Ga naar inhoud

Wie is/ zijn je favoriete auteur/auteurs van Robbedoes en Kwabbernoot?


cartoonesk

Favoriete Robbedoes en Kwabbernoot-auteurs? (poll)  

40 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke auteur of auteurs van de reeks Robbedoes (en Kwabbernoot) zijn je favoriet?

    • Robert Velter
    • Jijé
    • Franquin
    • Franquin en Greg
    • Franquin en Roba
      0
    • Fournier
    • Chaland
    • Tome en Janry
    • Morvan en Munuera
      0
    • Yoann en Vehlmann
      0
    • Nic en Cauvin
      0
    • Franquin, Roba en Greg
    • Morvan, Munuera en Yann
      0
  2. 2. Favoriete medewerker?

    • Blanche Dumoulin
    • Luc Lafnet
      0
    • Jean Darc
      0
    • Maurice Rosy
      0
    • Will
    • Jidéhem
    • Peyo en Gos
    • Stef DeBecker


Recommended Posts

  • 1 year later...

Recentelijk nog eens de Luipaardvrouw herlezen.

Het verbaast me dat Yann toch wel serieus de grenzen mocht aftasten.

 

afbeelding.thumb.png.83f8ef6c4be7c66f3f587a414053a2db.png

 

Ook de prostitutie in Brussel werd niet onder de mat geschoven.

 

afbeelding.png.6ddaa9a56b181e4d8b4fbb0c67758f87.png

 

Of dit kereltje met zijn vulgaire opmerkingen in het derde deel van het drieluik. :P

 

afbeelding.thumb.png.7a6dd1013cf32628fdf16642fc5691c6.png

 

Al bij al zou ik best nog wat meer Robbedoezen van Yann en Schwartz willen zien verschijnen in die Chalandstijl.

 

 

Link naar reactie
Op 6/2/2020 om 12:59, TDPB zei:

Jammer dat je maar één keuze kan maken, anders had ik Jijé en Fournier aangevinkt. Niet dat ze perse de beste albums of verhalen hebben gemaakt, maar ik heb wel een voorliefde voor hun werk.

Ik zou Franquin en Tome en Janry hebben gekozen. Maar als het er maar één mag zijn, is het natuurlijk Franquin. De geschiedenis eist haar rechten op.

Link naar reactie
Op 7/2/2020 om 16:21, Tanuki zei:

Yoann/Vehlmann: back to basics met het picollo-uniform, Zwendel en de Marsupilami.

 

Volgens mij was dat de dood van de reeks. Het was niet "back to basics", maar "back to the beginning". Spelen emt nostalgie werkt een tijdje, maar dat bljft niet werken. Ten slotte mikken ze daarmee veel te veel op een ouder publiek dat de reeks al jarenlang kent.

Met Yoann/Velhmann is de reeks eigenlijk stilgevallen.

Link naar reactie
Op 30/6/2021 om 15:22, cinco zei:

Ook de prostitutie in Brussel werd niet onder de mat geschoven.

 

afbeelding.png.6ddaa9a56b181e4d8b4fbb0c67758f87.png

 

 

Ja, als je dat erin wilt zien. Ik vind dat je dat eerlijk gezegd te ver zoekt.

(en nu gaat hij zeggen: ja maar, ze hebben het zelf gezegd in een interview; en dan zeg ik: dat interview werd afgenomen door een journalist waarvan ze wisten dat ze daarmee bij hem zouden scoren, en dan zegt hij ... enz.)

(en trouwens: heb je de stuitende naaktheid in Baard & Kale al opgemerkt? Werkelijk! En dat in een katholiek blad! Foei!)

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Is dat toevallig?

Neen, de eerste twee of drie verhalen die Broca tekende, en die nog niet op scenario van Cauvin waren (en ook niet in de reguliere reeks zijn verschenen) speelden zich af in Rommelgem. Toen Cauvin als scenarist gevraagd werd kreeg hij van Dupuis de rare opdracht alle bestaande nevenpersonages niet te gebruiken in zijn verhalen. Geen idee waarom Tome en Janry die wel mochten gebruiken. Misschien heeft Cauvin dat indertijd gewoon verkeerd begrepen?

Link naar reactie
54 minuten geleden, TDPB zei:

Geen idee waarom Tome en Janry die wel mochten gebruiken.

 

Is er door T&J ooit iets gezegd geweest waarom ze net vanaf het New York-album het roer radicaal hebben omgegooid en voluit gegaan voor hun eigen touch? Want in de eerste 6 albums van hun run kwam Rommelgem elke keer aan bod, maar vanaf New York zijn alle bijpersonages van Franquin aan de zijkant gezet en zijn T&J voluit gegaan voor hun eigen invulling van het Robbedoesuniversum. Geen Zwendel meer, de graaf en het dorp enkel nog maar in dat Zwarte Straal-album en ook Wiebeling en ijzerlijm maken slechts één enkele verschijning en elk dan nog in een heruitgevonden vorm.

 

Zelf vind ik de albums van New York tot en met Als In Een Droom zowat de sterkste 8 opeenvolgende albums binnen de serie. Elk verhaal in die run deed iets totaal nieuws met de reeks.

Link naar reactie

Over Yoann en Vehlmann lees ik dit op wikipedia:

Début 2017, le tandem re-signe un contrat de cinq ans18. Le premier album de ce prolongement de contrat devient le Hors-Série 5 : il s'agit d'un assemblage d'histoires courtes, intitulé Les Folles Aventures de Spirou.

Le 56e album sera aussi un assemblage d'histoires courtes, qui parait en octobre 2018 sous le titre La Dernière Aventure de Spirou. La première de ces histoires, intitulée Boulevard du Crépuscule, est publiée dans le Journal de Spirou à partir de mai 2018.

 

Les Folles Aventure de Spirou is er gekomen. Maar waar is deel 56 gebleven? Is dat Boulevard de Crépuscule verhaal ooit verschenen in Spirou?

 

afbeelding.thumb.png.268f5ad7b534644acc9f8e75321fd2f9.png

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Neen, de eerste twee of drie verhalen die Broca tekende, en die nog niet op scenario van Cauvin waren (en ook niet in de reguliere reeks zijn verschenen) speelden zich af in Rommelgem. Toen Cauvin als scenarist gevraagd werd kreeg hij van Dupuis de rare opdracht alle bestaande nevenpersonages niet te gebruiken in zijn verhalen. Geen idee waarom Tome en Janry die wel mochten gebruiken. Misschien heeft Cauvin dat indertijd gewoon verkeerd begrepen?

 

Ik bedoelde een ander verband:

 

Broca/Cauvin: schrapten alle nevenpersonages.

De stiltemakers, ...

 

Ze schrappen alle nevenpersonages, en het album dat je vermeldt, heet "De stiltemakers"

Link naar reactie
  • 4 months later...
Op 11/2/2020 om 13:41, TDPB zei:

Dat Roba boven Franquin vermeld staat op die cover verwondert me ook wel een beetje, maar Franquin is gewoon enorm genereus op dat vlak. Bij De Bobbelmannen staat Roba nog gewoon als tweede vermeld.

Op de cover van de pas verschenen Spirou et les petits formats staat de naam van Roba ook als eerste vermeld! Over de Nederlandse versie van dit album heb ik nog steeds geen definitieve info gevonden. Ik wacht er al een hele tijd met smart op! ;) 

 

spirou et les petits formats.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...