Ga naar inhoud

vergeten stripfiguren


cinco

Recommended Posts

Als kind had ik eens van een tante twee Jerom-strips gekregen voor mijn verjaardag. (De Roddelende Raaf en De Bazige Blauwbaard)

Het waren niet de strips waarin Jerom gouden stuntman was, het was die reeks waarin hij altijd een blauwe outfit had met een petje.

En er was ook altijd een meisje dat hem vergezelde, Dolly heette ze.

Ik vond die verhalen op zich wel leuk. En Dolly viel ook wel mee als sidekick.

 

Nadat die reeks gestopt is, is Dolly echter ook uit het S&W-universum verdwenen,

Ik veronderstel dat die Jerom-verhalen niet als 'canon' worden beschouwd en aangezien het bestaan van deze strips in de mist der tijden lijkt te vervagen, zo ook Dolly.

 

afbeelding.thumb.png.4f436dbee26c6f4a1768f4a0bbc7bd2f.png

 

Kende je ook zulke vergeten stripfiguren die ooit toch wel prominent aanwezig waren, maar nu slechts deel zijn van vage herinneringen aan regenachtige zaterdagnamiddagen van weleer?

 

 

Link naar reactie
31 minuten geleden, Ambreville zei:

Dees Dubbel, Jim Lont, Piet Pienter en Bert Bibber, Kari Lente, Langteen en Schommelbuik,  zelfs Nero,... Keuze genoeg.

 

 

Langteen en Schommelbuik zijn in enkele albums van Jommeke aan bod gekomen, dus dat verzekert zowat hun voortbestaan in het Vlaams collectief geheugen zolang de herdrukmachine van Jommeke blijft lopen.

Nero is (voorlopig) nog aanwezig in de rekken, zij het in beperkte mate, dankzij speciale heruitgaven. En er was ook nog de hommage van Kim.

 

31 minuten geleden, Ambreville zei:

 

Ik denk wel niet dat je bij Suske en Wiske, buiten de karakters en relaties over veel Canon kan spreken.

Tja... als ze willen, kunnen ze wel. (De Gevangene van Prisonov)

 

omarming.gif

 

Ik vermoed dat broer en zus elkaar nu om de vijftig jaar nog wel eens zullen terugzien.

Link naar reactie

Het probleem met die heruitgaven is dat die zelden nieuw publiek bereiken. Voor de jeugd zijn ze te duur. Enkel iemand met Nero-Nostalgie gaat dat imho kopen.  Dus blijft de serie verdwijnen samen met zijn lezers die ook al een dagje ouder worden. Kijkende naar demografie is het coronavirus dus een echte bedreiging voor de oude reeksen :)

 

 

 

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Ambreville zei:

Het probleem met die heruitgaven is dat die zelden nieuw publiek bereiken. Voor de jeugd zijn ze te duur. Enkel iemand met Nero-Nostalgie gaat dat imho kopen.  Dus blijft de serie verdwijnen samen met zijn lezers die ook al een dagje ouder worden. Kijkende naar demografie is het coronavirus dus een echte bedreiging voor de oude reeksen :)

 

 

Er is toch nog de Stichting Marc Sleen die de nagedachtenis van Sleen en zijn oeuvre moet levend houden.

 

http://www.nero-belgian-waffles.be/stichting-marc-sleen-nl/

 

getimage.aspx?regionKey=M36wnU1kKA84RRBb

Link naar reactie

De Jerom-strips hebben wel meer vergeten personages voortgebracht. Uit die Dolly periode had je ook nog Boskop en Femke, twee Suske & Wiske-vervangers. En in de latere Gouden Stuntman periode had je de knappe Ingelein en Kolo de koala. Uit de vroegere periode had je dan ook nog Barabas' assistente Sylvia. 

Enkel Odilon is nog wat blijven hangen in het geheugen van de mensen.

 

God, wat zou ik graag eens een verhaal maken met al die vergeten personages samen. Dat biedt zoveel potentieel.

 

e8d0d71c-c055-11e5-853d-86413b806c5f.jpg

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, TDPB zei:

Het is nu niet zo dat ze bij Standaard een pak geld geven aan iedereen die met een voorstel komt.

 

 

Daar zit toch een zeker potentieel in.

Iets in de aard van Jerom als uitgangsfiguur die na het mysterieuze verdwijnen van Suske, Wiske, Lambik  ea. zijn vroegere aanhang moet optrommelen om hen op te sporen.

Link naar reactie
7 uren geleden, Aerogi zei:

Alain Chevalier komt bij mij op. Een soort concurrent voor Michel Vaillant. Als autosportfanaat zaten daar een paar goeie verhalen tussen.

 

Maar ook enkele albums die zeer slordig zijn waarbij de F1 wagens de ene keer half jaren 70 waren en een andere keer begin jaren 80 in hetzelfde album

wie was Yalek nu  ook alweer?

 

ook een Christian Denayer held, net zoals AC

Link naar reactie
9 minuten geleden, Aleksandr zei:

Pili-Pili & Heibel Jan & Ketje komen uit dezelfde (strip)stal  

Wie? Inderdaad vergeten. Nu om eerlijk te zijn heb ik geen enkele behoefte om dat oud spul terug te zien. Liever goed nieuw materiaal dat een tekenaar de kans geeft om te groeien. Voor wie dat oud papier echt wil zijn er genoeg gescande archieven te vinden.

 

 

 

Link naar reactie

De Lustige Kapoentjes zou wel een tijdlijn kunnen gebruiken.

Want ze zien er in elke interpretatie compleet anders uit.

Ik ken het groepje dat Sleen tekende en dat ook af en toe als cameo in de Nerostrips verscheen, maar daarnaast zijn er nog zoveel andere albums met totaal andere groepen van kinderen/jongeren met de titel De Lustige Kapoentjes.

 

 

Link naar reactie
20 minuten geleden, cinco zei:

De Lustige Kapoentjes zou wel een tijdlijn kunnen gebruiken.

De Lustige Kapoentjes zijn zoals de plaatselijke chiro. Om de zoveel jaar heb je een nieuwe groep kinderen onder dezelfde naam.

1947 (Bob De Moor):

11.jpg

 

1949 (Sleen):

18.jpg

 

1965 (Jef Nys):

15.jpg

1966 (Jef Nys):

TJ4wgBYTpPKedtWfEIgY.jpg

 

1967 (Hurey):

16.jpg

 

1977 (Kabou):

17.jpg

 

1985 (Jo):

12.jpg

 

 

En ze doen allemaal mee in dit album:

9200000048583956.jpg

Link naar reactie
21 minuten geleden, AHMO zei:

Waarschijnlijk bij iedereen onbekend.

De Pimples en de Punkiet deze stond eind jaren zeventig / begin jaren tachtig in de Hitkrant.

Dit plaatje is nog het enige wat ik op internet kon vinden.

 

afbeelding.thumb.png.b4b290ac303f71467707df787bc46237.png

Zelfs bij de lezers onbekend denk ik. Ik las de Hitkrant maar kan me geen strip daarin herinneren. Misschien werd ik afgeleid door de ogen van Olivia 😳

 

htkrntwk3080.thumb.jpg.c6d4589714c289e2bf1d02e691746051.jpg

 

Wel grappig om Raymond van het Groenewoud op dat omslag te zien, die had toen (zijn eerste?) grote hit met Meisjes. Hij raakte toen ook bekend in Nederland waar hij ging optreden. In de Volkskrant liet hij vorige maand blijken dat hij een pokkehekel had aan het Nederlandse publiek, zeker in de tijd van die andere grote hit, Liefde voor muziek:


 

Quote

 

‘Al die glimmende rooie koppen. Ze drinken zich onnozel, zeilen dienbladen met bier door de lucht, ze brullen. Het leek alsof er een schilderij van Jeroen Bosch voor mijn neus tot leven kwam. Ik hoor tot het zwakke type dat daarin het einde van de wereld gesymboliseerd ziet.’

 

‘Dat was een erge tijd. Ik herinner me een avond op een plein in Leiden waarop ik echt bang was van wat er rondliep. Zo veel onderdrukte agressie die elk moment kon barsten. Mannen... samen, die zich daarin toch altijd zullen onderscheiden van de vrouw.’

 

Sindsdien lijkt de liefde van beide kanten bekoeld. Over de feesttententijd schreef hij het hilarische nummer Total loss, over de Nederlandse volksaard het al even geestige Ik hou van Hollanders (‘Ze hebben gelijk/ ze lopen rood aan/ ze hebben gelijk/ en daar komt het op aan’). Ooit omschreef hij het verschil tussen de landen wanneer je er een heel gevoelig liedje speelt: ‘In België is men stil, in Nederland zegt men: ‘Hier word ik helemaal stil van.’’

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...