Ga naar inhoud

Gele luchten (split van Asterix).


Aerogi

Recommended Posts

 

 

1 uur terug, Rene zei:

Da's geen geel, da's oranje.

 

Uiteindelijk dan toch een flashback-scene gevonden in een later album waarin Vercingetorix zich overgeeft aan Caesar die baadt in de glorie van een gele lucht,

 

afbeelding.png.9c0f28e3c942099ba8ca2c23150212e4.png

 

Geen paars gras meer, wel niet-naderbepaald abstract paars in de achtergrond. (heuvels??)

Link naar reactie
  • 6 months later...
  • 3 weeks later...

Die gele luchten zouden zogezegd warmte moeten suggereren (in films en tv-series doen ze dat ook, als een verhaal zich in pakweg Mexico of Afrika afspeelt zetten ze daar al vlug een gele filter over), maar mij doet dat toch vooral aan de vooravond denken. Echt warme luchten zijn diepblauw.

Link naar reactie
1 minuut geleden, TDPB zei:

Bij de Blauwbloezen is blauw ironisch genoeg de uitzondering.

Misschien omdat het anders wel héél veel blauw zou worden.

Zelfs de cover van het hommage-album ging voluit voor de gele (naar oranje hellende) lucht.

 

afbeelding.thumb.png.7133019383fbaceb55b8a3a4a66a4961.png

 

En de aankomende 65ste strip, deze keer door Munuera, lijkt ook een ontgoocheling voor mensen die hun hemel liefst helderblauw voorgeschoteld krijgen.

 

afbeelding.png.c1a2d84136ecb32f0849da1ccd305dde.png

Link naar reactie
On 2/5/2020 at 2:50 PM, Coen said:

Een grafisch trucje om de aandacht te prikkelen o.i.d.? Lijkt mij wat overbodig/onnodig. Het kan een fout of misclick zijn inderdaad.

Misklik in die tijd?

 

Geel kan iets benadrukken, maar in sommige gevallen is het de kleur van een zonsondergang.

In een van de albums van Thorgal is het om de verblindende intensiteit van het zonlicht weer te geven

Link naar reactie

Hun achtercovers waren ook meestal geel.

afbeelding.thumb.png.0689ae24822335c80aecac6ae33b7807.png

 

Blauw is echt uitzonderlijk en voelt zelfs on-blauwbloezerig aan. Ik vraag me wel af wie dat geel in de reeks heeft geïntroduceerd. Was dat Salverius? Of Leonardo? Of begon dat pas met de komst van Lambil?

afbeelding.thumb.png.39286a442b30883ec06669d7ae10833a.png

 

Bij Salverius zat er al veel geel in de pagina's, maar dat was de lucht niet. Wellicht werd de gele lucht pas effectief toen ze de woestijn- en rotsachtige omgeving van hun fort verlieten.

afbeelding.thumb.png.9e59baa7c68156e3fb6f4e291b18fddd.png

Link naar reactie

Ik vind daar niks mis mee, met die gele luchten. Maar het is precies wel typisch iets voor westerns, Lucky Luke deed dat ook veel maar die reeks heeft ook een heel apart kleurgebruik.

 

 images?q=tbn:ANd9GcQjT2pZE8nBN2eW_G_-1Y_

 

Dat het bij de Blauwbloezen zo vaak gebeurt, zal inderdaad wel precies zijn om af te steken tegen de blauwe uniformen. Ik moest meteen denken aan het 'orange & teal' kleurenpalet in films. Eens je dat opmerkt, krijg je dat niet meer 'unseen'.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...