Ga naar inhoud

Alleen (Gazzotti/Vehlmann) - [kan spoilers bevatten]


cinco

Recommended Posts

afbeelding.thumb.png.cfca6b33398a4042317764c96a41bcac.png

 

Ik was me al lang van deze reeks bewust, wou hem al lang lezen, maar pas deze week is het ervan gekomen.

Alle eerste 11 beschikbare strips in 2 dagen.

En wat een rollercoaster! Elk album heeft wel een belangrijke plotwending dat heel de dynamiek van de reeks verandert.

Erg sterk gemaakt. Al kan ik me ook wel voorstellen dat de steeds complexere verhaallijnen van de latere albums sommige lezers doen verlangen naar de eenvoud en de rechtlijnigheid van de eerste delen.

 

Het nieuwste deel komt er trouwens aan.

 

 

Link naar reactie

Van de Franstalige Wikipedia:

 

La série devrait comporter 22 tomes divisés en 5 cycles, suivie d'une série spin-off.

 

Dus dan kan het nog bijna 2 decennia duren voordat we helemaal precies weten hoe de vork aan de steel zit.

Voor een stripreeks die kwestie structuur aanvoelt als een moderne tv-serie is dat wel erg lang wachten, maar ik zou ook niet dadelijk weten hoe ze dit op een andere manier kunnen aanpakken zonder de consistentie van Gazzotti's tekenwerk te breken.

 

Ik heb na het lezen van de reeks ook wel erg veel zin om de Franse verfilming te bekijken.

 

3029618-image-du-film-seuls-avec-sofia-l

 

 

Link naar reactie

Ik heb de eerste 5-6 verhalen onlangs eens op een paar dagen herlezen. En dan moet je besluiten dat het een erg sterke reeks is. De makers plegen wel het nodige jatwerk her en der, maar brouwen er toch een smakelijk geheel van. De laatste delen las ik in Spirou, maar ik ben de draad wat kwijtgeraakt. 't Is allemaal niet zo eenvoudig... De hoofdpersonages uit elkaar halen leek me ook niet de beste beslissing. Maar ik heb de indruk dat ze nu weer bijeen gaan komen in het nieuwe verhaal dat momenteel wordt voorgepubliceerd.

Link naar reactie
8 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

 De hoofdpersonages uit elkaar halen leek me ook niet de beste beslissing. Maar ik heb de indruk dat ze nu weer bijeen gaan komen in het nieuwe verhaal dat momenteel wordt voorgepubliceerd.

 

Nog niet dadelijk denk ik.

10 volgde voornamelijk Terry.

11 focuste op Yvan.

En met 12 zal het afgaande van de cover Leila's moment to shine zijn.

Link naar reactie

Grote fan van de eerste cyclus.  Boeiend, spannend, meeslepend en mysterieus.  En vaak genoeg een plotwending of nieuw vraagteken in petto, zonder daar in te overdrijven.  Het blijft aannemelijk binnen de wereld van Alleen.  De formule werkt.  Door de tweede cyclus ben ik nog niet heen, ik had toen geen zin om telkens zo lang op het vervolg te moeten wachten en heb gewacht tot de tweede cyclus compleet was alvorens deze aan te kopen.  De clue, die ik eigenlijk ook al verwacht had, werd wel reeds verklapt naar mij toe, nog één van de redenen waarom ik het wat heb laten liggen.

De reeks heeft maar één minpunt.  De kinderen, die er sowieso al wat ouder uitzien dan ze daadwerkelijk zijn (imo), gedragen zich bijzonder vaak niet naar hun leeftijd.  En ja, ik wéét het, dat is heel vaak het geval in strips.  Maar hier valt het extra hard op.  De manier waarop ze praten, met elkaar omgaan, hun gedrag in het algemeen, hun redeneringsvermogen, ... Dat wringt een beetje bij mij.  Je kan dan stellen dat hun situatie hen dwingt om meer volwassen te zijn, maar dat gaat niet van dag op dag.  Maar goed, dat kan de pret niet bederven.

Eén album per jaar, dat duurt mij ook wat lang voor een reeks die in de grote lijnen steeds verder gaat, anderzijds heb ik liever kwaliteit boven kwantiteit.  Dat maakt dat het mij niet echt stoort.

 

PS:  Een stuk van die geflopte film gezien, ik zou 't nu niet bepaald aanraden.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Het jongste jongetje is wel een goed voorbeeld van een kind dat zich als een kind gedraagt en bijvoorbeeld in het tweede album de verlaten speelgoedwinkels gaat leegroven om een superspeelgoedcollectie aan te leggen. 

Hij weet duidelijk waar zijn prioriteiten liggen in een verlaten stad.

Seuls06.jpg?v=1175164577

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, cinco zei:

 

Tja, dat is nu eenmaal eigen aan verschillende stripreeksen. Het nadeel van ambachtelijk stielwerk.

Goedgemaakt, maar het kan wel even duren.

 

 

Goed plannen he, ambachtelijk betekent niet amateuristisch.

 

image.thumb.png.a6f136ad7328391416b98c1afa3d00af.png

 

Deze gaat 30 albums bevatten. De eerste cyclus van 6 delen komt uit binnen een periode van 2 jaar met dezelfde tekenaar (Lereculey) op de hele eerste cyclus. Verander ja van tekenaars, dan kunnen de andere sneller volgen. Uiteindelijk doen de Amerikanen dit al van in de jaren 1930.

 

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Ambreville zei:

Goed plannen he, ambachtelijk betekent niet amateuristisch.

 

 

 

Ik bedoel 'ambachtelijk' zeker niet in een negatieve zin.

Ik kan me gewoon wel voorstellen dat het werkproces voor iedere stripmaker anders is en dat het ergens onfair is om onderlinge vergelijkingen te maken.

En om het te vergelijken met de Amerikanen... hier in Europa zijn de stripmakers over het algemeen toch veel sterker verbonden met hun reeks.

Dat proces dat de Amerikanen toepassen, vind ik trouwens niet altijd goed uitpakken.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

Kan zijn dat hij het allemaal graag zelf zoveel mogelijk in handen houdt.

 

Wie weet. @Ambreville zegt het ook mooi. "Wie wil er een versie van Lost in 22 albums waar ze 30 jaar over gaan doen." Dat kan echt niet meer. Daar gaan mensen niet op wachten. 

 

 

1 uur terug, Aleksandr zei:

dus een beetje zoals die Verborgen Geschiedenis &

De Verborgen Geschiedenis is volledig getekend door Igor Kordey. Wel in een moordend tempo trouwens. Iets wat je terugzag aan het tekenwerk. 

Link naar reactie

Je ziet wel meer en meer die conceptreeksen of reeksen zoals de Elfen, dwergen, mages, orcs, tuinkabouters and andere land van Arran-reeksen waar scenaristen het bepalen maar wel een min of meer consistente lijn wordt uitgezet met dezelfde tekenaars op dezelfde verhaallijnen te laten werken.  De bereidheid om lang te wachten is er gewoonweg niet meer. Voor een deel handhaaft dat ook de oude kwaliteitsreeksen omdat het gemakkelijk is om tijdloze Robbedoesen in voldoende mate toe te dienen, of om een oude serie te rebooten waarbij de oude delen terug gaan verkopen in afwachting van een nieuwe. Pure business logica. Ga je voor de kunst, stop dan met herdrukken.

 

 

 

Link naar reactie

Enerzijds kan ik mij het meest vinden in de redenering van Cinco.  Anderzijds begrijp ik ook het ongeduld bij bepaalde reeksen.  In het geval van Alleen, waar je dus lange tijd moet wachten op een nieuwe avontuur, zou ik telkens alles opnieuw moeten lezen om weer me te zijn.  Ik kan niet zomaar, na al die maanden terug in de sfeer en het verhaal komen.  Het is ook een teveel doorlopend verhaal om het los van elkaar te kunnen lezen.  Daarom wacht ik ook tot een volgende cyclus volledig is alvorens die te lezen.  Dat mensen afhaken, ik kan daar inkomen.  En ik zie dat wel vaker gebeuren.

 

Hetzelfde heb ik met (oudere) reeksen die aan een heel traag tempo voor 't eerst of opnieuw uitgegeven worden.  In sommige gevallen heb ik gewoon geen zin om er 10 jaar of meer over te doel alvorens iets compleet is.  Ook iets wat ik hier al vaker gezien heb.  Mensen verliezen heel snel interesse.  Er komen te veel andere nieuwigheden op hun pad.  Je moet iets uitgeven binnen de tijd waarin het enthousiasme er nog is.

 

Wat Alleen betreft, voor mij is het OK, het huidige tempo.  Maar het maakt ook dat ik de aankopen uitstel, zodat ik het in één keer binnen een bepaalde tijdspanne kan lezen en geen 12 maanden moet wachten.  Geen idee of er nog mensen zijn die dat doen?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
15 uren geleden, esteban² zei:

Enerzijds kan ik mij het meest vinden in de redenering van Cinco.  Anderzijds begrijp ik ook het ongeduld bij bepaalde reeksen.  In het geval van Alleen, waar je dus lange tijd moet wachten op een nieuwe avontuur, zou ik telkens alles opnieuw moeten lezen om weer me te zijn.  Ik kan niet zomaar, na al die maanden terug in de sfeer en het verhaal komen.  Het is ook een teveel doorlopend verhaal om het los van elkaar te kunnen lezen.  Daarom wacht ik ook tot een volgende cyclus volledig is alvorens die te lezen.  Dat mensen afhaken, ik kan daar inkomen.  En ik zie dat wel vaker gebeuren.

 

Hetzelfde heb ik met (oudere) reeksen die aan een heel traag tempo voor 't eerst of opnieuw uitgegeven worden.  In sommige gevallen heb ik gewoon geen zin om er 10 jaar of meer over te doel alvorens iets compleet is.  Ook iets wat ik hier al vaker gezien heb.  Mensen verliezen heel snel interesse.  Er komen te veel andere nieuwigheden op hun pad.  Je moet iets uitgeven binnen de tijd waarin het enthousiasme er nog is.

 

Wat Alleen betreft, voor mij is het OK, het huidige tempo.  Maar het maakt ook dat ik de aankopen uitstel, zodat ik het in één keer binnen een bepaalde tijdspanne kan lezen en geen 12 maanden moet wachten.  Geen idee of er nog mensen zijn die dat doen?

Geen probleem. Ik vind het juist leuk. Dan heb je elk jaar wat om naar uit te kijken. 

Link naar reactie
1 uur terug, Robertkees zei:

Wat Alleen betreft, voor mij is het OK, het huidige tempo.  Maar het maakt ook dat ik de aankopen uitstel, zodat ik het in één keer binnen een bepaalde tijdspanne kan lezen en geen 12 maanden moet wachten.  Geen idee of er nog mensen zijn die dat doen?

Aankopen stel ik meestal niet uit tot een reeks of een cyclus compleet is, maar het lezen ervan wel.  Zo ben ik onlangs pas :e008: begonnen met het degusteren van "Magasin General".

Heel mooie reeks trouwens (zit intussen al aan deel 7).

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Neem nu Gung Ho bijvoorbeeld, dat verschijnt maandelijks in delen van ongeveer 25 pagina's.  Dat is een avontuur zoals het bij ons verschijnt in (bijna) 4 gekapt.  Neen, merci.  Of de comics van Masters of the Universe.  Ik koop altijd de bundeling.  Ik mag er niet aan denken dat ik dergelijk verhaal in 10 delen (ofzo) moet kopen.  Echt hatelijk.  Om de zoveel tijd een klein fragment van het geheel lezen?  Ik pas er voor.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
29 minuten geleden, Coen zei:

En de Amerikaanse manier om verschillende tekenaars etc. te gebruiken voor een serie lijkt mij ook storend door stijlbreuken e.d.

Dat hangt volledig van de Editor af. Bij Elfen etc valt dat zelfs amper op.   Het voordeel is nieuwe content die je graag leest. Daar kan je moeilijk tegen zijn tenzij uit puristische redenen.

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Dat hangt volledig van de Editor af. Bij Elfen etc valt dat zelfs amper op.   Het voordeel is nieuwe content die je graag leest. Daar kan je moeilijk tegen zijn tenzij uit puristische redenen.

Okay, fair enough. Ik moet bekennen Elfen, Dwergen, Tuinkabouters etc. nog nooit gelezen te hebben, zal er eens in koekeloeren.

Link naar reactie
Op 19/2/2020 om 22:04, Retardi zei:

Wie weet. @Ambreville zegt het ook mooi. "Wie wil er een versie van Lost in 22 albums waar ze 30 jaar over gaan doen." Dat kan echt niet meer. Daar gaan mensen niet op wachten. 

 

 

De Verborgen Geschiedenis is volledig getekend door Igor Kordey. Wel in een moordend tempo trouwens. Iets wat je terugzag aan het tekenwerk. 

 

Damned, je hebt gelijk, sorry

er zat zoveel verschil op de tekeningen, vandaar dat ik een beetje in de war was

ik heb een tijdje geleden toch weer iets in mijn hand gehad met drie of vier verschillende tekenaars

in hetzelfde album

ik vond het zo slecht dat ik al niet meer weet wat het was

 

 

Link naar reactie
Op 21/2/2020 om 01:33, esteban² zei:

Neem nu Gung Ho bijvoorbeeld, dat verschijnt maandelijks in delen van ongeveer 25 pagina's.  Dat is een avontuur zoals het bij ons verschijnt in (bijna) 4 gekapt.  Neen, merci.  Of de comics van Masters of the Universe.  Ik koop altijd de bundeling.  Ik mag er niet aan denken dat ik dergelijk verhaal in 10 delen (ofzo) moet kopen.  Echt hatelijk.  Om de zoveel tijd een klein fragment van het geheel lezen?  Ik pas er voor.

Ah ok. De single issue is trouwens aan het uitsterven in de VS. Dus ook daar geven ze je gelijk. ;) 

Het is goed als een reeks word voortgedreven door hetzelfde duo. Toch blijf ik erbij dat Gazzotti best wat hulp kan gebruiken. Het is een goede reeks, maar het is geen kunst. Ook Peter Motte zit duidelijk met hetzelfde als ik. Of ja, bijna dan. Ik heb mijn albums weggedaan. 

 

 

9 uren geleden, Aleksandr zei:

Damned, je hebt gelijk, sorry

er zat zoveel verschil op de tekeningen, candaar dat ik een beetje in de war was

 Ah joh, het is je vergeven. ;) En je hebt helemaal gelijk. 

Link naar reactie
  • 1 year later...
Op 22/2/2020 om 16:43, Retardi zei:

Ook Peter Motte zit duidelijk met hetzelfde als ik. Of ja, bijna dan. Ik heb mijn albums weggedaan.

 

Momenteel heb ik alleen de eerste cyclus nog, en die is te koop. De tweede cyclus had ik gedeeltelijk, maar die is verkocht.

Ik denk dat ik nu aan zo'n lange reeks als Capricornus niet meer zou beginnen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...