Ga naar inhoud

Dany


Ambreville

Recommended Posts

Op 7/2/2020 om 08:55, Ambreville zei:

Ik zie dat er een herwerkte uitgave is van de integrale van Roze Bottel in het Frans. Heeft iemand enig idee of er veel nieuws in zit?

 

image.thumb.png.4732e41ed49f8f595e1847607026f256.png

Op de site van BD Gest staat het volgende te lezen:"Info édition : Comporte un dossier de 8 pages, ainsi qu'une introduction par Dany et une histoire courte (la ballade de l'épouvantail) par Dany seul."

https://www.bedetheque.com/BD-Olivier-Rameau-INT1-Integrale-1-116100.html

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
  • 3 years later...
  • 6 months later...

Blijft een magistrale tekenaar.. 

Laatst de eerste integrale van Roze Bottel eens op de kop getikt- vermakelijke onzin 🙂 
Wel echt (met name) helaas gericht op kinderen mijns inziens.. Als volwassene kon ik het toch wat moeilijk lezen..

als ik die verhaaltjes lees dan is het bijna niet voor te stellen dat dit dezelfde man is als degene die later rooie oortjes (de Dany delen zijn echt bij far de beste maar dat terzijde) groot maakte..

 

Zijn de latere delen van Roze Bottel minder kinderlijk? Zo ja, dan zou ik ook overwegen om de andere integralen ook te kopen..

Een paar leuke illustraties bij deze post omdat het kan.. 🙂 (misschien hebben jullie deze nog nooit gezien ook)

 

 

Dany dessin original.jpg

Dany 1.jpg

thumbnail_IMG_7889.jpg

Link naar reactie

Wel, de latere verhalen zijn niet kinderlijk omdat de eerste verhalen dat ook niet waren. Voor de jeugd? Als kind vond ik die avonturen van een fictief land zeer aantrekkelijk, maar vele teksten waren gewoon veel te rijk en te doordacht voor het jonge grut waar ik toe behoorde. 

Ik kan nu nog altijd genieten van de poetische omgeving van deze serie: wat een rijkdom aan ideen, wat een humor, en dan die tekeningen die uitblinken door een enorme hoeveelheid fantasie. 

 

Deels satire en wat poezie natuurlijk, een droom-hippiewereld van goedheid en liefde, tegenover de grauwe alledaagse wakker-wereld. Maar satire zo ernstig en rijk gebracht, dat het fijn is om in het verhaal te vertoeven.  En zachte poezie kan nooit kwaad. 

 

Een beetje gelijkend op de wereld in "De wizard van Oz" van de jaren '30. Maar dat is ook "vermakelijke onzin voor kinderen". 

Link naar reactie
1 uur geleden, sporoi zei:

Een beetje gelijkend op de wereld in "De wizard van Oz" van de jaren '30. Maar dat is ook "vermakelijke onzin voor kinderen". 

 

1 uur terug, sanderg zei:

Dat typeer ik inderdaad ook wel een beetje als zodanig.. (met alle respect 🙂

 

 

The Wizard of Oz is gewoon een voorloper van Star Wars.

 

8dfdf393bf039bb7238a5e88c76162a0.thumb.jpg.cea352414efd2e80e3469991f4e27d5b.jpg

 

afbeelding.png.214148e5ce0b008c92c39820fd3d9eda.png

 

 

2 uren geleden, sanderg zei:

 

Zijn de latere delen van Roze Bottel minder kinderlijk?

 

 

Het lijkt erop dat het meisje uit die strip hier en daar wat gecrossovered heeft met de Rooie Oortjes.

 

 

rozebottel-miniboekje-de-3de-weg-naar-dromenland.jpg.f9f494bfe3d9ed99e2aa9fbc3e9605fb.jpg

 

 

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, cinco zei:

 

 

 

The Wizard of Oz is gewoon een voorloper van Star Wars.

 

8dfdf393bf039bb7238a5e88c76162a0.thumb.jpg.cea352414efd2e80e3469991f4e27d5b.jpg

 

afbeelding.png.214148e5ce0b008c92c39820fd3d9eda.png

 

 

 

Het lijkt erop dat het meisje uit die strip hier en daar wat gecrossovered heeft met de Rooie Oortjes.

 

 

rozebottel-miniboekje-de-3de-weg-naar-dromenland.jpg.f9f494bfe3d9ed99e2aa9fbc3e9605fb.jpg

 

 

 

Nou, nu je het zegt (wat betreft Star Wars 😄 hahaha

 

Dany heeft inderdaad zelf wat persiflages op zijn eigen serie gemaakt. Het was lollig geweest als de serie zelf zo'n complete make over had gehad in de latere delen. Maar zoals ik t  begrijp hebben ook de latere delen nogal n wat boemibollerige insteek (zoals t in de serie zelf wordt genoemd.. het zou een woord kunnen zijn dat mijn dochter van 9 kon gebruiken.. 🙂

Link naar reactie
5 minuten geleden, sporoi zei:

Ja,  dat hadden de makers van 'The wizard of Oz'  zeker voor ogen gehad. 🙄 Hoe absurd kan het hier worden. 🌼

 

De theorie dat the Wizard of Oz (naast een resem andere fictie) een invloed op Lucas heeft gehad kwam al aan bod in de 1977-review van Roger Ebert. :P

 

afbeelding.thumb.png.0c220a4a744cf4726cca3fae07d07d13.png

Link naar reactie
Zojuist, cinco zei:

 

De theorie dat the Wizard of Oz (naast een resem andere fictie) een invloed op Lucas heeft gehad kwam al aan bod in de 1977-review van Roger Ebert. :P

 

afbeelding.thumb.png.0c220a4a744cf4726cca3fae07d07d13.png

Ja, dat begrijp ik wel, en dan?.... Wat wil je nu eigenlijk zeggen met je opmerking in deze topic dat een film van de jaren '30 50 jaar later mee als inspiratie diende voor SW? Een weetje, maar wat heeft dat te maken met de serie Roze Bottel? Heeft Lukas zich ook laten inspireren door RB?

Uw opmerking.' Oz is een voorloper van SW' raakt hier kant noch wal, het gaat naar Monty Python onzin voor mij. 

 

Link naar reactie
34 minuten geleden, sporoi zei:

Ja, dat begrijp ik wel, en dan?.... Wat wil je nu eigenlijk zeggen met je opmerking in deze topic dat een film van de jaren '30 50 jaar later mee als inspiratie diende voor SW? Een weetje, maar wat heeft dat te maken met de serie Roze Bottel? Heeft Lukas zich ook laten inspireren door RB?

Uw opmerking.' Oz is een voorloper van SW' raakt hier kant noch wal, het gaat naar Monty Python onzin voor mij. 

 

 

Het zit allemaal in het fantasy-genre waar Rozebottel ook toebehoort en het is logisch dat het ene het andere (onbewust) heeft beïnvloed.

Je kan bijvoorbeeld Alice in Wonderland er ook in terugvinden.

 

Als je gewoon al naar een willekeurige Rozebottel-cover kijkt, zie je de invloeden ervan afdruipen.

 

afbeelding.png.73e3c207cdd60ef510d643d40f516486.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...