nog steeds met kop en schouders bovenuit steken.  Nostalgie heeft daar weinig mee te maken. 

Ik ken jouw mening over T&J ondertussen (andere topics), ik respecteer die, maar we gaan het wat hen betreft nooit eens worden. ;) Jij vind hun aandeel overschat, ik denk het omgekeerde en kan mij niet vinden in jouw visie over hen.  Het tekenwerk van Janry overklast alle voorgangers, vooral het filmische aspect kan ik énorm smaken, maar ook de kunde om daar zoveel visuele humor in te steken zonder dat het gaat storen.  Zijn stijl houdt hooguit de Franquin-stijl in ere, maar is absoluut te onderscheiden en vooral heel eigen. En Tome, met grote voorsprong de beste scenarist die de reeks gekend heeft.  Daar bestaat toch weinig discussie over?  Die vakkundigheid, ik neem daar mijn hoedje voor af.  En de personages kregen ook veel meer karakter.  Nogmaals, het totaalplaatje van die tandem, dat heeft geen enkele bezieler geëvenaard.  Althans naar mijn gevoel. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Zo zie ik het ook. (al ben ik ook wel opgegroeid in de T&J periode van Robbedoes)

Is het daarom uit nostalgie of whatever? Kan zijn, maar het is ook wel meer dan dat.

En wie heeft achteraf nog in de hoofdreeks zo een eigen benadering aan de Robbedoezen gegeven als T&J dat er zulke memorabele nieuwe personages uit zijn voortgevloeid zoals Vito Cortizone, zulke frisse nieuwe settings als New York, maar ook echte karakterstudies van de hoofdpersonages of zelfreflectie van de reeks zoals in De Vallei der Bannelingen of Vito Fiasco.

 

551_18320091493-SPIROU-45-N-04.jpgafbeelding.png.8dcc76235ef7f129f3db3c16efb1313b.png

Deel dit bericht


Link naar bericht

En laat me ook zeggen dat de Snuffeleir een erg ondergewaardeerd personage is dat aub op één of ander manier nog eens moet terugkomen. :)

(al kan het goed zijn dat de toekomst van waar hij kwam al lang niet meer bestaat)

 

afbeelding.thumb.png.d6998801c8919edab292436886e08eb5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht

Effe oplijsten:

 

Franquin: Marsupilami, Rommelgem, de Marsupilami, Ijzerlijm, Wiebeling, Marsupilami, Zwendel, ...

Titels als schuilhol van het zeemonster, QRN op Bretzelburg, de gevangene van Boeddha, ...

Wist je ook dat hij de Marsupilami introduceerde? :D

 

Fournier: De driehoek, Ito Kata, Ororea 🥰

Titels: klontjes voor Doebie, geld smiechten en smokkel, ...

 

Broca/Cauvin: schrapten alle nevenpersonages.

De stiltemakers, ...

 

Tome/Janry: sommige nevenpersonages komen terug (Ijzerlijm 🥰), Vito Fiasco, Luna 😍

in Australië, in New York, vallei der bannelingen, ...

 

Morvan/Munuera: gaan een beetje de mangastijl op.

Robbedoes in Tokyo! En Robbedoes doet eindelijk Ijzerlijm binnen...

 

Yoann/Vehlmann: back to basics met het picollo-uniform, Zwendel en de Marsupilami.

 

Broca/Cauvin, Yoann/Vehlmann en Fournier (ondanks Ororea) vallen er bij mij af. De leukste verhalen werden volgens mij gemaakt door Franquin en Tome/Janry.

De manga-tekenstijl van Munuera vind ik het knapst, en Robbedoes in Tokyo is één van de beste albums. Uiteraard heeft mijn japanofilie daar iets mee te maken, maar ze hebben het land ook heel getrouw weergegeven, ondanks sommige onvermijdelijke clichés.

Ik had ze graag verder zien gaan. Bovendien doet Robbedoes eindelijk wat meer dan alleen maar ongemakkelijk zweten in het bijzijn van een vrouw van het andere geslacht. Helaas hebben ze maar een paar albums mogen maken. Ik lees op wiki dat er nog een album in de pijplijn zat maar dat het niet meer mocht zijn...

 

Blijven over: Franquin en Tome/Janry. Beide partijen hebben schitterende nevenpersonages gecreëerd. Vooral Franquin, maar Vito vond ik ook een hele goeie slechte Rik nr 1. Mijn meest favoriete verhalen zijn door hen gemaakt, al zal mijn leeftijd er ook wel een beetje mee te maken hebben. In het universum van Franquin zijn Robbedoes en Kwabbernoot nog teveel de goeie padvinder uit de jaren stillekes. Mede daarom, en ondanks de marsupilami, zet ik mijn geld op Tome & Janry.

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Morvan/Munuera, oh wat had ik een hekel aan Parijs Onder De Seine!  Maar ze wisten mij uiteindelijk wel voor zich te winnen en konden mij nog het meest bekoren met De Man Die Niet Wil Sterven.  Yoann/Vehlmann bedenken absoluut toffe verhalen, maar weten mij maar niet te overtuigen.  Ze hebben het karakter van de hoofdpersonages naar mijn gevoel niet helemaal in de vingers.  En die scenario's zij zeker OK, maar ik blijf altijd met het gevoel zitten dat er meer in zat ... Ik denk dat Tome ons (mij) veel te veel verwend heeft.

Deel dit bericht


Link naar bericht
31 minuten geleden, esteban² zei:

Morvan/Munuera, oh wat had ik een hekel aan Parijs Onder De Seine! 

 

Hoe komt het?

Deel dit bericht


Link naar bericht
2 uren geleden, esteban² zei:

Ik ken jouw mening over T&J ondertussen (andere topics), ik respecteer die, maar we gaan het wat hen betreft nooit eens worden. ;) Jij vind hun aandeel overschat, ik denk het omgekeerde en kan mij niet vinden in jouw visie over hen.

 

Zo te zien ken je mijn visie beter dan ikzelf. Ik vind ze zeker niet overschat. Zoals gezegd hebben ze geen enkel slecht album gemaakt. Maar om nu te zeggen dat ze zoveel beter zijn dan de rest, neen, dat gaat er bij mij niet in. Janry is inderdaad een heel goeie tekenaar, maar naar het einde toe werden zijn pagina's wel heel leeg. En de scenario's van Tome zijn inderdaad heel leuk, maar voor mij zijn het, met uitzondering van hun laatste album, niet meer dan vrolijke avonturenstrips (zoals alle andere albums in de reeks overigens, daar is niets mis mee). Geen idee waar jij die duidelijke verdieping van de karakters ziet. Overigens was het Fournier die begonnen was met ze een beetje menselijker te maken, denk maar aan de verliefdheid van Kwabbernoot op Ororea.

Ik merk gewoon dat ik niet geneigd ben om terug te grijpen naar de albums van T&J als ik nog eens een R&K wil lezen. Ook al vind ik ze dus echt niet slecht.

Deel dit bericht


Link naar bericht

overigens, waarom werden Cambré en Legendre niet in de poll opgenomen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
2 uren geleden, cinco zei:

En wie heeft achteraf nog in de hoofdreeks zo een eigen benadering aan de Robbedoezen gegeven als T&J dat er zulke memorabele nieuwe personages uit zijn voortgevloeid zoals Vito Cortizone, zulke frisse nieuwe settings als New York, maar ook echte karakterstudies van de hoofdpersonages of zelfreflectie van de reeks zoals in De Vallei der Bannelingen of Vito Fiasco.

 

Ik snap de aantrekkingskracht van Vito Cortizone niet. Dat is gewoon een eendimensionele karikatuur van Don Vito Corleone.

Geef mij dan maar een personage à la Ito Kata. Die staat voor mij op hetzelfde niveau als Graaf van Rommelgem.

 

Zelfreflectiealbums van andere auteurs: Cider voor de sterren (de Juwelen van Bianca Castafiore van R&K) , Terug naar Z, en zowat alle Yoann en Vehlmann-albums. alhoewel ik het vreemd vind dat de scenario's van Vehlmann me altijd weer iets tegenvallen. Alsof ik beter va

Deel dit bericht


Link naar bericht
7 minuten geleden, TDPB zei:

overigens, waarom werden Cambré en Legendre niet in de poll opgenomen?

 

Ik denk dat hij bij het maken van de poll voornamelijk op de hoofdreeks wou focussen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
2 uren geleden, cinco zei:

En wie heeft achteraf nog in de hoofdreeks zo een eigen benadering aan de Robbedoezen gegeven als T&J dat er zulke memorabele nieuwe personages uit zijn voortgevloeid zoals Vito Cortizone, zulke frisse nieuwe settings als New York, maar ook echte karakterstudies van de hoofdpersonages of zelfreflectie van de reeks zoals in De Vallei der Bannelingen of Vito Fiasco.

 

Ik snap de aantrekkingskracht van Vito Cortizone niet. Dat is gewoon een eendimensionele karikatuur van Don Vito Corleone.

Geef mij dan maar een personage à la Ito Kata. Die staat voor mij op hetzelfde niveau als Graaf van Rommelgem. Dingske, de medewerker van Rommelgem uit Avontuur in Australia, die was leuk!

En die drie uitvinders van Cauvin hadden eigenlijk ook wel potentieel.

 

Zelfreflectiealbums van andere auteurs: Cider voor de sterren (de Juwelen van Bianca Castafiore van R&K in die zin dat er amper iets gebeurt op een beperkte locatie) , Terug naar Z, en zowat alle Yoann en Vehlmann-albums. Alhoewel ik het vreemd vind dat de scenario's van Vehlmann me altijd weer iets tegenvallen. Alsof ik beter van hem verwacht.

Deel dit bericht


Link naar bericht
1 minuut geleden, cinco zei:

 

Ik denk dat hij bij het maken van de poll voornamelijk op de hoofdreeks wou focussen.

In se maakten zij gewoon hoofdreeksalbums. Maar dan in het Nederlands.

Deel dit bericht


Link naar bericht
6 minuten geleden, TDPB zei:

 

Ik snap de aantrekkingskracht van Vito Cortizone niet. Dat is gewoon een eendimensionele karikatuur van Don Vito Corleone.

 

 

Het heeft alles te maken met wat dat personage, zijn entourage en de New York-locatie met zich meebracht. 

Er ging een zekere sfeer van uit die heel nieuw en fris aanvoelde voor het Robbedoesuniversum.

 

afbeelding.thumb.png.1abb866b2b91563bea1d5422ab1afce7.png

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...