Ga naar inhoud

Jean-Pol.


cartoonesk

Recommended Posts

Hallo, allemaal!

Ik vond dat de Vlaamse striptekenaar Jean-Pol een eigen topic verdiende, dus bij deze!

 

jean-pol kramikske.jpg

Jean-Pol is een van mijn favoriete striptekenaars, sinds ik De zwarte jekkers van Annie en Peter las. Zijn vrolijke, ronde tekenstijl brengt me altijd een glimlach op mijn gezicht. In de jaren tachtig fietste ik helemaal naar België voor de nieuwste Kramikske, die in Nederland niet te vinden was.

Als je in Vlaanderen woont en de strips van Jean-Pol niet kent, kun je toch zijn stripfiguur Kramikske kennen, want die stond als aanhangbord of plakkaat of iets anders bij elke Vlaamse bakker en nog steeds kun je hem daar op een afbeelding zien.

 

Bij mijn oma op zolder vond ik eens exemplaren van Zonneland en Zonnekind. Daarin haalde ik enkele van Jean-Pol's eerste strips uit en die knipsels heb ik nog steeds en enkele pagina's daarvan deel ik nu met jullie.

 

 

 

jip en het sprekende bos.jpg

pickelby.jpg

willie wervelwind.jpg

annie peter houten sleutel.jpg

annie peter zwarte valiesje.jpg

 

Ik sluit af met een gag van Oskar, een van Jean-Pol's favoriete eigen personages.

 

jean-pol oscar.jpg

 

Groetjes, en als iemand een pagina van Dick en Doortje heeft, zie ik dat graag!

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Jammer dat de Sammy-reeks niet meer herdrukt wordt hier.

Vroeger dacht ik dat ze net zoals De Blauwbloezen altijd wel wijd beschikbaar zouden blijven, maar nu is er van de reeks geen spoor meer buiten de stripspeciaalzaken.

Dat is het trieste lot van 99% van alle stopgezette reeksen.

Link naar reactie

Jean Pol is een kei in zijn vak en nog eens een vriendelijke mens ook! Jammer dat er naast Kramikske ook geen Annie en Peter-integrale komt, of een compendium van alle Kramikskegags die JP voor De Volksmacht heeft getekend. Daar zou ik flink geld voor geven. Het enige spijtige is toen hij Sammy overnam (wat hij overigens briljant deed), dat Kramikske tegelijkertijd ten grave werd gedragen... :(

Link naar reactie
6 uren geleden, Werner zei:

Kramikskegags die JP voor De Volksmacht heeft getekend.

Toen Kramikske al lang niet meer liep in "De Volksmacht" heeft Jean-Pol nog enige tijd een één-strook-gag in "De Volksmacht" getekend.  De naam van de strip (en de hoofdfiguur) was  "Ventiel".  Op Catawiki kan je er een aantal zien.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
12 uren geleden, Theodoor zei:

Toen Kramikske al lang niet meer liep in "De Volksmacht" heeft Jean-Pol nog enige tijd een één-strook-gag in "De Volksmacht" getekend.  De naam van de strip (en de hoofdfiguur) was  "Ventiel".  Op Catawiki kan je er een aantal zien.

Altijd jammer gevonden dat Kramikske vervangen werd door Ventiel. Dat was een veel minder aantrekkelijke strip.

Link naar reactie

Die Samson-strips waren verrassend degelijk. Mag wel gerekend worden tot de betere kinderstrips die Vlaanderen heeft gehad.

Oversteeg zeker het televisieprogramma kwestie inhoud.

En samen met Wim Swerts die ook een zeer heldere tekenstijl heeft, zorgde hij voor strippagina's die erg aangenaam en leesbaar oogden.

Ideaal om jeugdige lezers met het stripmedium te laten kennismaken.

 

afbeelding.png.07070abdd0b929084ab1dfa16bfa2bb8.png

Link naar reactie
Op 13/2/2020 om 09:26, cartoonesk zei:

Jean-Pol is een van mijn favoriete striptekenaars, sinds ik De zwarte jekkers van Annie en Peter las. Zijn vrolijke, ronde tekenstijl brengt me altijd een glimlach op mijn gezicht. In de jaren tachtig fietste ik helemaal naar België voor de nieuwste Kramikske, die in Nederland niet te vinden was.

Prachtig dit. Heel herkenbaar die gedrevenheid en dat verlangen. En Jean-Pols zwierige stijl is inderdaad een streling voor het oog. Had hij maar wat meer getekend, wat meer van zijn ontelbare krantengags kunnen publiceren...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
Op 18/2/2020 om 09:58, cartoonesk zei:

Hij heeft toch veel getekend. Ik heb niet eens alle albums, zoals die Ohee-albums.

 

Zijn alle gags van Kramikske eigenlijk verschenen in album?

 

jean-pol kramikske gag.jpg

 

Deze Samson-dédicace wou ik gisteren plaatsen maar hij stond nog niet in mijn computer. Nu gescand.

 

jean-pol oktaaf.jpg

Nope, enorm veel gags zijn nooit in album verschenen.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

Meer getekend? J-P heeft een 80-tal albums gevuld. En dan komen daar nog al die ontelbare nooit in album verschenen strips bij.

Ja, en dan? Veel te weinig. Het mocht wat mij betreft 10 keer meer zijn, vooral Kramikske dan. Daar krijg ik nooit genoeg van...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
  • 6 months later...
13 minuten geleden, cartoonesk zei:

Enkele albums borduren voort op nummer 33 (nummer twee van de albums getekend door Jean-Pol) dus ik zou aanraden ze op volgorde te lezen. En ik dacht dat Mae West weer in Meiden zonder medelijden voorkomt (een favoriet van mij).

 

 

 

Die met Mae West heb ik gelezen. En ik weet ook over die transformatie van Attaway waar hij soms last van heeft in de Jean-Pol strips.

 

afbeelding.thumb.png.a3c2b2fc01fb50a7ed7ef2f9b60fa58d.png

 

De Jean-Pol reeks is na een tijdje terug hernummerd onder De Nieuwe Avonturen van Sammy:

 

1. Vriendendienst

2. Lijfwachten en apenstreken

3. Mae West

4. Lijfwachten op de dansvloer

5. Papy Day

6. Lady "O"

7.Lijfwachten in Parijs

8. Meiden zonder medelijden

9. Boy

 

 

Wat is jouw top drie?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...