Ga naar inhoud

Geestelijken in de Europese strip


cinco

Recommended Posts

Je hebt dorpspastoors als antagonisten van de rebelse jeugd zoals in De Kleine Robbe, Urbanus of Plankgas en Plastronneke.

Je hebt begijntjes in Jommeke die iets behulpzamer zijn dan bovengenoemden, maar ook een rare fetish vormen voor een pratende gorilla.

Dan heb je strips zoals Don Bosco of Valentinus die focussen op het leven van een historisch religieus figuur.

En natuurlijk heb je ook fakers zoals Soda die hun moeder een hartaanval willen besparen met een leugentje om bestwil.

Heb jij een favoriete geestelijke in een strip? Of iets anders te zeggen over dit onderwerp?

Steek maar van wal!

 

 

afbeelding.png.67c5b55fd899429ee0cc9cefc047b8d1.png551_1832009145253-SODA-05-N-07.jpg

 

Swerts_Wim_en_Geert_De_Sutter_Paterke02.L-abbe-Langelus.jpg

 

 

Link naar reactie

In Brieven uit mijn molen zaten er ook behoorlijk wat geestelijken. Als je goed kijkt zie je er twee op de cover van de eerste bundeling.

 

KpoTF9uSJtJ6wAzDGGJR.jpg

 

Het verwondert me een beetje dat de oervader van de priester-strips nog niet werd genoemd:

 

nSvAu8SXcEEK66WvyPks.jpg

 

jije_donbosco2.jpg

 

Duidelijk een inspiratiebron voor een reeks vergeten Jef Nys-strips zoals:

 

image.php?i=309280&s=25530

 

8067f160-58a7-012f-a2e0-005056960004.jpg

 

poppe_edward-101-LR.jpg

 

bernadette-nijs-voorpagina.jpg?w=240&h=3

 

str%20god%20oud.jpg

 

s-l300.jpg

 

 

Link naar reactie
  • 6 months later...
  • 3 months later...
30 minuten geleden, Aleksandr zei:

lijkt wel beter getekend ook    :D

is ook al op dvd te krijgen, in het Nederlands?

 

Ik heb enkele jaren geleden enkel de originele Franse versie online gevonden zonder Nederlandse ondertiteling.

Ik kon het wel goed volgen hoor, ook al kan ik alleen maar terugvallen op mijn schoolkennis van Frans.

Ik weet zelfs niet of er wel een versie met Nederlandse ondertiteling bestaat.

 

afbeelding.thumb.png.72935075359f6d179edc8bbcc4ead258.png

 

afbeelding.thumb.png.67b068bc7ff6be60d64dd537008f3238.png

Link naar reactie

Zoveel bijdragen en nog geen enkele Kuifje. Nochtans het eerste waar ik aan dacht:

 

ok_25.jpg

 

Suske & Wiske hadden geen paters nodig om Gods woord te verkondigen. Hoe vreemd dat jonge lezers anno 2020 liever de huidige albums lezen. 

 

PC290011.thumb.JPG.cb75e3762fefdb4fd5d90c83242866f6.JPG

Dat is al de ingekleurde versie, ik had verwacht dat die 'heidense nonsens' toch veranderd zou zijn. Staat dat er in latere / huidige uitgaves van de 'Stalen Bloempot' ook nog?

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...