Ga naar inhoud

tussen trollen en tijdvogels: jouw favoriete strips in het fantasy-genre


cinco

Recommended Posts

3 minuten geleden, Neat Stuff zei:

Dat zou ik inderdaad doen. Liggen aan de meeste fantasyverhalen immers niet de fabels en sprookjes ten grondslag?

Is Fables een sprookje, fantasy, thriller, detective of een romcom? Genres zijn hoogstens een tag, geen schuif.

Toen Tolkien begon aan de hobbit vertelde hij een sprookje voor zijn zoon. Toen hij de ring deed baseerde hij zich op oude keltische vertellingen naar stijl toe. je kan op zijn minst zeggen dat sprookjes aan de basis liggen van wat we vandaag Fantasy noemen.

 

Dit gezegd zijnde, Arleston op 1. Naar fantasie en wereldbouwen toe kan daar niemand aan tippen. 

 

 

 

Link naar reactie

Leuk om te lezen dat ieders definitie van fantasy als genre zo verschillend kan zijn.

Gezellen van de Schemering zie ik bijvoorbeeld als een historische roman met een overloop naar mystieke volksverhalen en Sandman zie ik, net als wel meer van Gaiman, als een genre op zich.

 

edit: Storm zie ik meer als sci-fi met af en toe fantasy elementen.

Link naar reactie
38 minuten geleden, Retardi zei:

Er zitten stukjes en beetjes in, maar dat maakt het nog geen fantasy. 
 

Het word echt tijd dat je eensch een serieuze boekenzaak binnenstapt. 

Als ik stukjes en beetjes van mezelf in de cassiere van de serieuze boekenzaak steek, maakt het dat gewoon verkrachting. Of zijn er dan ook verzachtende omstandigheden?

 

giphy-1.gif

Link naar reactie
2 uren geleden, Neat Stuff zei:

Als ik stukjes en beetjes van mezelf in de cassiere van de serieuze boekenzaak steek, maakt het dat gewoon verkrachting. Of zijn er dan ook verzachtende omstandigheden?

 

giphy-1.gif

Het zegt wel iets over je fantasy euh fantasie.

 

@Ambreville Was dat echt die specifieke game? Ik meen me te herinneren dat het meer Dungeons and Dragons was??

Link naar reactie
Op 18/2/2020 om 09:18, Retardi zei:

Euh nee. Het is wel een moedige poging om voor jezelf goed te praten dat je bepaalde strips leest waar je normaal gesproken niet zoveel mee hebt. Maar met jouw argumentatie kun je het werk van de gebroeders Grimm zelfs nog omschrijven als fantasy.

Ik kende Joe the Barbarian niet en heb het even opgezocht. Op wiki wordt het ook gecatalogeerd onder fantasy. De schrijver zegt blijkbaar zelf daar de mosterd te halen.

Is Grimm fantasy? Terry Pratchett haalt ook een deel van zijn inspiratie uit oude sagen, legenden, ... Daar heb ik ergens nog een vrij dik boek over liggen. The Wee Free men, de heksen, Hogfather (Berevaar in 't Nederlands), ... Idem voor Tolkien. In de boeken van Eddings komt ook geen ene trol in voor, goden dan weer met hopen. Ik denk dat je zelfs een fantasy kunt schrijven in de hedendaagse wereld, als je er maar genoeg andere fantasy-elementen insteekt.

Link naar reactie
34 minuten geleden, Tanuki zei:

Ik kende Joe the Barbarian niet en heb het even opgezocht. Op wiki wordt het ook gecatalogeerd onder fantasy. De schrijver zegt blijkbaar zelf daar de mosterd te halen.

Is Grimm fantasy? Terry Pratchett haalt ook een deel van zijn inspiratie uit oude sagen, legenden, ... Daar heb ik ergens nog een vrij dik boek over liggen. The Wee Free men, de heksen, Hogfather (Berevaar in 't Nederlands), ... Idem voor Tolkien. In de boeken van Eddings komt ook geen ene trol in voor, goden dan weer met hopen. Ik denk dat je zelfs een fantasy kunt schrijven in de hedendaagse wereld, als je er maar genoeg andere fantasy-elementen insteekt.

Wikipedia is zelden een serieuze bron. 
 

Het Is duidelijk dat Willy Vandersteen bekend was met Batman toen Wattman verscheen. Toch is dat geen Superhelden comic. Het is een typische familiestrip met superhelden elementen. Overigens komen er wel degelijk trollen voor in de boeken van Eddings. In The Belgariad zelfs meerderen. 🙂

 

Ik ben het er overigens  mee eens dat je een fantasy in onze wereld kunt situeren. 
 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Yncke zei:

Het betoog van @Retardi doet me een beetje denken aan Margaret Atwood die uitlegt dat de sci-fi die ze schrijft geen sci-fi is, of Marc Reynebeau die geen strips maar graphic novels leest. Elk genre is zoveel meer dan zijn stereotiepen. Zo ook fantasy.

Ik heb het bewuste interview met mevrouw Atwood gelezen. Een vrouw naar mijn hart. Ze heeft haar definities op orde. Jammer van het leeftijdsverschil. 😔😉

Link naar reactie
1 uur geleden, Retardi zei:

 

Ik ben het er overigens  mee eens dat je een fantasy in onze wereld kunt situeren. 
 

 

The dark tower, the magicians,... Ik zou het erop houden dat fantasy een element bevat dat "Suspension of Disbelief" vraagt. Science Fiction probeert dat uit te leggen.

 

Dit was het game waaraan ik moest denken voor Donjon.

image.png.5a7579d944673bace57457e959ccd52a.png

 

 

 

 

Link naar reactie
On 2/19/2020 at 10:00 AM, Yncke said:

Het betoog van @Retardi doet me een beetje denken aan Margaret Atwood die uitlegt dat de sci-fi die ze schrijft geen sci-fi is.

Ik had haar op mijn lijst staan. Nu niet meer.  Moet ze maar niet zo degoutant over sf bezig zijn. 😒

Het is zoals Terry Pratchett. Hij heeft iets tegen de term "magisch-realisme", want voor hetm beekent het "dat is fantasy die mijn vriend aan de unief schrijft". Sindsdien is Pratchett ook van mijn lijst geschrapt.   😡<span> 

Moraal van het verhaal: je hebt allerlei soorten snobs: types die per se in een bmw willen rijden, en types die per se in een roestbak willen rijden.

Link naar reactie

Het hoeft voor mij niet altijd strikt high fantasy te zijn, mengvormen kunnen vaak interessante resultaten opleveren. Die bijsluiter indachtig, zijn dit mijn favoriete reeksen in het genre...

 

Europees:

 

Op zoek naar de Tijdvogel

De grote dode

Peter Pan

Het kristallen zwaard (ik heb de oude albums van Blitz en gezien de amper leesbare vertaling van Zwarte Zorya weet ik niet of ik de integrale van DDB durf aan te raden.)

Lanfeust en andere reeksen van Arleston, met speciale vermelding voor Ekhö en Sangre.

Donjon

Drakenbloed 

 

Comics:

 

Sandman

Fables

Books of Magic

Lucifer

Locke and Key

Bone

 

Nog een paar speciale vermeldingen:

 

Aristophania (French fantasy volgens Dorison) is veelbelovend gestart en Brocéliande vind ik een fijn reeksje. Voor wie zijn fantasy liever wel strikt in de geest van Tolkien heeft, tellen reeksen als Elfen en Orcs & Goblins ook zeker een paar vermakelijke delen.

 

PS1: Joe the Barbarian staat op mijn checklist nu. Bedankt voor de tip, @Neat Stuff


PS2: de assumptie dat Wikipedia zelden een betrouwbare bron is, lijkt mij al heel lang gedateerd. Ja, iedereen die wil kan iets aan een wiki toevoegen, maar dat wordt echt al jaren opgevolgd en gemodereerd door heel devote gebruikers.

Link naar reactie
Op 27/2/2020 om 13:26, Metabaron zei:

PS2: de assumptie dat Wikipedia zelden een betrouwbare bron is, lijkt mij al heel lang gedateerd. Ja, iedereen die wil kan iets aan een wiki toevoegen, maar dat wordt echt al jaren opgevolgd en gemodereerd door heel devote gebruikers.

Assumptie in je broekje.

Wanneer je de moeite hebt genomen om jezelf te verdiepen in een onderwerp, dan zie je pas hoe oppervlakkig de informatie vaak is. Daarom is het geen betrouwbare bron. Devote gebruikers en kwaliteit gaan niet perse samen. 

Link naar reactie
1 uur terug, Retardi zei:

Assumptie in je broekje.

Wanneer je de moeite hebt genomen om jezelf te verdiepen in een onderwerp, dan zie je pas hoe oppervlakkig de informatie vaak is. Daarom is het geen betrouwbare bron. Devote gebruikers en kwaliteit gaan niet perse samen. 

 

Klopt helemaal.

Als controle heb ik twee jaar terug wat nonsens in verschillende wiki-topics gepost.

Die zever staat daar nog steeds.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Lanfeust blies in de jaren '90 toch wel een nieuwe wind doorheen de rekken van de fantasy-strips.

Het was allemaal wat brutaler en tegelijkertijd ook wat meer tongue-in-cheek...

Die toon heeft wel navolging gekregen (vooral in eigen gelederen bij de Arleston-clan) en daardoor lijkt Lanfeust nu één van de velen, maar op het einde van de vorige eeuw voelde het aan als iets totaal anders dan wat voordien kwam.

Link naar reactie
  • 2 years later...
2 hours ago, cinco said:

Zijn er de laatste jaren nog opvallende nieuwkomers binnen de fantasy geweest of reeksen die totaal iets anders doen met het genre?

Drakoo heeft  toch wel een mooi fonds opgezet. Verder is het uitkijken naar de start van Istin en Mourad Boujelal. Volgende maand is er Trolls &legendes voor de liefhebbers

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...